AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #121 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 12.47): Du har jo Cecilie Fredriksen da. Anonymkode: 5dcc6...1a0 «Nebbet», ja. Stjerneeksempel på ekstremt mye penger, men lite kulturell kapital. Anonymkode: ed72e...dec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 20. januar 2022 #122 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/19/2022 den 23.34): Hva er greien med kulturell kapital? Har alle lest Bourdieu? 😅 Anonymkode: ab082...7d6 Liker å gå på kino 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #123 Del Skrevet 20. januar 2022 On 1/18/2022 at 6:56 AM, AnonymBruker said: Vi vet alle hvilke navn som er lavstatus og antyder hjem med lav sosioøkonomisk status son Ronny, Johnny og Jimmy og Crystal osv. Men hvilke navn har høy status i Norge på motsatt måte? Anonymkode: 6ff0f...d03 Orker ikke å lese gjennom denne tulleposten, men dersom ingen har opplyst om det så er dette så lavpanna tråd som det er mulig å lage! Kanskje man skulle laget en egen tråd for idiotposter så kunne TS opprettet alt vaset sitt der! "Vi vet alle..." du liksom!? Det mest lavstatus som jeg vet om er tåpelig ytringer som dette! Anonymkode: 4daba...2a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #124 Del Skrevet 20. januar 2022 Elsker navnet Stefan, syns det er klassisk. Victor derimot er det mest snobbete navnet jeg kjenner til. Anonymkode: fcbb8...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #125 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 7.04): Nå tror jeg du lever i fortiden. Ingen små barn blir døpt Ronny eller Johnny lenger. Anonymkode: 0abd7...676 I barnehagen til barnet mitt går det en gutt som heter Johnny, faktisk. Anonymkode: b03ff...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #126 Del Skrevet 21. januar 2022 Høystatus: Konrad, Monrad, Preben, Henrik, Olav, Aleksander Viktoria, Isadora, Amalie, Maud, Louise Lavstatus: Johnny/Ronny, Kim, Kato, Rudi, Rikard Jenny, Laila, Tori, Rudi, Rikke, Anonymkode: 0d0a3...eb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #127 Del Skrevet 21. januar 2022 Nå kan jeg legge meg med god samvittighet, for ifølge denne tråden har jeg gitt begge barna mine høystatus-navn. Anonymkode: b03ff...587 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #128 Del Skrevet 21. januar 2022 Bob-Kåre og Carl Leopold. Anonymkode: af169...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #129 Del Skrevet 21. januar 2022 Var det ikke en konge i bibelen som het Habakuk? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. januar 2022 #130 Del Skrevet 21. januar 2022 Letharia skrev (22 timer siden): Takker for svar. Tenker liksom noe engelsk, da jeg er fra Australia. Vi har ikke tenkt til å bruke et vanskelig navn, men noen skrev tidligere at Elliot var lavklasse, og det er dette navnet vi tenker å bruke for vår sønn. Vil ikke bruke et navn han potensielt kan bli mobbet for 😅😅 En del engelske/angloamerikanske navn har blitt lavstatus i Norge, stjerneeksempelet er jo Harry, som til og med har blitt et eget uttrykk, nærmest en institusjon. Men felles for disse navna er vel at de kommer fra populærkulturen og gjerne er litt "kallenavn-aktige". Harry, Johnny, Ronny osv. Engelske navn med lange tradisjoner, som Georg(e), Charles (Carl) eller Elisabeth, er høystatus i Norge. Elliot er vel et så nytt navn i Norge at det ikke har rukket å bli noe som helst ennå. Men jeg synes forholdsvis nylig importerte navn som Liam virker ganske "harry" allerede. Generelt tips: Velg navn fra klassisk litteratur fremfor popmusikk, film eller dataspill, så er du ganske sikra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Letharia Skrevet 21. januar 2022 #131 Del Skrevet 21. januar 2022 Anonymus Notarius skrev (4 timer siden): En del engelske/angloamerikanske navn har blitt lavstatus