Angelheart2 Skrevet 20. januar 2022 #1 Del Skrevet 20. januar 2022 Vi skal ha oss ny bil i løpet av våren/sommeren og har vurdert veldig mange forskjellige, men nå ser det ut til at vi ender på en Polestar. Er det noen her som har denne og som har noen erfaringer dere vil dele? Noe spesielt vi bør være obs på, utstyr dere er glade for at dere tok med, eventuelt kunne vært foruten? Til info så har vi allerede hatt el-bil som eneste bil i husstanden i 4 år, så jeg trenger ingen diskusjon for/mot el-bil, det er ikke aktuelt å gå tilbake til fossil uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Del Skrevet 21. januar 2022 Vi har prøvekjørt nesten alle elbiler i prisklassen 380-500k kr og jeg må si at Polestar var den største skuffelsen. Så skulle gjerne visst hva det er som overbeviser dere? Som en meningsutveksling, det er selvsagt akkurat det samme for meg hva dere kjøper til slutt, men kanskje vi har "lest" bilen litt annerledes? Vi likte veldig godt dempingen i bilen og mange av de innvendige, miljøvennlige materialene var gode. Men det var alt. Hva vi mislikte var den gigantiske midtkonsollen som man ikke en gang kan lene kneet inntil pga. skarpe kanter. Ganske høy for armen var den også. Gulvet for fremsetene skrår nedover, så det er latterlig ubehagelig på langkjøring - man kan sitte i kun én stilling. Taket er for lavt også - vi slå begge hodet i taket da vi satt oss i, og mannen på bare 1,92 stanget oppi fra setet i normal posisjon (jeg er 1,74). Ingen plass for folk over 1,85 bak, bekreftet av det håpløse salgspersonalet i Bergen sentrum. I en svensk bil!? Sammenlikn dette med moderne elbiler som Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 og Polestar virker helt latterlig. Kjørefølelsen var totalt dau og ettpedalskjøringen var for aggressiv, med heftig oppbremsing tom. i byen. For å endre dette må man inn i en skjerminnstilling! Det løser tom. vår 10 år gamle Leaf bedre, jalla billigbil som den er. Så har du alle de merkelige løsningene som at farten vises i hjørnet av speedometeret istdf. midt på og bilnøkkelen i jogurtbegerplast. Så ut som en avspist Fisher Price leke i den to uker (!) gamle bilen vi fikk prøvekjøre. Det var en stor skuffelse, vi trodde Polestar var en aktuell bil for oss. Men det ble den eneste der vi ikke en gang satt oss ned for å diskutere pris og utstyr. Så, ja, jeg skjønner ikke hva som overbeviser folk til å kjøpe denne, og betale relativt mye for en bil som også teknisk er svak (høyeste forbruket i klassen). Anonymkode: e933d...8fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har prøvekjørt nesten alle elbiler i prisklassen 380-500k kr og jeg må si at Polestar var den største skuffelsen. Så skulle gjerne visst hva det er som overbeviser dere? Som en meningsutveksling, det er selvsagt akkurat det samme for meg hva dere kjøper til slutt, men kanskje vi har "lest" bilen litt annerledes? Vi likte veldig godt dempingen i bilen og mange av de innvendige, miljøvennlige materialene var gode. Men det var alt. Hva vi mislikte var den gigantiske midtkonsollen som man ikke en gang kan lene kneet inntil pga. skarpe kanter. Ganske høy for armen var den også. Gulvet for fremsetene skrår nedover, så det er latterlig ubehagelig på langkjøring - man kan sitte i kun én stilling. Taket er for lavt også - vi slå begge hodet i taket da vi satt oss i, og mannen på bare 1,92 stanget oppi fra setet i normal posisjon (jeg er 1,74). Ingen plass for folk over 1,85 bak, bekreftet av det håpløse salgspersonalet i Bergen sentrum. I en svensk bil!? Sammenlikn dette med moderne elbiler som Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 og Polestar virker helt latterlig. Kjørefølelsen var totalt dau og ettpedalskjøringen var for aggressiv, med heftig oppbremsing