Gå til innhold

Hvilke navn er høystatus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

gå inn på en hvilken som helst småbarns/baby/graviditetsgruppe og spør etter navnetips så får du se kremen av trashy navn. 

Et lite utdrag: 

Lu'jane, Erle/Erla, Arja, Ariann, Aris, Gerlyn, Tiana, Lizzie, Mireille, Kayla, Nelly, Elevine, Hayley, Nathalie, Ayleen, Noomi, Olise, Marseille, Noelle, Kiana, Celeste, Skyla, Caspara, Melena(blodig diare faktisk), Chanine, Wivielle, Savannah, Caylee,  Bonira, Bonnie, Luna, Chanel, Kara, Atiana, Michelle, Melissandre, Matheo, Loke(what the fuck?? kalle ungen sin opp etter den norrøne judas??), Amandus, Lavrans, Chrisander, Crispin, Ailo, Loke Løvehjerte, Emrik, Kastor, Celius Espenandus, Josander, Theisander, Silas, Ailo, Leandro/Leander, Matheo/Matheus, Emilian/Milian, Leon, Liam, Lucas/Luka, Troy, Emre, Michael, Samuel, Linus, Gabriel, Adrian, Aidan/Aiden, Alejandro, Alvin, Amir/Emir, Anton, Nicholas, Aron, Mads, Bastian, Collin, Cedric, Caspian, Didrik, Diderik, Edvard, Elias, Elliot, Fabian, Felix, Ferdinand/Fernando, Flemming, Hugo, Jacob, Ivan/Ian, Jamie, Jardar, Kato, Krisander, Laurent, Laurits/Lauritz, Laurence, Leonard, Lionel, Louis, Manuell, Martinius/Martinus, Remi, René, Ruben, Richard, Scott, Sean, Severin, Sergio, Sjur, Stefan/Steffen, Sølve, Thomas, Tobias, Theodor, Trym, Vincent, William, Willy, Yousef, Yosef, Zakarias, Zander, Ådne, Kian, Ailo, Timian, Nilas, Xander, Fenris, chrissander, Lennox, Levin, Lewi, Darian, Luca, Louis, Milian, Oliver, Milan, Emrik, Emilian, Ulrikk, Nathaniel, 

Anonymkode: 3b6bc...2a4

Eh. Du er jo fullstendig på bærtur hvis du mener at for eksempel Edvard, Anton eller Lavrans er trashy navn. Dette er gamle, solide navn!

Anonymkode: 7172d...0c9

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Letharia

Dette er et ordentlig spørsmål...
Hva tenker dere om utenlandske navn på utenlandske barn? Har venner som er fra utlandet som har navn på barna sine som for eks. Åse eller Erik. Altså, jeg er fra utlandet selv, men vil helst bruke et utenlandsk navn på mitt barn, vil ungen da automatisk ha et lavklasse navn fordi jeg ikke velger for eks. Henrik eller Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letharia skrev (4 minutter siden):

Hva tenker dere om utenlandske navn på utenlandske barn? Har venner som er fra utlandet som har navn på barna sine som for eks. Åse eller Erik. Altså, jeg er fra utlandet selv, men vil helst bruke et utenlandsk navn på mitt barn, vil ungen da automatisk ha et lavklasse navn fordi jeg ikke velger for eks. Henrik eller Alfred?

Tenker det er helt naturlig med utenlandsk navn på barn av utenlandske foreldre.. Men flott om foreldrene velger et navn som ikke er altfor vanskelig å lese/uttale og skrive riktig for nordmenn (dersom foreldrene ser for seg at de skal bli i Norge).

Anonymkode: d654e...259

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Letharia said:

Mannen min er født i Norge, men har foreldre fra utlandet. Han og broren fikk helnorske navn (eks. Ole og Per). Vi har flere venner med utenlandske foreldre, og det er sjeldent noen reagerer på navnene deres. Reagerer heller med nyskjerrighet enn f.eks. at navnet er "lavklasse".

Anonymkode: f124d...16f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Letharia
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker det er helt naturlig med utenlandsk navn på barn av utenlandske foreldre.. Men flott om foreldrene velger et navn som ikke er altfor vanskelig å lese/uttale og skrive riktig for nordmenn (dersom foreldrene ser for seg at de skal bli i Norge).

Anonymkode: d654e...259

Takker for svar. Tenker liksom noe engelsk, da jeg er fra Australia. Vi har ikke tenkt til å bruke et vanskelig navn, men noen skrev tidligere at Elliot var lavklasse, og det er dette navnet vi tenker å bruke for vår sønn. Vil ikke bruke et navn han potensielt kan bli mobbet for 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke nødvendigvis rikdom er så avgjørende for navnevalg. Kulturell kapital er viktigere, og personer med lav kulturell kapital finnes både blant rike og fattige. 

For personer med høy kulturell kapital er Carl og Preben like trashy som Sandra og Othelie. Mens Erik, Oline, Åsne, Sverre osv gir positive assosiasjoner.

Anonymkode: 4d800...91c

Pussig å sette Carl i samme bås som Preben. Hørt om Karl Marx? Carl Gustav Jung? Carl Larsson?    

Anonymkode: 52ff5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Astrid, Edith, Henrik, Trym, Solbjørg, Ragnhild.

Anonymkode: a5dc1...d56

Astrid er solid inne på navnetoppen. Litt rart om navn «alle» velger skal være høystatus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer, Håkon, Olav, Hallvard, Johannes, Astrid, Ingrid, Elisabeth, Anna.

Anonymkode: de3c6...35d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kristoffer, Håkon, Olav, Hallvard, Johannes, Astrid, Ingrid, Elisabeth, Anna.

Astrid, Anna, Olav…. Sier det samme til deg: Hvordan kommer du fram til at topp-10-navnene er høystatus? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Astrid, Anna, Olav…. Sier det samme til deg: Hvordan kommer du fram til at topp-10-navnene er høystatus? 

Maximilius Emilian, Liam Nussetasse, Milla Molla, Ruttetussa Lissedårha er influensernavn. 

Topp 10 er mer eller mindre høystatusnavn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 2.30):

Ser mange skriver at Kristian/Christian er høystatus. Det er jo Norges mest brukte guttenavn!

Og med tanke på at kallenavnet da svært ofte er ‘Kissa’. Så høres han egentlig mer ut som han er kompisen til Ronny🙃

Anonymkode: 0d0a3...eb3

Kissa? Det har jeg ALDRI hørt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norske, litt eldre og kjedelige navn.

Astrid, Ingrid, Åse og Ragnhild

Thorbjørn, Jens, Bjørnar og Ole 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Letharia skrev (3 timer siden):

Takker for svar. Tenker liksom noe engelsk, da jeg er fra Australia. Vi har ikke tenkt til å bruke et vanskelig navn, men noen skrev tidligere at Elliot var lavklasse, og det er dette navnet vi tenker å bruke for vår sønn. Vil ikke bruke et navn han potensielt kan bli mobbet for 😅😅

Barn blir jo ikke mobba for navn i dag. Hvem skal mobbe Elliot for navnet hans? Klassekameratene hans Diamante, Chanella, Xander og 5 Lucaser?

Anonymkode: 7ee89...290

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 4.47):

Du glemte Leah, Isadora, Emma, Tallulha, Mette, Marit, Ari og Ali. 

Anonymkode: 7e4dc...c80

Og Durek! 😅

Anonymkode: be000...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 9.42):

gå inn på en hvilken som helst småbarns/baby/graviditetsgruppe og spør etter navnetips så får du se kremen av trashy navn. 

