Gå til innhold

4 SA, har du opplevd mange spontanaborter og ble du gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Blir lett gravid, men de holder seg ikke. Mistet i rundt uke 6 i alle og så i uke 8.

Jeg er frisk, har et barn fra før. Ingen komplikasjoner i forrige svangerskap. Jeg holder fortsatt fast på håpet om ett barn til.

Hvilke erfaringer har du hatt? Mange SA, hvor lang tid tok det før du ble gravid igjen?

Ellers noen erfaringer du har hatt som har hjulpet deg?

Anonymkode: 54c91...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det skjedd 4 ganger nå når dere prøver på nr. 2? Jeg ville nok tatt det opp med lege eller bedt om henvisning til gynekolog for dette som har mulighet til å tilby hjelp når man har mistet flere enn 3 ganger.

"Bare" mistet 2 ganger her, så ikke gått videre å fått hjelp selv. Men er sikkert flere her som kan svare bedre på dette enn meg.

Anonymkode: 722fe...8ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet fire ganger i uke 5-9, er nå gravid i uke 20. ble henvist til gynekolog etter SA 4. Hun så ikke noe galt på undersøkelsen, og siden jeg skulle ha EL samme uka bestemte vi at jeg skulle prøve en gang til før videre utredning. Ble gravid og fikk  progesteron og albyl-e fram til uke 12. Vet ikke om det hjalp, eller om det var tilfeldig, men det var veldig fint å få oppfølging og UL annenhver uke fram til uke 12.

Anonymkode: 40bc1...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to barn uten store problemer så ble nr. 3 vanskeligere. Opplevde to tidlige SA'er og en senabort før den satt. Der og da føles alt vanskelig og at man aldri skal klare å bli gravide igjen. Men ettersom jeg hadde klart det før, og legene sa at hver abort bare var uflaks, så måtte jeg klamre meg til håpet. Og ikke gi opp. Ta syklus for syklus med prøving og det det innebærer. Til slutt blir man ofte belønnet.

Jeg ble gravid allerede første pp etter begge mine SA'er, men mistet disse igjen. Etter senaborten tok det 8 måneder før jeg ble gravid med baby som holdt løpet ut. Jeg har også opplevd en MA under prøving på nr.4 og da ble jeg gravid 9 måneder igjen etter den med baby som holdt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Etter to barn uten store problemer så ble nr. 3 vanskeligere. Opplevde to tidlige SA'er og en senabort før den satt. Der og da føles alt vanskelig og at man aldri skal klare å bli gravide igjen. Men ettersom jeg hadde klart det før, og legene sa at hver abort bare var uflaks, så måtte jeg klamre meg til håpet. Og ikke gi opp. Ta syklus for syklus med prøving og det det innebærer. Til slutt blir man ofte belønnet.

Jeg ble gravid allerede første pp etter begge mine SA'er, men mistet disse igjen. Etter senaborten tok det 8 måneder før jeg ble gravid med baby som holdt løpet ut. Jeg har også opplevd en MA under prøving på nr.4 og da ble jeg gravid 9 måneder igjen etter den med baby som holdt.

♥️🥲 alt man skal måtte stå i.

Anonymkode: a79f3...454

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 16.13):

Har det skjedd 4 ganger nå når dere prøver på nr. 2? Jeg ville nok tatt det opp med lege eller bedt om henvisning til gynekolog for dette som har mulighet til å tilby hjelp når man har mistet flere enn 3 ganger.

"Bare" mistet 2 ganger her, så ikke gått videre å fått hjelp selv. Men er sikkert flere her som kan svare bedre på dette enn meg.

Anonymkode: 722fe...8ee

Takk for svar. Har vært til GU hver gang. Masse egg, fertil, men likevel sitter det ikke. Har et håp om at noen nesten skal fortelle meg at det kan gå. GU har tatt mange tester, kan jo hende, nesten som jeg ønsker det. At de finner noe der som er grunnen. Slik at jeg kanskje kan få noe som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 1.22):

♥️🥲 alt man skal måtte stå i.

Anonymkode: a79f3...454

Ja 💔 Det er jo nesten først når man opplever det selv at man blir oppmerksom på hvor mange dette rammer. Jeg tar meg også i å synes det er lite info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 SA, 4. graviditet resulterte i en velskapt sønn. Jeg googlet meg frem til en snill gynekolog i byen min da jeg ble gravid 4. gang, og dro dit så snart testen viste positivt. Jeg fikk resept på progesteron som jeg brukte frem til uke 10. Jeg vet ikke om det var det som gjorde at jeg ikke mistet den fjerde gangen, men det kan godt hende. De sier at forskning sier at progesteron ikke hjelper, men jeg har lest om mange som har samme erfaring som meg, og jeg har en venninne som opplevde det samme etter meg. Jeg ville gitt det et forsøk.

