Gå til innhold

Psykisk syk venninne vil plutselig bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har slitt i flere år med depresjon og har også blitt diagnostisert med bipolar lidelse. Da jeg møtte henne sist virket hun veldig glad og det kom fram at hun nylig hadde begynt å date en mann. Hun fortalte meg at hun gjerne ville bli gravid og at hun derfor ikke brukte prevensjon. 

Inni meg tenkte jeg at DETTE ER GALSKAP. Men klarte ikke annet enn å prøve å være glad på hennes vegne og spørre forsiktig om "er du heelt sikker på dette?" 

Det er flere ting som gjør meg bekymret:

Hennes økonimiske situasjon er ikke god/stabil, hun jobber som tilkallingsvikar. 

Hun har ingen familie i nærheten av der hun bor.

Hun står på flere ulike medisiner (vet ikke hvilke), men dette er vel noe som må sjekkes om er trygt å gå på ved graviditet? 

Forholdet er svært nytt og mannen er ikke spesielt ressurssterk på noen måte. 

Er det noen her som har bipolar lidelse/depresjon og fått barn som har erfaringer å dele?

Jeg har inntrykk av at hun ønsker barn for å gi livet en slags mening eller kanskje til og med fikse de psykiske problemene. Men jeg er veldig redd et barn kan gjøre ting verre, og det er nok en risiko for at hun ender opp som eneforsørger.

Bør jeg blande meg inn? I så fall hvordan skal jeg gå fram? 

Anonymkode: c9f38...93a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo absolutt IKKE din sak?😊