AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Del Skrevet 18. januar 2022 Hei! Håper noen kanskje har noen tips, erfaring eller betryggende ord å komme med. For jeg begynner å bli bekymret angående situasjonen her… Jeg og samboer er nå inne prøveperiode nr 6. Vi er begge 28 år gamle, og friske. Trener jevnlig begge to, og spiser OK sunt vil jeg si. Normalvektige og bruker ikke nikotin. Vi drikker nok en del alkohol når vi først er i festlige lag, og en del koffein til dagen. Som jo ikke er bra. Har kuttet ut alkohol nå i januar, og har kuttet til 1-2 kopper kaffe daglig. Jeg sluttet på P piller i 2018, og har tidligere for mange år siden blitt gravid med et uhell med samme mann. Ble medisinsk abort den gangen, da vi var veldig unge. Menstruasjonssyklus er ganske regelmessig, 28-33 dager. Har tempet siden 2018 (Natural Cycles) og bruker eggløsningstester hver måned. Jeg har testet for eggløsning i et par år nå, for å unngå graviditet, da vi har brukt temping og hopp av i svingen som prevensjon. Jeg finner alltid eggløsning via test, og 1-2 dager etter stiger tempen. Aksjer blir lagt i massevis, og alt burde ligge til rette for at dette skulle gå bra. I alle fall rent teknisk. Alt sammenlagt, så hadde jeg store forhåpninger om at dette skulle klaffe relativt fort! I og med at jeg sluttet på piller for 3-4 år siden, temper, finner eggløsning osv. Jeg er bekymret for at det er noe galt. Jeg bare føler på meg at dette kommer til å gå galt, og at vi kommer til å måtte trenge hjelp. Ser aldri for meg å se en test med to streker på… Blir kanskje litt negativ, men dette er så altoppslukende. Tror dere en lege vil ta meg alvorlig? Eller må jeg virkelig vente 1 år? Jeg skjønner at 1 år er rimelig når man nettopp sluttet på pillen og ikke har regelmessig syklus, ei heller kontroll på eggløsning. Men i mitt tilfelle er det litt annerledes føler jeg. Jeg har liksom ingen unnskyldning til at det ikke har gått enda! ☹️ Noen med lignende erfaring? Eller tanker om det er OK å oppsøke lege på dette tidspunktet? Og om det i hele tatt vil bli behandlet seriøst. Vet jo at 6 mnd ikke er all verdens tid, men blir bare så redd! Setter pris på en hver tilbakemelding! Anonymkode: 86ab5...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Håper noen kanskje har noen tips, erfaring eller betryggende ord å komme med. For jeg begynner å bli bekymret angående situasjonen her… Jeg og samboer er nå inne prøveperiode nr 6. Vi er begge 28 år gamle, og friske. Trener jevnlig begge to, og spiser OK sunt vil jeg si. Normalvektige og bruker ikke nikotin. Vi drikker nok en del alkohol når vi først er i festlige lag, og en del koffein til dagen. Som jo ikke er bra. Har kuttet ut alkohol nå i januar, og har kuttet til 1-2 kopper kaffe daglig. Jeg sluttet på P piller i 2018, og har tidligere for mange år siden blitt gravid med et uhell med samme mann. Ble medisinsk abort den gangen, da vi var veldig unge. Menstruasjonssyklus er ganske regelmessig, 28-33 dager. Har tempet siden 2018 (Natural Cycles) og bruker eggløsningstester hver måned. Jeg har testet for eggløsning i et par år nå, for å unngå graviditet, da vi har brukt temping og hopp av i svingen som prevensjon. Jeg finner alltid eggløsning via test, og 1-2 dager etter stiger tempen. Aksjer blir lagt i massevis, og alt burde ligge til rette for at dette skulle gå bra. I alle fall rent teknisk. Alt sammenlagt, så hadde jeg store forhåpninger om at dette skulle klaffe relativt fort! I og med at jeg sluttet på piller for 3-4 år siden, temper, finner eggløsning osv. Jeg er bekymret for at det er noe galt. Jeg bare føler på meg at dette kommer til å gå galt, og at vi kommer til å måtte trenge hjelp. Ser aldri for meg å se en test med to streker på… Blir kanskje litt negativ, men dette er så altoppslukende. Tror dere en lege vil ta meg alvorlig? Eller må jeg virkelig vente 1 år? Jeg skjønner at 1 år er rimelig når man nettopp sluttet på pillen og ikke har regelmessig syklus, ei heller kontroll på eggløsning. Men i mitt tilfelle er det litt annerledes føler jeg. Jeg har liksom ingen unnskyldning til at det ikke har gått enda! ☹️ Noen med lignende erfaring? Eller tanker om det er OK å oppsøke lege på dette tidspunktet? Og om det i hele tatt vil bli behandlet seriøst. Vet jo at 6 mnd ikke er all verdens tid, men blir bare så redd! Setter pris på en hver tilbakemelding! Anonymkode: 86ab5...e60 Oppsøk lege ja Anonymkode: 95eb5...f60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Del Skrevet 18. januar 2022 Ofte når man prøver hardt å få det til, så går det ikke.. Dette kan ha med at man tenker for mye og stresser med det.. Stress er ikke bra.. Kan dette ha noe å si for dere? Ellers kan jeg anbefale å oppsøke eksempelvis Aleris, der dere begge så vidt jeg har skjønt kan sjekke fertilitet og fruktbarhet. Anbefaler deg å sjekke litt ut: https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/sjekke-fruktbarhet/ Det er mange som sliter med nettopp dette i dag, så vit at dere ikke er alene og ikke legg skylden på dere selv ❤️ Håper det ordner seg for dere til slutt. Ønsker dere masse lykke til og sender babystøv deres vei ❤️ Anonymkode: 80fd6...dd5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 18. januar 2022 #4 Del Skrevet 18. januar 2022 Poenget med å vente et år er jo nettopp at det kan ta et år uten «unnskyldninger», for å bruke ditt begrep. Det er ganske vanlig, og ikke et tegn på at noe er galt. Det er ikke noe i veien for å dra til legen likevel, men det kan nok hende du bør oppsøke en privat lege dersom du har et håp om å få noe mer enn generelle råd og beskjed om å ta tiden til hjelp. Det er det de fleste leger vil råde deg til, nettopp fordi man kan bruke en del tid uten at noe er galt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Del Skrevet 18. januar 2022 Har hørt om mange som har oppsøkt hjelp via Aleris og lignende, og opplevd god hjelp! Dette kan jo være en løsning. Eventuelt fastlegen din/deres også. En nær venninne av meg prøvde i 1 år og noen mnd. uten hell.. Da de skulle oppsøke hjelp, var det plutselig en baby der ❤️ Det er håp! Absolutt ingen skam å oppsøke hjelp. Anonymkode: 80fd6...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Del Skrevet 18. januar 2022 Vil virkelig anbefale deg å oppsøke privat dersom du gjør det nå! Ikke det at du ikke får god hjelp av legen altså, men man må gjerne vente over 1 år, siden det ofte er normalt at det tar så lang tid for veldig mange. Til tross for håp, bekymring og at alt er sterkt altoppslukende, må dere også prøve stresse ned. Det klaffer ofte ikke når man stresser mye med det og det går på helsen løs! Jeg skjønner utrolig godt det sterke ønske deres, men stress gjør det bare vondt verre! ❤️ Men om du er så bekymret for at noe er galt og dette er altoppslukende bør du kanskje gå privat så du hvert fall kan eventuelt utelukke noe og roe deg ned. Vil uansett råde deg til å prøve ikke stresse med det, selv hvor vanskelig det er. Mange sier at sex 2-3 ganger i uken så vil de fleste lykkes, men husk at alle er forskjellige og har ulike utgangspunkt ❤️ Anonymkode: 80fd6...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 18. januar 2022 #7 Del Skrevet 18. januar 2022 6mnd er jo fortsatt innenfor normalen Er det ikke noe sånt som 90% som blir gravide innen et år? Forstår at det er kjipt lell, tro meg!! Husk at det ikke bare er deg det går på da. Selv om du har stålkontroll på syklusen så hjelper ikke det om det viser seg at svømmerne er dårlige. Det vet man ofte ikke før man tester. Sier ikke at han bør løpe og få utført en sædanalyse sporenstreks, bare ha det i bakhodet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Del Skrevet 18. januar 2022 Ikke unormalt å måtte prøve ett helt år og litt lenger før man endelig lykkes! Dette betyr heller ikke at noe er galt. Stress ned og prøv videre, oppsøk privat aller lege etter det har passert ett år. Om belastningen og bekymringen dog blir for stor, ville jeg tatt fruktbarhetstest bare for å forsikre meg. Deretter om alt viste greit på "testene" prøvd videre, og om det har gått over 1 år uten hell oppsøkt hjelp. Lykke til ❤️ Anonymkode: 80fd6...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Del Skrevet 18. januar 2022 "Bare en av fire lykkes i å bli gravide den første måneden de prøver. 60 prosent lykkes i løpet av tre måneder. 80-85 prosent blir gravide innen ett år, mens 90-95 prosent lykkes i å bli gravide i løpet av to år. Resten - fem til ti prosent, regnes for å ha et fruktbarhets- eller fertilitetsproblem." - https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/hvordan-oke-sjansen-for-a-bli-gravid/ "Blant par som prøver å bli gravide, vil rundt 80 prosent lykkes i løpet av ett år. De parene som ikke blir gravide etter ett år med aktiv prøving, klassifiseres som infertile." "Å bli gravid skjer ikke nødvendigvis akkurat når du selv planlegger det." "At damer under 35 år prøver i et år før det klaffer, er ikke uvanlig." https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/assistert-befruktning-det-du-trenger-a-vite/ Anonymkode: 80fd6...dd5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Del Skrevet 19. januar 2022 Tusen takk for svar alle sammen!! Det var betryggende å lese ❤️ Må nok prøve å stresse ned også, og ikke fokusere så mye på dette. Men det er jo ekstremt vanskelig, som dere vet. Og man ender opp med å lese side opp og ned på forum hver dag. Utrolig altoppslukende denne prøvingen. Vi prøver litt til, så tenker jeg det blir privat lege om noen måneder, bare for å bli beroliget. Så det ikke går fullstendig på helsa løs. Og så får en prøve å tenke at en foreløpig har oddsene på sin side vedrørende statistikken. Krysser fingrene for alle oss som prøver, snart er det forhåpentligvis vår tur!❤️ Anonymkode: 86ab5...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #11 Del Skrevet 20. januar 2022 Vi er mange i samme båt, faktisk veldig normalt. Har selv prøvd i 8 PP uten at det klaffer, men må vente fordi det er helt naturlig og ikke behøver å være galt. Og om det er noe galt, så ja, kjipt å gå igjennom et helt år med prøving når det kunne gjort noe før, men husk at siden mange andre opplever det samme så har de allerede stått i kø, og da er det urettferdig at en som bare er i 6 PP «sniker forbi» køen. Jeg forstår frustrasjonen og hvis du vil, betal og oppsøk privat lege, og gjerne ring inn til fastlegen for å fortelle, men du får og bør ikke få hjelp før det har gått 1 år, av hensyn og respekt for alle andre som har prøvd dobbelt så lenge 💛 Anonymkode: 5ef3d...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Del Skrevet 21. januar 2022 Ting tar tid i det offentlige. Det går faktisk ann å juge litt på hvor lenge man har prøvd. Innen dere er ferdig med utredning, prøver, samtaler og i nærheten av å begynne med hjelp fra det offentlige vil det fort ha gått 6 md (litt avhengig av hvor dere bor). Og da hsr dere jo gaktisk prøvd et år uten resultat. Om du skulle bli gravid i mellomtiden er det jo bare supert! Jeg er en som sterk motstander av å bruke av offentlige midler uten god grunn og misliker medisinske intervensjoner der det kan unngås. Men infertilitetsbehandling i norge er dessverre alt for dåelig i utgangspunktet og tiden er absolutt helt essensiell. Dersom de ikke finner grunn til infertilitet kan dere evnt velge å prøve litt lengre selv. Om de finner noe som bør rettes opp i er det greit å ha funnet ut av det før som siden. Hilsen en som ventet altfor lenge med å oppsøke hjelp og angrer på hver månede gikk rundt med håp i det som viste seg å bære en håpløs situasjon (uten medisinsk hjelp) Anonymkode: c6d0d...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #13 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ting tar tid i det offentlige. Det går faktisk ann å juge litt på hvor lenge man har prøvd. Innen dere er ferdig med utredning, prøver, samtaler og i nærheten av å begynne med hjelp fra det offentlige vil det fort ha gått 6 md (litt avhengig av hvor dere bor). Og da hsr dere jo gaktisk prøvd et år uten resultat. Om du skulle bli gravid i mellomtiden er det jo bare supert! Jeg er en som sterk motstander av å bruke av offentlige midler uten god grunn og misliker medisinske intervensjoner der det kan unngås. Men infertilitetsbehandling i norge er dessverre alt for dåelig i utgangspunktet og tiden er absolutt helt essensiell. Dersom de ikke finner grunn til infertilitet kan dere evnt velge å prøve litt lengre selv. Om de finner noe som bør rettes opp i er det greit å ha funnet ut av det før som siden. Hilsen en som ventet altfor lenge med å oppsøke hjelp og angrer på hver månede gikk rundt med håp i det som viste seg å bære en håpløs situasjon (uten medisinsk hjelp) Anonymkode: c6d0d...0cc Veldig enig! Det går hvert fall an å begynne i det små. Man kan også ta en hvit løgn og si man har kraftige blødninger, smerter osv og få henvisning gyn. Man får ikke like utfyllende sjekk, men ved en rutinesjekk kan man jo spørre om alt ser bra ut foreløpig ifht sjansen for barn. Sædprøve er også enkelt. Og man kan be om generell blodprøve sjekk innimellom hos fastlege. Selv er jeg i snitt hos fastlegen en gang annethvert år, så har ikke dårlig samvittighet ved å be om feks blodprøver en gang hvert år. Anonymkode: c9e20...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Del Skrevet 22. januar 2022 Synes det er så kjipt at noen skal lyge og snike, når andre har prøvd lenger. Det er en grunn til at det tar tid - det er masse kø med folk som Har prøvd lengre. Anonymkode: 5ef3d...8a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Del Skrevet 22. januar 2022 Ut i fra det du beskriver høres det jo ut som om du har eggløsning hver måned, så enten har dere bare hatt litt uflaks, eller så er det sannsynligvis mannen som er problemet. Om du er veldig bekymret ville jeg begynt med en sædprøve. Men det er altså helt vanlig at det går en del måneder uten at det er noe galt - gitt at man treffer eggløsning osv er sjansen for å bli gravid en viss måned ca like stor som å kaste en sekser på en terning. Anonymkode: 675e5...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Del Skrevet 22. januar 2022 Gitt at du har normal syklus, påvist eggløsning, og er så ung. Er det sannsynlighetsovervekt for at mannen er problemet. Ville spandert på meg en sædprøve privat. Det er ikke store kostnaden, men det kan spare dere for et halvår om det blir påvist svak kvalitet allerede nå. Jeg fikk selv hjelp før det var gått ett år, etter litt trygling. Men da hadde jeg ikke hatt blødning på 6 måneder, så det var jo et annet utgangspunkt. Anonymkode: 3b7bc...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå