Gå til innhold

Trenger hjelp til Novicegenseren - hvilke garn og utstyr skal kjøpes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her - altså garnvalg var jo ikke enkelt. Ønsker jo helt et garnnøste, ikke 2. Er jo veldig fersk. Må tydeligvis lese meg mer opp. Har dessverre ikke så mye garn hjemme, bare enkeltnøster til klutprosjekter etc..

men har jobbet endel med et garn fra nille som heter Linde garn INCA til pinne 8mm 56% alpakka, 24% merinoull og 20 % nylon. Liker veldig godt dette tykke garnet. Kan det brukes tror dere? 

Anonymkode: 98094...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS her - altså garnvalg var jo ikke enkelt. Ønsker jo helt et garnnøste, ikke 2. Er jo veldig fersk. Må tydeligvis lese meg mer opp. Har dessverre ikke så mye garn hjemme, bare enkeltnøster til klutprosjekter etc..

men har jobbet endel med et garn fra nille som heter Linde garn INCA til pinne 8mm 56% alpakka, 24% merinoull og 20 % nylon. Liker veldig godt dette tykke garnet. Kan det brukes tror dere? 

Har du (på noe som du har strikket tidligere eller på en strikket prøvelapp) en strikkefasthet med det garnet som stemmer med strikkefastheten i oppskriften?

Anonymkode: 75e85...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Linde garn INCA til pinne 8mm

Hva er din strikkefasthet med det garnet med pinne nr 8?

Hva er din strikkefasthet med det garnet med pinne nr 6 feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hva er din strikkefasthet med det garnet med pinne nr 7? Det kan jo hende at det garnet passer perfekt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå strikker jeg sjal med pinne 8 -og da får jeg den strikkefastheten de oppgir på 12x12 cm (dvs litt større enn 10x10 cm). Vil det da gå med dette garnet på pinne 7 og litt strammere strikking?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå strikker jeg sjal med pinne 8 -og da får jeg den strikkefastheten de oppgir på 12x12 cm (dvs litt større enn 10x10 cm). Vil det da gå med dette garnet på pinne 7 og litt strammere strikking?

Forstår jeg rett; at du må strikke 12 cm med pinne nr 8 for å få like mange masker som de oppgir pr 10 cm? Hvis ja, må du ned i pinnestr (kanskje 7 som du foreslår) for å få like mange masker pr 10 cm, ja. ELLER kanskje du kan gå ned en kles-størrelse (i bredden på plagget) i oppskriften (men da bør du regne ut vidde på plagget etter din strikkefasthet først, før du eventuelt bestemmer deg for å gå ned en klesstørrelse). 

Hvis du går ned i klesstørrelse (feks fra M til S) kan du strikke lengdene på ermene og bolen etter det som står om str M og du kan strikke breddene (dvs antall masker m.m.) etter str S

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ELLER kanskje du kan gå ned en kles-størrelse (i bredden på plagget) i oppskriften (men da bør du regne ut vidde på plagget etter din strikkefasthet først, før du eventuelt bestemmer deg for å gå ned en klesstørrelse). 

Hvis du går ned i klesstørrelse (feks fra M til S) kan du strikke lengdene på ermene og bolen etter det som står om str M og du kan strikke breddene (dvs antall masker m.m.) etter str S

Jeg TROR at det kanskje kan gå bra å gjøre det slik, men jeg kan ikke garantere at det blir som tenkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår jeg rett; at du må strikke 12 cm med pinne nr 8 for å få like mange masker som de oppgir pr 10 cm? Hvis ja, må du ned i pinnestr (kanskje 7 som du foreslår) for å få like mange masker pr 10 cm, ja. ELLER kanskje du kan gå ned en kles-størrelse (i bredden på plagget) i oppskriften (men da bør du regne ut vidde på plagget etter din strikkefasthet først, før du eventuelt bestemmer deg for å gå ned en klesstørrelse). 

