Gå til innhold

Er lege en drittjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Lege er veldig ofte en drittjobb i mine øyne, men ikke av de grunnene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leger har et forferdelig ansvar. Hver dag risikerer de å sende hjem en pasient som kan dø fordi de stilte feil diagnose. 

Anonymkode: bc4ae...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen nevner Russland så har de like godt helsesystem som oss. Og de kunne bestille time etc på internett flere år før vi kunne det. Du kan velge mellom middels-god gratis lege offentlig eller rimelig/dyrere privatlige.

De har også leger som reiser hjem til pasienter - utrolig?

Offentlig tannlege er også gratis, men som regel lang ventetid. Tannleger finnes det mange av så det er ganske rimelig uansett.

Og vil du til spesialist slipper du å gå gjennom fastlegen (helt idiotisk - hvorfor kaste bort ressurser på det?).

Anonymkode: 8f56e...e30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Det dette kostet hos en privatklinikk, hadde jeg ikke råd til på dette punktet i livet mitt. Det betyr ikke at jeg fortjener dårligere oppfølging av helsepersonell, da jeg bidrar med min del til statskassen i form av skatt! Med den logikken din kan jo alle som ikke har råd til å gå til private, bare slutte å gå til legen i det hele tatt.

Og i Russland ble det hele dekt av min arbeidsgiver, siden jeg ble syk mens jeg var på jobb.

Anonymkode: dce70...700

Tror du at du hadde hat rå til det i Russland på det samme tidspunktet i live dit da? For i Russland hadde det at du ikke hadde råd sannsynligvis vært lille relevant som i Norge, uavhengig av hva du fortjene. 
 

 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Tror du at du hadde hat rå til det i Russland på det samme tidspunktet i live dit da? For i Russland hadde det at du ikke hadde råd sannsynligvis vært lille relevant som i Norge, uavhengig av hva du fortjene. 
 

 

Øh...Jeg fikk mer enn god nok hjelp gratis i Russland hos en fastlege. Og fastlegen sendte meg videre til en spesialist på flekken, som endelig fant ut hvorfor jeg hadde disse tilbakevendende symptomene.

Jeg undersøkte muligheten for å utføre operasjonen på en privatklinikk siden ventetiden hos det offentlige sykehuset skapte problemer for avslutningen av et arbeidsprosjekt, og jeg hadde faktisk hatt råd! Prisene var noe helt annet enn i Norge, samt at de tilbød en nedbetalingsplan i samarbeid med jobben min. Men siden symptomene mine startet pga. jobben, så sa sjefen min at privatklinikken betalte de!!

Jeg har aldri opplevd samme effektive og serviceinnstilte holdning i Norge. Her var jeg en plagsom pasient som klaget over forkjølelse. I Russland ble jeg tatt på alvor, og fant ut at jeg hadde en medisinsk tilstand som krevde umiddelbar operasjon før det var for sent.

Anonymkode: dce70...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (7 timer siden):

Fastlege har lav status vil jeg si. Særlig siden de sutrer så mye i avisene om at de må jobbe for lønna.

Så har spesialister, overleger og diverse kirurger høyere status.

Siden man har et idiotsystem i Norge hvor jeg må gå til en fastlege uten kunnskaper for å få lov til å gå til en spesialist (om 2 uker når halsvanskene kanskje er over), har gp/general practicians/allmennlegene blitt oppfattet å ha høyere status enn ferdighetene skal tilsi.

Har aldri møtt en fastlege som kan gjøre noe mer enn det lommelegen eller en litt erfaren sykepleier kunne fortalt meg, for å være ærlig.

 

Oj…snakk om å devaluere fastleger. Eller mener du at fastlegene burde ha spesialisering i alle felt? Eller at alle fastlegekontor burde ha egen røntgen, CT, MR, petscan, mikrobiologi lab, vanlig blodprøve lab etc… 

 Eller mener du at alle burde få komme rett til spesialist? 
 

Helsevesenet er absolutt ikke optimalt. Det er ventetider, gode og mindre gode folk osv. Leit at du har dårlige erfaringer. 
 

Men vi skal være veldig glad for at vi har et helsevesen hvor alle får hjelp. Ja, alle får ikke det mest optimale og det er synd. Men alle, rik eller fattig, får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Dersom du ikke takler sykdommer og "ekle ting", er ikke legeyrket noe for deg. Du kan selvsagt drive kun med forskning da, men slike jobber vokser ikke på trær.

Anonymkode: 787fd...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk spennende og givende jobb. Men en er en del av driften og det er lite fleksibilitet, om en da ikke er fastlege og kan styre noe av dagen selv med den konsekvensen det får for lommeboken. 

Anonymkode: c8f55...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øh...Jeg fikk mer enn god nok hjelp gratis i Russland hos en fastlege. Og fastlegen sendte meg videre til en spesialist på flekken, som endelig fant ut hvorfor jeg hadde disse tilbakevendende symptomene.

Jeg undersøkte muligheten for å utføre operasjonen på en privatklinikk siden ventetiden hos det offentlige sykehuset skapte problemer for avslutningen av et arbeidsprosjekt, og jeg hadde faktisk hatt råd! Prisene var noe helt annet enn i Norge, samt at de tilbød en nedbetalingsplan i samarbeid med jobben min. Men siden symptomene mine startet pga. jobben, så sa sjefen min at privatklinikken betalte de!!

Jeg har aldri opplevd samme effektive og serviceinnstilte holdning i Norge. Her var jeg en plagsom pasient som klaget over forkjølelse. I Russland ble jeg tatt på alvor, og fant ut at jeg hadde en medisinsk tilstand som krevde umiddelbar operasjon før det var for sent.