tom. i byen. For å endre dette må man inn i en skjerminnstilling! Det løser tom. vår 10 år gamle Leaf bedre, jalla billigbil som den er. Så har du alle de merkelige løsningene som at farten vises i hjørnet av speedometeret istdf. midt på og bilnøkkelen i jogurtbegerplast. Så ut som en avspist Fisher Price leke i den to uker (!) gamle bilen vi fikk prøvekjøre. Det var en stor skuffelse, vi trodde Polestar var en aktuell bil for oss. Men det ble den eneste der vi ikke en gang satt oss ned for å diskutere pris og utstyr. Så, ja, jeg skjønner ikke hva som overbeviser folk til å kjøpe denne, og betale relativt mye for en bil som også teknisk er svak (høyeste forbruket i klassen). Anonymkode: e933d...8fc Tusen takk for VELDIG god tilbakemelding. Nå har vi ikke prøvekjørt bilen enda, så jeg har jo ikke opplevd noe av det du beskriver her. Bilen står kun på listen vår fordi den på papiret ser ut til å passe våre preferanser. Men da skjønner jeg at vi i alle fall må prøvekjøre den før vi går videre med valget vårt. Kan jeg få spørre hva du mener er et bedre valg? Det er i samme prisrange som du nevner vi også har sett på bil. Har en 4 år gammel Leaf (40Kw) i dag og er egentlig fornøyd, men ønsker oss litt lengre rekkevidde i tillegg til at vi ønsker å bytte bil før garantien på den gamle går ut. Leafen bestilte vi usett.... 5 mnd før den første bilen var tilgjengelig for prøvekjøring i Norge, så vi har for så vidt erfaring med å kjøpe uten å prøvekjøre, men man kan jo ikke ha like flaks hver gang... 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Del Skrevet 21. januar 2022 Hehe, så bra at du syntes det var nyttig! Ja, du bør absolutt prøvekjøre. Motor.no har en liste over 2020-årets beste nye biler og har kåret Hyundai Ioniq 5 som best. Du får veldig mye mer bil der, forskjellen er kolossal. Vi nesten anbefale å prøvekjøre de to med bare få dagers mellomrom for å se på forskjellen. Personlig er min favoritt Kia EV6. Teknisk sett samme bil som Hyundaien, men jeg liker interiøret veldig mye bedre. Den har også flere knapper for ulike funksjoner som setevarme - lettere å bruke enn skjerm. Tesla Y skal også være en direkte konkurrent. Vi prøvekjørte bare model 3 og fant flere irriterende feil der også, så vi droppet Y usett. Men mange anbefaler den, så ikke bare hør på meg. Anonymkode: e933d...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 21. januar 2022 Det blir i alle fall ikke Tesla! Har folk i familien som har hatt 2 forskjellige Teslaer og jeg har prøvd begge, så der er jeg helt klar. Skal faktisk prøve en Ioniq 5 til uken, men mannen snakket litt om Kia'n i går, så kanskje den også må prøves, ja.... Da vi endte på Leafen i sin tid så hadde vi prøvekjørt maaaaange biler og funnet feil ved alle sammen, så det var rett og slett en reaksjon på dette og at jeg var møkk lei av å prøve bil, som gjorde at vi kjøpte Leafen uprøvd. men det funket jo veldig bra, da.... Er egentlig ikke noe glad i å prøve bil i det hele tatt, for jo flere man prøver, jo mer kritisk blir jeg. Det som var bra på den ene er ofte ikke så bra på den andre osv. Så derfor hadde jeg håpt på mange positive tilbakemeldinger på Polestaren her, slik at jeg bare kunne bestille uprøvd denne gangen også, men da vet jeg at jeg ikke bør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Del Skrevet 21. januar 2022 Folk er forskjellige, så det er ikke sikkert du og mannen din blir like skuffa. Men etter å ha sett mange åpne, luftige, romslige elbiler, var den ubekveme sild-i-tønna-følelsen fullstendig uventet i Polestar. Med alle de andre uheldige løsningene ble det for mye. For øvrig likte vi også Kia e-Niro godt, men det er på en måte en veldig gammeldags bil. Tror den passer best for folk som kommer fra fossil. Anonymkode: e933d...8fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 27. januar 2022 Oppdatering. Etter tips herifra har vi nå fått prøvd en KIA Ev6 og den går i bestilling i morgen 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Del Skrevet 27. januar 2022 Angelheart2 skrev (1 time siden): Oppdatering. Etter tips herifra har vi nå fått prøvd en KIA Ev6 og den går i bestilling i morgen 🙂 Den vurderer jeg litt også. Kan du gi en liten rapport om den? Anonymkode: 462c0...