Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe kjæreste som har mistet bestefar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten ringte meg nettopp og sa at bestefaren døde i dag. En naturlig og rolig død som ikke akkurat var overraskende, men allikevel utrolig trist. Kjæresten kommer til meg i helgen, og jeg skal være med i begravelsen som er på mandag. Bestefaren var dement mot slutten, men da jeg først ble sammen med kjæresten var han frisk.

Vi har vært sammen i over 5 år og jeg kjente bestefaren sånn helt ok. Han var en kjempefin fyr som kjæresten min hadde som ett stort forbildet og rollemodell. Mot slutten kjente bestefaren kjæresten min nesten igjen, men han kjente ikke igjen barna sine. Dette synes jeg tyder på at de hadde et helt unikt bånd. 

Jeg ønsker å støtte kjæresten så godt som mulig, men hvordan gjør jeg det? Jeg har vært heldig nok til å ikke miste noen i nær familie selv. Jeg kjenner familien hans veldig godt, og det er naturlig for meg å gjøre noe - jeg vet bare ikke hva. 

Han trenger noe fint å gå i i begravelsen, kanskje jeg skal kjøpe det til han? Lage mat og gjøre det behagelig for han frem til begravelsen? Blomster? Bestille flybilletter til oss til begravelsen? Er det noe jeg burde ha tenkt på som jeg glemmer? 

Takk for alle svar ❤️

Anonymkode: 7bd0f...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjæresten ringte meg nettopp og sa at bestefaren døde i dag. En naturlig og rolig død som ikke akkurat var overraskende, men allikevel utrolig trist. Kjæresten kommer til meg i helgen, og jeg skal være med i begravelsen som er på mandag. Bestefaren var dement mot slutten, men da jeg først ble sammen med kjæresten var han frisk.

Vi har vært sammen i over 5 år og jeg kjente bestefaren sånn helt ok. Han var en kjempefin fyr som kjæresten min hadde som ett stort forbildet og rollemodell. Mot slutten kjente bestefaren kjæresten min nesten igjen, men han kjente ikke igjen barna sine. Dette synes jeg tyder på at de hadde et helt unikt bånd. 

Jeg ønsker å støtte kjæresten så godt som mulig, men hvordan gjør jeg det? Jeg har vært heldig nok til å ikke miste noen i nær familie selv. Jeg kjenner familien hans veldig godt, og det er naturlig for meg å gjøre noe - jeg vet bare ikke hva. 

Han trenger noe fint å gå i i begravelsen, kanskje jeg skal kjøpe det til han? Lage mat og gjøre det behagelig for han frem til begravelsen? Blomster? Bestille flybilletter til oss til begravelsen? Er det noe jeg burde ha tenkt på som jeg glemmer? 

Takk for alle svar ❤️

Anonymkode: 7bd0f...499

Viktigste er at du prater med han. Vis han omsorg! Gråt sammen, le sammen, snakk om gode minner. Det er terapi i seg selv. Kanskje gjøre det ekstra koselig hjemme? Jeg er i samme situasjon som deg. Ufattelig trist. :(❤️ Varme tanker sendes.

Anonymkode: ff2a5...b5f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen i livet har en krise, så er det aller viktigste at du du minner dem på at du er glad i dem. Han kan få kan få behov for litt rom, jeg vet ikke? Det er veldig individuelt. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar ❤️ vi har vært på telefonen i mange timer, snakket, grått og planlagt hvordan vi skal komme oss hjem. Jeg har aldri sett (eller hørt) han gråte før, han er vanligvis veldig "ufølsom", logisk og oppgaveorientert. Jeg har aldri opplevd at personen jeg er mest glad i har det så trist som nå, så det var en ny type tungt.. men det var en veldig fin samtale og om noe er jeg enda mer sikker på at dette er en mann å satse på. 

jeg tenker på å spørre mamma'n hans (en stund etter begravelsen) om hun har noen bilder av kjæresten og bestefaren sammen så jeg kan lage ett fotoalbum til han. 

Anonymkode: 7bd0f...499

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet bestefaren min for 1mnd siden. Han var også dement mot slutten. Klem ❤️

Anonymkode: 58330...8b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjæresten ringte meg nettopp og sa at bestefaren døde i dag. En naturlig og rolig død som ikke akkurat var overraskende, men allikevel utrolig trist. Kjæresten kommer til meg i helgen, og jeg skal være med i begravelsen som er på mandag. Bestefaren var dement mot slutten, men da jeg først ble sammen med kjæresten var han frisk.

Vi har vært sammen i over 5 år og jeg kjente bestefaren sånn helt ok. Han var en kjempefin fyr som kjæresten min hadde som ett stort forbildet og rollemodell. Mot slutten kjente bestefaren kjæresten min nesten igjen, men han kjente ikke igjen barna sine. Dette synes jeg tyder på at de hadde et helt unikt bånd. 

Jeg ønsker å støtte kjæresten så godt som mulig, men hvordan gjør jeg det? Jeg har vært heldig nok til å ikke miste noen i nær familie selv. Jeg kjenner familien hans veldig godt, og det er naturlig for meg å gjøre noe - jeg vet bare ikke hva. 

Han trenger noe fint å gå i i begravelsen, kanskje jeg skal kjøpe det til han? Lage mat og gjøre det behagelig for han frem til begravelsen? Blomster? Bestille flybilletter til oss til begravelsen? Er det noe jeg burde ha tenkt på som jeg glemmer? 

Takk for alle svar ❤️

Anonymkode: 7bd0f...499

Uff, han er sikkert helt knust nå... 😢 Du bør muntre ham opp med en gave, kjøp noe han digger. Hvor gammel er han? Er han yngre enn 40 så kan en PS5 eller en eller annen form for gamingkonsoll være noe, hvis han er over 40 så kan en splitter ny bil være tingen.

Anonymkode: 75edf...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uff, han er sikkert helt knust nå... 😢 Du bør muntre ham opp med en gave, kjøp noe han digger. Hvor gammel er han? Er han yngre enn 40 så kan en PS5 eller en eller annen form for gamingkonsoll være noe, hvis han er over 40 så kan en splitter ny bil være tingen.

Anonymkode: 75edf...52e

Er uenig der. Har vært i dyp sorg selv og da er ikke materielle ting noen trøst. Eneste man trenger er tid og omsorg. 

Anonymkode: eac97...be2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er i sorg fordi bestefar ligger for døden. Han har vært som min pappa fordi min biologiske far er narkoman og sliter veldig. Har et svært nært bånd til han. Ble 30 år i år og føler meg overhodet ikke klar for å miste han. Bestefaren min hadde Alzheimer og det var veldig trist.
Jeg har sakt til samboer at for meg er deg viktigst at han er flink til å foreslå noe å gjøre. Har sakt han kan hjelpe meg med å få tankene over på noe annet så jeg kan koble det litt ut. 
Blir glad hvis han foreslår å gå en tur eller dra på kafe eller spille et spill / se film ect. Når jeg er i sorg vil jeg ikke gråte så mye foran andre meg blir alle å finne langt oppi skogen gråtende etter begravelsen å tiden etter 😅 

Syntes din egen ide om å spørre han om han har spesielle klær han ønsker. Husker når tanta mi døde og typen kjøpte meg en svart pen kåpe som jeg selv ikke hadde penger til, og det hjalp meg veldig fordi det var vinter og 16 minus grader så gruet meg veldig til å bære kiste å stå på gravlund under senking av kiste med en tynn gammel fille kåpe 😆

 

hvordan har det gått i ettertid TS? Håper alt er bra etter bortgangen ❤️ 

Anonymkode: 25266...bb5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 1/17/2022 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Kjæresten ringte meg nettopp og sa at bestefaren døde i dag. En naturlig og rolig død som ikke akkurat var overraskende, men allikevel utrolig trist. Kjæresten kommer til meg i helgen, og jeg skal være med i begravelsen som er på mandag. Bestefaren var dement mot slutten, men da jeg først ble sammen med kjæresten var han frisk.

Vi har vært sammen i over 5 år og jeg kjente bestefaren sånn helt ok. Han var en kjempefin fyr som kjæresten min hadde som ett stort forbildet og rollemodell. Mot slutten kjente bestefaren kjæresten min nesten igjen, men han kjente ikke igjen barna sine. Dette synes jeg tyder på at de hadde et helt unikt bånd. 

Jeg ønsker å støtte kjæresten så godt som mulig, men hvordan gjør jeg det? Jeg har vært heldig nok til å ikke miste noen i nær familie selv. Jeg kjenner familien hans veldig godt, og det er naturlig for meg å gjøre noe - jeg vet bare ikke hva. 

Han trenger noe fint å gå i i begravelsen, kanskje jeg skal kjøpe det til han? Lage mat og gjøre det behagelig for han frem til begravelsen? Blomster? Bestille flybilletter til oss til begravelsen? Er det noe jeg burde ha tenkt på som jeg glemmer? 

Takk for alle svar ❤️

Anonymkode: 7bd0f...499

Kommer litt Ann på kjæresten din, folk sørger forskjellig. Viktigste er at du viser du er der får han. Kjøp gjerne inn noe lett fordøyelig Mat i tilfelle matlysten ikke er på topp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...