Gå til innhold

Psykisk syk venninne vil plutselig bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har slitt i flere år med depresjon og har også blitt diagnostisert med bipolar lidelse. Da jeg møtte henne sist virket hun veldig glad og det kom fram at hun nylig hadde begynt å date en mann. Hun fortalte meg at hun gjerne ville bli gravid og at hun derfor ikke brukte prevensjon. 

Inni meg tenkte jeg at DETTE ER GALSKAP. Men klarte ikke annet enn å prøve å være glad på hennes vegne og spørre forsiktig om "er du heelt sikker på dette?" 

Det er flere ting som gjør meg bekymret:

Hennes økonimiske situasjon er ikke god/stabil, hun jobber som tilkallingsvikar. 

Hun har ingen familie i nærheten av der hun bor.

Hun står på flere ulike medisiner (vet ikke hvilke), men dette er vel noe som må sjekkes om er trygt å gå på ved graviditet? 

Forholdet er svært nytt og mannen er ikke spesielt ressurssterk på noen måte. 

Er det noen her som har bipolar lidelse/depresjon og fått barn som har erfaringer å dele?

Jeg har inntrykk av at hun ønsker barn for å gi livet en slags mening eller kanskje til og med fikse de psykiske problemene. Men jeg er veldig redd et barn kan gjøre ting verre, og det er nok en risiko for at hun ender opp som eneforsørger.

Bør jeg blande meg inn? I så fall hvordan skal jeg gå fram? 

Anonymkode: c9f38...93a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo absolutt IKKE din sak?😊

 

selv har jeg slitt i MANGE år med angst og depresjon, og livet mitt ble mye enklere å håndtere etter en graviditet og livet som mamma. Jeg har 0 problemer med å sette gode, sikre og TRYGGE rammer rundt barnet mitt. Hvis de vil ha barn er det deres sak! Ut ifra hva du beskriver i tråden din kan du alt for lite om deres situasjon, og jeg hadde holdt meg langt unna. Både for vennskapet deres, men også for gleden til dette paret.. bare fordi man har en psykisk lidelse og «jobber som tillallingsvikar» er det for faen ikke gitt at ungen blir ødelagt og havner i barnevernet. Herregud for et system det er blitt..

Anonymkode: 9a8e8...d91

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jo absolutt IKKE din sak?😊

 

selv har jeg slitt i MANGE år med angst og depresjon, og livet mitt ble mye enklere å håndtere etter en graviditet og livet som mamma. Jeg har 0 problemer med å sette gode, sikre og TRYGGE rammer rundt barnet mitt. Hvis de vil ha barn er det deres sak! Ut ifra hva du beskriver i tråden din kan du alt for lite om deres situasjon, og jeg hadde holdt meg langt unna. Både for vennskapet deres, men også for gleden til dette paret.. bare fordi man har en psykisk lidelse og «jobber som tillallingsvikar» er det for faen ikke gitt at ungen blir ødelagt og havner i barnevernet. Herregud for et system det er blitt..

Anonymkode: 9a8e8...d91

Jeg er bipolar og jeg blir MISTENKT for hver settning som kommer ut av munnen min. Hvis jeg sier at barnet mitt har det fint og barnet mitt gir livet mening, så svarte psykologen min "men det kan ikke jeg vite om er sant på ekte, det kan være noe du sier. Så jeg tilkaller noen som kan sjekke om det er sant". Så det systemet som er ute nå, er GRUSOMT. Er man bipolar eller har andre diagnoser, så er man automatisk barnemishandler basically. HATER diagnosen min mer enn alt, den henger over meg som en svart sky hver dag.

Anonymkode: efb5d...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er jo absolutt IKKE din sak?😊

 

selv har jeg slitt i MANGE år med angst og depresjon, og livet mitt ble mye enklere å håndtere etter en graviditet og livet som mamma. Jeg har 0 problemer med å sette gode, sikre og TRYGGE rammer rundt barnet mitt. Hvis de vil ha barn er det deres sak! Ut ifra hva du beskriver i tråden din kan du alt for lite om deres situasjon, og jeg hadde holdt meg langt unna. Både for vennskapet deres, men også for gleden til dette paret.. bare fordi man har en psykisk lidelse og «jobber som tillallingsvikar» er det for faen ikke gitt at ungen blir ødelagt og havner i barnevernet. Herregud for et system det er blitt..

Anonymkode: 9a8e8...d91

Enig. 

Det er jo ikke som at man forveksler barnet sitt med en eller annen tulling man treffer tilfeldig som man ikke gidder å yte 100 % service. 

