Gå til innhold

alternativ til smør/olje ved steking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det alternativ produkter til ha som "stekesmør/olje" ved tilbredelse av mat. 

Jeg ser jo det er svært mye kalorier i smør og enda mer i olje. 

Jeg vil ha mindre kalorier i min hverdag, og vil forbrenne mer av mage fettet og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste alternativet vil nok være sånn flytende stekesmør og en skikkelig god stekepanne. 

Anonymkode: 44040...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stick panne, trenger ikke smør eller olje, men om du vil kan du ta hele smørklumpen og bare smøre den veldig tynt utover pannen samme måten som man bruker en tusj liksom. Men er ytterst sjelden man trenger det.

Anonymkode: 21463...c63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det beste alternativet vil nok være sånn flytende stekesmør og en skikkelig god stekepanne. 

Anonymkode: 44040...0b6

Har det færre kalorier enn smør og olje? Jeg hadde egentlig tippet det var like mange kalorier og flere tilsetningsstoffer. 

En god non-stick-panne er nok det beste alternativet. 

Anonymkode: 6bc3c...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Finnes det alternativ produkter til ha som "stekesmør/olje" ved tilbredelse av mat. 

Jeg ser jo det er svært mye kalorier i smør og enda mer i olje. 

Jeg vil ha mindre kalorier i min hverdag, og vil forbrenne mer av mage fettet og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 721eb...93f

I en god non-stick-panne trenger du kanskje tre gram margarin, olje eller smør for å få litt smak.  Det finnes ikke andre produkter med samme egenskaper som har mindre kalorier. Bruk mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (10 minutter siden):

I en god non-stick-panne trenger du kanskje tre gram margarin, olje eller smør for å få litt smak.  Det finnes ikke andre produkter med samme egenskaper som har mindre kalorier. Bruk mindre.

olivenolje?

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett at folk har klippet til bakepapir og stekt på det. Det finnes også spray med stekefett, det kan da ikke komme mye om gangen ut av den.

Anonymkode: b931f...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non stick panne og olivenolje på flaske med spraytut. 

Anonymkode: 78390...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bare spise litt mindre av mat tilberedt med olje eller smør?

Fett er ikke farlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god panne trenger man ikke steke i noe. Smaken blir jo kjedeligere, men det er ikke nødvendig med verken smør eller olje. 

Anonymkode: d91c1...992

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har det færre kalorier enn smør og olje? Jeg hadde egentlig tippet det var like mange kalorier og flere tilsetningsstoffer. 

En god non-stick-panne er nok det beste alternativet. 

Anonymkode: 6bc3c...3f6

Tror han eller hun mener stekemargarin, ettersom smør ikke er flytende i romtemperatur. 

Anonymkode: cc4d1...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller over til andre tilberedningsmetoder. Om du virkelig skal ned trengs det nok litt mer omfattende grep enn å knipe inn 60 kalorier i stekefett hver dag. 

Anonymkode: 81d7d...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Non stick panne og olivenolje på flaske med spraytut. 

Anonymkode: 78390...fe1

Hvis poenget var mindre kalorier, så har olivenolje faktisk langt over 100 kcal mer enn vanlig meierismør pr 100 gram. Er oljen kaldpresset så setter den i tillegg ikke alltid like hyggelig smak på maten.

Anonymkode: cc4d1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det alternativ produkter til ha som "stekesmør/olje" ved tilbredelse av mat. 

Jeg ser jo det er svært mye kalorier i smør og enda mer i olje. 

Jeg vil ha mindre kalorier i min hverdag, og vil forbrenne mer av mage fettet og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 721eb...93f

En god steke panne med non-stick belegg reduserer behovet for smør/olje ved steking til tilnærmet null. I så fall bruker man det for smaken sin skyld. Jeg tviler også sterkt på at 5 gram smør (altså ca 40 kcal) har noen som helst reell innvirkning på vektnedgangen din.

Mye mat kan også stekes i ovnen istedenfor i pannen. 

Anonymkode: cc4d1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror han eller hun mener stekemargarin, ettersom smør ikke er flytende i romtemperatur. 

Anonymkode: cc4d1...184

Melange har en smør/rapsolje-blanding, den har ca. 100 færre kalorier per 100 ml enn ren olje har (ren olje er veldig energitett). Det skal MYE til for å få i seg 100 ml rent fett da, så det er nok ikke her TS bør kutte mest. En god stekepanne med fungerende nonstickbelegg vil muligens kunne kompensere litt for fettmengde da, det var slik jeg gikk fra å bruke en spiseskje til en teskje i alle fall. 

 

11 minutter siden, Fufu said:

Er det ikke bedre å bare spise litt mindre av mat tilberedt med olje eller smør?

Fett er ikke farlig.

Fett er ikke farlig, men nå spurte TS om alternativer, ikke hvorvidt fett er farlig eller ei. Hvis man ønsker å kutte ned på antall kalorier, er det naturlig å se på de mest energitette mattypene man inntar. 

Anonymkode: 44040...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

 

Fett er ikke farlig, men nå spurte TS om alternativer, ikke hvorvidt fett er farlig eller ei. Hvis man ønsker å kutte ned på antall kalorier, er det naturlig å se på de mest energitette mattypene man inntar. 

Anonymkode: 44040...0b6

 

Dette er jo en typisk feil folk som slanker seg gjør. 

I stedet for å redusere mengden mat og spise sunnere fokuserer de på stekefett o.l.

Endret av Fufu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gå heller over til andre tilberedningsmetoder. Om du virkelig skal ned trengs det nok litt mer omfattende grep enn å knipe inn 60 kalorier i stekefett hver dag. 

Anonymkode: 81d7d...0b2

har du eksempel til det? 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 minutt siden):

 

Dette er jo en typisk feil folk som slanker seg gjør. 

I stedet for å redusere mengden may fokuserer de på stekefett o.l.

jeg forstår ikke begrepet may. 

Jeg registrerer at olje og smør har mye kalorier. Bare når jeg 14 gram smør så har jeg passert 100 kalorier. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...