Gå til innhold

Vasker jeg klæra mine riktig eller feil? Hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vask klærne slik du føler for og syns passer for deg, det er ingen fasit.

Anonymkode: 52210...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndklær, sengetøy og truser bør vaskes på 60 grader. Alt annet vasker jeg på 40 grader. 

Anonymkode: def55...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker mørkt 40 på veldig skånsomt program, det er grenser for hvor skittent bukser og gensere blir til vanlig, og jeg ønsker ikke slite på de klærne med et vanlig, langvarig program som er godt nok til å slenge med sure sokker… Undertøy går på 60 grader, akkurat som håndklær, kjøkkenkluter, sengetøy. 

Anonymkode: 63719...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ung kvinne 20, bor i leilighet alene.

Oversikt:

Sort tøy 40 grader (inkl sorte truser, sokker, bh) 

Håndkleer og sengesett /tepper 60 grader og noen ganger kokvask 95 grader

Alt annet farget tøy også 40 grader. 

Så er det penklær som må vaskes spesielt (følger lappen på klesplagget) selvfølgelig😊

Høres dette ok ut eller bør jeg endre på noe? Fortell meg gjenre hvordan dere vasker deres tøy.😘

 

Anonymkode: c2eee...985

Ull på ullvask (obs ikke tøymykner) med milo

Håndklær, kjøkkenhåndklær, vaskekluter, truser, strømper, sengetøy på 90grader (det står 60 men de tar 90)

Vanlig bomullstøy (øvrige) 40 grader (de tåler også 50)

Fin klær 30.
 

Anonymkode: b1bb5...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller håndball og bruker to par litt tykke sokker samtidig for å unngå gnagsår samt for komfort, og det hender jeg glemmer å ta ut det innerste paret av det ytterste før vask og finner da igjen en klump nedi foten gjerne etter at de har tørket på tørkestativet. De lukter fortsatt helt friskt og fint etter 40 graders vask inni en annen sokk. Selv da vaskes de godt nok og skylles godt nok. De er klissvåte av svette når de taes av. Så blir ikke det rent nok på 40 grader er det noe veldig galt med din svette eller din vaskemaskin. 
 

Og jeg jobber med lukt, har svært god luktesans. 

Anonymkode: 85479...48c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alltid truser på 60 grader. Det er tross alt det som er nærmest vårt mest intime sted. Og det ønsker jeg skal være rent. Om det blir raskere slitt, mulig det, men sååå fort slitt blir det ikke. Sokker varierer om jeg tar dem på 40 eller 60. Er det ull, så skal de ikke på 60. 
Syntetisk treningstøy vasker jeg normalt på 40 grader, men i blant tar jeg dem på 60. Dette fordi jeg har opplevd sur lukt av slike klær selv om de var nyvasket. Da fikk jeg vite at en 60 graders vask i blant ville hjelpe for å få det ordentlig rent. 
Fant denne artikkelen om det hvis det er interessant lesing for deg og. ☺️

 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/EmamG/stinker-treningstoeyet-selv-etter-vask

Anonymkode: 8fe18...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spiller håndball og bruker to par litt tykke sokker samtidig for å unngå gnagsår samt for komfort, og det hender jeg glemmer å ta ut det innerste paret av det ytterste før vask og finner da igjen en klump nedi foten gjerne etter at de har tørket på tørkestativet. De lukter fortsatt helt friskt og fint etter 40 graders vask inni en annen sokk. Selv da vaskes de godt nok og skylles godt nok. De er klissvåte av svette når de taes av. Så blir ikke det rent nok på 40 grader er det noe veldig galt med din svette eller din vaskemaskin. 
 

Og jeg jobber med lukt, har svært god luktesans. 

Anonymkode: 85479...48c

Jeg tror du bør lese deg bedre opp på hva som skal til for at tøy skal bli rent. For lave temperaturer gjør det ikke ordentlig rent. For å bli kvitt bakterier feks så må du opp i minst 60 grader. Tøy lukter rent på 40 grader, men er det likevel det? 

Anonymkode: 8fe18...9b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du bør lese deg bedre opp på hva som skal til for at tøy skal bli rent. For lave temperaturer gjør det ikke ordentlig rent. For å bli kvitt bakterier feks så må du opp i minst 60 grader. Tøy lukter rent på 40 grader, men er det likevel det? 

Anonymkode: 8fe18...9b4

Er bakteriene farlige, blir man syke av de? Får aids og gonoré? Forkjølelse? 

Anonymkode: 01b9d...978

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er bakteriene farlige, blir man syke av de? Får aids og gonoré? Forkjølelse? 

Anonymkode: 01b9d...978

Hvor gammel er du egentlig? Tåpelig kommentar. Vi snakker om klesvask og hva som bør vaskes på hvilken temperatur. 
Hygiene. Klær kan begynne å lukte vondt over tid og da kan det hjelpe å vaske på høyere temperatur. Om en ikke gjør det ved hver vask, så er det bra rutine å gjøre det innimellom. Noen plagg tåler det gjerne ikke, men de fleste gjør nok det i blant. Hvem vil ikke gå med renest mulig tøy? 

