Gå til innhold

4 SA, har du opplevd mange spontanaborter og ble du gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnOnym125637 skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar. ❤️
Skal notere meg medikamentene du nevner, kanskje jeg kan få prøve dem og at det kan hjelpe. Hvor lang tid etter SA fikk du EL?

Var det slik at noen ganger kom eggløsningen mye senere / ble de forskjøvet?

Mine eggløsninger har kommet til «vanlig» tid etter hver SA. 

(jeg må lære meg alle disse forkortningene)

❤️

Mine SA'er var såpass tidlige (rundt uke 6) at den blødningen nesten minnet som en mensen. Så EL ble ikke veldig forsinket da. Kom noen få dager senere enn det jeg vanligvis var vant til. Men etter abortene i uke 9 og 14 tok det litt mer tid. Ca. 1-2 uker senere EL enn jeg vant vant til. Men det var bare den første syklusen etter å ha mistet det var sånn. Syklusene etter der var mer normal igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 16.13):

Har det skjedd 4 ganger nå når dere prøver på nr. 2? Jeg ville nok tatt det opp med lege eller bedt om henvisning til gynekolog for dette som har mulighet til å tilby hjelp når man har mistet flere enn 3 ganger.

"Bare" mistet 2 ganger her, så ikke gått videre å fått hjelp selv. Men er sikkert flere her som kan svare bedre på dette enn meg.

Anonymkode: 722fe...8ee

Takk for at du deler ❤️ Håper jeg ikke svarer deg dobbelt her nå. Hodet er ikke helt på plass til tider. 
Jeg har vært til GU hver gang, blitt satt på Albyl-E og Utrogestan. Så jeg får oppfølging. Men vurderte å bytte gynekolog, hun er god hun jeg har. Men føler jeg trenger noen som tar seg litt bedre tid.

-
Fikk du oppfølging mellom dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (5 minutter siden):

Mine SA'er var såpass tidlige (rundt uke 6) at den blødningen nesten minnet som en mensen. Så EL ble ikke veldig forsinket da. Kom noen få dager senere enn det jeg vanligvis var vant til. Men etter abortene i uke 9 og 14 tok det litt mer tid. Ca. 1-2 uker senere EL enn jeg vant vant til. Men det var bare den første syklusen etter å ha mistet det var sånn. Syklusene etter der var mer normal igjen.

Takk ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt det samme som deg.. Hadde et barn fra før,  og det gikk kjempefort. Skulle prøve på nr 2, og ble raskt gravid men mistet fra uke 6-11 to ganger på rad.. Den tredje gangen gikk det, men brukte 2 år til sammen pga en del komplikasjoner etter den andre aborten i uke 10, som gjorde at vi måtte ha en lang prøvepause.

Skulle prøve på nr 3, begynte ganske tidlig siden vi visste det kunne ta tid. Mistet første gang jeg ble gravid. Den andre gangen gikk det bra,  og denne gangen tok det ikke så lang tid til sammen - så er to tette. 

Så har mistet 3 ganger til sammen.. Den andre gangen jeg mistet så vi til og med et friskt embryo i uke 8 og 9, men mistet i uke 10/11. Alt er fint med meg og mannen min , så de mener vi kun har hatt uflaks.  Eventuelt at jeg blir så fort gravid , at det som egentlig ikke er levedyktig også fester seg og utvikler seg litt før jeg mister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde 2 SA på rad før 3.graviditet på under 1 år som endte i ein velskapt son. Eg og vert tydelegvis lett gravid, men tok tid.. Lukke til! Håpar det snart sitter ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnOnym125637 skrev (3 timer siden):

Ja 💔 Det er jo nesten først når man opplever det selv at man blir oppmerksom på hvor mange dette rammer. Jeg tar meg også i å synes det er lite info om dette.

