Gå til innhold

Hvilken symaskin?

KaDust

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil begynne å sy egne klær da det er vanskelig å finne noe som passer ordentlig i butikkene. Så da er jo spørsmålet, hvilken symaskin burde jeg anskaffe? Det må være en som jeg kan bruke til å sy alt mulig av klær.

Og har dere noen anbefalning på noen bøker som kan hjelpe meg igang som forklarer mønster o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en janome easy jeans - veldig fornøyd med den, men ikke sydd noe klær da 😅

Ikke så dreven på området, men tror kanskje en overlock kan være lurt om du bare skal sy klær. 

Eller så vet jeg at @FruN syr mye fint - hun kan kanskje komme med noen tips? 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler FB-gruppa "sygale nybegynnere", og sosialene mediene til Fæbrik :) Om du er plus size, er gruppa "curvy sewing collective" på FB gull verdt.

Anonymkode: 2c38a...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibliotekene har godt utvalg av sybøker, men jeg vil heller råde deg til å begynne med Fæbrik, de har videoer som forklarer i tillegg. :) 

Begynte selv å sy i sommer, og du bør egentlig bare begynne å sy, prøve og feile.

Kjøpte selv Janome Embla, brukte såpass med penger fordi jeg vil ha en kraftig maskin jeg kan ha i mange år. Den var lett å lære og syr veldig fint.

Anonymkode: dd6fa...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Janome DC et eller annet, ganske fornøyd.

Mari Melilot har flere fine sybøker :)

Anonymkode: 49dd6...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger skal du legge i det? Har du nok til å kjøpe to maskiner anbefaler jeg at du også kjøper en overlock, janome mylock 644d er en god startmaskin! Det beste er å gå gå innom en sybutikk om du har mulighet, da kan du prøve litt forskjellig og få kyndig veiledning!

I tillegg til de som allerede er nevnt vil jeg sterkt anbefale Ida Victoria sine mønstre! (idavictoria.no)

Anonymkode: bafbd...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale å kjøpe en med litt ekstra høyt trykkfotløft, som også er sterk nok til å sy gjennom noen lag med denim eller annet solid stoff. 

Dersom jeg skulle valgt min første maskin, ville jeg gått for Janome easy jeans som noen nevnte over, eller en annen som ligner. 

Jeg har 3 maskiner i hus. Den første kjøpte jeg for mange år siden for ca en 1000 lapp, da  maskina jeg arvet av mamma vandret heden. En god enkel sak, med de mest nødvendige sømmene, som er god å sy med, men jeg fikk problemer med å reparere jeans, pga lavt trykkfotløft. Så supplerte jeg med en overlockmaskin, før jeg kjøpte en Janome Memory craft 6300pro som også er en god maskin for å quilte med. - den siste kan jeg ikke tre ermer inn på, da den ikke har friarm, så da tar jeg gjerne frem gammel maskinen om jeg ikke velger å jukse det til.  

Stikkordene mine er altså: høyt trykkfotløft, sterk maskin og friarm + sømmer som passer for elastiske stoffer, dersom du skal velge en maskin, som du vil bruke til alt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, absinthia said:

Jeg vil anbefale å kjøpe en med litt ekstra høyt trykkfotløft, som også er sterk nok til å sy gjennom noen lag med denim eller annet solid stoff. 

Dersom jeg skulle valgt min første maskin, ville jeg gått for Janome easy jeans som noen nevnte over, eller en annen som ligner. 

Jeg har 3 maskiner i hus. Den første kjøpte jeg for mange år siden for ca en 1000 lapp, da  maskina jeg arvet av mamma vandret heden. En god enkel sak, med de mest nødvendige sømmene, som er god å sy med, men jeg fikk problemer med å reparere jeans, pga lavt trykkfotløft. Så supplerte jeg med en overlockmaskin, før jeg kjøpte en Janome Memory craft 6300pro som også er en god maskin for å quilte med. - den siste kan jeg ikke tre ermer inn på, da den ikke har friarm, så da tar jeg gjerne frem gammel maskinen om jeg ikke velger å jukse det til.  

Stikkordene mine er altså: høyt trykkfotløft, sterk maskin og friarm + sømmer som passer for elastiske stoffer, dersom du skal velge en maskin, som du vil bruke til alt. 

Takk for godt og utdypende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg 2000 kroner ekstra i enn det du hadde planlagt. Det vil du ikkje angre på!

Lukke til!

Anonymkode: 7e6a3...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janome EasyJeans er stedet å starte. 

Du får mye for pengene, den er solid, syr lett gjennom det meste (inkludert flere lag denim og ull), har et godt utvalg forskjellige typer og er lett å finne tilbehør til. Den kan sy knappehull for deg og det finnes en egen fot for automatiske knappehull som ekstrautstyr. Den tåler at du mishandler den sånn som du kommer til å gjøre i starten. I tillegg er den en veldig vanlig maskin både for nybegynnere og andre som syr klær (fordi den er sterk nok til f.eks. denim), så det finnes massevis av syvideoer på f.eks. YouTube der de syr på nettopp den modellen.

Jeg har ikke funnet en eneste sybok jeg liker. Har lært mye mer av å kjøpe mønstre fra folk som skriver gode instruksjoner. De klareste instruksjonene har jeg funnet hos Waffle Patterns – alt er forklart akkurat sånn som hjernen min trengte det da jeg var nybegynner. Skulle ønske jeg likte stilen hennes bedre! 🙃

Og ellers, ikke tro på alt du leser om at sånn og sånn ikke er riktig prosjekt for nybegynnere. Hvis du syr noe du gleder deg til å ha på deg så får du det til uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp en Brother med 60 sømmer, den kan jeg bruke til det meste. Veldig godt fornøyd, den er stille og stabil. Betalte 4000 inkludert ekstra bord og en pose med undertådsneller. Fra før har jeg en gammel tung husqvarna, den sparer jeg på men tror ikke jeg får bruk for den stort.

Anonymkode: 55713...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Brother DS120s, og kjenner det godt kan bli en oppgradering etterhvert 😅 

Jeg har også er Brother 4234D, som er en overlockmaskin. Veldig fin å bruke om man syr mye i stretch. 

Ser noen har anbefalt Sygale Nybegynnere på FB 👍 
Ida Victoria har enkle og godt forklarte mønster man kan mikse og hacke litt 👍 Heilt Spesiell har og mye fint, og Jubel&Baluba til barn 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...