Gå til innhold

Er lege en drittjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg lege, men det kan virke som at de har en lite fleksibel arbeidsdag med få muligheter til avspassering og hjemmekontor. 

Anonymkode: 6b82b...8fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke derfor. «Lege» kan være så mangt; fastlege, hudlege, diverse kirurger osv. De ulike jobbene har ulike ulemper og fordeler. Hvor man jobber er også avgjørende. 

Anonymkode: 3409c...255

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Med slike tanker er det nok ikke lege som er riktig valg.  Vi trenger mange flere leger, for nå mangler vi fastleger, og de som jobber som fastleger har fått altfor mye å gjøre.

For å bli lege bør man både være flink nok til å komme inn på studiet og ha evner til å klare det.  I tillegg bør man ha empati og omsorg for pasientene.

Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt evner til å studere medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Jeg misunner ikke den legen som skal ta prostatatest på meg.....da skal jeg ikke dusje eller tørke meg bak på et par dager i forveien. Da skal de få kjenne på at de må jobbe for pengene.

Anonymkode: fdb94...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg misunner ikke den legen som skal ta prostatatest på meg.....da skal jeg ikke dusje eller tørke meg bak på et par dager i forveien. Da skal de få kjenne på at de må jobbe for pengene.

Anonymkode: fdb94...437

Drit i det da. De har sett 100 ganger verre i praksis under studiet. De blir ikke sjokka over bæsjen til en tilfeldig mann 🥸

Anonymkode: f60ec...1ed

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lege (på nattevakt) og de tingene du beskriver blir man jo veldig fort vant til da. Det som gjør jobben utfordrende er lange vakter og stort arbeidspress. De fleste får altfor mye ansvar som ny lege, særlig på små sykehus i distrikt. I forhold til lengde på utdannelsen er det heller ikke så enormt godt betalt som mange tror. 
Man kan bli lege uten å ha pasientkontakt, og da slippe ekle ting. Men alle må gjennom turnus/Lis og da kommer man ikke utenom å snakke med og undersøke pasienter. Men man steller de jo ikke. 

Veldig mange leger er utbrent og utslitt, men mange elsker i bunn og grunn jobben sin. 

Anonymkode: 9d955...ace

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi man møter syke folk og må ta på ekle ting? 

Anonymkode: df9e5...4d9

Å være lege er ikke nødvendigvis en "drittjobb", hva nå det skulle være. Med en drittjobb så tenker jeg heller at man jobber på et sted med giftig og dårlig miljø og hvor man hundses rundt for luselønn og elendige arbeidsvilkår. Leger har mye ansvar og kan på sikt selv velge spesialisering og arbeidssted; f eks allmennpraksis (mye stress men dagtid), privat praksis (tjene fett), forskning (fint å kombinere med små barn) eller sykehusspesialist (spennende miljø og varierte arbeidsoppgaver, men lange vakter og skiftarbeid). 

Hvis du syns det er ekkelt å ta på en menneskekropp, så har du langt større problemer enn at du feilaktig tror at leger har et "ekkelt" yrke. Jobb med deg selv. Jeg kan garantere deg at både du selv og absolutt alle dine kjære vil trenge dyktige leger og andre helsearbeidere i fremtiden.

Anonymkode: 1e777...5b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege har lav status vil jeg si. Særlig siden de sutrer så mye i avisene om at de må jobbe for lønna.

Så har spesialister, overleger og diverse kirurger høyere status.

Siden man har et idiotsystem i Norge hvor jeg må gå til en fastlege uten kunnskaper for å få lov til å gå til en spesialist (om 2 uker når halsvanskene kanskje er over), har gp/general practicians/allmennlegene blitt oppfattet å ha høyere status enn ferdighetene skal tilsi.

Har aldri møtt en fastlege som kan gjøre noe mer enn det lommelegen eller en litt erfaren sykepleier kunne fortalt meg, for å være ærlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittjobb er det ikke, men veldig dårlig lønn ift ansvar ogs studielån og at du må jobbe masse - spes. om natten. Noe som går ut over familieliv og din egen helse.

Anonymkode: 8f56e...e30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes selv kroppslige funksjoner og ting var "ekle", og valgte selvfølgelig derfor heller ikke helsevesenet. Tåler ikke stelle egne sår en gang. Mannen har absolutt ingenting i mot slikt, så passer utmerket som lege. Er forøvrig også han som tar ut søppel, og tømmer sluk, her hjemme, da alternativet er at jeg står og brekker meg😅

Så, tja, for meg hadde det vært en "drittjobb". Mens han har truffet blink, og stortrives. 

Anonymkode: 06786...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en drittjobb, men ekstremt stort arbeidspress og ansvar i forhold til lønn (i det offentlige). 

Anonymkode: a0c28...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 time siden):

Fastlege har lav status vil jeg si. Særlig siden de sutrer så mye i avisene om at de må jobbe for lønna.

Så har spesialister, overleger og diverse kirurger høyere status.

Siden man har et idiotsystem i Norge hvor jeg må gå til en fastlege uten kunnskaper for å få lov til å gå til en spesialist (om 2 uker når halsvanskene kanskje er over), har gp/general practicians/allmennlegene blitt oppfattet å ha høyere status enn ferdighetene skal tilsi.

Har aldri møtt en fastlege som kan gjøre noe mer enn det lommelegen eller en litt erfaren sykepleier kunne fortalt meg, for å være ærlig.

 

Det har ikke slått deg at en fastlege som oftest er spesialist i allmennmedisin, ref. «spesialistene har høyere status»?

Hvis «halsvanskene» går over etter to uker er det jo ingen grunn til utredning i spesialisthelsetjenesten - hva i all verden hadde du tenkt skulle skje der liksom? Laryngoskopi? UL?🤦🏻‍♀️
Som lege i spesialisthelsetjenesten priser jeg meg lykkelig over fastlegenes svært velfungerende portvokterfunksjon, slik at jeg slipper å kaste bort tiden min på en høyt spesialisert sykehusavdeling på pasienter med minimale symptomer som lett kan håndteres i primærhelsetjenesten. Sånn som deg, f. eks. 

Anonymkode: 04f0a...ef8

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det har ikke slått deg at en fastlege som oftest er spesialist i allmennmedisin, ref. «spesialistene har høyere status»?

Hvis «halsvanskene» går over etter to uker er det jo ingen grunn til utredning i spesialisthelsetjenesten - hva i all verden hadde du tenkt skulle skje der liksom? Laryngoskopi? UL?🤦🏻‍♀️
Som lege i spesialisthelsetjenesten priser jeg meg lykkelig over fastlegenes svært velfungerende portvokterfunksjon, slik at jeg slipper å kaste bort tiden min på en høyt spesialisert sykehusavdeling på pasienter med minimale symptomer som lett kan håndteres i primærhelsetjenesten. Sånn som deg, f. eks. 

Anonymkode: 04f0a...ef8

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemet vi har i Norge, der man ikke kan gå til spesialisten med problemene sine.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

Endret av Chagall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Drit i det da. De har sett 100 ganger verre i praksis under studiet. De blir ikke sjokka over bæsjen til en tilfeldig mann 🥸

Anonymkode: f60ec...1ed

🤣🤣🤣

Gjorde du det med vilje?

Jeg ville ikke vært lege på fastlegekontor, men vet at det finnes mange fine stillinger som lege på sykehus. 🤗

Chagall skrev (44 minutter siden):

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemet vi har i Norge, der man ikke kan gå til spesialisten med problemene sine.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

Var det herpes-utbrudd?

Hva mener du at en spesialist skulle hjulpet deg med når du ble frisk etter 2 uker???

Dette henger ikke på greip. 🤣

Anonymkode: 17a29...280

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (7 minutter siden):

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemet vi har i Norge, der man ikke kan gå til spesialisten med problemene sine.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

Stakkars. Du skriver som en som ikke har fått til så mye i livet, så nå tar du ut bitterheten på resten av samfunnet.

(Sånn, ser frem til et svar på ørten avsnitt om hvor feil jeg tar og alt du har fått til og samtidig videre klaging på samfunnet).

Anonymkode: 7ce89...390

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars. Du skriver som en som ikke har fått til så mye i livet, så nå tar du ut bitterheten på resten av samfunnet.

(Sånn, ser frem til et svar på ørten avsnitt om hvor feil jeg tar og alt du har fått til og samtidig videre klaging på samfunnet).

Anonymkode: 7ce89...390

Jeg trenger ikke vise noe til en som nettopp ble fersket i å lyve på seg spesialistudanning i medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (4 minutter siden):

Tviler for at du spesialist i medisin.

Da hadde du visst hvor mange utlendinger som reagerer på systemrt vi har i Norge.

Problemet med at halsvondet har gått over er jo at jeg faen ikke fikk hjelp med sykdommen da jeg hadde den.

Videre er det jo slik at dersom man ikke skal gå til legen når man er syk, for det kan gå over, hvordan skal pasienten vite om det er noe som går over eller ikke?

Hva faen er det du tror jeg betaler for?

For øvrig er 'spesialist' i allmennmedisin et paradox. Det blir som å si at jeg er spesialisert i generell løping. Spesialist i generell historie. Minister uten portfolie. Alle som har vært hos fastlegen vet jo at han kommer til å sitte å slå opp hva det er som kan feile deg.

Manglen på ansvarlighet i form av reaksjoner ved feilbehandling i Norge, utover at fylkesmannen ber dem se på rutinene sine, er også en nasjonal skam.

At du bruker begrepet "portvokter" når det kommer til tilgang til helsetjenester sier jo sitt om menneskesynet ditt og hva folk fortjener.

Har bodd i andre land enn Norge og er rystet over hvordan helsevesenet vårt egentlig fungerer nå som jeg er såpass gammel at jeg har begynt å bruke det, samt fått unger. 

🙌! Jeg er så enig.

Jeg gikk i årevis med kroniske plager i det respiratoriske systemet. Ble sendt hjem hver gang med nesespray og Paracet.

Så flyttet jeg til Russland for å jobbe, og midt i et prosjekt startet disse problemene igjen. Jeg har aldri opplevd å bli tatt på alvor av et helsevesen for, og vet du hva de fant ut? At jeg måtte operere nese og svelg! Har ikke hatt problemer siden!

Hvem vet hvor mange år jeg hadde gått på nesespray her i Norge..? Nei, denne portvokterholdningen er farlig.

Faren min måtte true til seg flere blodprøver, for han var sikker på at han hadde kreft. Fastlegen nektet ham å ta flere enn to, så da gikk han til en privatklinikk. Og jo da, han hadde kreft.

Anonymkode: dce70...700

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger ikke vise noe til en som nettopp ble fersket i å lyve på seg spesialistudanning i medisin.

Buhu, på tide legge seg nå.

Anonymkode: 7ce89...390

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er ikke jeg lege, men det kan virke som at de har en lite fleksibel arbeidsdag med få muligheter til avspassering og hjemmekontor. 

Anonymkode: 6b82b...8fb

Ja stakkars. Sånn som veldig mange andre heller ikke har tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...