Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om strikking av sjal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny som strikker og vil prøve meg på enkelt sjal. Har googlet meg frem til en oppskrift (men om du vet om bedre oppskrift så legg gjerne link her). Men her kommer de dumme spørsmålene;

1) Er oppskriften et helt sjal eller 2 stykker som skal sys sammen? Synes jo bildet viser en spesiell rygg/midtdel som jeg ikke skjønner at det blir ifht oppskriften?

2) Det er 8 punkter i oppskriften. Så står det at man skal fortsette til ønsket lengde.. Betyr det at man gjentar pinne 6-8 til sjalet har ok størrelse? Eller bare pinne 8?

Her er link til oppskriften:

https://tidtilovers.com/oppskrifter/strikking/strikket-sjal/?unapproved=4298&moderation-hash=eeeb4f8c656db558166b19fe6b4ff2b6#comment-4298

Anonymkode: 8b8ec...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt ny som strikker og vil prøve meg på enkelt sjal. Har googlet meg frem til en oppskrift (men om du vet om bedre oppskrift så legg gjerne link her). Men her kommer de dumme spørsmålene;

1) Er oppskriften et helt sjal eller 2 stykker som skal sys sammen? Synes jo bildet viser en spesiell rygg/midtdel som jeg ikke skjønner at det blir ifht oppskriften?

2) Det er 8 punkter i oppskriften. Så står det at man skal fortsette til ønsket lengde.. Betyr det at man gjentar pinne 6-8 til sjalet har ok størrelse? Eller bare pinne 8?

Her er link til oppskriften:

https://tidtilovers.com/oppskrifter/strikking/strikket-sjal/?unapproved=4298&moderation-hash=eeeb4f8c656db558166b19fe6b4ff2b6#comment-4298

Anonymkode: 8b8ec...f52

Gjenta alle punktene (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Fortsett på punkt 1 etter punkt 8.

Sjalet strikkes i en bit ser det ut til.

Anonymkode: 19ce7...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett sjal, ikke to deler som skal sys  sammen. Nøkkelen ligger i svaret på spørsmål to, og under deler jeg opp pkt 8 fra oppskriften for å prøve å gi det mening:  

 

1) Alltid på den ene siden (begynnelsen): Strikk 1 m, øk 1 m,

2) Dette antallet masker øker for hver runde (en rett med økninger, og en rett uten økninger = det jeg kaller runde her), og begynner alltid etter økningen som beskrevet over. Dette tallet vil endre seg hver runde, mens punkt 1, 3 og 5 alltid vil være likt: strikk 5 m. (Dvs. Neste partallsrekke i strikketøyet ditt, vil tallet øke i takt med økningene du har gjort). 

3) Alltid på midten. øk 1 m, strikk 1 m, øk 1 m, 

4) Samme som de fem maskene over, men dette begynner du alltid på etter midtdelen: strikk 5 m (økes også i takt med økningene, totalt sett skal de to seksjonene ha like mange flere masker som du har gjort økninger i forrige runde)

 

5) Alltid på den andre siden (slutten): øk 1 m, strikk 1 m (totalt 17 masker = dette tallet vil altså bli 4 høyere hver runde)

OBS: Husk at det alltid skal være en med bare rette masker uten økninger mellom radene med økninger. 

Endret av Ananas.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjenta alle punktene (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Fortsett på punkt 1 etter punkt 8.

Sjalet strikkes i en bit ser det ut til.

Anonymkode: 19ce7...7fd

Beklager!  :sjenert: Jeg skrev feil.

Anonymkode: 19ce7...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sjalet strikkes i ett. Skillet midt på er der fordi det er økninger der. Økningene er altså en maske i hver side (dvs etter kantmasken) og en maske på hver side av midtmasken.

Etter punkt 8 blir det slik:

9. Strikk alle masker rett

10. Strikk 1 m, øk 1 m, strikk 7 m, øk 1 m, strikk 1 m, øk 1 m, strikk 7 m, øk 1 m, strikk 1 m (totalt 21 masker)

11. Strikk alle masker rett

12. Strikk 1 m, øk 1 m, strikk 9 m, øk 1 m, strikk 1 m, øk 1 m, strikk 9 m, øk 1 m, strikk 1 m (totalt 25 masker)

Ser du hvordan det økes? Poenget er at annenhver omgang øker du fire masker.
Økningen er, som nevnt lenger opp, en maske i hver side og to ved midten. Derfor blir det to flere masker å strikke for hver gang du skal øke. (De første gangene var det 1, 3 og 5 masker. Videre blir det altså 7, 9, 11, 13 osv osv.)
For å slippe å telle så mye: sett merke ved midtmasken. Da ser du hvilken maske du skal øke foran og etter.  

Edit: slettet sitat

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - nydelig - tusen takk damer!! Da forsto jeg bedre! Vi nybegynnere må seriøst ha det med t-skje...

Anonymkode: 8b8ec...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...