 

Anonymkode: 89fba...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som hun har en bra periode med det bipolare nå og er positiv, impulsiv osv. Det er IKKE normalt å planlegge barn med en mann man nettopp har møtt, ustabil økonomi og lite nettverk. Det beskriver veldig godt at hun er nettopp psykisk syk.

Men er lite du får gjort. Om jeg var deg hadde jeg nok stilt litt mer undrende spørsmål til henne med fokus på at forholdet er veldig ferskt.

Anonymkode: 19b61...aae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk sykdom kan være så mangt. En person med psykisk sykdom kan være en helt utmerket forelder! Må likevel si jeg får litt dårlige vibber av personen du forteller om TS. Det hele høres lite planlagt ut og det er vel grunn til å anta at det kan bli en ustabil relasjon mellom henne og kjæresten. Den økonomiske situasjonen er vel heller ikke optimal. 

Selv om det ikke er din sak, så tenker jeg likevel at du som venn er i din fulle rett til å sette spørsmålstegn ved enkelte aspekter av denne planen hennes når hun likevel deler med deg. Ville vært litt rett på og ærlig. Om hun spør hva du synes kan du vel peke på konkrete ting som økonomien og foreslå at det kan være lurt å få den på plass først?

Jeg ville hvertfall vært kritisk, blir feil å heie frem en så dårlig og lite gjennomtenkt plan. 

Hilsen gravid kvinne med både angst og ocd som vet utmerket godt at mennesker med psykiske diagnoser ikke nødvendigvis har dårligere forutsetninger for å ivareta barna sine enn andre.

Anonymkode: cc47a...7b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er innafor å problematisere dette. Det er jo blant annet slike ting ordentlige venner er til for. Å problematisere at hun nettopp har møtt mannen, spørre om hun tenker at han vil stille opp, spørre henne hva hun tenker om økonomi osv bør jo være mulig i en vanlig venninnesamtale uten å høres dømmende ut. Slike ting snakker jeg og mine venninner om, som ikke har større problemer. 

Vi snakker også om at det kan være en stor psykisk påkjenning å bli forelder, forebygging av fødselsdeoresjon osv. 

Så det er jo ikke sånn at fordi du er venninne så må du bare holde det overfladisk. 

Jeg vil heller si motsatt. 

Anonymkode: a2c5a...fad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis hun nå blir gravid og barn, så er det hvertfall fint at hun har en venn i deg. Kanskje du kan hjelpe til med litt praktiske gjøremål.

(Min mann med en alvorlig diagnose fikk tilbakefall da babyen var 2 mnd. Det er visstnok vanlig å få tilbakefall i barnets 6 første levemnd. Å ha gode venner å støtte seg til har vært alfa omega for oss! )

Anonymkode: 4a069...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig å ha lyst på barn med ein person som man nesten ikkje kjenner da.. Altså forholdet må bli etablert først uavhengig av kva diagnoser man måtte ha eller ikkje...

Anonymkode: ce1c0...213

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror du at du har nooooeee som helst med dette å gjøre? HUN er voksen. HUN bestemmer selv. Pass på dine egne saker. Hun kan bli en god mor selvom hun er psykisk syk. Du er sikkert et medlem av hylekoret her inne på kg. Klapp igjen og pass dine egne saker.

Anonymkode: e4bfe...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor tror du at du har nooooeee som helst med dette å gjøre? HUN er voksen. HUN bestemmer selv. Pass på dine egne saker. Hun kan bli en god mor selvom hun er psykisk syk. Du er sikkert et medlem av hylekoret her inne på kg. Klapp igjen og pass dine egne saker.

Anonymkode: e4bfe...030

Så du mener at man som venninne ikke skal reagere i det hele tatt når venninnen din med både depresjon og bipolar lidelse plutselig forteller at hun vil bli gravid med en mann som hun bare har kjent kort tid? Når hun samtidig som TS forteller bor langt fra familie og ikke har stabil økonomi? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotekopp2021 skrev (2 minutter siden):

Så du mener at man som venninne ikke skal reagere i det hele tatt når venninnen din med både depresjon og bipolar lidelse plutselig forteller at hun vil bli gravid med en mann som hun bare har kjent kort tid? Når hun samtidig som TS forteller bor langt fra familie og ikke har stabil økonomi? 

Det spiller ingen rolle hva Ts sier til henne. Hun kommer til å gjøre som hun vil med det uansett.