Veldig enig. Det finnes masse info om hvordan bli gravid, tips osv, men lite om SA. Man lærer også lite/om ikke noe om dette på skolen. Var hvert fall slik da jeg gikk på skolen for 10-15år siden. Har også studert helsefag og der lærte vi ikke om dette. Virker på lærebøker osv, at man omtrent bare blir gravid av å se på en mann når man ikke bruker prevensjon... er jo bare snakk om "bruk kondom" i undervisning.

Det er også lite info om hva man kan gjøre selv. Tenker da på temping og tester. Det er noe de fleste finner ut av først nær de har startet eller en gid stund etter når man begynner å bli litt desperat. Man får jo stort sett ikke hjelp før etter ett år, men om man feks har uregelmessig syklus, tester og temper, og man merker ikke antydning til EL / for kort luthealfase,  så kan man jo søke hjelp tidligere. Det er nå en gang slik at i 2022 så får de fleste barn rundt 30år. Naturlig at man ikke er like fertil da som når man er 20.

Anonymkode: 310b9...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnOnym125637 skrev (3 timer siden):

Takk for at du deler

Så godt å høre at du har fått tre barn etter det. Fikk du mye oppfølging og ble du raskt gravid? Var det slik at de tre neste forløp uten noen SA mellom? 
❤️

Blir veldig fort gravid, første eller andre forsøk på alle. Ingen flere aborter etter progesteronstøtte. 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på i to år, litt sånn «løst» hvis man kan si det sånn. Vi hadde er barn hver fra før av, så det var ikke helt krise, men veldig ønsket med et felles. 

Husker ikke hvor mange sa jeg hadde, men det var mange. Og ma og tomme plommesekker. Følte det etterhvert ble en slags vane at det skulle gå til helvette. 

Vi fikk ikke hjelp, men fikk beskjed fra sykehuset at det var tilgjengelig, men da satt den plutselig. Og nå har vi to fantastiske gutter. Hadde en ma før gutt nr 2 kom også. 

Anonymkode: a2812...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Veldig enig. Det finnes masse info om hvordan bli gravid, tips osv, men lite om SA. Man lærer også lite/om ikke noe om dette på skolen. Var hvert fall slik da jeg gikk på skolen for 10-15år siden. Har også studert helsefag og der lærte vi ikke om dette. Virker på lærebøker osv, at man omtrent bare blir gravid av å se på en mann når man ikke bruker prevensjon... er jo bare snakk om "bruk kondom" i undervisning.

Det er også lite info om hva man kan gjøre selv. Tenker da på temping og tester. Det er noe de fleste finner ut av først nær de har startet eller en gid stund etter når man begynner å bli litt desperat. Man får jo stort sett ikke hjelp før etter ett år, men om man feks har uregelmessig syklus, tester og temper, og man merker ikke antydning til EL / for kort luthealfase,  så kan man jo søke hjelp tidligere. Det er nå en gang slik at i 2022 så får de fleste barn rundt 30år. Naturlig at man ikke er like fertil da som når man er 20.

Anonymkode: 310b9...21b

Absolutt 

Alle de årene på p-piller/spiral/p-sprøyter/nuvaring… som er kjempefint å kunne bruke, men skulle jo gjerne hatt mer info.

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2022 at 8:14 AM, AnOnym125637 said:

Så godt å høre. Det samme her, gikk på Albyl-E og Utrogestan og fikk om forhåpningene. Jeg håper at det kanskje kan bli som hos deg, at det sitter lengre. Så godt å høre at dere er kommet til uke 20.

-

Hadde du noen menstruasjoner mellom spontanabortene? Jeg har fått rådet om at det er bare å kjøre på. At alt ser fint ut. 
Gikk du til ulike gynekologer eller har du holdt deg til en?

Med den første, hadde jeg ingen menstruasjon mellom. Med nr2 og 3 hadde jeg menstruasjon mellom. Så det har jo gått rimelig kjapt. 
-

Føler du at det du har vært gjennom påvirker deg i graviditeten nå?

-

Bekl for alle spm, men har ingen rundt meg med samme erfaring.

❤️

Jeg hadde ingen vanlig mens mellom de tre abortene etter MAen, ble gravid på hver eggløsning. Har blitt advart om at jeg må være påpasselig med prevensjon etter en eventuell fødsel siden kroppen min hopper rett inn i syklus etter SA. 

Jeg gikk til samme gynekolog, ble henvist av legen og havnet i et behandlingsløp der. Det hjalp veldig, greit å ha én person å forholde seg til. 

Er veldig preget av alle abortene, klarer ikke slappe av. Vi sa ikke noe til familien om graviditeten før jeg var i uke 17 og da sjekket vi på enda en UL først, men det er likevel skummelt. Klarer ikke se for meg at det dukker opp en baby i juni selv om jeg stadig kjenner bevegelser og magen vokser. Fikk en bitteliten blødning etter toalettbesøk denne uken og gikk rett i kjelleren siden det var sånn forrige SA begynte. Jordmor anbefalte meg å ta kontakt med gynekologen og jeg var på kontroll dagen etter. Alt så fint ut, men det er sannelig ikke lett å la de positive tankene ta over for de negative. 

Håper det funker for deg snart, synes det er rart du ikke har blitt utredet for genetiske problemer også. Det er ikke uvanlig at man opplever problemer med å bli gravid selv etter et vellykket svangerskap, så det er rart gynekologen din ikke har en plan for videre løp

Anonymkode: 40bc1...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ingen vanlig mens mellom de tre abortene etter MAen, ble gravid på hver eggløsning. Har blitt advart om at jeg må være påpasselig med prevensjon etter en eventuell fødsel siden kroppen min hopper rett inn i syklus etter SA. 

Jeg gikk til samme gynekolog, ble henvist av legen og havnet i et behandlingsløp der. Det hjalp veldig, greit å ha én person å forholde seg til. 

Er veldig preget av alle abortene, klarer ikke slappe av. Vi sa ikke noe til familien om graviditeten før jeg var i uke 17 og da sjekket vi på enda en UL først, men det er likevel skummelt. Klarer ikke se for meg at det dukker opp en baby i juni selv om jeg stadig kjenner bevegelser og magen vokser. Fikk en bitteliten blødning etter toalettbesøk denne uken og gikk rett i kjelleren siden det var sånn forrige SA begynte. Jordmor anbefalte meg å ta kontakt med gynekologen og jeg var på kontroll dagen etter. Alt så fint ut, men det er sannelig ikke lett å la de positive tankene ta over for de negative. 

Håper det funker for deg snart, synes det er rart du ikke har blitt utredet for genetiske problemer også. Det er ikke uvanlig at man opplever problemer med å bli gravid selv etter et vellykket svangerskap, så det er rart gynekologen din ikke har en plan for videre løp

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heier på deg, og kjenner så alt for godt igjen den følelsen, det blodet setter i gang alt.

OG så er det ingenting man selv kan gjøre. Men nå har du nådd langt, det er godt, men som du sier, så sitter redselen i beinmargen. Så godt at dere får så fin oppfølging. At du føler deg ivaretatt. Legen min har egentlig ikke gjort så mye, lent seg på gynekologen. Som er nok kjempegod. Har fått tatt en haug med prøver nå. Alt ser bra ut, men det føltes litt som den energien hun hadde i første og andre svangerskap er forsvunnet litt.. 

Jeg går liksom i kjelleren hver gang… og så opp igjen og kan gå rundt som om det ikke har gått inn på meg, før det slår ned igjen. Det er virkelig en bølgedal, det går nok mye mer inn på meg enn det jeg til tider tillater. Har fått henvisning til psykolog og det tror jeg er bra. 

Jeg har en sånn rar tanke.. den er dobbel. Noe i meg tenker .. «jamen, kanskje vi bare hadde skikkelig uflaks.. og at kanskje neste blir noe av» … og så har jeg den andre siden.. «det blir ikke noe av».. som er en slags helgardering. 