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den vurderer jeg litt også. Kan du gi en liten rapport om den? Anonymkode: 462c0...5ae Har foreløpig bare prøvekjørt litt, men har den på lån et par dager nå og foreløpig virker den veldig bra. Veldig god bil å kjøre, mange lure funksjoner og god å sitte i (på tross av skinnseter, som jeg egentlig hater...). Den får jo veldig gode skussmål i alt som er av tester for tiden, og i dette prissegmentet er den ganske uslåelig, slik jeg leser testene. Nå er det litt varierende leveringstid, så om man ønsker den dyreste varianten er det foreløpig først levering til neste år. Vi vurderer en med utstyrsnivå Exclusive og da kunne vi forvente levering i løpet av sommeren, litt avhengig av hvilken farge vi velger og om vi vil ha to- eller firhjulsdrift. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Del Skrevet 27. januar 2022 Angelheart2 skrev (1 minutt siden): Har foreløpig bare prøvekjørt litt, men har den på lån et par dager nå og foreløpig virker den veldig bra. Veldig god bil å kjøre, mange lure funksjoner og god å sitte i (på tross av skinnseter, som jeg egentlig hater...). Den får jo veldig gode skussmål i alt som er av tester for tiden, og i dette prissegmentet er den ganske uslåelig, slik jeg leser testene. Nå er det litt varierende leveringstid, så om man ønsker den dyreste varianten er det foreløpig først levering til neste år. Vi vurderer en med utstyrsnivå Exclusive og da kunne vi forvente levering i løpet av sommeren, litt avhengig av hvilken farge vi velger og om vi vil ha to- eller firhjulsdrift. Ja, jeg ser den får mye skryt i media. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, men liker det jeg leser og ser på youtube. Det eneste som er en bakdel for meg er bagasjerommet. Jeg har hund og hundebur i bilen, så den har litt for skrå bakrute til at det ser ut som jeg får inn buret hunden min har. Ellers liker jeg godt interiøret (har sittet i den hos forhandler), og 7 års nybilgaranti er jo topp. Jeg gleder meg til å prøve den. Jeg fant denne på finn.no som jeg fant pladask for 🥰; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=244032618 Anonymkode: 462c0...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ........ Jeg fant denne på finn.no som jeg fant pladask for 🥰; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=244032618 Anonymkode: 462c0...5ae Oi... GT-Line med umiddelbar levering! Denne ville jeg slått til på om jeg hadde ønsket meg firhjulsdrift, ja! Forsiktige anslag fra leverandør om levering av nybestillinger av denne er jo i 2023. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Del Skrevet 27. januar 2022 Angelheart2 skrev (2 timer siden): Oppdatering. Etter tips herifra har vi nå fått prøvd en KIA Ev6 og den går i bestilling i morgen 🙂 Så kult at dere likte den så godt! Var det eneste bilen dere prøvde eller rakk du å kjøre Polestar også? Etter min mening har dere kjøpt markedets beste bil, så får vel bare gratulere da! Anonymkode: e933d...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 27. januar 2022 Rakk ikke å teste Polestar, nei. Det er ingen lokal forhandler av den her oppe, så da måtte vi ha reist til "byen" først. Men tror absolutt vi har valgt rett nå, altså 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå