Gå til innhold

Venninne er farlig stor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har gjort det du kunne, - tatt opp din bekymring. Hun er voksen, resten er opp til henne. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist søvåpne når jeg var 24 år. Alvorlig fedme, noe større enn venninnen din om hun veier 150kg. Registrert 52 pustestopp i timen og oksygenmetning nede på 78 i løpet av natten. Fikk et nytt liv med pustemaskin.. 

Usikker på om du får meldt inn noe bekymring, men jeg ville Prøvd å ta det opp på nytt. Man blir slappere og fetere av å ha søvnapné.

Anonymkode: 97515...901

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk påvist søvåpne når jeg var 24 år. Alvorlig fedme, noe større enn venninnen din om hun veier 150kg. Registrert 52 pustestopp i timen og oksygenmetning nede på 78 i løpet av natten. Fikk et nytt liv med pustemaskin.. 

Usikker på om du får meldt inn noe bekymring, men jeg ville Prøvd å ta det opp på nytt. Man blir slappere og fetere av å ha søvnapné.

Anonymkode: 97515...901

Er du kvinne?

Hun er vel rundt 175cm og 150kg, kanskje mer. Så da er hun minst 50 i BMI. Hvordan var det å få påvist søvnapne i så ung alder?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du kvinne?

Hun er vel rundt 175cm og 150kg, kanskje mer. Så da er hun minst 50 i BMI. Hvordan var det å få påvist søvnapne i så ung alder?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Hvorfor lurer du på hvordan det er, det påvirker jo ikke deg? Ut i fra spørsmålsstillinga di høres det nesten ut som du spør på egne vegne. La henne leve livet sitt uten at du skal blande deg, uansett hvor bekymra du er.

Anonymkode: 3bded...8c5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor lurer du på hvordan det er, det påvirker jo ikke deg? Ut i fra spørsmålsstillinga di høres det nesten ut som du spør på egne vegne. La henne leve livet sitt uten at du skal blande deg, uansett hvor bekymra du er.

Anonymkode: 3bded...8c5

Leve livet sitt? Det kan da ikke være mye liv, med søvnapne, hjerteproblemer og trolig diabetes. I så ung alder. Det er bare skummelt. Selvsagt bekymrer jeg meg.

Anonymkode: dc3d2...4e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Hvordan tror du hun hadde tatt det om du kontaktet hennes lege pga snorking? Hvordan tror du hun hadde tatt det om du kontaktet familien hennes pga snorking og søvnapne? Hun hadde garantert blitt sur og skuffet over deg. Så hvis det er det du vil oppnå, kjør på.

 

Anonymkode: 814b7...6ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Du høres jo ut som en trivelig venn.

Ofte er det psykiske plager som ligger bak når folk blir så store. Du kunne jo tenkt på det før du konkluderer med at hun er lat. 

Anonymkode: aec8a...49b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (7 timer siden):

La det ligge. Hun vet at hun er overvektig, og hun gjør noe selv når det passer henne. 

Skal man la f.eks. alkoholisme ligge også? Og andre tegn på alvorlig sykdom?

Anonymkode: 96815...ffa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Bekymringsmelding ? Du tror ikke legen og familien hennes ser hvor stor hun er?
Det er ikke som narkotika eller alkohol som man kan skjule. Man ser str. på folk.

Anonymkode: 9e2f3...833

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Voksne har en rett til å bestemme over seg selv, og så lenge man ansees som samtykkekompetent så er det ens eget ansvar. Du har sagt til henne hva du opplevde og at du er bekymret, da er resten opp til henne. 
Ja det er slik at du må la endel ting ligge så lenge det ikke setter andre i fare. F.eks alkoholisme så kan du rette bekymring til politiet dersom de setter seg i bilen påvirket, men du kan ikke bestemme over om en person skal drikke eller ikke, det er rett og slett ikke ditt ansvar. 
Det er ikke ulovlig å ta dårlige valg.

Anonymkode: 1983a...e31

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Det er nok søvn apne. Be henne gå til lege og få det utredet for det er en farlig tilstand.

Anonymkode: 5af22...d62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde besøk av venninne i helgen. Vi delte rom, og hun både snorker samt hun hadde noen stunder der det virket som om hun ikke pustet i det hele tatt. Det var fryktelig vondt å observere. Venninna mi har fedme, hun veier minst 150kg, selv om hun bare er 25 år. Hun er lat, spiser mye snop og trener sjelden, om aldri. Jeg mistenker her det som kalles søvnapne, men kan man utvikle det i så ung alder? Prøvde ta det opp, både med snorkingen og pustepausene, men hun mente at snorking var noe som lå til familien, og tenkte snorking og pustepauser hang sammen. Kan man likevel sende inn en slags bekymringsmelding til lege eller familie?