Anonymkode: 6a377...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 16.38):

Jeg mistet fire ganger i uke 5-9, er nå gravid i uke 20. ble henvist til gynekolog etter SA 4. Hun så ikke noe galt på undersøkelsen, og siden jeg skulle ha EL samme uka bestemte vi at jeg skulle prøve en gang til før videre utredning. Ble gravid og fikk  progesteron og albyl-e fram til uke 12. Vet ikke om det hjalp, eller om det var tilfeldig, men det var veldig fint å få oppfølging og UL annenhver uke fram til uke 12.

Anonymkode: 40bc1...6d1

Så godt å høre. Det samme her, gikk på Albyl-E og Utrogestan og fikk om forhåpningene. Jeg håper at det kanskje kan bli som hos deg, at det sitter lengre. Så godt å høre at dere er kommet til uke 20.

-

Hadde du noen menstruasjoner mellom spontanabortene? Jeg har fått rådet om at det er bare å kjøre på. At alt ser fint ut. 
Gikk du til ulike gynekologer eller har du holdt deg til en?

Med den første, hadde jeg ingen menstruasjon mellom. Med nr2 og 3 hadde jeg menstruasjon mellom. Så det har jo gått rimelig kjapt. 
-

Føler du at det du har vært gjennom påvirker deg i graviditeten nå?

-

Bekl for alle spm, men har ingen rundt meg med samme erfaring.

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnOnym125637 skrev (Akkurat nå):

Så godt å høre. Det samme her, gikk på Albyl-E og Utrogestan og fikk om forhåpningene. Jeg håper at det kanskje kan bli som hos deg, at det sitter lengre. Så godt å høre at dere er kommet til uke 20.

-

Hadde du noen menstruasjoner mellom spontanabortene? Jeg har fått rådet om at det er bare å kjøre på. At alt ser fint ut. 
Gikk du til ulike gynekologer eller har du holdt deg til en?

Med den første, hadde jeg ingen menstruasjon mellom. Med nr2 og 3 hadde jeg menstruasjon mellom. Så det har jo gått rimelig kjapt. 
-

Føler du at det du har vært gjennom påvirker deg i graviditeten nå?

-

Bekl for alle spm, men har ingen rundt meg med samme erfaring.

❤️

Skrev feil - gikk litt fort - i setningen

Jeg håper at det blir som hos deg at det sitter (ikke sitter lengre).

Men det er kanskje fordi hodet mitt har gått inn i en slik modus for meg selv. At det liksom ikke skal sitte. Men jeg har troa på deg❤️❤️💪🏻💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2 SA før jeg fikk første barnet. Etter han kom til verden ble jeg gravid veldig raskt igjen, og fikk en velskapt datter året etter. Deretter ventet vi et par år før vi bestemte oss for å prøve på et tredje barn. Det ble en SA da også, men så satt spira på neste forsøk. 

Hold ut❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tre SA mellom første og andre. Er blitt gravid etter 1-2pp, alle SA var tidlige, uke 6-10 typ. 

Samme som deg, raskt gravid og flere SA mellom første og andre. 

Anonymkode: fda81...d4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 18.1.2022 den 19.02):

Uff, det er så vondt å høre. Jeg håper at det kan blir slik til meg. At det sitter, jeg har jo lyst til å kunne nyte et svangerskap. 
-

Jeg har også hatt som deg, blitt gravid like etter de to første, men ikke med de to siste. Da hadde jeg menstruasjon mellom. Men det har gått raskt likevel. Syklusene mine er stabile, så kroppen er litt som en klokke. Kan hende jeg bare har hatt veldig uflaks.

-

Ventet dere med vilje med prøving mellom noen av dem? Ser du skrev du at det var noen ganger dere hadde måneder mellom. 
-

Gikk du på noen medisiner, albyl-E / Utrogestan etc?

Takk for at du deler og bekl for alle

spm. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 SA på rad og ble utredet for habituell abort. Fikk progesteron frem til uke 12. Fått tre barn etter dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

3 SA, 4. graviditet resulterte i en velskapt sønn. Jeg googlet meg frem til en snill gynekolog i byen min da jeg ble gravid 4. gang, og dro dit så snart testen viste positivt. Jeg fikk resept på progesteron som jeg brukte frem til uke 10. Jeg vet ikke om det var det som gjorde at jeg ikke mistet den fjerde gangen, men det kan godt hende. De sier at forskning sier at progesteron ikke hjelper, men jeg har lest om mange som har samme erfaring som meg, og jeg har en venninne som opplevde det samme etter meg. Jeg ville gitt det et forsøk.

Anonymkode: 6a377...cae

Takk for at du deler

Jeg glemte å skrive av jeg gikk på Albyl-E og Utrogestan de to siste. Fikk jo opp håpet. Kan hende jeg bare har hatt veldig uflaks. Det tar på psykisk.

-

Jeg har vurdert en annen Gynekolog nå. Kanskje mer en som har tid til å snakke litt med meg og kanskje fordi jeg vil ha en «second opinion». Hun er jeg går til er kjempegod, så jeg tviler ikke på henne, men du skjønner kanskje hva jeg mener. 

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnOnym125637 skrev (1 minutt siden):

Ventet dere med vilje med prøving mellom noen av dem? Ser du skrev du at det var noen ganger dere hadde måneder mellom. 
-

Gikk du på noen medisiner, albyl-E / Utrogestan etc?

Ventet ikke, var ekstremt klar for å bli gravid med èn gang alle gangene vi mistet. Så kastet meg over EL-tester, temping og alt som var fra første syklus. Etter SA'ene gikk det som sagt raskt å bli gravid, men de to gangene det tok måneder så var det bare uflaks. Fant EL alle gangene (dog litt lang første syklus etter MA'ene), og gjorde virkelig alt vi kunne da. Men ettersom man bare har 20% sjanse for befruktning selv om man treffer EL og gjør alt riktig så kan man ha uflaks og ikke treffe den prosenten måned etter måned... Men til slutt vil det som oftest gå!

Da vi forsøkte på nr. 3 gikk jeg på metformin pga. PCOS, men den syklusen jeg endelig ble gravid med en spire som holdt så forsøkte jeg også ovitrelle for å få en boost til eggløsningen.
Ved prøving av nr. 4 var jeg en del eldre og hadde dårlig tid, så i tillegg til metformin fikk jeg letrozol slik at jeg fikk EL på et normalt tidspunkt i syklusen (og ikke litt senere som min kropp egentlig ville). Og jeg tok ovitrelle igjen en del sykluser. Komboen av dette gjorde at jeg til slutt ble gravid etter de månedene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Huldra85 skrev (3 minutter siden):

3 SA på rad og ble utredet for habituell abort. Fikk progesteron frem til uke 12. Fått tre barn etter dette. 

Takk for at du deler

Så godt å høre at du har fått tre barn etter det. Fikk du mye oppfølging og ble du raskt gravid? Var det slik at de tre neste forløp uten noen SA mellom? 
❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Ventet ikke, var ekstremt klar for å bli gravid med èn gang alle gangene vi mistet. Så kastet meg over EL-tester, temping og alt som var fra første syklus. Etter SA'ene gikk det som sagt raskt å bli gravid, men de to gangene det tok måneder så var det bare uflaks. Fant EL alle gangene (dog litt lang første syklus etter MA'ene), og gjorde virkelig alt vi kunne da. Men ettersom man bare har 20% sjanse for befruktning selv om man treffer EL og gjør alt riktig så kan man ha uflaks og ikke treffe den prosenten måned etter måned... Men til slutt vil det som oftest gå!

Da vi forsøkte på nr. 3 gikk jeg på metformin pga. PCOS, men den syklusen jeg endelig ble gravid med en spire som holdt så forsøkte jeg også ovitrelle for å få en boost til eggløsningen.
Ved prøving av nr. 4 var jeg en del eldre og hadde dårlig tid, så i tillegg til metformin fikk jeg letrozol slik at jeg fikk EL på et normalt tidspunkt i syklusen (og ikke litt senere som min kropp egentlig ville). Og jeg tok ovitrelle igjen en del sykluser. Komboen av dette gjorde at jeg til slutt ble gravid etter de månedene.

Tusen takk for svar. ❤️
Skal notere meg medikamentene du nevner, kanskje jeg kan få prøve dem og at det kan hjelpe. Hvor lang tid etter SA fikk du EL?

Var det slik at noen ganger kom eggløsningen mye senere / ble de forskjøvet?

Mine eggløsninger har kommet til «vanlig» tid etter hver SA. 

(jeg må lære meg alle disse forkortningene)

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarzani skrev (26 minutter siden):

Hadde 2 SA før jeg fikk første barnet. Etter han kom til verden ble jeg gravid veldig raskt igjen, og fikk en velskapt datter året etter. Deretter ventet vi et par år før vi bestemte oss for å prøve på et tredje barn. Det ble en SA da også, men så satt spira på neste forsøk. 

Hold ut❤️

Takk for at du deler og så godt å høre. 
❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde tre SA mellom første og andre. Er blitt gravid etter 1-2pp, alle SA var tidlige, uke 6-10 typ. 

Samme som deg, raskt gravid og flere SA mellom første og andre. 

Anonymkode: fda81...d4e

Takk for at du deler

Fikk du noen oppfølging da du hadde SA, medisiner / GU? 
❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...