MissJ Skrevet 19. oktober 2005 #1 Del Skrevet 19. oktober 2005 Nå har vi vært prøvere i 1 1/2 år, og vi har endelig bestilt time til å starte en utredning... Men har noen vært på det? Jeg har ikke peiling på hva som skal gjøres, og er veldig nyskjerrig. Jeg kan jo forstå hvordan de kan sjekke han, men hvordan blir jeg undersøkt? Gleder meg veldig til å sette igang prosessen, for jeg begynner å bli mektig lei av at "alle" rundt meg blir gravide bare de tenker på sex, mens vi venter og venter... Jeg har ikke vært noe flink til å ta el-test, men ca 1 ukes tid før mensen får jeg VEEEELDIG ømme pupper... og da håper jeg jo hver gang at det er fordi jeg er gravid, og blir like skuffa hver gang mensen dukker opp alikavel... Men til uka begynner vi ihvertfall prosessen, jeg gleder meg veldig! Håper på mange gode tips, og lykke til til alle dere andre prøvere, håper dere klaffer snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. oktober 2005 #2 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det er etterhvert blitt mange her inne osm har vært til utredning (desverre, kan man vel kanskje si), og mange har ulike erfaringer på hva som er blitt gjort. For utredningens gang avhenger av hva legen finner, eller ikke finner... Men ganske "standard" er spørsmål, blodprøver og ev. ultralyd av kvinnen, samt en sædprøve av mannen. Så får en ta det derifa for å se hva som skjer videre. Lykke til. Det er ikke noe å grue seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #3 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det første som gjøres er å ta en sædprøve av mannen for å finne ut om han har levedyktige og befruktningsdyktige sædceller. For kvinnens vedkommende, må man finne ut om hun har eggløsning ( blodprøver), om hun har tette eggledere ( UL og spørsmål om evt underlivsinfeksjoner eller operasjoner). Hva som videre skjer er avhengig av hva man finner på disse undersøkelsene. Hvis problemet er manglende eggløsning kan mange hjelpes med medisiner. Hvis problemet er blokkerte eggledere eller dårlig sædkvalitet, trengs IVF eller kunstig befruktning evt med sæddonor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå