Gå til innhold

Vasker jeg klæra mine riktig eller feil? Hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen svarte ting ville jeg kanskje vaska på 30 grader dersom det var viktig å bevare fargen. F.eks svarte jeans. 

Anonymkode: 487b7...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste på 40 grader, men truser, handdukar og sengetøy på 60. 

Og på dei verste dagane med ekstrem straumpris, blir det juksa og vaska på litt lavere temperatur. Trur det går bra ein gang i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy og sokker går alltid på 60 grader her! Bakterier fra rumpe og bakterier på sokker (alt barn osv kan tråkke i på sokkelesten 🤪) forsvinner ikke på 40 grader…. Vil heller ikke ha disse bakteriene i vaskemaskinen, derfor bør det på 60 grader.

Slik sorterer vi her i merkede bokser, og ungene synes det er kjempelett; 

40 grader farget/mørkt: t-skjorter, gensere, bukser, jakker osv

40 grader lyst/hvitt: t-skjorter, gensere, bukser osv

60 grader farget/mørkt: truser, sokker, sengetøy, vaskekluter, håndkler, klær med spy på etter f.eks omgangssyke.

60 grader lyst/hvitt: Samme som 60 grader mørkt/farget, men lyst/hvitt

Ulltøy, syntetiske klær og klær som ikke kan vaskes på vanlig program

Men, det er lettere å sortere slikt når vi er så mange og maskinene alltid er fulle. Før jeg fikk barn, og bodde alene, vasket jeg ofte truser og sokker på 40 grader for å fylle maskinen. Gikk jo fint det også ;) 

Anonymkode: 06bf4...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville senket fra 40 til 30 grader, ellers gjør jeg likt.

Ikke nødvendig å vaske undertøy på 60.

Anonymkode: e4ee1...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.11):

Ung kvinne 20, bor i leilighet alene.

Oversikt:

Sort tøy 40 grader (inkl sorte truser, sokker, bh) 

Håndkleer og sengesett /tepper 60 grader og noen ganger kokvask 95 grader

Alt annet farget tøy også 40 grader. 

Så er det penklær som må vaskes spesielt (følger lappen på klesplagget) selvfølgelig😊

Høres dette ok ut eller bør jeg endre på noe? Fortell meg gjenre hvordan dere vasker deres tøy.😘

 

Anonymkode: c2eee...985

Trusene dine uansett farger bør du kokevaske. Minst 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunaris

Alt av truser, sokker, bh-er, håndklær, sengetøy vaskes på 60 grader. Singleter ville jeg også ha vasket på 60. Resten 40. Kjør håndklær og sengesett noen ganger på 90 grader.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sortere ikke etter farger en gang. Vasker av og til håndklær på mer enn førti. Vasker også sengklær for seg selv på seksti grader. Ellers trykker jeg alt inn, heller i pulver, setter maskinen på økovask og lar det stå til. Som andre sier så lever både jeg og barna i beste velgående. 

Anonymkode: fc282...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 18.1.2022 den 21.45):

Håndklær, kluter, sengetøy og den slags skal vaskes separat, ikke sammen med annet stoff. Frotte sammen med bomull f.eks. vil ødelegge frotte-egenskapen. Jeg har alltid vasket undertøy på 60 grader, det lærte jeg av både mamma og pappa. Dessuten står det jo på en lapp i trusa på hvor mange grader den tåler i vaskemaskina

 

40 er normalen på "vanlige klær". Jeg har alltid vasket sokker og truser på 60 grader

Bakterier på trusene er ikke det samme som bakterier på buksene.

Bomullstruser er ok på 60, men truser i tynnere stoff med blondekanter osv. blir svært fort ødelagt på 60 grader, hvis ikke allerede første gang. Og en ting er miljøhensyn, men med dagens strømpriser er det i hvert fall ikke å anbefale å vaske undertøyet alene på 40. Man skal ha enorme mengder undertøy og sokker for å fylle en maskin.

TS, det går helt fint å vaske undertøy og sokker på 40, og du merker neppe forskjell på håndklærne dine om du vasker dem alene eller med andre ting.

Anonymkode: b2477...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bomullstruser er ok på 60, men truser i tynnere stoff med blondekanter osv. blir svært fort ødelagt på 60 grader, hvis ikke allerede første gang. Og en ting er miljøhensyn, men med dagens strømpriser er det i hvert fall ikke å anbefale å vaske undertøyet alene på 40. Man skal ha enorme mengder undertøy og sokker for å fylle en maskin.

TS, det går helt fint å vaske undertøy og sokker på 40, og du merker neppe forskjell på håndklærne dine om du vasker dem alene eller med andre ting.

Anonymkode: b2477...e9d

Joda, det gjør du ganske enkelt! Ikke nødvendigvis med en gang, riktignok, men hvis man gjør det til en vane å ikke vaske frottehåndklær alene, og heller tar det konsekvent med annet stoff enn frotte slites fibrene "godt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...