Anonymkode: e4bfe...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bipolar og er alenemor til en gutt med autisme. Jeg jobber 100%. Har en god og stabil jobb. Tjener godt. Kjøpt meg hus og bil. 
 

Før jeg fikk barn så jobbet jeg veldig lite. Festet mye, brukte mye penger på klær, sminke og hår. Hadde rotete økonomi og hadde mye depresjoner. 
 

Sønnen min snudde livet mitt på hodet. Til det bedre ❤️ 
 

Selv om man sliter med psykisk sykdom så kan man fortsatt være en god omsorgsperson. 
 

Tenker du ikke kan kontrollere hva hun gjør med livet sitt. 

Anonymkode: 43613...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det spiller ingen rolle hva Ts sier til henne. Hun kommer til å gjøre som hun vil med det uansett.

Anonymkode: e4bfe...030

Jeg har en barndomsvenninne (ingen kontakt med henne mer) som er psykisk syk. Hun gikk på fest og ble gravid, faren vil ikke ha noe med henne eller ungen å gjøre. Hun er alenemor og jeg vet hun er en god mor og helt forandret i dag. 

Anonymkode: e4bfe...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bipolar og jeg blir MISTENKT for hver settning som kommer ut av munnen min. Hvis jeg sier at barnet mitt har det fint og barnet mitt gir livet mening, så svarte psykologen min "men det kan ikke jeg vite om er sant på ekte, det kan være noe du sier. Så jeg tilkaller noen som kan sjekke om det er sant". Så det systemet som er ute nå, er GRUSOMT. Er man bipolar eller har andre diagnoser, så er man automatisk barnemishandler basically. HATER diagnosen min mer enn alt, den henger over meg som en svart sky hver dag.

Anonymkode: efb5d...d1d

Du bør få deg bedre folk i ditt hjelpeapparat. Jeg har bipolar lidelse, trebarnsmor. Ingen har noensinne jobbet mot meg på den måten. Du er ikke diagnosen din. 

Anonymkode: b4c03...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det noe å bekymre seg for. Å få barn er en utfordring for mange friske folk. Og det høres jo ikke ut som hun har den beste vurderingsevnen når hun ønsker å bli gravid med en mann hun nettopp har møtt. Depresjon, våkennetter, et stort ansvar 24/7,  0 nettverk + en mann som heller ikke er ressurssterk. Klart du som venninne er bekymret. Det hadde jeg også vært. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Selvsagt kan mennesker med psykisk lidelse være gode omsorgspersoner. Har ingen tvil om at hun er det.

Jeg er ikke så kjent med bipolar, men ut i fra det jeg leser så bør gravide følges opp tett da det kan være forbundet med f eks risiko for forverring/fødselsdepresjon osv. Det virker ikke som om hun har satt seg inn i dette. Det er det jeg er mest bekymret for. At hun skal bli sittende alene med dette, uten ressurser og en forverret psyke. Og at jeg ikke gjorde noen ting. Når man lesere om bipolar så beskrives det at man har perioder med høy energi, impulsivitet og f. eks risikofylt seksualaktivitet. Og dette høres jo akkurat ut som denne situasjonen. At hun har tatt en impulsivt valg, som kanskje ikke er så gjennomtenkt, og som får konsekvenser resten av livet. Det er ikke slik jeg kjenner henne, hun pleier å være mer konsekvenstenkende.

Jeg fokuserer kanskje for mye på worst case scenario, og det kan jo gå helt fint som flere skriver her. Men for barnets skyld tenker jeg at det alltid er en fordel å ha et nettverk og stabil økonomi når man skal planlegge familie, uavhengig av psykisk sykdom. 

Jeg skal selvsagt støtte henne på de måtene jeg kan hvis dette utvikler seg, men jeg bor langt unna og kan ikke være der 24/7. 

 

 

 

 

Anonymkode: c9f38...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig merkelig å ha lyst på barn med ein person som man nesten ikkje kjenner da.. Altså forholdet må bli etablert først uavhengig av kva diagnoser man måtte ha eller ikkje...

Anonymkode: ce1c0...213

Vil heller si at det er veldig naturlig. Vi er steinaldermennesker i genene, og da var det neppe vanlig å vente på fast jobb, komme inn på hulemarkedet osv. 

Mange kjenner jo på et barneønske når de forelsker seg og ser partneren gjennom rosa briller. Biologien vår er peilet inn mot å lage barn så fort som mulig. 

Fornuft, realisme og sunn skepsis stopper mange. Folk med visse diagnoser er jo mer impulsive og svart/hvitt-tenkende.

Anonymkode: a2c5a...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...