Gå til innhold

Hva skal til for å bli god på strikking??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som voksen begynt å lære meg å strikke. Må lære meg alt selv via google da ingen i min krets strikker. Klarer det helt basice og strikker helt enkle ting som skjerf, kluter etc. I starten masse feiling, men går seg til. Men derfra til å forstå en oppskrift, strikke mønster og andre former enn firkanter - det virker jo helt umulig.. Hvordan fpr man fremdrift egentlig? Jeg føler jeg ikke får til det helt enkle engang. Mens andre strikker avansere lusekofter etc uten å blunke. Men hvordan kommer man dit? Jeg forstår det simpethen ikke.. 

Begynner å bli lei kluter, men føler jeg står helt fast på barneskolenivå. Og det er jammen ikke bare å begynne på noe mer avansert når man ikke får til det enkle og ikke forstår bæret. Er det sånn at noen bare har det? At man egentlig må lære fra tidlig alder? At man har en strikkekyndig person som viser? 

Har en stor drøm om å kunne strikke gensere etc med diverse farger og mønstre, men føler mest for å gi opp. Tar det liksom mange år på basic nivå før man kan forstå ting og få det til? Føler meg dum og mislykka her...

Anonymkode: a2c8a...a77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelse gjør Mester 🥰

Jeg ville ha prøvd på noe som jeg har lyst til å lage, som feks en genser :) 

Mange anbefaler Petite knit sine oppskrifter. De oppskriftene er rangert fra nybegynner og oppover.

Mange gode tips og linker til tråder og nettsteder og videoer med gode tips her:

 

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men derfra til å forstå en oppskrift, strikke mønster og andre former enn firkanter - det virker jo helt umulig.

Du kan alltid spørre om hjelp her på forumet, da det er mange hyggelige og svært hjelpsomme strikkere her.

Kimmie Munkholm som lager videoer til Petite knit sine oppskrifter, finner du på youtube og på nettsiden til Petite knit.

Østerdalsbrura har både blogg og videoer på youtube der hun viser steg for steg og hun deler sine gode tips og triks :) 

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det sånn at noen bare har det? At man egentlig må lære fra tidlig alder? At man har en strikkekyndig person som viser? 

Nei da 🥰Du kan lære like godt som voksen som barn. Og nå som vi har så gode videoer på youtube bl.a. som viser alle teknikker og steg for steg, så trenger man ikke å ha en strikkekyndig person til å fysisk vise seg. Står du fast er det bare å spørre her.

Garnstudio har også mange gode vidoer som viser mange strikketeknikker m.m.

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode pinner er viktig!

Jeg plagdes mye med rundpinner som ikke hadde smidig overgang fra wiren og til pinnen. Nå er jeg kvitt problemet da jeg investerte i disse rundpinnene fra Prym  som har smidig overganghttps://hobbii.no/ergonomisk-rundpinne?option=11851

De pinnene selges også her: https://www.tegne.no/nettbutikk/?orderby=price&paged=1&s=Prym+Ergonomics+rundpinne

Og for å strikke rundt (feks sokker, votter og annet) bruker jeg denne teknikken for å få perfekte overganger (som ble umulig for meg å få til med strømpepinner) :

 

https://www.garnstudio.com/video.php?id=97&lang=no

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan alltid spørre om hjelp her på forumet, da det er mange hyggelige og svært hjelpsomme strikkere her.

Kimmie Munkholm som lager videoer til Petite knit sine oppskrifter, finner du på youtube og på nettsiden til Petite knit.

Østerdalsbrura har både blogg og videoer på youtube der hun viser steg for steg og hun deler sine gode tips og triks :) 

Anonymkode: 29fef...cc6

Østerdalsbrura sine videoer på you tube har hjelpt meg. Hun er så flink til å vise og forklare så godt etc 👏🏻😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker deg masse lykke til ts ♥️ Du har valgt en veldig fin og koselig hobby :) 

Det er også lurt å sette seg inn i garnkvaliteter  (du finner link til to tråder om emnet i tråden om vanskelighetsstige som jeg linket til).

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladikaffe skrev (2 minutter siden):

Østerdalsbrura sine videoer på you tube har hjelpt meg. Hun er så flink til å vise og forklare så godt etc 👏🏻😃

Ja hun er veldig dyktig :) Hun hjalp meg til å forstå alt med hvordan jeg skulle gjøre det under strikking av selbuvotter, da hun viste alle stegene på video ♥️

Anonymkode: 29fef...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra innom en strikkebutikk og spør om hjelp, de er som regel (alltid) utrolig hjelpsomme og har de tid viser de / lærer de som jobber der gjerne bort ❤️

Anonymkode: f35e4...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gode pinner er viktig!