i Norge, stjerneeksempelet er jo Harry, som til og med har blitt et eget uttrykk, nærmest en institusjon. Men felles for disse navna er vel at de kommer fra populærkulturen og gjerne er litt "kallenavn-aktige". Harry, Johnny, Ronny osv. Engelske navn med lange tradisjoner, som Georg(e), Charles (Carl) eller Elisabeth, er høystatus i Norge. Elliot er vel et så nytt navn i Norge at det ikke har rukket å bli noe som helst ennå. Men jeg synes forholdsvis nylig importerte navn som Liam virker ganske "harry" allerede. Generelt tips: Velg navn fra klassisk litteratur fremfor popmusikk, film eller dataspill, så er du ganske sikra Takk for svar 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chagall Skrevet 21. januar 2022 #132 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Orker ikke å lese gjennom denne tulleposten, men dersom ingen har opplyst om det så er dette så lavpanna tråd som det er mulig å lage! Kanskje man skulle laget en egen tråd for idiotposter så kunne TS opprettet alt vaset sitt der! "Vi vet alle..." du liksom!? Det mest lavstatus som jeg vet om er tåpelig ytringer som dette! Anonymkode: 4daba...2a4 https://www.klikk.no/foreldre/navn/navn-som-gir-status-3486328 https://terjecarlsenblogg.wordpress.com/2016/08/10/ronny-blir-ikke-meddommer/ https://www.ssb.no/a/samfunnsspeilet/utg/9806/3.shtml " Johnny fra Stovner? Etter å ha blitt oppdaget av noen jenter i Kragerø sommeren 1991, forsøkte kronprins Haakon å unngå ytterligere oppmerksomhet ved å utgi seg for å være «Johnny fra Stovner» (alt ifølge VG 10. juli 1991). Denne litt spøkefulle sosiolingvistiske dekkoperasjonen viser en intuitiv forståelse av fornavnenes sosiologi. Men historiekunnskapene sviktet noe: Johnny hadde en viss utbredelse i Oslos østlige bydeler på 1950- og 1960-tallet, men det var ikke lenger noe vanlig navn blant gutter på hans alder, heller ikke på Stovner. Slik sett hadde Tommy eller Ronny vært et bedre valg." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #133 Del Skrevet 21. januar 2022 Nå er Jenny nevnt som både lavstatus og høystatus 😅 Ser at ungens navn er ikke nevt i det hele tatt. Hverken høystatus eller lavstatus, tydeligvis Anonymkode: 0c239...93b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #134 Del Skrevet 21. januar 2022 4 hours ago, Anonymus Notarius said: En del engelske/angloamerikanske navn har blitt lavstatus i Norge, stjerneeksempelet er jo Harry, som til og med har blitt et eget uttrykk, nærmest en institusjon. Men felles for disse navna er vel at de kommer fra populærkulturen og gjerne er litt "kallenavn-aktige". Harry, Johnny, Ronny osv. Engelske navn med lange tradisjoner, som Georg(e), Charles (Carl) eller Elisabeth, er høystatus i Norge. Elliot er vel et så nytt navn i Norge at det ikke har rukket å bli noe som helst ennå. Men jeg synes forholdsvis nylig importerte navn som Liam virker ganske "harry" allerede. Generelt tips: Velg navn fra klassisk litteratur fremfor popmusikk, film eller dataspill, så er du ganske sikra Elliott er kjempefint navn på engelsk, men klinger dårlig på norsk. Anonymkode: 0c239...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #135 Del Skrevet 21. januar 2022 Letharia skrev (På 20.1.2022 den 13.15): Dette er et ordentlig spørsmål... Hva tenker dere om utenlandske navn på utenlandske barn? Har venner som er fra utlandet som har navn på barna sine som for eks. Åse eller Erik. Altså, jeg er fra utlandet selv, men vil helst bruke et utenlandsk navn på mitt barn, vil ungen da automatisk ha et lavklasse navn fordi jeg ikke velger for eks. Henrik eller Alfred? Jeg er utenlandsk og mannen min er norsk, datteren vår heter Valentina. Er ingenting trashy med det, min bestemor heter Valentina og hennes bestemor igjen het det, pluss at andre i vår slekt har hatt dette navnet. For meg er det et flott tradisjonelt navn selv om jeg også elsker navn som Astrid eller Ingrid. Hvis du ønsker å bruke et navn fra ditt hjemland så gjør det, drit i hva kjipe tullinger eventuelt vil si! Anonymkode: 3995f...