Ja korrekt forstått (dårlig forklart). Tenker det er enklere å strikke med en tykk tråd istedenfor 2 når jeg er ny. Og det garnet er så lett å jobbe med og blir pent. Og det er jo en "oversize" genser, så vil jo tro det skulle gå da med pinne 7. Veldig lyst å prøve det! 

Takk for svar alle! Hilsen masete nybegynner..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja korrekt forstått (dårlig forklart). Tenker det er enklere å strikke med en tykk tråd istedenfor 2 når jeg er ny. Og det garnet er så lett å jobbe med og blir pent. Og det er jo en "oversize" genser, så vil jo tro det skulle gå da med pinne 7. Veldig lyst å prøve det! 

Takk for svar alle! Hilsen masete nybegynner..

Lykke til ♥️ Genseren bliir sikkert fin og god 🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (6 minutter siden):

Det holder med en tråd om du bruker kos

Enig. Jeg har strikket denne genseren i Kos fra Sandnes, og da trenger man bare 1 tråd. Puno fra Rauma kan også brukes, eller Snefnug fra CaMaRose. Mulig også Air fra drops. Alle disse med 1 tråd 

Som fersk strikker ville jeg ikke begynt å eksperimentere med andre typer garn med annen trådtykkelse og andre størrelser på strikkepinnene. Ville fulgt oppskrift og anbefaling slavisk. Var det jeg gjorde i allefall da jeg begynte å strikke 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Brukte du kun 1 tråd av Kos alene eller Kos sammen med et annet garn?

Kan du velge garnet Kos eller et garn med tilsvarende strikkefasthet og egenskaper som Kos?

Kos er et mykt og lett alpakkagarn som passer til alle typer plagg til barn og voksen.

Sandnes Kos: Garnet inneholder 62% baby alpakka, 9% ull og 29% nylon.

50 gram = ca 150 meter

Strikkefasthet: 16 masker på pinne 5½ 10 cm

Plagget må vaskes separat 30 grader ullprogram

https://www.strikkehula.no/sandnes-kos.html?gclid=Cj0KCQiAip-PBhDVARIsAPP2xc3FA-zTn2mE5y_Lj_XEMkFgkrMW2D4kMAIus1iBS2ewazY0Vx27XVkaAoGoEALw_wcB

Brukte kun Kos, ja. En tråd. Som nybegynner tenkte jeg at det ble styrete å strikke med flere tråder samtidig, og gud forby at jeg strikke feil og måtte rekke opp igjen. Så Kos er et godt nybegynnergarn, tenker jeg. 

Alternativer til Kos hjelper garnbutikken deg med. Lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips - da skal jeg se på KOS garnet. Men; hvor mange nøster trengte dere? (jeg tenker å strikke str M)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for tips - da skal jeg se på KOS garnet. Men; hvor mange nøster trengte dere? (jeg tenker å strikke str M)

Kos er et av av de alternativene som er oppgitt i oppskriften :) på en str M så trenger du 350g, dvs 7 nøster. 1 nøste er 50g

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til kos garnet er en tråd med garnet AlpakkaBris fra Viking garn. Det er litt rimeligere og godt å strikke med. Når det gjelder strikkepinner har nille et sett med rundpinner som kan brukes med vaiere av ulik lengde. https://www.nille.no/produkter/garn/strikketilbehor/p-101135-strikkepinnesett-med-utskiftbare-pinner-/?code=101135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gohege skrev (På 24.1.2022 den 14.46):

Et alternativ til kos garnet er en tråd med garnet AlpakkaBris fra Viking garn. Det er litt rimeligere og godt å strikke med. Når det gjelder strikkepinner har nille et sett med rundpinner som kan brukes med vaiere av ulik lengde. https://www.nille.no/produkter/garn/strikketilbehor/p-101135-strikkepinnesett-med-utskiftbare-pinner-/?code=101135

Alpakka bris har tykkere strikkefasthet enn kos.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...