Gå til innhold

lønn begrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er noe rart at norske arbeidstakere fokuserer på timelønn, og ikke månedslønn og årslønn. 

Hvorfor har det blitt sånn?

Har du fastlønn per måned?

Utløser ikke timelønn struktur/begrep kun når må jobbe overtid?

Hva er historien bak norsk tankegang?

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Premisset ditt er feil. Jeg kjenner ingen som ikke fokuserer på månedslønn og årslønn.

Anonymkode: 30d78...c86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det er du henviser til. Er ansatt på årslønn og har alltid vært det.

Anonymkode: 0c9fb...070

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som fokuserer på timelønn er vel de som jobber deltid, og det varierer hvor mye man jobber. Typ. studentjobber og jobber for vgs-elever. Det er rart for meg å si hva jeg tjener i måneden, da det varierer veldig ettersom hvor mye jeg jobber.

Anonymkode: 9b8f9...9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange yrker man ha kun fastsatt timelønn, ikke fastlønn/årslønn. 

Anonymkode: 49337...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke hva det er du henviser til. Er ansatt på årslønn og har alltid vært det.

Anonymkode: 0c9fb...070

men jeg regner med når vennene dine spør hva du tjener så spør dem hva din timelønn er.

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I mange yrker man ha kun fastsatt timelønn, ikke fastlønn/årslønn. 

Anonymkode: 49337...0f3

nettopp. Og det er vel det som er kjernen til feil begrep og man ikke får hele bildet når man kun får et timelønn begrep. 

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er noe rart at norske arbeidstakere fokuserer på timelønn, og ikke månedslønn og årslønn. 

Hvorfor har det blitt sånn?

Har du fastlønn per måned?

Utløser ikke timelønn struktur/begrep kun når må jobbe overtid?

Hva er historien bak norsk tankegang?

Anonymkode: 17554...f84

Min månedslønn er min timelønn ganget med antall timer jeg jobber i en måned. Min årslønn er månedslønn ganget med antall måneder jeg jobber.

Det er jo bare ulike måter å fremstille det samme på. Jeg kunne sikkert snakket om minuttlønn også, eller hvor mye jeg tjener på to uker, om lønna hadde kommet hver 14-dag.

Norsk tankegang?! Hvis du tror begrepet timelønn er norsk tankegang, så må du nok se litt ut i verden en gang til.

Anonymkode: 5beed...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

nettopp. Og det er vel det som er kjernen til feil begrep og man ikke får hele bildet når man kun får et timelønn begrep. 

Anonymkode: 17554...f84

Er det egentlig norsken du forsøker å angripe her, altså at det språkteknisk er feil å snakke om timelønn?

Anonymkode: 5beed...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min månedslønn er min timelønn ganget med antall timer jeg jobber i en måned. Min årslønn er månedslønn ganget med antall måneder jeg jobber.

Det er jo bare ulike måter å fremstille det samme på. Jeg kunne sikkert snakket om minuttlønn også, eller hvor mye jeg tjener på to uker, om lønna hadde kommet hver 14-dag.

Norsk tankegang?! Hvis du tror begrepet timelønn er norsk tankegang, så må du nok se litt ut i verden en gang til.

Anonymkode: 5beed...26b

Sverige bruker helt annen begrep. De har også fastlønn begrep. 

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men jeg regner med når vennene dine spør hva du tjener så spør dem hva din timelønn er.

Anonymkode: 17554...f84

Øh nei aldri, ingen jeg kjenner har noen gang snakket om timelønn. Det sier jo absolutt ingenting. 

Anonymkode: 0c9fb...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Øh nei aldri, ingen jeg kjenner har noen gang snakket om timelønn. Det sier jo absolutt ingenting. 

Anonymkode: 0c9fb...070

er du svensk? eller bor du i Sverige?

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I mange yrker man ha kun fastsatt timelønn, ikke fastlønn/årslønn. 

Anonymkode: 49337...0f3

Dette. Det er fryktelig mange som ikke er fast ansatt på 100%, og en god del er bare ansatt på 10/20 prosent fast, men jobber mye mer. Da det er selvsagt umulig å forutsi hva en årslønn blir, siden man aldri vet hvor mye jobb man får. Da er timeslønn en grei ting å forholde seg til. 

Forøvrig kjenner jeg mange som ikke aner hva det har i timeslønn, kun i årslønn. 

Anonymkode: 8267d...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men jeg regner med når vennene dine spør hva du tjener så spør dem hva din timelønn er.

Anonymkode: 17554...f84

Nei? Jeg måtte faktisk inn på lønnslippenfor å se hva min timelønn var her jeg nå, jeg er ansatt på årslønn og får overtidsbetalt. 

Anonymkode: cb051...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker kun årslønn, vi voksne imellom. Når noen skifter jobb så er det årslønn som oppgis og som nevnes under jobb intervju også. Har alltid vært sånn, får alltid 100% overtidsbetalt fra 1.time jeg jobber, Timelønn hører jeg kun blant ungdommen, har to tenåringer i hus og de snakker timelønn og tillegg, men de jobber jo ikke fullt, men en viss prosent i uken

Anonymkode: b1686...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timelønn er begrep jeg bare har foryold til fra jeg var barn og ungdom og jobbet med å plukke stein på jordet eller i en kiosk.

Etter jeg fikk voksenjobb har jeg kun et forhold til årslønn

Anonymkode: df616...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men jeg regner med når vennene dine spør hva du tjener så spør dem hva din timelønn er.

Anonymkode: 17554...f84

Det har jeg faktisk aldri opplevd. :ler: 

Selv bet jeg ikke hva jeg har i timelønn uten å ta fram kalkulatoren, og slik regner jeg med det er for de fleste voksne. ;) 

Det er kanskje litt annerledes for ungdom som ikke har en fast stillingsprosent, men jobber variable timer. 

Anonymkode: 685e2...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt an på om man har timelønn eller fastlønn. Har man kun betalt pr time er det naturlig å snakke timelønn. Har man vanlig fastlønn, er det naturlig å snakke fastlønn 

Merkelig tråd...

Anonymkode: 7cc24...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette. Det er fryktelig mange som ikke er fast ansatt på 100%, og en god del er bare ansatt på 10/20 prosent fast, men jobber mye mer. Da det er selvsagt umulig å forutsi hva en årslønn blir, siden man aldri vet hvor mye jobb man får. Da er timeslønn en grei ting å forholde seg til. 

Forøvrig kjenner jeg mange som ikke aner hva det har i timeslønn, kun i årslønn. 

Anonymkode: 8267d...201

Denne forstår jeg. Det er naturlig. Men samtidig vil jeg tro at de som har valgt den type stilling har en forventning hvilken lønn dem får per måned. 

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det har jeg faktisk aldri opplevd. :ler: 

Selv bet jeg ikke hva jeg har i timelønn uten å ta fram kalkulatoren, og slik regner jeg med det er for de fleste voksne. ;) 

Det er kanskje litt annerledes for ungdom som ikke har en fast stillingsprosent, men jobber variable timer. 

Anonymkode: 685e2...c59

når jeg har blitt ansatt, så har jeg alltid fått vite timelønn. Kun det. 

Anonymkode: 17554...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...