Gå til innhold

Gravid og student


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står det ikke noe om dette i vilkårene for å få foreldrestipend av Lånekassen? Kanskje på "søknadssiden"? 

Anonymkode: e4b92...b8d

Det kan se ut som at semesteravgiften må betales ja.. Ser ut som at for å få penger i hele tatt fra Lånekassen som omhandler stipend og lån så må den betales.. Men ville hørt med Lånekassen for å forsikret meg om at det var rett! Det er vanskelig finne konkret informasjon for permisjon.. Limer inn fra Lånekassen: 

 

" "Hva må jeg gjøre for å få utbetalt pengene?" https://lanekassen.no/nb-NO/hjelp-og-kontakt/

Du må signere avtalen om støtte og registrere et gyldig kontonummer på Dine sider. I tillegg må lærestedet ditt gi oss informasjon... Er du student på offentlig høyere utdanning? Før vi kan overføre penger, må du:

  • Melde deg på undervisning
  • Melde deg opp til eksamen
  • Betale semesteravgift

Da vil lærestedet gi oss beskjed. Studerer du på privat høyskole eller følger nettundervisning, gjelder egne utbetalingsvilkår.

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Studerer du på privat høyskole eller følger nettundervisning, gjelder egne utbetalingsvilkår." Kanskje dette er noe skolen din kan svare på siden du går privat? :) 

 

 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om far fortsatt har rett på fri de to ukene etter fødsel- omsorgspermisjon, selv om han ikke har rett på annen permisjon pga. engangsstønad fremfor foreldrepenger? Tenker på han jobber fast og er under tariff så vidt jeg vet, noen som har erfart lignende og om dette i så fall er lønnet eller ulønnet? Ser det ofte er ulønnet, men usikker når det gjelder tariff. 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som vet om far fortsatt har rett på fri de to ukene etter fødsel- omsorgspermisjon, selv om han ikke har rett på annen permisjon pga. engangsstønad fremfor foreldrepenger? Tenker på han jobber fast og er under tariff så vidt jeg vet, noen som har erfart lignende og om dette i så fall er lønnet eller ulønnet? Ser det ofte er ulønnet, men usikker når det gjelder tariff. 

Anonymkode: e4b92...b8d

Det mener jeg han har, det er omsorgsperm og ikke knyttet til foreldreperm eller foreldrepenger på noen måte. Det er en helt egen greie.

Forskjellige tariff-avtaler sier forskjellige ting. Jeg tror det vanligste er at det er lønnet men han må bare sjekke selv på jobben, de har vel en personalhåndbok der står sånt - eller man spør HR. 

Anonymkode: 47084...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også barn i august, og tok ett års permisjon fra studiene. Barnet begynte i bhg ved 12 mnd, og en-to uker etter startet jeg opp studiene igjen. Veldig greit med termin på sommeren så man får avsluttet semesteret😊

Angående det praktiske og økonomiske snakket jeg med studieveileder på universitetet, og leste meg opp på Lånekassen + NAV sin nettside. 

Anonymkode: af1ff...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...