Anonymkode: 8fe18...9b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror du bør lese deg bedre opp på hva som skal til for at tøy skal bli rent. For lave temperaturer gjør det ikke ordentlig rent. For å bli kvitt bakterier feks så må du opp i minst 60 grader. Tøy lukter rent på 40 grader, men er det likevel det? 

Anonymkode: 8fe18...9b4

I dag blir de fleste syke fordi de lever for rent. Mange bakterier vi må ha for å overleve. 

Anonymkode: 85479...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.13):

Det er også noe jeg lurer på. Jeg har mye forskjellige farger og veldig lite av samme fargen. Vasker da undertøy på 40 grader, men bør jeg endre det og heller vaske ALT undertøy på 60 grader? Ts

Anonymkode: c2eee...985

Neida.

Jeg pleier kjøpe undertøy som tåler 60, men man trenger ikke vaske på 60 om du ikke ser grunner til det (bokstavelig talt). 
 

Vanlige klær kan fint vaskes på 30, kaldvask også. 
 

Håndklær og sengetøy kan vaskes på 40 om du skifter jevnlig, jeg liker å bytte sengetøy 1 gang i uka. Vasker på 60, men har faktisk kjøpt et sengesett i lin nå som kun skal på 30-40 grader.

De klærne jeg kjøper tåler ikke 40 og høyere, så her går det i kald/30 vask. Men, jeg har ingen tettsittende topper og har ikke gulpende baby/svettelukt osv i klærne.

Jobber/ferdes heller ikke med skitne greier. 
 

Det eneste som er i kontakt med «offentlig rom» er yttertøy. 

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 21.34):

40 grader er normalen, du kommer til å ødelegge og slite masse klær på 60. Sokker skal nesten alltid vaskes på 40, t-skjorter også. Truser kan vaskes på 60, men trengs vanligvis ikke. Men dump ha god og ren maskin. Blir ikke sokkene dine rene på 40 grader har du enten dårlig maskin eller bruker dem for lenge. 

Anonymkode: 85479...48c

Sokker og truser føler jeg er ekle om de bare vaskes på 40.  Bakterier stortrives i 40 gr. Tåler ikke klærne det kjøper jeg nytt.   Hverdagstruser og sokker blir fort slitt og tørketrommel sliter også.  Levetid på en truse er jo bare sånn kanskje 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke denne tråden død snart? Er det mulig altså. Jeg vasker alt på 60 grader og mer for sengetøy og håndklær. Klærene holder seg bra.

Anonymkode: 9b6f5...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.13):

Det er også noe jeg lurer på. Jeg har mye forskjellige farger og veldig lite av samme fargen. Vasker da undertøy på 40 grader, men bør jeg endre det og heller vaske ALT undertøy på 60 grader? Ts

Anonymkode: c2eee...985

ja

Anonymkode: 80b3d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke denne tråden død snart? Er det mulig altså. Jeg vasker alt på 60 grader og mer for sengetøy og håndklær. Klærene holder seg bra.

Anonymkode: 9b6f5...fae

Enig med deg i deg. Men 40 for finvask, 60 for kolørt og kokevask for resten 👍

Anonymkode: c5da7...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vasker trusene på 60 grader. De holder seg ikke så lenge da (har mange som er merket med 40 graders vask på lappen), men jeg synes ikke det er så hygienisk å vaske de på 40. Skulle kanskje ha vasket sokkene på 60 også, men da blir de veldig stive og rare. 

Anonymkode: b49ae...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tenkt på  at vaskemiddelet vi bruker er mye bedre enn det vi hadde på 70 tallet ? 
Hvis en må omtrent koke trusene på 60 eller 90 grader så har en misforstått.
Sjekk vaskeanvisningene på klærne. 
Undertøy vaskes gjerne på 40 grader og det holder lenge . 
Jeg tror at de som lager trusene vet hva de skal brukes til 

Anonymkode: 22f82...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (4 timer siden):

Sokker og truser føler jeg er ekle om de bare vaskes på 40.  Bakterier stortrives i 40 gr. Tåler ikke klærne det kjøper jeg nytt.   Hverdagstruser og sokker blir fort slitt og tørketrommel sliter også.  Levetid på en truse er jo bare sånn kanskje 1 år. 

Ja, men det er ikke bare temperaturen som kverker bakterier. Vi vasker f.eks ikke hendene  i vann som holder 60 grader. Det er vel såpen som tar knekken på basseluskene fra tåfisen. 

Anonymkode: b49ae...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som har tenkt på  at vaskemiddelet vi bruker er mye bedre enn det vi hadde på 70 tallet ? 
Hvis en må omtrent koke trusene på 60 eller 90 grader så har en misforstått.
Sjekk vaskeanvisningene på klærne. 
Undertøy vaskes gjerne på 40 grader og det holder lenge . 
Jeg tror at de som lager trusene vet hva de skal brukes til 

Anonymkode: 22f82...b13

Tror egentlig at de som lager trusene er mest opptatt av at de skal se pene ut. Blonder og dilldall. Ikke at de skal være hygienisk i bruk. Men jeg burde sjekke ut litt om hva som er anbefalt.. Vasker på 60 siden jeg er opplørt til det. Men er ikke sikkert at husmødre fra 70tallet har rett. Google google...

Anonymkode: b49ae...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...