Det er int det du sier, med at kroppen din går rett inn i en syklus. Det er jo egentlig helt fantastisk.. som den har gjort til meg og.. hadde det holdt… akkurat nå er psyken min «- vi hadde uflaks, men nå skal det gå»

Du er kjempesterk, heier på deg og takk for at du deler. 
Det er så godt å kjenne det livet i magen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra85 skrev (På 20.1.2022 den 12.12):

Blir veldig fort gravid, første eller andre forsøk på alle. Ingen flere aborter etter progesteronstøtte. 🥰

Så fint, det er og kan være lys i tunellen for meg også ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnOnym125637 skrev (16 timer siden):

Så fint, det er og kan være lys i tunellen for meg også ❤️

Ja, det har jeg troa på! Fikk høre at for mange er det vanskeligst å bli befrukta. Lykke til! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt seks spontanaborter mellom uke 6-12. Nå er jeg gravid igjen, men er livredd for å miste igjen. Kjenner ingen glede selv om det er det jeg ønsker meg mest... Det ble eggdonasjon i Danmark. Håper dette går hele veien!

Fått endel medisiner de siste gangene: albyl-e, prednisolon, crinone, d-vitamin, østrogen.

Det som er nytt denne gangen er en eksperimentell medisin som egentlig er for diabetes, Januvia. Den kan hjelpe oss med mange aborter pga. overaktive celler i livmor. Fikk den av en gynokolog i Tønsberg som hadde lest seg opp på den undersøkelsen. Og fikk scratching denne gangen!

Krysser fingrene for dere andre som er i tråden. Det er virkelig tøft å stå i dette!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Tufsla said:

Jeg har hatt seks spontanaborter mellom uke 6-12. Nå er jeg gravid igjen, men er livredd for å miste igjen. Kjenner ingen glede selv om det er det jeg ønsker meg mest... Det ble eggdonasjon i Danmark. Håper dette går hele veien!

Fått endel medisiner de siste gangene: albyl-e, prednisolon, crinone, d-vitamin, østrogen.

Det som er nytt denne gangen er en eksperimentell medisin som egentlig er for diabetes, Januvia. Den kan hjelpe oss med mange aborter pga. overaktive celler i livmor. Fikk den av en gynokolog i Tønsberg som hadde lest seg opp på den undersøkelsen. Og fikk scratching denne gangen!

Krysser fingrene for dere andre som er i tråden. Det er virkelig tøft å stå i dette!

Kan jeg spørre hvilken gynokolog det var, dyktig? Jeg ser etter en god en i området

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuzsuZ skrev (4 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken gynokolog det var, dyktig? Jeg ser etter en god en i området

Ja, det er Kvinnedoktor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SuzsuZ skrev (59 minutter siden):

Takk :) er det en gynekolog du vil anbefale?

Jeg kommer godt overens med han selv, og har fått bra behandling synes jeg. Han gikk jo virkelig " den ekstra mila" for oss når han gav den medisinen jeg nevnte. Er evig takknemlig for det. Behandlingen jeg har fått ellers er jo bare ultralyd av livmor og scratching av livmor. Han er nok en litt spesiell type, men for meg som ikke er så følsom og har tatt sikkert hundrevis av slike undersøkelser så går det fint.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tufsla said:

Jeg kommer godt overens med han selv, og har fått bra behandling synes jeg. Han gikk jo virkelig " den ekstra mila" for oss når han gav den medisinen jeg nevnte. Er evig takknemlig for det. Behandlingen jeg har fått ellers er jo bare ultralyd av livmor og scratching av livmor. Han er nok en litt spesiell type, men for meg som ikke er så følsom og har tatt sikkert hundrevis av slike undersøkelser så går det fint.

Takk for svar! Håper spiren sitter nå, masse lykke til 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...