Gå til innhold

Eplejuice bedre erstatning for brus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

Fordi det har vitaminer vi trenger. I juicen er disse borte.

Anonymkode: c2e28...ded

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en soda stream og lag eget kullsyrevann.

Anonymkode: 8f6f8...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Ja, fruktsukker er verre ettersom det lagres i levra.

Anonymkode: 87c13...33b

Nå er det en stund siden jeg satt på skolebenken, men jeg mener vi lærte at fruktose brytes ned saktere i kroppen, og dermed gir mindre blodsukkerstigning enn raffinert sukker. Fruktose i seg selv lagres ikke i leveren. Leveren bryter det ned, og om det er overflod så omgjøres det til fett. 

Anonymkode: 8ec1c...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Drikk eplejiuce med god samvittighet. Alt med måte selvsagt, men det er jo utrolig mye bedre enn sukkerbrus :)

Kjøp de som er bra, så kan du regne et glass om "en om dagen".

Kjøp de ferskeste, altså de med kortest holdbarhet. En grei pekefingerregel, de som står kjølig i butikken. 

Kos deg! 

Anonymkode: a8ab3...8e0

Ja, det er de ferske som står kaldt i frukt og grønt-avdelingen jeg kjøper, de som er fra konsentrat er jo ikke noe gode :)

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp en soda stream og lag eget kullsyrevann.

Anonymkode: 8f6f8...4f9

Men jeg forstår ikke, hvorfor skal jeg drikke kullsyrevann? Det gir meg ingenting, da drikker jeg heller vanlig vann. 

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det har vitaminer vi trenger. I juicen er disse borte.

Anonymkode: c2e28...ded

Skjønner, men mange sier jo at et glass med juice tilsvarer en av 5 om dagen også? Er det helt feil da? 

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men i juice er det vel bare naturlig fruktsukker, mens cola er det tilsatt hvitt sukker. Har ikke det noe å si?

Nei.

Det er vel bedre å spise frukten enn å drikke juicen.

Skal du ha en "kosedrikk", velg heller f.eks. brus med kunstige søtstoffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det er de ferske som står kaldt i frukt og grønt-avdelingen jeg kjøper, de som er fra konsentrat er jo ikke noe gode :)

Men jeg forstår ikke, hvorfor skal jeg drikke kullsyrevann? Det gir meg ingenting, da drikker jeg heller vanlig vann. 

Skjønner, men mange sier jo at et glass med juice tilsvarer en av 5 om dagen også? Er det helt feil da? 

Anonymkode: 1f08e...748

Jeg synes kullsyre vann er bedre enn vanlig vann. Variasjon også.

Anonymkode: 8f6f8...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, jabx said:

Nei.

Det er vel bedre å spise frukten enn å drikke juicen.

Skal du ha en "kosedrikk", velg heller f.eks. brus med kunstige søtstoffer.

Jeg anbefaler, enten "farris" med litt juice, blanding 1-6 eller med vanlig vann. Mye gode og friske drinker en kan lage til kos som ikke er sukker og kalloririke som går på bekostning av smak 😃

Anonymkode: bb361...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men i juice er det vel bare naturlig fruktsukker, mens cola er det tilsatt hvitt sukker. Har ikke det noe å si? 

Sånn jeg leser det noen steder virker det som om juice og brus er like ille, men jeg skjønner ikke helt det.

Det må jo være milevis bedre med bare ren presset frukt enn kullsyrevann med tilsatt sukker og e- stoffer? 

 

Ja, syren er vel kanskje det verste i juice, men det er vel syre i frukt uansett, som jeg hade utsatt meg for om jeg bare hadde spist noen epler i stedet for å juice? Eller? 

Anonymkode: 1f08e...748

Alle typer juice og drikker med kullsyre generelt har høyt syrenivå. 
 

Sukker og tilsetningsstoffer (ikke alle kunstige, men de som gjerne benyttes i brus) er skadelige for tannhelsen. 
 

