Gå til innhold

Eplejuice bedre erstatning for brus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, vann er selvfølgelig det beste å drikke, og jeg drikker allerede mye vann. Men når jeg skal ha noe å drikke til kos eller til maten har jeg vært litt for glad i å drikke cola, også har det blitt litt vel ofte kos... Nytt år, og forsøk på nye og bedre vaner! 

Er det dumt å i stedet drikke eplejuice/eplemost daglig, (si 0,5 l om dagen hvis jeg tar to glass)?  Mener å ha hørt at juice er så usunt, men det er vel bedre enn cola? 🤷 Elsker eplejuice. Tenker da på fersk juice/most med fruktkjøtt, ikke fra konsentrat. 

Bonusspørsmål - drikker ikke alkohol om dagen pga baby, men alkoholfritt øl er jo godt. Hvor usunt er det i forhold til brus/juice? 🙈

 

(Jeg skal ikke slanke meg altså, jeg er ikke overvektig og er frisk og aktiv (og har aldri hatt hull i tennene), men cola er jo ikke bra)

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To glass juice om det ikke er konsentrat kan jo regnes som 1 av 5 om dagen. 
 

Om du aldri har hull er det nok innafor, og selvsagt bedre enn cola. 

For tannhelsen er det jo litt syre, men sålenge du har ganske god tannhelse er det sikkert OK. 
 

Alkoholfritt øl vil jeg si er bedre enn brus. Men det er de daglige vanene jeg ville tenkt på, ikke en alkoholfri øl eller cola i ny og ne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice har like mye sukker i seg som brus. Men det har vitaminer. Så bedre enn brus på den måten 😉

Anonymkode: 16ca3...0f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Eplejuice har like mye sukker i seg som brus. Men det har vitaminer. Så bedre enn brus på den måten 😉

Anonymkode: 16ca3...0f7

Men i juice er det vel bare naturlig fruktsukker, mens cola er det tilsatt hvitt sukker. Har ikke det noe å si? 

Sånn jeg leser det noen steder virker det som om juice og brus er like ille, men jeg skjønner ikke helt det.

Det må jo være milevis bedre med bare ren presset frukt enn kullsyrevann med tilsatt sukker og e- stoffer? 

 

20 minutter siden, Fløff said:

To glass juice om det ikke er konsentrat kan jo regnes som 1 av 5 om dagen. 
 

Om du aldri har hull er det nok innafor, og selvsagt bedre enn cola. 

For tannhelsen er det jo litt syre, men sålenge du har ganske god tannhelse er det sikkert OK. 
 

Alkoholfritt øl vil jeg si er bedre enn brus. Men det er de daglige vanene jeg ville tenkt på, ikke en alkoholfri øl eller cola i ny og ne. 

Ja, syren er vel kanskje det verste i juice, men det er vel syre i frukt uansett, som jeg hade utsatt meg for om jeg bare hadde spist noen epler i stedet for å juice? Eller? 

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke presser juicen selv og inntar det ganske raskt etterpå (litt avhengig av type juicer) så er det svært lite næring igjen i juicen som man kjøper. 

Ville heller presset juicen selv eller godt over til vann med kullsyre som har 0 kalorier. 

Anonymkode: 8fb26...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada, vann er selvfølgelig det beste å drikke, og jeg drikker allerede mye vann. Men når jeg skal ha noe å drikke til kos eller til maten har jeg vært litt for glad i å drikke cola, også har det blitt litt vel ofte kos... Nytt år, og forsøk på nye og bedre vaner! 

Er det dumt å i stedet drikke eplejuice/eplemost daglig, (si 0,5 l om dagen hvis jeg tar to glass)?  Mener å ha hørt at juice er så usunt, men det er vel bedre enn cola? 🤷 Elsker eplejuice. Tenker da på fersk juice/most med fruktkjøtt, ikke fra konsentrat. 

Bonusspørsmål - drikker ikke alkohol om dagen pga baby, men alkoholfritt øl er jo godt. Hvor usunt er det i forhold til brus/juice? 🙈

 

(Jeg skal ikke slanke meg altså, jeg er ikke overvektig og er frisk og aktiv (og har aldri hatt hull i tennene), men cola er jo ikke bra)

Anonymkode: 1f08e...748

Nei, eplejuice er nok ikke mye mer sunt, det er på nivå med energidrikk.

Det er like mye sukker i eplejuice som i coca cola, begge har 10.6 gram karbohydrater per 100 gram.

Hadde man byttet ut eplejuice med Red Bull, som har like mye sukker, ville de stått ganske likt da Red Bull inneholder vitaminer og mineraler.

Eple juice har en ph under 4.0, og Cola/brus en ph under 3.0-4.0 avhengig av merke. Alt under 5.5 ph er skadelig for emaljen på tennene.

Så oppsummert, nei. Eplejuice finnes ikke noe mer sunt enn brus eller energi drikk. 

Anonymkode: 5b198...b90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge du ikke presser juicen selv og inntar det ganske raskt etterpå (litt avhengig av type juicer) så er det svært lite næring igjen i juicen som man kjøper. 

Ville heller presset juicen selv eller godt over til vann med kullsyre som har 0 kalorier. 

Anonymkode: 8fb26...b35

Er det så himla mye mer næring i kullsyrevann da? Og hvorfor er det så farlig med kalorier, jeg er jo ikke overvektig og spiser lite,så det gjør vel ikke noe om jeg får i meg noen kalorier fra drikke? Jeg drikker allerede mye vann, så væskebehovet er dekket for lengst Bare kjedelig å alltid drikke vann til alle anledninger

Og som sagt er det altså snakk om eplejuice, appelsinjuice er ikke noe godt. 😊

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, eplejuice er nok ikke mye mer sunt, det er på nivå med energidrikk.

Det er like mye sukker i eplejuice som i coca cola, begge har 10.6 gram karbohydrater per 100 gram.

Hadde man byttet ut eplejuice med Red Bull, som har like mye sukker, ville de stått ganske likt da Red Bull inneholder vitaminer og mineraler.

Eple juice har en ph under 4.0, og Cola/brus en ph under 3.0-4.0 avhengig av merke. Alt under 5.5 ph er skadelig for emaljen på tennene.

Så oppsummert, nei. Eplejuice finnes ikke noe mer sunt enn brus eller energi drikk. 

Anonymkode: 5b198...b90

Men hva med det jeg spør om over - naturlig sukker vs tilsatt hvitt sukker? 

Anonymkode: 1f08e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jada, vann er selvfølgelig det beste å drikke, og jeg drikker allerede mye vann. Men når jeg skal ha noe å drikke til kos eller til maten har jeg vært litt for glad i å drikke cola, også har det blitt litt vel ofte kos... Nytt år, og forsøk på nye og bedre vaner! 

Er det dumt å i stedet drikke eplejuice/eplemost daglig, (si 0,5 l om dagen hvis jeg tar to glass)?  Mener å ha hørt at juice er så usunt, men det er vel bedre enn cola? 🤷 Elsker eplejuice. Tenker da på fersk juice/most med fruktkjøtt, ikke fra konsentrat. 

Bonusspørsmål - drikker ikke alkohol om dagen pga baby, men alkoholfritt øl er jo godt. Hvor usunt er det i forhold til brus/juice? 🙈

 

(Jeg skal ikke slanke meg altså, jeg er ikke overvektig og er frisk og aktiv (og har aldri hatt hull i tennene), men cola er jo ikke bra)

Anonymkode: 1f08e...748

drikk 1 glass juice om dagen, også kan du drikke farris bris ellers

Anonymkode: 454e1...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice har vitaminer og er presset ut i fra epler ( eple nektar er noe anna) så drikk det med god samvittighet. Et glass apelsinjuice er  bedre med tanke på vitaminer. Men alt med måte, det er mye sukker i både frukt juice og brus, men sunnere med et glass med juice. Men drikker du lett brus så slipper du sukkeret og kaloriene igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men i juice er det vel bare naturlig fruktsukker, mens cola er det tilsatt hvitt sukker. Har ikke det noe å si? 

