Gå til innhold

Positiv test, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har testet positivt, når er det vanlig å kontakte lege? Er over 38 og ønsker tidlig fosterdiagnostikk, men usikker på om det er noen vits i å kontakte lege før uke 6? Er uke 4 nå.

Hvordan er denne prosessen? Er det nok å gå til fastlege som gir henvisning til fosterdiagnostikk, eller må jeg innom gynekolog? Evt. kun gynekolog om fastlege uansett ikke henviser til fosterdiagnostikk?

Anonymkode: 03f23...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kontaktet lege rett etter positiv test, skal ha første time hos lege rundt uke 8 for blodprøver og fylle ut helsekort, fikk da også henvisning til tidlig UL når jeg er 12+4. Har fått tilbud om om NIPT-test som tas samme dag som ultralyden. Jeg er 34 nå, fyller 35 før termin, derfor tidlig UL og NIPT.

Anonymkode: 821d4...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kontaktet lege rett etter positiv test, skal ha første time hos lege rundt uke 8 for blodprøver og fylle ut helsekort, fikk da også henvisning til tidlig UL når jeg er 12+4. Har fått tilbud om om NIPT-test som tas samme dag som ultralyden. Jeg er 34 nå, fyller 35 før termin, derfor tidlig UL og NIPT.

Er det ikke veldig sent å ta NIPT i uke 12? Ser at private tilbyr det fra uke 10, til og med uke 9 i Danmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt tidlig å kontakte lege nå ja. Jeg ville ringt legekontoret når du kommer til uke 6 og bedt om en time rundt uke 8. Det er mer enn nok tid på å få fosterdiagnostikk. Jeg har vært på legetime både i uke 8 og 9, og alltid fått henvisning til  fosterdiagnostikk til uke 13. Sykehuset er nøye på at denne skal utføres denne uken, så selv om du hadde kommet enda senere så ville de nok strukket seg langt for at du får time da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke veldig sent å ta NIPT i uke 12? Ser at private tilbyr det fra uke 10, til og med uke 9 i Danmark...

Det er det man får tilbud om via det offentlige, mulig det er sent, men jeg har ingen interesse av å gjøre det privat. Det er kun 3 kromosomfeil som blir undersøkt på NIPT-testen man får gjennom det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...