Jeg plagdes mye med rundpinner som ikke hadde smidig overgang fra wiren og til pinnen. Nå er jeg kvitt problemet da jeg investerte i disse rundpinnene fra Prym  som har smidig overganghttps://hobbii.no/ergonomisk-rundpinne?option=11851

De pinnene selges også her: https://www.tegne.no/nettbutikk/?orderby=price&paged=1&s=Prym+Ergonomics+rundpinne

Og for å strikke rundt (feks sokker, votter og annet) bruker jeg denne teknikken for å få perfekte overganger (som ble umulig for meg å få til med strømpepinner) :

 

https://www.garnstudio.com/video.php?id=97&lang=no

Anonymkode: 29fef...cc6

Med denne teknikken med to rundpinner, bruker jeg for tiden en 60 cm og en 80 cm rundpinne ved sokke- og vottestrikking.

Anonymkode: 29fef...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hun er veldig dyktig :) Hun hjalp meg til å forstå alt med hvordan jeg skulle gjøre det under strikking av selbuvotter, da hun viste alle stegene på video ♥️

Anonymkode: 29fef...cc6

Veldig bra 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyret21

Jeg var der at jeg ble sykemeldt, i lang tid. Å for å ikke gå på veggen lærte jeg meg å strikke. Det finnes et hav av videoer der ute (noen bedre enn andre). Garnstudio har jeg brukt mange ganger. Det er rett og slett øvelse som skal til, du skal se det første jeg strikket med mønster 😂 

Sørg for å ha gode pinner! Dårlige pinner er drepen for strikkelyst. Her må du bare finne de som passer deg. Noen vil ha glatte pinner, andre vil ha pinner som er mer trå å strikke med. 

å som det blir sagt oppe her, det er mange trivelige folk som gjerne hjelper til her ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å hoppe i et prosjekt du har lyst til å prøve, for å lære underveis :) Mange jeg kjenner har strikket feks Novice-sweater eller Ingen dikkedarer genseren som nybegynnere, det er ikke veldig mange teknikker du trenger å kunne underveis, og den strikkes ovenfra å ned så du får prøvd den på underveis :) Lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å droppe oppskrifter fra feks Sandnesgarn, Rauma osv. Bruk heller uavhengige designeres oppskrift. Petiteknit, feks  forklarer godt, steg for steg, og har gode videoforklaringer på teknikkene som brukes. 

Ellers er det som alltid, det må øves, strikkes, tas opp og ikke gi opp. Begynn gjerne på barneplagg, det går fortere. 

Jeg er også kronisk syk, og det å sitte i sofaen med strikketøy i fanget gjør at jeg føler at jeg gjør nytte for meg. Det er også stas når man strikker noe fint og får mestringsfølelse. 

 

Anonymkode: 9f2c1...c67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å strikke i september 2020,og var helt blank. Mannen som ikke har strikket siden barneskolen måtte vise meg rettmasker, og herregud som jeg har kløna! 

Det viktigste for min framgang har vært og har en strikkebestemor nærme, som har fikset rotet. Mer nyere teknikker lærer jeg på YouTube. 

Nå strikker jeg votter, sokker, luer, cardiganer, gensere og masse babyklær 😄 det er utrolig gøy og gir masse mestringsfølelse når jeg var veldig syk og følte meg helt på bunn

Anonymkode: 773cf...ace

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er mengdetrening og strikkelyst. Finn en genser du har lyst til å strikke, gjerne til deg selv. 

Genser er ofte veldig greit å strikke, for det meste er på rundpinne.

Som mange ovenfor, anbefaler jeg oppskriftene til Petiteknit. De er utrolig godt forklart, og i tillegg får hun laget forklarende videoer. Du trenger ikke starte med nybegynnernivået dersom genseren du vil strikke er på et litt vanskeligere nivå (men unngå det vanskeligste nivået til å begynne med).

Om du vil ha mønsterstrikk, er det bare å sette i gang med det. Prøv og feil. 

Om du står mellom flere oppskrifter, anbefaler jeg deg å velge en med pinnestørrelse på 3,5 eller høyere. Ta også en oppskrift som ikke bare består av garnet Silk Mohair.

 

Hvilken genser vil du strikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom at jeg er veldig enig i å bruke petiteknit oppskrifter. Har strikket mange av hennes , og andre oppskrifter er mindre nøyaktige og vanskeligere å forstå. Du kan også få hjelp på garn butikker 😊

Anonymkode: 773cf...ace

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig at du husker at det er veldig mange som helt ukritisk gir ut oppskrifter på strikking , tilsynelatende uten å først få noen til å strikke gjennom beskrivelsen av hvordan det skal gjøres. Så om du ikke forstår oppskriften du har fremfor deg er det en god sjanse for at den faktisk ikke er forståelig. Spesielt strikkebøker bør du søke opp omtaler om før du skaffer deg. Mye rart som er utgitt.

Folk som har strikket lenge kan da si "åja, men her feller jeg ikke, det står feil antall runder" eller tilsvarende - en amatør er prisgitt forklaringen.

Så mitt tips til oppstart: finn en oppskrift på en genser (eller vest) uten for mye "faff" i form av mønster, og i kun en farge (mange farger er vanskeligere enn en). Finn en oppskrift som begynner i halsen (dette er viktig). Les gjennom hele oppskriften noen ganger og forsøk å lage deg et vagt bilde av de ulike trinnene - når kommer ermer, når felles og økes det etc. Så slår du opp hver masketype på youtube og ser videoforklaring va dem. Lagre videoene så du kan se opp igjen (og opp igjen) om du ikke forstår eller husker.

Så begynner du på plagget ditt. Strikk hals. Prøv den på. Liker du vidden? Behold. Liker du ikke vidden? Rekk opp og øk eller reduser. Fortsett slik nedover. Når du kommer til brystet (gitt at du er dame) bør du øke (selv om oppskriften ikke sier dette, men det er meningen du skal ha plass til puppene, så dette gjør strikkere bare i stillhet). Samme med lengden - det er du, ikke oppskriften, som bestemmer hvor lang genseren skal bli. Avslutt når du er happy. Å tilpasse er ikke vrient - det er tidkrevende. Men ikke vanskelig. For dette er hele poenget med å ta seg bryet med å strikke plagg selv: at de er laget for å passe deg, ikke noen andre. Folk som feks er skjeve i ryggrad e.l. strikker skjeve plagg, laget for å forme seg rundt dem.

Sist, og viktig: å rekke opp et prosjekt mange, mange, mange ganger i løpet av en genser er ikke et tegn på at du er en dårlig strikker. Det er et tegn på at du er i ferd med å bli god. Å bli fort ferdig er kun viktig for nybegynneren - å bli ferdig med en genser du realistisk får mye bruk utav er viktig for den drevne. De fleste som strikker angrer på at de ikke rakte opp sine første plagg mange flere ganger enn de gjorde, for de plaggene ligger ubrukt bakerst i skapet på grunn av dårlig passform. Logikken er at å produsere en eneste veldig fin og god genser spesialtilpasset deg på et år er vesentlig bedre enn å produsere 12 som sitter dårlig.

Anonymkode: e5659...428

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte så strikket jeg luer. De kan gjøres helt enkle eller med farger og mønstre. Tar ikke så lang tid, så blir fort ferdig. Har enda ikke strikket ferdig en genser😅

Anonymkode: 25fd6...8cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også viktig at du husker at det er veldig mange som helt ukritisk gir ut oppskrifter på strikking , tilsynelatende uten å først få noen til å strikke gjennom beskrivelsen av hvordan det skal gjøres. Så om du ikke forstår oppskriften du har fremfor deg er det en god sjanse for at den faktisk ikke er forståelig. Spesielt strikkebøker bør du søke opp omtaler om før du skaffer deg. Mye rart som er utgitt.

Folk som har strikket lenge kan da si "åja, men her feller jeg ikke, det står feil antall runder" eller tilsvarende - en amatør er prisgitt forklaringen.

Så mitt tips til oppstart: finn en oppskrift på en genser (eller vest) uten for mye "faff" i form av mønster, og i kun en farge (mange farger er vanskeligere enn en). Finn en oppskrift som begynner i halsen (dette er viktig). Les gjennom hele oppskriften noen ganger og forsøk å lage deg et vagt bilde av de ulike trinnene - når kommer ermer, når felles og økes det etc. Så slår du opp hver masketype på youtube og ser videoforklaring va dem. Lagre videoene så du kan se opp igjen (og opp igjen) om du ikke forstår eller husker.

Så begynner du på plagget ditt. Strikk hals. Prøv den på. Liker du vidden? Behold. Liker du ikke vidden? Rekk opp og øk eller reduser. Fortsett slik nedover. Når du kommer til brystet (gitt at du er dame) bør du øke (selv om oppskriften ikke sier dette, men det er meningen du skal ha plass til puppene, så dette gjør strikkere bare i stillhet). Samme med lengden - det er du, ikke oppskriften, som bestemmer hvor lang genseren skal bli. Avslutt når du er happy. Å tilpasse er ikke vrient - det er tidkrevende. Men ikke vanskelig. For dette er hele poenget med å ta seg bryet med å strikke plagg selv: at de er laget for å passe deg, ikke noen andre. Folk som feks er skjeve i ryggrad e.l. strikker skjeve plagg, laget for å forme seg rundt dem.

Sist, og viktig: å rekke opp et prosjekt mange, mange, mange ganger i løpet av en genser er ikke et tegn på at du er en dårlig strikker. Det er et tegn på at du er i ferd med å bli god. Å bli fort ferdig er kun viktig for nybegynneren - å bli ferdig med en genser du realistisk får mye bruk utav er viktig for den drevne. De fleste som strikker angrer på at de ikke rakte opp sine første plagg mange flere ganger enn de gjorde, for de plaggene ligger ubrukt bakerst i skapet på grunn av dårlig passform. Logikken er at å produsere en eneste veldig fin og god genser spesialtilpasset deg på et år er vesentlig bedre enn å produsere 12 som sitter dårlig.

Anonymkode: e5659...428

Godt innlegg😍

Anonymkode: 25fd6...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...