Men, det kommer jo an på hvor ofte og hvordan man drikker det. Om du sipper til eplejuicen gjennom dagen eller drikker et helt glass på en gang og kanskje skyller med vann - for så å stelle tennene 2 gg daglig så er det vesentlig forskjell. 
 

Om du i tillegg velger drikken til et måltid så er det enda bedre mtp tannhelsen. 
 

For tennene er det bedre å spise en haug sukker/syre på en gang enn å ta litt og litt jevnlig. 
 

Farris er IKKE bedre for tannhelsen. På grunn av kullsyren. Brus med kunstige søtstoffer er heller ikke bra for tannhelse. 
Men om du er voksen og knapt har hull er nok du en av de som helt uproblematisk kan drikke eplejuice hver dag - det er jo regnet som 1 av 5. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det så himla mye mer næring i kullsyrevann da? Og hvorfor er det så farlig med kalorier, jeg er jo ikke overvektig og spiser lite,så det gjør vel ikke noe om jeg får i meg noen kalorier fra drikke? Jeg drikker allerede mye vann, så væskebehovet er dekket for lengst Bare kjedelig å alltid drikke vann til alle anledninger

Og som sagt er det altså snakk om eplejuice, appelsinjuice er ikke noe godt. 😊

Men hva med det jeg spør om over - naturlig sukker vs tilsatt hvitt sukker? 

Anonymkode: 1f08e...748

Nei, fruktsukker er ikke sunnere enn vanlig sukker
 

https://www.faktisk.no/artikler/z4o20/fruktsukker-er-sunnere-enn-vanlig-sukker

Anonymkode: 29979...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser lite, og er gravid - så ville jeg sterkt vurdert å kutte ut søt drikke helt.

Spis heller mat, som kan gi babyen i magen god næring.

Å drikke såpass mye sukkerholdig drikke hver dag, er det nok sannsynlig at du heller drikker deg mett på tomme kalorier nå.

Ha frukt i kjøleskapet, skjær opp og ta et glass vann med isbiter ved siden av. Da dekker du både søtsug, tørst og vanen med noe som er langt bedre for en gravid kropp som trenger næring.

Anonymkode: b02fc...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er de ferske som står kaldt i frukt og grønt-avdelingen jeg kjøper, de som er fra konsentrat er jo ikke noe gode :)

Men jeg forstår ikke, hvorfor skal jeg drikke kullsyrevann? Det gir meg ingenting, da drikker jeg heller vanlig vann. 

Skjønner, men mange sier jo at et glass med juice tilsvarer en av 5 om dagen også? Er det helt feil da? 

Anonymkode: 1f08e...748

Ja, det er feil. Offisielle anbefalinger inkluderer IKKE juice som 1 av 5, det er det bare juiceprodusentene selv som reklamerer for. 

Anonymkode: e513f...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

Juice og hel frukt kan ikke sammenlignes.

I juice er alt sukkeret frigjort, sånn at det tas opp av kroppen med en gang, og dermed blant annet får blodsukkeret til å stige raskt, med påfølgende frigjøring av mye insulin.

Når man spiser hel frukt, bremses sukkeropptaket - det tar altså mye lengre tid å ta det opp, sånn at insulin frigjøres mye saktere, og i et tempo som kroppen kan håndtere bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men hva med det jeg spør om over - naturlig sukker vs tilsatt hvitt sukker? 

Anonymkode: 1f08e...748

Det er akkurat det samme, forskjellen er kun hvordan det spaltes i kroppen.

Naturlig sukker, eller fruktose og glukose som er i frukt, f.eks. eplejuice er monosakkarider. 

Det betyr at kroppen tar sukkeret fort opp, og man får en rask stigning i blodsukker.

I brus er det sukrose, som er en disakkarid, bestånde av glukose og fruktose, dette gir en slakere stigning i blodsukker, fordi kroppen må bryte den sukrosen til fruktose og glukose. Men sluttproduktet er det samme, sukkeret i både Cola og eplejuice består av fruktose og glukose. 

