Gå til innhold

alternativ til smør/olje ved steking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fufu said:

 

Dette er jo en typisk feil folk som slanker seg gjør. 

I stedet for å redusere mengden mat og spiste sunnere fokuserer de på stekefett o.l.

Man må se på totalen og hvis man kan spare femti kalorier her og der, blir det fort mye i det store bildet. Det er ingenting som tilsier at det ikke er nettopp det TS gjør, så da tenker jeg man kan være såpass raus at man faktisk svarer på spørsmålet :) 

Jeg har forøvrig gått ned 43 kilo selv på i underkant av ett år, å innrømme ovenfor meg selv hvor mye jeg overspiste, ta tak i det og loggføre kalorier inntil jeg fikk en bedre forståelse av hvordan man spiser intuitivt var redninga. Heia deg TS!

Anonymkode: 44040...0b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg forstår ikke begrepet may. 

Jeg registrerer at olje og smør har mye kalorier. Bare når jeg 14 gram smør så har jeg passert 100 kalorier. 

Anonymkode: 721eb...93f

Du forstår nok helt sikkert begrepet mat :)

 

Men er det ikke bedre å spise mat som metter og litt mindre av den?

Endret av Fufu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

har du eksempel til det? 

Anonymkode: 721eb...93f

Tipper at det refereres til den funksjonen man ofte finner under kokeplatene på en komfyr.

Anonymkode: cc4d1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tipper at det refereres til den funksjonen man ofte finner under kokeplatene på en komfyr.

Anonymkode: cc4d1...184

ja, til og med i en høyskap anno 2022. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må se på totalen og hvis man kan spare femti kalorier her og der,jeg blir det fort mye i det store bildet. Det er ingenting som tilsier at det ikke er nettopp det TS gjør, så da tenker jeg man kan være såpass raus at man faktisk svarer på spørsmålet :) 

Jeg har forøvrig gått ned 43 kilo selv på i underkant av ett år, å innrømme ovenfor meg selv hvor mye jeg overspiste, ta tak i det og loggføre kalorier inntil jeg fikk en bedre forståelse av hvordan man spiser intuitivt var redninga. Heia deg TS!

Anonymkode: 44040...0b6

Jeg er veldig enig alt det du sier, det er det jeg har oppdaget og vil være bevisst rundt. 

Anonymkode: 721eb...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stick stekepanner er vel noe man bør unngå om man skal tenke på helsa. Skadelige stoffer. 
 

Skjønner ikke helt hvorfor du er redd for sunt fett, dersom du ikke har høyt kolesterol o.l. 

Anonymkode: e669c...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fufu skrev (24 minutter siden):

 

Dette er jo en typisk feil folk som slanker seg gjør. 

I stedet for å redusere mengden mat og spise sunnere fokuserer de på stekefett o.l.

Nettopp! Og det var også grunnen til at jeg var direkte i mitt svar. 

En nær slektning holdt på akkurat slik hver gang hun "slanket seg". Da var det plutselig ting som var superfarlig, typisk stekefett, hvetemel, brødmat. Som fikk alt fokus. Og det var ikke måte på hvor ille det og det, som jeg (normalvektig) spiste, plutselig var. 

Likevel var det to en diger porsjon havregrøt med frukt til frokost (sunt!). Og mengden kylling (sunt!) på tallerkenen til middag var fortsatt det dobbelte av hva jeg spiste. Og lørdag var jo kosedag, for da hadde man vært så flink hele uka. 

Slutt å fokusere på ubetydelige detaljer.1) Reduser mengden mat. 2) Luk ut de virkelig usunne vanene som sjokolade hver dag. Så får man resultater. 

Anonymkode: 81d7d...0b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Non-stick stekepanner er vel noe man bør unngå om man skal tenke på helsa. Skadelige stoffer. 
 

Skjønner ikke helt hvorfor du er redd for sunt fett, dersom du ikke har høyt kolesterol o.l. 

Anonymkode: e669c...3aa

jeg er ikke redd fettet, men jeg ser det er mye kalorier ved å bruke det. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nettopp! Og det var også grunnen til at jeg var direkte i mitt svar. 

En nær slektning holdt på akkurat slik hver gang hun "slanket seg". Da var det plutselig ting som var superfarlig, typisk stekefett, hvetemel, brødmat. Som fikk alt fokus. Og det var ikke måte på hvor ille det og det, som jeg (normalvektig) spiste, plutselig var. 

Likevel var det to en diger porsjon havregrøt med frukt til frokost (sunt!). Og mengden kylling (sunt!) på tallerkenen til middag var fortsatt det dobbelte av hva jeg spiste. Og lørdag var jo kosedag, for da hadde man vært så flink hele uka. 