Anonymkode: dc3d2...4e2

Hun er myndig - så legen har ikke lov å snakke med deg eller andre i familien om hennes helse. 

Hun er overvektig, ikke dum, eller blind. Så hun vet godt selv at hun er stor. 

Men hun må finne ut av det selv, at hun skal gjøre noe med det. Hun må selv ville dette - ellers går det ikke. 

Jeg er selv stor, overvektig, har hatt alvorlig fedme. Bekymringer og gode råd fra andre gjorde IKKE at jeg gjorde noe med helsen min selv. Men nå er jeg på vei nedover, hittil 28 kg, og dette klarte jeg å komme i gang med fordi jeg selv fant ut av det og ønsket dette. Når moren min kom med gode råd, gikk det heller feil vei.

Men støtt henne om hun starter med å legge om livsstilen sin. 

Anonymkode: d66c0...bce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk påvist søvåpne når jeg var 24 år. Alvorlig fedme, noe større enn venninnen din om hun veier 150kg. Registrert 52 pustestopp i timen og oksygenmetning nede på 78 i løpet av natten. Fikk et nytt liv med pustemaskin.. 

Usikker på om du får meldt inn noe bekymring, men jeg ville Prøvd å ta det opp på nytt. Man blir slappere og fetere av å ha søvnapné.

Anonymkode: 97515...901

Tok du ikke tak og gikk ned i vekt?

Anonymkode: 2ed64...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe utrolig nedlatende over holdningene dine til denne «venninna» di. Som en annen her skrev; hun er overvektig - ikke uintelligent. Hun er fullt ut i stand til å ta egne valg, og hun er samtykkekompetent. Hun trenger ikke deg til å fortelle henne hva du skal gjøre.

Sende bekymringsmelding. Ærlig talt. 

Anonymkode: 5640e...3c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok du ikke tak og gikk ned i vekt?

Anonymkode: 2ed64...897

Nå er det faktisk mange normalvektige med søvnapné også, så det er ikke sånn at problemet er løst ved å slanke seg. Pustemaskin er ikke en erstatning for å nekte å slanke seg. 
Kanskje skaffe seg litt mer kunnskap om tema før man stiller nedlatende spørsmål?

Anonymkode: 5640e...3c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det faktisk mange normalvektige med søvnapné også, så det er ikke sånn at problemet er løst ved å slanke seg. Pustemaskin er ikke en erstatning for å nekte å slanke seg. 
Kanskje skaffe seg litt mer kunnskap om tema før man stiller nedlatende spørsmål?

Anonymkode: 5640e...3c7

Hvis normalvektige har det er det bakenforliggende sykdommer bak.  Nå diskuterer vi overvekt. I et tilfelle hvor en person veier 100 kg mer enn man bør er det stor sjanse for at det vil hjelpe å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2ed64...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får vel mye pepper her. Gode venninner bekymrer seg helt klart over helsen til sine venner, noe annet ville vært rart. Det er ikke negativt å bekymre seg bare fordi det dreier seg om overvekt fremfor noe annet, men det er klart det er et sårt tema for mange. Hun er nok helt klar over at hun er overvektig, uavhengig om hun ønsker/er klar til å gjøre noe med det eller ikke. Bekymringsmelding er mest noe man benytter når man mistenker eksempelvis demens; ting der personen muligens ikke har mental kapasitet til å ta vare på seg selv. Men det har jo din venninne. 

 

 

Anonymkode: ce949...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert over hvor mange av dere som mener at man skal la det ligge. Søvnapne medfører at hjernen får mindre oksygen, som igjen fører til at hjernen ikke fungerer optimalt. Hun merker kanskje ikke pustestoppene selv, så hvordan skal hun vite det om ikke venninnen sier det når det oppdages? Søvnapne kan øgså føre til hjerte og kar sykdommer, slag mm.

Overvekten trenger du ikke å si noe om, det kan legen ta seg av. Men ville sagt en gang til at du opplevde pustestoppene som hyppige og lange nok til at du ble skikkelig bekymret og anbefale en gang til at hun blir utredet av lege. Du er venninnen hennes og ønsker jo selvfølgelig at hun skal være frisk og ha et godt liv. Om hun har kjæreste så ville jeg nevnt det til han og. 

Alle dere som sier at hun skal la det ligge, hadde dere gjort det samme om venninne deres hadde epilepsi? Eller tegn på diabetes? 

Anonymkode: fd990...cc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...