Så sukkeret i brus og eplejuice er helt likt. Forskjellen er at med brus må kroppen først bryte opp disakkariden til glukose og fruktose. Mens i juice eller frukt er den allerede brutt opp som fruktose og glukose. Så eneste forskjellen er hvor fort glukosen taes opp i blodet, og hvor fort man får stigning i blodsukkeret. For vanlig «friske» mennesker har ikke dette noe å si.

Dette kan jeg pga. kostholdskurs på sykehuset, fordi jeg har diabetes. 

 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå er det en stund siden jeg satt på skolebenken, men jeg mener vi lærte at fruktose brytes ned saktere i kroppen, og dermed gir mindre blodsukkerstigning enn raffinert sukker. Fruktose i seg selv lagres ikke i leveren. Leveren bryter det ned, og om det er overflod så omgjøres det til fett. 

Anonymkode: 8ec1c...aa5

Du blander nok litt, for brukeren over hadde et poeng. Fruktose blir omdannet til glukagen og lagres i leveren. Slik at dersom man får blodsukkerfall fordi det frigjøres formye insulin så frigjøres også glukagon (hormon) som omdanner glukagen til glukose. 

Det som blir til overs, som ikke kan lagres i leveren lagres i fettcellene.

Det er glukose som får blodsukkeret til å stige, ikke fruktose. Glukose som er i frukt gir en raskere stigning i blodsukkeret enn raffinert sukker, fordi raffinert sukker først må brytes ned fra monosakkarid til disakkarid. Men blodsukker stigningen er lik med både frukt og raffinert sukker, forskjellen er at det er en forsinkelse på 10-15 minutter med raffinert sukker før blodsukkeret stiger. 

Frukt består av både fruktose og glukose. Fruktose brytes ikke saktere ned, fruktose er en monosakkardi akkurat som glukose, og er av de sukkerartene som ikke trengs å brytes ned, de er allerede ferdig nedbrutt. Fruktose og glukose er derfor blant sukkerartene som taes fortest opp i kroppen, og fortere enn raffinert sukker.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Om du spiser lite, og er gravid - så ville jeg sterkt vurdert å kutte ut søt drikke helt.

Spis heller mat, som kan gi babyen i magen god næring.

Å drikke såpass mye sukkerholdig drikke hver dag, er det nok sannsynlig at du heller drikker deg mett på tomme kalorier nå.

Ha frukt i kjøleskapet, skjær opp og ta et glass vann med isbiter ved siden av. Da dekker du både søtsug, tørst og vanen med noe som er langt bedre for en gravid kropp som trenger næring.

Anonymkode: b02fc...2b7

Jeg er ikke gravid ;)

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Sukkerfri brus er bedre enn juice.

Anonymkode: d166b...1c5

Men sukkerfri brus smaker ikke godt, og da blir det jo ikke noe kos 😆 

@Blueberrymuffin Jeg er altså helt frisk og normalvektig, ingen diabetes eller allergier eller intoleranser. Har det da ingenting å si om sukkeret jeg får i meg kommer fra frukt eller hvitt rørsukker, det er like ille uansett? 

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 5.57):

Hvorfor skal jeg drikke farris bris? 

Lettbrus er uaktuelt, kunstig søtning smaker grusomt 😆

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

Pga vitaminer, antioksydanter og mineraler blant annet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men sukkerfri brus smaker ikke godt, og da blir det jo ikke noe kos 😆 

@Blueberrymuffin Jeg er altså helt frisk og normalvektig, ingen diabetes eller allergier eller intoleranser. Har det da ingenting å si om sukkeret jeg får i meg kommer fra frukt eller hvitt rørsukker, det er like ille uansett? 

Anonymkode: 1f08e...748

Sukker er sukker, som normalvektig og ellers frisk tåler man en del av det, så litt brus eller juice går helt fint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er feil. Offisielle anbefalinger inkluderer IKKE juice som 1 av 5, det er det bare juiceprodusentene selv som reklamerer for. 

Anonymkode: e513f...48e

Feil:

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/fem-om-dagen/

Anonymkode: 6612e...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...