Gå til innhold

Vasker jeg klæra mine riktig eller feil? Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ung kvinne 20, bor i leilighet alene.

Oversikt:

Sort tøy 40 grader (inkl sorte truser, sokker, bh) 

Håndkleer og sengesett /tepper 60 grader og noen ganger kokvask 95 grader

Alt annet farget tøy også 40 grader. 

Så er det penklær som må vaskes spesielt (følger lappen på klesplagget) selvfølgelig😊

Høres dette ok ut eller bør jeg endre på noe? Fortell meg gjenre hvordan dere vasker deres tøy.😘

Anonymkode: c2eee...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjerne** Ts

Skrevet

Jeg vasker truser og sokker på minimum 60...

Anonymkode: ec0a1...2f3

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vasker truser og sokker på minimum 60...

Anonymkode: ec0a1...2f3

Det er også noe jeg lurer på. Jeg har mye forskjellige farger og veldig lite av samme fargen. Vasker da undertøy på 40 grader, men bør jeg endre det og heller vaske ALT undertøy på 60 grader? Ts

• Liker 2
Skrevet

Du bør endre sokker og undertøy til 60, ellers ser det greit ut.. 

Anonymkode: ec578...d88

• Liker 12
Skrevet

Alt undertøy og sokker vaskes på minst 60 grader i like farget. Sammen med håndklær, kluter, sengetøy osv. 

Mørke klær som gensere og bukser vaskes på finvask 40 grader. Det samme gjelder for lyse farger. 

Anonymkode: 27c94...b07

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør endre sokker og undertøy til 60, ellers ser det greit ut.. 

Anonymkode: ec578...d88

Æsj.. har jo gjort dette hele tiden!! Trodde 40 liksom var "normalen". Bra jeg laget denne tråden, skal endre det til 60 :) Tusen takk, ts

• Liker 4
Skrevet

40 grader er normalen, du kommer til å ødelegge og slite masse klær på 60. Sokker skal nesten alltid vaskes på 40, t-skjorter også. Truser kan vaskes på 60, men trengs vanligvis ikke. Men dump ha god og ren maskin. Blir ikke sokkene dine rene på 40 grader har du enten dårlig maskin eller bruker dem for lenge. 

Anonymkode: 85479...48c

• Liker 5
Skrevet

Vasker alt sammen på 40 grader. Sengetøy og håndklær på 60 grader. Gjort dette i 15 år. Ikke daua enda

Anonymkode: 742d7...e5c

• Liker 12
Skrevet

Jeg vasker sokker og undertøy på 40 grader. Ikke daua enda.

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Har hatt rene sokker uten lukt i 20 år, vasket på 40 grader, slik vaskeanvisningen som fulgte de, og alle andre sokker jeg har sjekket opp vaskeanvisningen på sier. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også noe jeg lurer på. Jeg har mye forskjellige farger og veldig lite av samme fargen. Vasker da undertøy på 40 grader, men bør jeg endre det og heller vaske ALT undertøy på 60 grader? Ts

Jeg har vasket truser og sokker sammen med alt annet på 40 i alle år. Hvis trusene ikke blir rene på 40 vil jeg anbefale å oppsøke lege. 

Anonymkode: 16a55...e65

• Liker 6
Skrevet

Jeg vasker klær og sokker på 40, håndklær dytter jeg inni der det er plass og da går de og på 40. Vasker jeg kun sengetøy og håndklær skrur jeg opp på 60. 

Ikke hør på hysterikerne om kokvask og bakteriedreping. Såpe dreper også bakterier, og de blir i tillegg skyllet bort. 

Anonymkode: dc82e...642

• Liker 5
Skrevet

Du trenger IKKE vaske truser, sokker undertøy på 60. Holder med 40.

Anonymkode: 01b9d...978

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Samme her👆🏻

Vasker som du skrev i første post TS. Er 48år og lever godt med det :)

Anonymkode: 1d5c8...e26

• Liker 1
Gjest rampenissen72
Skrevet

Æsj.. har jo gjort dette hele tiden!! Trodde 40 liksom var "normalen". Bra jeg laget denne tråden, skal endre det til 60 :) Tusen takk, ts

Ikke gjør det. Spesielt truser blir mye fortere slitt og ødelagt på 60. Med mindre du kun bruker bestemor truser i 100% bomull, noe jeg tviler på siden du er 20. 

Som nevnt over, hvis undertøyet ditt ikke blir rent på 40 (som mest sansynlig vaskelappen sier du skal bruke) må du oppsøke lege. Så sur utflod er ikke normalt. 

Skrevet

Det holder med 40 på truser og sokker, så sant de ikke er veldig møkkete.

Anonymkode: 4e6f4...564

• Liker 1
Skrevet

Sokker blir også som papp, med ødelagt strikk om du vasker på 60 grader. 

• Liker 1
Gjest rampenissen72
Skrevet

Alt undertøy og sokker vaskes på minst 60 grader i like farget. Sammen med håndklær, kluter, sengetøy osv. 

Mørke klær som gensere og bukser vaskes på finvask 40 grader. Det samme gjelder for lyse farger. 

Da må du ha sinnsykt sur utflod. Ring legen i morgen. 

Skrevet

Håndklær, kluter, sengetøy og den slags skal vaskes separat, ikke sammen med annet stoff. Frotte sammen med bomull f.eks. vil ødelegge frotte-egenskapen. Jeg har alltid vasket undertøy på 60 grader, det lærte jeg av både mamma og pappa. Dessuten står det jo på en lapp i trusa på hvor mange grader den tåler i vaskemaskina

40 er normalen på "vanlige klær". Jeg har alltid vasket sokker og truser på 60 grader

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger IKKE vaske truser, sokker undertøy på 60. Holder med 40.

Anonymkode: 01b9d...978

Bakterier på trusene er ikke det samme som bakterier på buksene.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...