Gå til innhold

Chihuahua = redningshund?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har lest at det tar 3-4 år før den er kvalifisert men min er nå 12,5 år. Er vi for sent ute? 

Anonymkode: bfb16...2a8

Kan du ikke jobbe for at den kan bli en sporhund for bortkomne hunder i stedet? Selvom den kan leve lenge, er det ikke sikkert den har veldig god helse mot slutten. 

Anonymkode: 44185...a4c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke jobbe for at den kan bli en sporhund for bortkomne hunder i stedet? Selvom den kan leve lenge, er det ikke sikkert den har veldig god helse mot slutten. 

Bortkomne hunder? Tuller du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Det er mange hunder som forsvinner, og det kan være veldig nyttig med sporhund om hunden sitter fast feks. Var nylig en hund som kunne peke ut hvor en hund var, den hunden ble skremt nyttårsaften og ble funnet 15 dager senere.

• Liker 4
Skrevet

Det er sikkert morsomt å trene den til det, men det er spørs om den blir godkjent som redningshund. 

Anonymkode: 24a4a...629

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flere grupper og organisasjoner som driver med slik, har selv deltatt på leteaksjoner og vi har benyttet hunder som er trent i søk etter andre hunder flere ganger.

Men nei, Chihuahua vil ikke bli godkjent, ei eller egnet til slik

Anonymkode: a3d7a...2a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har lest at det tar 3-4 år før den er kvalifisert men min er nå 12,5 år. Er vi for sent ute? 

Da har vel hunden vært kvalifisert i mange år? 12,5-4 = 8,5 år. 

Anonymkode: f070e...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flere grupper og organisasjoner som driver med slik, har selv deltatt på leteaksjoner og vi har benyttet hunder som er trent i søk etter andre hunder flere ganger.

Men nei, Chihuahua vil ikke bli godkjent, ei eller egnet til slik

Anonymkode: a3d7a...2a4

Hvorfor kan ikke chihuahua bli godkjent? Han kan bære en sekk på 2 kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei. Det er mange hunder som forsvinner, og det kan være veldig nyttig med sporhund om hunden sitter fast feks. Var nylig en hund som kunne peke ut hvor en hund var, den hunden ble skremt nyttårsaften og ble funnet 15 dager senere.

Hvordan var den bortkommne hunden da? I hvilken form? 

Skrevet

Chihuahua er veldig hardføre hunder. De kommer også lett til overalt og kan bli supre redningshunder. Lykke til👍 Chihuahua er en rase som jeg har så lyst på selv🥰

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Chihuahuaer er veldig hardføre og kan med letthet gå lange turer. Jeg har en chihuahua selv. Dyp snø er selvsagt et problem, men andre værforhold takler de godt. At noen bruker dem som «veskehund» er veldig misvisende. 

Anonymkode: 693ad...418

Har hatt chihuahua selv i 14 år, skjønner hva du mener. Han var med oss på lange turer og var overraskende sprek for sin lille størrelse. Han satt aldri i en veske. Har likevel problemer med å se den søke etter folk i f.eks. snøskred da, eller krattskog, for den saks skyld, og i svært lave temperaturer. Har sibirsk husky nå, og det blir liksom noe helt annet når det gjelder hardførhet, temperaturtoleranse og fremkommelighet. Uten at jeg mener jeg foretrekker den ene rasen foran den andre. Alt til sitt bruk. 

Anonymkode: 3f81a...1ad

• Liker 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (På 20.1.2022 den 6.11):

Jeg tror de kunne vært midt i blinken hvis de liker å lukte seg til ting. I jordskjelv og sammen raste bygninger måtte de være gode å ha. De kommer jo til på veldig små steder og lette.

"Problemet" med dette er bare at det finnes små jakthunder som er avlet for hijakt. Disse vil ha bedre teft for å smette inn i små hul, en bedre luktesans og være mer hardføre enn det chihuahua er, så selv om chihuahua kan fungere til dette finnes det andre raser som er mye bedre egnet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du er aktfor sent ute. Som 12-åring er en søkshund alletede pensjonist.

Anonymkode: d9c51...735

• Liker 4
Skrevet

12 år er nok for seint ja, mange hunder blir mindre bevegelige og får svekkede sanser med alderen, som vil gjøre hunden uegnet for tjeneste.

Anonymkode: b1484...449

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 13.31):

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 19.10):

Da har vel hunden vært kvalifisert i mange år? 12,5-4 = 8,5 år. 

Anonymkode: f070e...e19

Den er ikke automatisk kvalifisert etter 3-4 år, den må gjennom et ganske stort godkjenningsprogram som i gjennomsnitt tar 3 år. Så en hund på 12,5 vil være godkjent når den er ca 15,5, og det er alt for gammelt, da er hundene pensjonert for lenge siden. 

Chihuahua er uansett ikke en egnet rase som redningshund, men siden den er så gammel som den er kan du jo vurdere å skaffe deg en valp og begynne treningen med. For de må trenes fra de er valper dersom de skal rekke å bli godkjent og ha noe særlig aktiv tjeneste før pensjon. 

Og så må du som hundefører trives med å være ute i all slags vær (fordomsfullt av meg ja, men jeg har inntrykk av at de fleste med små selskapshunder ikke er det). Og du må belage deg på å trene flere dager i uka året gjennom. 

Anonymkode: 3d3a4...ed5

• Liker 1
Skrevet

Du må også huske på at til syvende og sist er hunden din et verktøy, og i en redningssituasjon vil det alltid være menneskeliv som prioriteres. Er du, i ytterste konsekvens, villig til å ofre den?

Anonymkode: d6a75...02c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må også huske på at til syvende og sist er hunden din et verktøy, og i en redningssituasjon vil det alltid være menneskeliv som prioriteres. Er du, i ytterste konsekvens, villig til å ofre den?

Anonymkode: d6a75...02c

Jeg vil ikke reise fra hunden min 

Gjest BrittEkeberg
Skrevet

Bruk han heller som jakthund. I Mexico hvor chihuahua opprinnelig er fra, ble de avlet opp til å jakte rotter. Nå blir de brukt som selskapshund. De har potensiale til å være utmerkede jakt hunder. Små og tøffe, herlige hunder. Eller tren agility, det er kjempe gøy. 

Skrevet
BrittEkeberg skrev (11 minutter siden):

Bruk han heller som jakthund. I Mexico hvor chihuahua opprinnelig er fra, ble de avlet opp til å jakte rotter. Nå blir de brukt som selskapshund. De har potensiale til å være utmerkede jakt hunder. Små og tøffe, herlige hunder. Eller tren agility, det er kjempe gøy. 

De er opprinnelig vakthunder (varslere). 

Anonymkode: 3d3a4...ed5

• 3 uker senere...
Skrevet

Alltid like underholdene når folk ikke skjønner at de argumenterer med et troll :fnise::popcorn:

Anonymkode: ba8b3...cfb

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...