Gå til innhold

Chihuahua = redningshund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har store planer for min chihuahua og meg for og trene han til og bli en redningshund etter jeg så en dokumentar på Nrk. Problemet er kanskje det at han kan ha vansker med å gå i snø. 

Anonymkode: bfb16...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så praktisk. De tar jo veldig liten plass og. 

Anonymkode: 134d1...8e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har store planer for min chihuahua og meg for og trene han til og bli en redningshund etter jeg så en dokumentar på Nrk. Problemet er kanskje det at han kan ha vansker med å gå i snø. 

Ser ikke for meg at det vil funke med de små tynne bena i dyp snø, men kanskje han/hun kan funke i andre omgivelser? Chihuahua er vel generelt ikke så hardføre da 😄 

Anonymkode: 3f81a...1ad

Skrevet

Blir ikke dette litt som å stille til galoppløp med en shetlandsponni på startstreken?

Anonymkode: 817b3...f3e

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ikke for meg at det vil funke med de små tynne bena i dyp snø, men kanskje han/hun kan funke i andre omgivelser? Chihuahua er vel generelt ikke så hardføre da 😄 

Anonymkode: 3f81a...1ad

Chihuahuaer er veldig hardføre og kan med letthet gå lange turer. Jeg har en chihuahua selv. Dyp snø er selvsagt et problem, men andre værforhold takler de godt. At noen bruker dem som «veskehund» er veldig misvisende. 

Anonymkode: 693ad...418

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg kjenner noen som har to slike.  De fryser veldig lett, men det gjelder kanskje ikke alle.

Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner noen som har to slike.  De fryser veldig lett, men det gjelder kanskje ikke alle.

De er kanskje korthårede? Selv har jeg bare erfaring med langhårede chihuahuaer.

Skrevet

Hvis de hadde hatt trente chihuahuaer under 9/11 så kunne de sendt de inn i ruinene for og finne mennesker, de er jo små så de kommer lett til mange plasser. Men i norge vet jeg ikke om de er brukbart for stort tbh.

Anonymkode: 3fe4e...504

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de kunne vært midt i blinken hvis de liker å lukte seg til ting. I jordskjelv og sammen raste bygninger måtte de være gode å ha. De kommer jo til på veldig små steder og lette.

• Liker 3
Skrevet

Vet at de brukes i f.eks kina, japan osv i ruiner. Men dessverre vil du nok oppleve en del rare blikk hvis du kommer med den type hund inn i miljøet. KLart at du kan trene søk på barmark men det kreves nok en litt annen type hund.

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er kanskje korthårede? Selv har jeg bare erfaring med langhårede chihuahuaer.

Ja, veldig korthårede. 

Skrevet

Den kan sikkert funke som sporhund på barmark. Det kan være litt vanskelig for den å komme til på høye steder, men da kan du jo hjelpe den opp.

Anonymkode: 44185...a4c

Skrevet

En søkshund må starte treningen allerede fra de kommer fra oppdretter. Så er den allerede voksen er det bare å glemme det.

Ellers kan en chihuahua sikkert bli en bra søkshund, men til andre formål enn på vinterfjellet.

Anonymkode: d9c51...735

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Chihuahuaer er veldig hardføre og kan med letthet gå lange turer. Jeg har en chihuahua selv. Dyp snø er selvsagt et problem, men andre værforhold takler de godt. At noen bruker dem som «veskehund» er veldig misvisende. 

De er jo ikke hardføre... En venn av med med chihuahua sier at den ikke kan hoppe ned fra sofaen i tilfelle den brekker bena, fordi de er så tynne. Helt ubrukelig.

Anonymkode: 1a34f...695

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De er jo ikke hardføre... En venn av med med chihuahua sier at den ikke kan hoppe ned fra sofaen i tilfelle den brekker bena, fordi de er så tynne. Helt ubrukelig.

Anonymkode: 1a34f...695

Som nevnt så har jeg langhåret chihuahua selv. Den er med meg på fjellturer. Jeg bærer den aldri, den går selv.  Hopper ned fra sofaen gjør den også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En søkshund må starte treningen allerede fra de kommer fra oppdretter. Så er den allerede voksen er det bare å glemme det.

Ellers kan en chihuahua sikkert bli en bra søkshund, men til andre formål enn på vinterfjellet.

Anonymkode: d9c51...735

Det er nok fordelaktig å starte treningen mens de er små, men jeg tror absolutt hunden kan bli god som voksen også. 

Anonymkode: 44185...a4c

• Liker 1
Skrevet

Har lest at det tar 3-4 år før den er kvalifisert men min er nå 12,5 år. Er vi for sent ute? 

Skrevet

Neida, det går fint. 

Anonymkode: af8a9...50a

Skrevet
sucasamicasa skrev (7 timer siden):

Vet at de brukes i f.eks kina, japan osv i ruiner. Men dessverre vil du nok oppleve en del rare blikk hvis du kommer med den type hund inn i miljøet. KLart at du kan trene søk på barmark men det kreves nok en litt annen type hund.

Spørs hva som betyr mest. Hva andre syns eller redde liv.

Skrevet

En chihuahua kan leve opp til 20 år, så du har god tid på deg. 👍

Anonymkode: af8a9...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...