Ja, fruktsukker er verre ettersom det lagres i levra.

Anonymkode: 87c13...33b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

drikk 1 glass juice om dagen, også kan du drikke farris bris ellers

Anonymkode: 454e1...f95

Hvorfor skal jeg drikke farris bris? 

3 minutter siden, Ekstatisk said:

Eplejuice har vitaminer og er presset ut i fra epler ( eple nektar er noe anna) så drikk det med god samvittighet. Et glass apelsinjuice er  bedre med tanke på vitaminer. Men alt med måte, det er mye sukker i både frukt juice og brus, men sunnere med et glass med juice. Men drikker du lett brus så slipper du sukkeret og kaloriene igjen. 

Lettbrus er uaktuelt, kunstig søtning smaker grusomt 😆

Just now, AnonymBruker said:

 

Ja, fruktsukker er verre ettersom det lagres i levra.

Anonymkode: 87c13...33b

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal jeg drikke farris bris? 

Lettbrus er uaktuelt, kunstig søtning smaker grusomt 😆

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

Spise frukt er jo sunt og metter, noe som et glass med apelsinjuice ikke gjør.  Må presse et par appelsiner  for å få  fylle et glass med juice.  

Et par appelsiner blir man mett av og samtidig får i seg resten av frukten. 

Spis heller frukt istedet for anna snop med sukker som ikke gir en annet en sukker kikk 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal jeg drikke farris bris? 

Lettbrus er uaktuelt, kunstig søtning smaker grusomt 😆

Jaha, hvorfor anbefales man å spise frukt da? 🤷

Anonymkode: 1f08e...748

sier ikke du skal noen ting. Men farris bris er et sunt alternativ til brus. juice er fullt av sukker.

Anonymkode: 454e1...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sukker og syre i begge to, men i eplejuice er det bare 1 ingrediens, mens i cola er det 5. Det i seg selv gjør eplejuice bedre enn cola for meg. 

Anonymkode: 1e449...297

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Ville heller presset juicen selv eller godt over til vann med kullsyre som har 0 kalorier. 

Anonymkode: 8fb26...b35

Hva er poenget med at det er 0 kalorier? Hvordan er det relevant for ts?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eplejuice har like mye sukker i seg som brus. Men det har vitaminer. Så bedre enn brus på den måten 😉

Anonymkode: 16ca3...0f7

Rein eplejuice har ikke tilsatt sukker. Den har selvfølgelig fruktsukker, som all frukt. Pleier å kjøpe eplejuice direkte fra Hardanger, den er helt nydelig. 

Anonymkode: 1f2c1...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rein eplejuice har ikke tilsatt sukker. Den har selvfølgelig fruktsukker, som all frukt. Pleier å kjøpe eplejuice direkte fra Hardanger, den er helt nydelig. 

Anonymkode: 1f2c1...e87

Og fruktsukker uten at det spises sammen med hele frukten med fiber etc er ikke det døyt sunnere enn sukker i brus. 

Anonymkode: e513f...48e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rein eplejuice har ikke tilsatt sukker. Den har selvfølgelig fruktsukker, som all frukt. Pleier å kjøpe eplejuice direkte fra Hardanger, den er helt nydelig. 

Anonymkode: 1f2c1...e87

Du kan leve i troen at det er sunt men det stemmer ikke. hvor mange frukt tror du trengs for og lage 1 glass med juice? hvor mye sukker tror du havner i 1 kopp med juice?.

Anonymkode: 454e1...f95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk eplejiuce med god samvittighet. Alt med måte selvsagt, men det er jo utrolig mye bedre enn sukkerbrus :)

Kjøp de som er bra, så kan du regne et glass om "en om dagen".

Kjøp de ferskeste, altså de med kortest holdbarhet. En grei pekefingerregel, de som står kjølig i butikken. 

Kos deg! 

Anonymkode: a8ab3...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...