Anonymkode: dce70...700

Man ser jo at mytene om utlandet lever i beste velgående her i tråden. Det er vel ingen land i Europa som ikke har offentlig helsevesen.

Og raseriet mot meg fordi jeg er 'frekk' nok til å ønske henvisning illustrer vel poenget vårt ganske godt.

Endret av Chagall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (23 minutter siden):

Man ser jo at mytene om utlandet lever i beste velgående her i tråden. Det er vel ingen land i Europa som ikke har offentlig helsevesen.

Og raseriet mot meg fordi jeg er 'frekk' nok til å ønske henvisning illustrer vel poenget vårt ganske godt.

Jotakk. Jeg havnet i det offentlige helsevesenet i Spania, og det var ene og alene fordi jeg er europeer, og hadde helsetrygdekort. Det var bråstopp, null service, ventetid, og sure mennesker. Fikk så ringt hjem og oversendt forsikringsinfo Da var det øyeblikkelig overføring til privat sykehus, topp service, alt mulig av undersøkelser, engelsk tolk, enerom, og varmmat til lunsj. 

Anonymkode: 06786...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jotakk. Jeg havnet i det offentlige helsevesenet i Spania, og det var ene og alene fordi jeg er europeer, og hadde helsetrygdekort. Det var bråstopp, null service, ventetid, og sure mennesker. Fikk så ringt hjem og oversendt forsikringsinfo Da var det øyeblikkelig overføring til privat sykehus, topp service, alt mulig av undersøkelser, engelsk tolk, enerom, og varmmat til lunsj. 

Anonymkode: 06786...46c

Da var du jo utlending i et annet land.

Det er ikke annerledes i Norge.

Hallo. 

Anonymkode: b141b...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (8 timer siden):

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemet vi har i Norge, der man ikke kan gå til spesialisten med problemene sine.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

Anbefaler deg og gå å legge deg! God natt. 

Anonymkode: 3eaaf...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Anbefaler deg og gå å legge deg! God natt. 

Anonymkode: 3eaaf...b51

Uff her varre mye hat ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chagall skrev (8 timer siden):

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemet vi har i Norge, der man ikke kan gå til spesialisten med problemene sine.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

Det er bare tull å gå til spesialist med noe som ikke krever spesialistkompetanse. Problemet i mange land er jo nettopp at folk tror at det de «betaler for» er medisiner og utredninger (som de egentlig ikke trenger), jf. «Hva faen tror du jeg betaler for». 
Halsvondten din var nok virus, ikke noe legen kan gjøre uansett. Eller kanskje du tenker at legen burde gi deg antibiotika fordi du betaler? Foreslår at du leser deg litt opp på antibiotikaresistens i tilfelle. 

Anonymkode: 44a9b...1e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden noen nevner Russland så har de like godt helsesystem som oss. Og de kunne bestille time etc på internett flere år før vi kunne det. Du kan velge mellom middels-god gratis lege offentlig eller rimelig/dyrere privatlige.

De har også leger som reiser hjem til pasienter - utrolig?

Offentlig tannlege er også gratis, men som regel lang ventetid. Tannleger finnes det mange av så det er ganske rimelig uansett.

Og vil du til spesialist slipper du å gå gjennom fastlegen (helt idiotisk - hvorfor kaste bort ressurser på det?).

Anonymkode: 8f56e...e30

Og dere er for kommunisme når dere stemmer også? 

Eller sitter det her en gruppe som fordømmer venstresiden når de skal stemme men akkurat i det øyeblikk de trenger offentlig hjelp selv kikker mot Russland .....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (13 minutter siden):

Og dere er for kommunisme når dere stemmer også? 

Eller sitter det her en gruppe som fordømmer venstresiden når de skal stemme men akkurat i det øyeblikk de trenger offentlig hjelp selv kikker mot Russland .....  

Dette var dagens dummeste...

Anonymkode: dce70...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da var du jo utlending i et annet land.

Det er ikke annerledes i Norge.

Hallo. 

Anonymkode: b141b...eec

Spanjoler uten dyre forsikringer blir innlagt på offentlige sykehus. Med dertil dårligere tilbud. 

Så hva var forskjellen? Bortsett fra at jeg har en rimelig forsikring som sikret meg rett behandling?

Og, virkelig, hive på "Hallo"? 😅

Anonymkode: 06786...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fastlegene gjør en formidabel jobb! De er kunnskapsrike og skal sortere i hva som skal videre og hva som ikke skal til spesialist. Om alle pasienter gikk rett til spesialist ville systemet krasjet umiddelbart.

Fastlegene presses fordi hele helsevesenet er forstrukket. Sykehuslegene har for mye og laster over på fastlegene.

De fastlegene jeg kjenner jobber mye til tross for at de har små barn. De er samvittighetsfulle og dyktige.

Jeg er selv lege og setter allmennlegen høyt. Dog anbefaler jeg ikke mine barn dette yrket. 

Anonymkode: a02c8...d08

Helt enig! Synes fastlegeordningen er helt fantastisk. 

Forskning viser også at man lever lenger når man har en fast lege over tid: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-undersokelse-om-betydningen-av-samme-fastlege-over-mange-ar-1.15689694 

Anonymkode: bd052...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad vi har fastlegen. Min har vært en klippe for meg de siste to årene gjennom diverse ting. Fantastisk menneske! Og for meg er det uvurderlig å ha en lege som kjenner meg til en viss grad, og som jeg etter hvert har fått nok tillit til at jeg kan våge å ta opp ting jeg aldri ellers hadde turt. Han kan ikke alt, kan ta feil og ikke se ting som en spesialist på enkeltområder. Men jeg synes det er en bedre løsning likevel.

Anonymkode: 7b4ea...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...