Et lite utdrag: 

Lu'jane, Erle/Erla, Arja, Ariann, Aris, Gerlyn, Tiana, Lizzie, Mireille, Kayla, Nelly, Elevine, Hayley, Nathalie, Ayleen, Noomi, Olise, Marseille, Noelle, Kiana, Celeste, Skyla, Caspara, Melena(blodig diare faktisk), Chanine, Wivielle, Savannah, Caylee,  Bonira, Bonnie, Luna, Chanel, Kara, Atiana, Michelle, Melissandre, Matheo, Loke(what the fuck?? kalle ungen sin opp etter den norrøne judas??), Amandus, Lavrans, Chrisander, Crispin, Ailo, Loke Løvehjerte, Emrik, Kastor, Celius Espenandus, Josander, Theisander, Silas, Ailo, Leandro/Leander, Matheo/Matheus, Emilian/Milian, Leon, Liam, Lucas/Luka, Troy, Emre, Michael, Samuel, Linus, Gabriel, Adrian, Aidan/Aiden, Alejandro, Alvin, Amir/Emir, Anton, Nicholas, Aron, Mads, Bastian, Collin, Cedric, Caspian, Didrik, Diderik, Edvard, Elias, Elliot, Fabian, Felix, Ferdinand/Fernando, Flemming, Hugo, Jacob, Ivan/Ian, Jamie, Jardar, Kato, Krisander, Laurent, Laurits/Lauritz, Laurence, Leonard, Lionel, Louis, Manuell, Martinius/Martinus, Remi, René, Ruben, Richard, Scott, Sean, Severin, Sergio, Sjur, Stefan/Steffen, Sølve, Thomas, Tobias, Theodor, Trym, Vincent, William, Willy, Yousef, Yosef, Zakarias, Zander, Ådne, Kian, Ailo, Timian, Nilas, Xander, Fenris, chrissander, Lennox, Levin, Lewi, Darian, Luca, Louis, Milian, Oliver, Milan, Emrik, Emilian, Ulrikk, Nathaniel, 

Anonymkode: 3b6bc...2a4

Jeg er enig i mange av disse, men samtidig var det også noen av disse navnene som jeg tenker definitivt ikke er trashy. Hva har Trym, Sjur (men ikke flytt til Helgeland!!!) og Ådne med Emilian, Krisander og Bonira å gjøre??

Anonymkode: 456fd...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Letharia skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at det finnes både «klassiske» og «trashy» utenlandske navn også. Mange av de klassiske navnene brukes jo mye på samme måte i alle land. Elliott vil jeg ikke si er lavklasse, heller bare litt spesielt (men mer og mer poppis), og ikke særlig merkelig navn når du har en sterk tilknytning til et land hvor det er vanlig.

Men, vi velger bevisst bort de fleste typiske navn fra mannens hjemland, selv om de hadde vært helt fine om vi bodde der, nettopp fordi de her gir veldig «lavstatus»-assosiasjoner. Fordi det her stort sett kun er brukt av «unge kreative mødre». Nydelige navn, så veldig synd egentlig, men vil ikke at barna skal måtte leve med «belastningen». Det er tross alt ikke alle en møter som trenger å få hele livshistorien, og barna våre blir jo i praksis norske. 

I mannens land er f.eks. bruk av bokstaven «k» i navn det mest «trashy» du kan gjøre, fordi bokstaven ikke originalt brukes i språket, og derfor kun er i bruk i «lavstatus»-miljøer. 

Vi bruker likevel k i vårt ene barns navn, fordi det er vanlig stavemåte her, og vi bor her, og har uansett en sterk tilknytning til Norge, så det er jo uansett forklaringen i hans hjemland. Barna vil nok ikke møte mange fremmede der, og det vil uansett være åpenbart for de fleste at de da er «utlendinger».   

Så mitt svar er nok at jeg personlig har tilpasset barnas navn til landet hvor vi bor, og ville gjort helt andre navnevalg om vi bodde i mannens hjemland. Blant annet nettopp på grunn av folks generelle assosiasjoner til navnene. Av hensyn til barna. Det er de som skal leve med navnet sitt.

Anonymkode: 02f67...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedvig og Hedda. 

Alfred, August, Tidemann, Ferdinand. 

Jeg elsker August og Hedda! 

Anonymkode: fdbec...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 7.04):

Nå tror jeg du lever i fortiden. Ingen små barn blir døpt Ronny eller Johnny lenger.

Anonymkode: 0abd7...676

Barn får ikke navn ved dåp. 

Anonymkode: af6d6...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde mange av disse navnene var over toppen for noen år siden. 

Anonymkode: ab082...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...