Gå til innhold

Venninne er farlig stor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man la f.eks. alkoholisme ligge også? Og andre tegn på alvorlig sykdom?

Anonymkode: 96815...ffa

Ja? Man får ikke endret noens avhengighet om de ikke har motivasjonen selv.

Og mas vil bare gjøre dem enda mer motvillige. 
 

Men du kan selvsagt si det en gang til- og presisere at du ikke kommer til å nevne det igjen.

»Jeg hørte at du sluttet å puste på natta, er redd for at du skal dø som følge av fedmen din- håper du snakker med lege om dette». 
 

Så respekterer du henne og dropper tematikken igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo naturlig at man blir bekymret for sin venn. 

TS kan ikke gjøre stort enn å snakke med henne, men jeg har merket hvor utrolig mange som virker til å bli fornærmet på vegne av den overvektige i slike tråder som dette. Så lenge det ikke er snakk om nedlatende hets så må det være lov å spørre/diskutere. På lik linje med rusavhengighet for eksempel. 

Det er reelle problemer. Men det er helt sant at man må ville det selv for å klare å ta tak. Men å vite at man har en støttende venn er jo godt. 

For meg hadde det vært merkelig hvis ikke venner eller familie uttrykte bekymring/kjempet for å få meg til å se alvoret da det stod på som verst mtp rus. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er helt sjokkert over hvor mange av dere som mener at man skal la det ligge. Søvnapne medfører at hjernen får mindre oksygen, som igjen fører til at hjernen ikke fungerer optimalt. Hun merker kanskje ikke pustestoppene selv, så hvordan skal hun vite det om ikke venninnen sier det når det oppdages? Søvnapne kan øgså føre til hjerte og kar sykdommer, slag mm.

Overvekten trenger du ikke å si noe om, det kan legen ta seg av. Men ville sagt en gang til at du opplevde pustestoppene som hyppige og lange nok til at du ble skikkelig bekymret og anbefale en gang til at hun blir utredet av lege. Du er venninnen hennes og ønsker jo selvfølgelig at hun skal være frisk og ha et godt liv. Om hun har kjæreste så ville jeg nevnt det til han og. 

Alle dere som sier at hun skal la det ligge, hadde dere gjort det samme om venninne deres hadde epilepsi? Eller tegn på diabetes? 

Anonymkode: fd990...cc8

Helt enig!

Søvnapne kan være en livstruende tilstand som man som oftest ikke er oppmerksom på selv, og for å få behandlet dette er det viktig at andre som merker det forteller om dette.

Jeg har sagt i fra både til en venn og til ektemannen min om at de hadde pustestopp om natten, og begge har fått et nytt liv med c-papmaskinene sine.

Anonymkode: aefb7...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hang du deg opp i vekten hennes?
 

Om hun sliter med å puste er det alvorlig og det kan forsterke overvekten. Det finnes hjelpemidler som kan hjelpe henne og puste. Så det var ekstremt unødvendig av deg å ta opp vekt og fremstille det som om det handler om slanking! Det er viktigere at hun får hjelp med å puste en at hun får forklart at overvekt er farlig ( det vet hun). Spesielt når du har holdninger som at hun er lat bør du ikke!!!! snake om vekt med henne, det er et følsomt tema og man kan fort gjøre mer skade en nytte om man fremstår fordømmende.
 

Jeg ville skrevet en melding hvor jeg beklaget at jeg blandet meg i vekta hennes. Jeg ville skrevet at jeg ble skremt når jeg hørte hun ikke pustet, og derfor ble stredet. Så ville jeg lagt med en link om søvnapné, der behandlingsmuligheter kommer klart frem. Jeg ville bedt henne vurdere å kontakte legge for utredning å behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis normalvektige har det er det bakenforliggende sykdommer bak.  Nå diskuterer vi overvekt. I et tilfelle hvor en person veier 100 kg mer enn man bør er det stor sjanse for at det vil hjelpe å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2ed64...897

Ikke nødvendigvis, min venninne som alltid har vært i det nedre sjiktet når det kommer til vekt fikk og en pustemaskin før hun var 30. Hun er ellers frisk og utredet for mye rart men alt ordnet seg etter pustemaskinen kom på plass.

Anonymkode: 75a66...0e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv til henne at du har lest litt om det, og at du tror hun kan ha søvnapné? Jeg tror ikke du kan gjøre mer enn det, hun må være villig til å gå til legen med det selv. Så får legen ta opp vekta.

Anonymkode: aec8a...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slutter aldri å forundre meg over folk som TS, som ser ut til å tro at tjukke folk ikke har lagt merke til at de er tjukke.

La henne få være i fred.

Anonymkode: 3e1eb...af4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke at TS snakket med venninna om verken vekt, slanking eller ordet søvnapné? Det som står er at hun nevnte snorking og pustestopp, og at venninna avviste det, eller bagatelliserte. 
 

Dersom det stemmer TS, så er mitt forslag: vent en stund (dager, uker, det som føles naturlig), så en gang du snakker med henne uansett - så tar du det opp igjen i forbifarten. Av type «du forresten, en kollega av meg drev å fortalte at han hadde noe som het søvnapné - som var sånne pustestopp om natta - og at han lett hadde fått behandling for det og at det hjalp så godt. Da bare tenkte jeg på om det kunne være det du også har? Jaja, du får Google det viss du vil!»

 

Så slipper du ballen for alltid, og skifter samtaleemne til noe annet (dersom ikke hun tar initiativ).

Anonymkode: 2c56b...e38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du kvinne?

Hun er vel rundt 175cm og 150kg, kanskje mer. Så da er hun minst 50 i BMI. Hvordan var det å få påvist søvnapne i så ung alder?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Jeg er kvinne, ja. Om jeg var deg ville jeg fokusert mindre på akkurat vekten og at «hun er lat og spiser godteri» og heller pustestoppene. Innstilling din til venninna gjør at jeg ikke tror du klarer å ha en veldig bra tilnærming til det her.
Hvordan det var? Tenkte lite over det, ble bare glad for å få mere energi og at det var grunn til at jeg var sliten. Litt ekstra stress i forbindelse med overnattinger og kan jo åpenbart ikke sove steder det ikke er strøm, men det går fint. Maskinen er hvit og når ikke slangen er der ser det ut som en radio på nattbordet 😅

Anonymkode: 97515...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Barn kan også ha søvnapne og sove med maskin med maske på. Hennes søvnapne kan godt skyldes fedmen. Du har gjort nok. La henne ta beslutninger for sitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre alt for typisk for Kvinneguiden:

å henge seg så til de grader opp i hvordan alle andre forsøker å leve deres eget liv.      

Anonymkode: 2df4b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...