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #136 Del Skrevet 21. januar 2022 Letharia skrev (På 20.1.2022 den 13.27): Takker for svar. Tenker liksom noe engelsk, da jeg er fra Australia. Vi har ikke tenkt til å bruke et vanskelig navn, men noen skrev tidligere at Elliot var lavklasse, og det er dette navnet vi tenker å bruke for vår sønn. Vil ikke bruke et navn han potensielt kan bli mobbet for 😅😅 Kjenner et barn som heter det, ingen barn har sagt noe, men det er ikke særlig pent, det klinger ikke i vårt språk Anonymkode: 7f664...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #137 Del Skrevet 21. januar 2022 Høystatusnavn tenker jeg er navn folk med høy utdanning velger til barna sine. Navn med lange tradisjoner i Norge, som fordeler seg jevnt mellom generasjonene, og ikke er oppe på topp ti. Eks Kristine, Anne, Margrete, Elisabeth, David, Henrik, Gustav. Mange tradisjonelle norrøne navn er også blant disse, f.eks. Ragnhild, Ingeborg, Guro, Liv, Trygve, Torbjørn, Olav, Sverre, Erlend. Anonymkode: 74ae8...df2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #138 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utenlandsk og mannen min er norsk, datteren vår heter Valentina. Er ingenting trashy med det, min bestemor heter Valentina og hennes bestemor igjen het det, pluss at andre i vår slekt har hatt dette navnet. For meg er det et flott tradisjonelt navn selv om jeg også elsker navn som Astrid eller Ingrid. Hvis du ønsker å bruke et navn fra ditt hjemland så gjør det, drit i hva kjipe tullinger eventuelt vil si! Anonymkode: 3995f...858 Valentina stripper vel nede i fjordgata i giskemannens by? Spøk til alvor, så er det vel de korte amerikanske navnene som er arbeiderklasse/oslo øst/lavstatus i Norge. Fordi foreldrene så på amerikanske såpeserier. Middelklassen leste bøker og så på norsk tv og bruker mer norske norrøne navn. Anonymkode: 6ff0f...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #139 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Valentina stripper vel nede i fjordgata i giskemannens by? Spøk til alvor, så er det vel de korte amerikanske navnene som er arbeiderklasse/oslo øst/lavstatus i Norge. Fordi foreldrene så på amerikanske såpeserier. Middelklassen leste bøker og så på norsk tv og bruker mer norske norrøne navn. Anonymkode: 6ff0f...d03 Valentina er et barn, så nei det gjør hun så absolutt ikke. Men skjønner det er mye ekle fordommer ute og går mot mange utenlandske navn, selv om du bare "spøker" her. Synes det er ganske ille dersom innvandrere i Norge ikke tør bruke navn fra sine hjemland i frykt for å bli sett på som lavstatus. Det er jo bare trist. Anonymkode: 21edd...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #140 Del Skrevet 21. januar 2022 Blir alltid litt trist av sånne tråder- trist med tanke på hvor lett mange tydeligvis dømmer noen på bakgrunn av navn. Nå er ingen av mine barns navn nevnt i denne tråden, men min datters navn er i en kategori som fort kunne ha blitt nevnt her. Det er et engelsk navn som ikke er veldig mye brukt i Norge, men har vært brukt litt her, i veldig mange år. Datteren min er oppkalt etter min mormor (som var helt norsk) og dessuten het min manns mormor nesten det samme, bare i en litt annen form (min mann er fra et annet land enn Norge). For oss er dette et navn med lange familietradisjoner og det er et navn jeg alltid tenkte jeg ønsket å kalle en datter hvis jeg noen gang fikk en. Kjipt å vite at så mange dømmer oss som «unge harryforeldre uten utdanning» og jeg vet ikke hva- bare fordi hun har et engelsk navn. (Kanskje spesielt fordi vi er det totalt motsatte..!) Anonymkode: 1141f...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå