Gå til innhold

Å koke poteter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:hoppe:

Jeg har klart å koke poteter!!!

Det har jeg aldri klart før, bare i dampkjele. Sist jeg forsøkte i EN kjele tørrkokte de og jeg fikk dårlig karakter i heimkunnskap... :ler:

OG, sist men desidert ikke minst; jeg har laget fiskoboller i hvit saus!!! Det hadde jeg heller aldri trodd jeg skulle klare, men ved å følge instruksjonene på boksen samt ringe mamma to ganger gikk det jo som en lek! Ah, jeg er så stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja

20 til 30 minutter, kommer an på størrelsen. Bruk en pinne eller gaffel til å skjekke når de er ferdig, for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva slags type poteter det er også, tror jeg. Derfor står det faktisk anbefalt koketid på en del av posene, hvis du ikke kjøper i løsvekt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg. Det er virkelig en fin ting å kunne koke poteter. Men koketiden avhenger av potetsorten og om hvor fersk den er. Men du kjenner deg frem på poteten. Nå kan du begynne å avanserer til røstipotet og fløtegratinert poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtegratinerte har jeg laget mange ganger... Røstipoteter er ikke sååååå godt... Men mors venninne lager Hasselback-poteter eller no, DE er gode! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg Pulveret!

Fiskeboller er en begynnelse - laget du sausen fra bunn av eller brukte du pose? Selv bruker jeg alltid pose, jeg får ikke bort grøtsmaken når jeg lager hvit saus selv, og det enda jeg har gått husmorskole i min tid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for deg Pulveret!

Fiskeboller er en begynnelse - laget du sausen fra bunn av eller brukte du pose? Selv bruker jeg alltid pose, jeg får ikke bort grøtsmaken når jeg lager hvit saus selv, og det enda jeg har gått husmorskole i min tid  :ler:

Huff, "Pulver" høres ut som et kallenavn på søttitallet... Eller som han onkelen min vet hvem er, men den historien har jeg jo fortalt før her tror jeg.

Lagde fra bunnen av, stod jo på boksen at jeg først skulle smelte smør, så ta litt mel, så kraft og melk og til slutt litt salt og noe andre greier jeg ikke hadde. Så ringte jeg mor da, før jeg begynte, og spurte om de siste greiene var så viktig, men det var det ikke sa hun. Men hun tipset meg om å ha alt klart, samt røre som faen. Hun var overbevist om at jeg kom til å svi det, særlig pga melken, jeg har aldri likt å lage ting med melk i...

Så, når alt var blandet sammen ringte jeg en gang til, for den så så tynn ut. Men mor trøstet meg med at jo lengre tid det stod derpå platen, jo tykkere ble det - også så sannerlig! Hun sa også at det må koke minst fem minutter for å få vekk "melsmaken". Så det kokte litt mer enn fem min, så heiv jeg oppi fiskebollene, og så var jaggu potetene ferdige også, og gulrøttene hadde jeg raspet på begynnelsen mens potetene koke - og VIPS så var middagen klar. Så heiv jeg på karri og ketchup og så koste jeg meg gjennom tre posjoner.

Hadde litt igjen, så i dag skar jeg potetene i terninger og heiv oppi gryta, og så hadde jeg "fiskebollegryterett" noe som var like godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, hadde aldri trodd jeg skulle beskrive matlaging så detaljert for noen og samtidig merke at jeg ble ivrig mens jeg forklarte... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du ikke vant til det? Vi har alltid hatt det vi :ler:

Vet det høres helt sykt ut kanskje, men jeg er av de som ikke har ketchup på spaghetti og pizza da, for DET er jo å ødelegge i utgangspunktet god mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...