Slutt å fokusere på ubetydelige detaljer.1) Reduser mengden mat. 2) Luk ut de virkelig usunne vanene som sjokolade hver dag. Så får man resultater. 

Anonymkode: 81d7d...0b2

jeg ser du må lese deg opp litt mer... 

 

Anonymkode: 721eb...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg ser du må lese deg opp litt mer... 

 

Anonymkode: 721eb...93f

Jeg er slank. Så tror jeg vet hva som kreves for å holde en ok vekt. Og det viktigste er porsjonskontroll. Jeg lover. 

Hvorfor er du overvektig i utgangspunktet? Hvilke uvaner fikk deg dit? Jeg tror ikke det er 60kcal i stekefett 3-4 ganger i uka, bare for å gjette. 

 

Anonymkode: 81d7d...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig sjelden stekefett fordi jeg har stekepanner med belegg. Det eneste jeg kommer på i farta er bittelitt når jeg steker speilegg eller eggerøre. Jo, og wok-grønnsaker. Bortsett fra det bruker jeg aldri fett. Stekte nettopp kyllingfilet og kyllingkjøttdeig uten, det funker fjell.

Anonymkode: 148b0...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis poenget var mindre kalorier, så har olivenolje faktisk langt over 100 kcal mer enn vanlig meierismør pr 100 gram. Er oljen kaldpresset så setter den i tillegg ikke alltid like hyggelig smak på maten.

Anonymkode: cc4d1...184

Ca 740 mot 820 kalorier på 100 gram er meningsløst å telle på når det gjelder en ørliten sprut stekepanna. I tillegg er e.v. olivenolje svært mye sunnere enn smør, og setter ikke uhyggelig smak på maten om du ikke brenner den. E.v. olivenolje tåler høyest steketemperatur av alle matoljer. (Men det er dessverre en myte i Norge at den ikke skal brukes til steking. Har du spurt f.eks grekerne eller folk fra andre middelhavsland hva de gjør?)

Anonymkode: 78390...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tror ikke det er 60kcal i stekefett 3-4 ganger i uka, bare for å gjette. 

Akkurat nå er du bær-tur. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ca 740 mot 820 kalorier på 100 gram er meningsløst å telle på når det gjelder en ørliten sprut stekepanna. I tillegg er e.v. olivenolje svært mye sunnere enn smør, og setter ikke uhyggelig smak på maten om du ikke brenner den. E.v. olivenolje tåler høyest steketemperatur av alle matoljer. (Men det er dessverre en myte i Norge at den ikke skal brukes til steking. Har du spurt f.eks grekerne eller folk fra andre middelhavsland hva de gjør?)

Anonymkode: 78390...fe1

Men du har sjekket om det er light versjonen av olivenolje som har kommet til Norge? Mens grekerne har orginale?

Det står hvilke olivenolje som kan benyttes til steking på baksiden av flaske. Men er usikker på kalorier der. 

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker mye mat i stekeovn uten smør eller olje. F.eks. fisk, fiskekaker, pølser, karbonader, svinefilet, osv.

Anonymkode: f1431...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg steker mye mat i stekeovn uten smør eller olje. F.eks. fisk, fiskekaker, pølser, karbonader, svinefilet, osv.

Anonymkode: f1431...194

Er det saften fra kjøttet som bidrar at det ikke er tørt? eller annet?

Anonymkode: 721eb...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker så og si alt i ovnen. Alt fra grønnsakene til kjøtt/fisk. I ildfast form uten olje. 

Men jeg er nøye på å få i meg fett I løpet av en dag. Jeg spiser egg og ost blant annet. Men olje og smør til tilberedning ser jeg på som unødvendige kcal. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du har sjekket om det er light versjonen av olivenolje som har kommet til Norge? Mens grekerne har orginale?

Det står hvilke olivenolje som kan benyttes til steking på baksiden av flaske. Men er usikker på kalorier der. 

Anonymkode: 721eb...93f

Light olivenolje? Har du en link til det? 

Anonymkode: 6bc3c...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Light olivenolje? Har du en link til det? 

Anonymkode: 6bc3c...3f6

Jeg prøvde å google litt. Det var ikke så mye å finne, og i alle fall ikke noe nytt, men det lille jeg fant tyder på at light olivenolje ikke betyr mindre kalorier, bare dårligere kvalitet. 

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/l8KQo/nordens-olivenolje

https://helleskitchen.org/myter-fakta-extra-virgin-olivenolje/

Anonymkode: 6bc3c...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...