Gå til innhold

Hva går jeg med på kontoret for å ikke se ut som en traust småbarnsmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med jeans skjorte/tskjorte, blazer, sneakers/støvletter/pumps?

Anonymkode: 124a2...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 Jeg føler meg ikke komfortabel i blazer, og foretrekker nok kjole fremfor dressbukse. 

Anonymkode: 74961...fba

Jeg liker å gå inn på for eksempel Zalando. Velg kjoler, størrelse, prisklasse, lengde. Når du finner en kjole du liker og klikker deg inn på den, får du forslag om lignende kjoler. De har veldig ok returpolicy, så om man bommer (som man ofte gjør med kjoler) er det veldig enkelt å returnere. 

Zalando har også flere av merkene jeg nevnte i innlegget mitt (Filippa K, Tiger...), og det er mye greiere å bestille derfra med tanke på at du får alt på ett sted, og at de er veldig gode på kundeservice. 

Anonymkode: da14b...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle deg i det du liker, om du føler deg vel, så får du automatisk en helt annen utstråling enn om du prøver for hardt å kle deg i noe du ikke liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blazer og dressbukse er i de fleste kommunale virksomheter overdressed.

Om du skal ha blazer bør den være mer casual og tonet ned - type kjole+oversized blazer eller jeans og oversized blazer. 
 

Midi kjole er fint uansett type sålenge den ikke er for pyntet type fest. Av sko kan man blande mellom fine sneakers eller skoletter uten høy hæl. 
 

Sorte jeans er og greit.

Men husk at du skal hente i barnehagen, så dyre silkebluser som ikke kan vaskes er upraktisk, det samme med superdyr ullkåpe. 
 

Tror man skal lete lenge for p finne folk i offentlig sektor som går med pumps. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kanskje på en lignende arbeidsplass som din og er i samme situasjon på privaten 😉

Et tips jeg har fått, og som jeg merker at hjelper meg så jeg ikke føler meg som en bums er å kombinere ulike stiler i antrekket mitt. De aller fleste klærne mine er "casual", men jeg prøver å unngå at det blir for mange avslappede plagg. Om jeg enten bruker litt mer pynta sko, overdel, eller bukse, eventuelt litt smykker og sminke så føler jeg meg mye bedre. 

Selv bruker jeg mest jeans, stort sett Levis 501 som er min favoritt. Nå på vinteren kombinerer jeg med boots eller tynnere sko jeg bytter til inne, og en litt pen ullgenser. Eventuelt bruker jeg dressbukse og sneakers. 

Vet ikke om dette ga mening. Jeg er ikke så opptatt av mote slev, men liker å føle meg vel. Det har vært vanskelig for meg å kjenne igjen hva som gjør at jeg føler meg bra eller dårlig. 

Anonymkode: a3030...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen finere tynne ullgensere på VIC. De kan jeg dresse opp med skjorte under og mørke jeans og ankelstøvletter. Behagelig og business casual🙂

Ensfargede skjorter i god kvalitet er jo veldig enkelt og greit. Bruk undertrøye, og ha en cardigan eller blazer på lur for å dresse opp om det er nødvendig. 

Jeg bruker også endel strikkede etuikjoler  (genserkjoler) som blir veldig ok med tykk strømpebukse og støvletter.

Også har jeg flere ensfargede "nedtonet 50-tall" kjoler med t-skjorteermer. (Dekker alltid skuldrene på jobb). Det er et flatterende snitt for de fleste.

Poenget er å legge litt mer penger i det enn 99 kr på cubus, det ser bedre ut med litt tykkere stoffer. Og fra et miljøperspektiv er det MYE bedre å tenke klassisk bomull,- eller linskjorte og ullgenser som skal vare lenge enn 20 billige hmskjorter i polyester plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kalte ikke deg kjerring. Mulig du kler stilen utmerket godt. 

Jeg sier at bukser fra Lindex. Skjorter. Og ikke minst genser over skjorter. For de aller, aller fleste, er slikt man vil unngå om man ikke vil i boksen "kjerring". Og det var jo det TS ville ha tips om. 

Anonymkode: da14b...9e7

Det er ingenting galt med Lindex! (Min rolle her på kg er å snakke opp Lindex😊). Vet du hva du trenger, liker og kler er det fullt mulig å bli fin på Lindex! til ts: det høres ut for meg som om det du bør gjøre er å gjøre en innsats, på flere områder: tenk over hva du liker, kler og hva som passer din hverdag. Det kan være både blazer, bukse, kjole osv.  Har du ingen tanker om dette, kan du jo se om det er noen på jobb du liker stilen til, og herme litt? Det må imidlertid også passe deg og ditt liv. Kjøp basisplagg i god kvalitet (ja da det finnes også på Lindex). Unngå alle syntetiske stoffer på plagg du har på overkroppen. Og bruk litt tid på hår, sminke og hud. Puss skoene dine.

Anonymkode: 9f962...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kalte ikke deg kjerring. Mulig du kler stilen utmerket godt. 

Jeg sier at bukser fra Lindex. Skjorter. Og ikke minst genser over skjorter. For de aller, aller fleste, er slikt man vil unngå om man ikke vil i boksen "kjerring". Og det var jo det TS ville ha tips om. 

Anonymkode: da14b...9e7

NEETA.thumb.png.4a5603b264379235eb5b6d70a67b20b1.png


Er dette kjerring, altså? (Ref. genser over skjorte). Jeg ville vel kalt det avslappet klassisk. 

Anonymkode: c8ade...d9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok i sammenlignbar situasjon (jurist som jobber i flerfaglig miljø, to barn). Jeg er ikke så glad i bukser, og bruker mye enkle og ensfargede kjoler og skjørt på jobb. Pene ullgensere fungerer også både til skjørt og bukser. Etter min mening blir genser over skjorte ofte litt uformelig med mindre man har modellkropp. 
 

Jeg er enig med en over her i at den største forandringen ligger i hår, sminke og smykker. Det er ofte disse detaljene som prioriteres bort på travle morninger og lite søvn. For min del føler jeg meg best dersom jeg har funnet frem klær og smykker dagen før, slik at valget ikke tar ekstra tid når man er stresset. Jeg har lagret et par favorittvideoer på Instagram med enkle hårfrisyrer til hverdags som ser mer imponerende ut enn de egentlig er. 

Anonymkode: 6ec53...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en venninne/søster/kusine/tante/svigerinne (eller bror/kamerat/onkel/svoger for den del) som har en klesstil du liker og som kan bli med deg på shopping? Gjerne en som ikke er redd for å si hva hun/han mener når du kommer ut fra prøverommet.

Anonymkode: c8a55...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tja. En start er kanskje å ikke identifisere deg som «tobarnsmor». Jeg har også to barn, men på jobb er jeg «dyktig», «initiativrik», etc. 

 

Anonymkode: 3613d...961

What she said! 

På jobb er du ikke en sliten tobarnsmor. Slutt å identifiser deg som det. 

Jeg er overhodet ikke mamma på kontoret. Kler meg i pen bukse, skjorte/ bluse og gjerne dressjakke eller cardigan over. Kule joggesko eller høye heler hører med. 

Kunne virkelig ikke falt meg inn å gå ut av huset i tights og tunika 🙈

Anonymkode: cc9e4...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

NEETA.thumb.png.4a5603b264379235eb5b6d70a67b20b1.png


Er dette kjerring, altså? (Ref. genser over skjorte). Jeg ville vel kalt det avslappet klassisk. 

Anonymkode: c8ade...d9a

Ja, definitivt kjerring. Skoa i seg selv er ille, virkelig ille. Både buksa og jakka kan fungere, men ikke sammen. Og skjorte under genser, under blazer, bare nei.... 

Anonymkode: da14b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bare på hjemmekontor for tiden, men da jeg jobbet i kontorlandskap var dette stort sett stilen min;

- sort jeans med pent snitt. (Med en gang den sorte jeansen er utvasket og grå, blir den kun hjemmebruk). Eller dressbukse. Korte dressbukser på sommeren, eller pent skjørt. Aldri shorts. 

- bluse eller skjorte, kortermet på sommeren, gjerne uten ermer også så lenge den er løs i passformen

- pen, tynn ullgenser av god kvalitet over blusen på vinterstid

- pene sko, ikke joggesko

 

Endret av Liljerød
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, definitivt kjerring. Skoa i seg selv er ille, virkelig ille. Både buksa og jakka kan fungere, men ikke sammen. Og skjorte under genser, under blazer, bare nei.... 

Anonymkode: da14b...9e7

Jeg er 25 og skjønner ikke dette med det såkalte "kjerring" begrepet. Jeg synes antrekket du siterte var veldig fint! Verden hadde vært et mye bedre sted hvis alle kunne gå i det de ville uten å bli kritisert :) 

Anonymkode: 1fa05...564

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når er skjorte i seg selv kjerring? Det et er et tidløst plagg som fungerer på de aller fleste kroppsformer. Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: d6bcc...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden når er skjorte i seg selv kjerring? Det et er et tidløst plagg som fungerer på de aller fleste kroppsformer. Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: d6bcc...b7d

Boyfriend skjorte, eller en annen variant av en løstsittende hvit eller lyseblå skjorte, ser flott ut på mange uansett alder. Unntaket er om man har litt former. 

Den typiske figursydde kvinneskjorten skriker "kjerring". Du ser ikke en eneste 20-og-noe i slikt. Ingen på 30/40 heller, på en del år, når jeg tenker meg om. 

Er selvfølgelig for at alle kan gå med det de vil, tights og tunika for den sags skyld. Men nå spurte TS om tips for å unngå å bli oppfattet på en viss måte, og da er det dette jeg gir, da jeg selv er kvinne på ca 40 som slet med å kle meg moderne uten å virke desp for noen år siden. 

Anonymkode: da14b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...