Gå til innhold

Gravid og student


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre fra dere som fikk eller skal få barn under studietiden eller som har vært eller er i lignende situasjon. 

Jeg er 2.års student og gravid med termin i august. Planen er å ta et års permisjon fra høsten før 3.året. Men vil da sommerferien ha noe å si for permisjonen? Lurer også på hvordan dere i lignende situasjon hadde det økonomisk? Barnefar er i 100% jobb som han har vært i mange år, jeg har ingen jobb vedsiden av studiene. Har lest på både NAV og Lånekassen, men blir ikke helt klok. Hva var deres situasjon og hvilken støtte mottok dere fra Lånekassen/NAV? Ble permisjonen (eks fars) påvirket av stønadene dere fikk / hadde krav på? 

Det er tidlig enda og en god stund til dette faktisk blir det aktuelle temaet, men jeg liker være forberedt og planlegge, så setter stor pris på svar, da vi synes det er litt vanskelig bli helt klok på hva vi har krav på :) 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du rett på foreldrepenger da? Eller blir det engangsstønad? I så fall får far kun permisjon dersom du kan vise dokumentasjon på at du er i aktivitet (jobb, studier, jobb+studier).

Anonymkode: dd12e...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krølla forresten mye med det der, hadde god hjelp av Nav sin chat-tjeneste (generelle spørsmål, ingen personopplysninger).

Anonymkode: dd12e...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, TROR du har rett på engangsstønad + foreldrestipend fra lånekassen inntil 49 uker hvor de 8400,- man får i basisstøtte kun blir stipend. Dette er ikke behovsprøvd, altså uavhengig av formue, inntekt og partners ektefelle. Dette får du kun de ukene du er i permisjon og så lenge du ikke slutter på skolen før 3 uker før termin. 

 

Hvis det er sånn at dere trenger ekstra midler kan man søke tileggstipend på ca 50.000 i året fra lånekassen. Alt dette blir ekstra lån. Man kan også få foreldre tilegg på ca 1000-1700kr per unge men dette blir også sjekket mot inntekt.

 

Far har nok ikke rett på permisjon hvis du skal ta et helt fri år. 

Anonymkode: c857e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får engangsstønad fra NAV og lånet blir omgjort til stipend når du har permisjon😀jeg er i samme situasjon. Termin i august og må ta en pause i studiene😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Det settes stor pris på da jeg prøver bli litt klokere :) 

Det blir vel ikke direkte permisjon på meg et helt år, men siden jeg er student og ikke har jobb vedsiden av blir jo det sommerferie, permisjon, sommerferie, før 3.året begynner igjen året etter. Derfor jeg funderer veldig på om far får permisjon imens jeg eksempelvis har "sommerferie" før 3.året begynner? Regner med jeg ikke får støtte dersom jeg har "sommerferie" da, men.. Usikker på hvordan dette fungerer haha! 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt når termin er. Ukene er jo konstante på x antall uker.

 

Man trenger jo heller ikke å ta permisjon rett etter hverandre, man kan ta ferie innimellom på 4 uker men da er det som du sier at man ikke får noe foreldrestipend da.

Engangsstønad blir betalt ut som et engangsbeløp så den blir jo ikke påvirket sånn sett. Kan søkes om fra uke 22. i svangerskapet.

Anonymkode: c857e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far har permisjon må du legge frem dokumentasjon oå aktivitet altså studier eller jobb

Anonymkode: c857e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg vet til nå er jeg i uke 12 (11+2), og termin er foreløpig satt 7.august/9.august. Skoleåret begynner vel uken etter eller noe. 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på foreldrestipend fra Lånekassen i 49 i uker. Hvis far ikke tar ut noe permisjon får du støtte til 23 juni. 

Juli får du altså ikke noe.

august: storstipend fra Lånekassen og ungen i barnehage? 
 

Hvis det er et ønske at far skal ha permisjon må du som sagt finne deg en jobb eller studere fra våren.

Anonymkode: c857e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså  du får foreldrestipend fra 18. juli 2022 - 23 juni 2023.

Anonymkode: c857e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om far får foreldrepenger fra NAV? Dersom jeg har rett til engangsstønad + foreldrestipend? 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo kanskje være bedre OL far søker mer av fellestiden og sin permisjon. Da får dere jo hans lønn? Husk at han også skal ha permisjon og sjekk da at det ikke er noe som medfører at han ikke får det. 

Når jeg studerte var det flere som kun tok permisjon 1 semester eller at de kun tok 15 stp andre Semester. det er også mulighet 😊 for deg avhenger det dog litt om du har noe mer enn bare bacheloroppgave og om du evt får lov til å skrive dne på våren når du ikke har bestått fag dra høsten. 

Anonymkode: de3b6...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan jo kanskje være bedre OL far søker mer av fellestiden og sin permisjon. Da får dere jo hans lønn? Husk at han også skal ha permisjon og sjekk da at det ikke er noe som medfører at han ikke får det. 

Når jeg studerte var det flere som kun tok permisjon 1 semester eller at de kun tok 15 stp andre Semester. det er også mulighet 😊 for deg avhenger det dog litt om du har noe mer enn bare bacheloroppgave og om du evt får lov til å skrive dne på våren når du ikke har bestått fag dra høsten. 

Anonymkode: de3b6...bc5

Takk for innspill og svar! :)  Mye å sette seg inn i merker jeg hehe! :)3.året går ut på ca. 50/50 praksis og bachelorskriving, men tror ikke jeg kan begynne til våren dessverre når jeg har termin i august nå ettersom jeg må ha fullført praksisen før jeg kan begynne med selve bacheloren.. Vanskelig dette..

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Noen som vet om far får foreldrepenger fra NAV? Dersom jeg har rett til engangsstønad + foreldrestipend? 

Anonymkode: e4b92...b8d

Engangsstønad er jo for de som ikke har rett på foreldrepenger, så man kan ikke få begge deler. Engangsstønad er et engangsbeløp på ca 80 000 eller noe, mens foreldrepenger er månedlig og basert på gjennomsnittsinntekt. Har man ikke jobbet, eller ikke jobbet nok til å ha rett på foreldrepenger, får man engangsstønad i stedet. I tillegg får man foreldrestipend fra Lånekassen, om man har rett på det. 

Anonymkode: 8f3a1...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Engangsstønad er jo for de som ikke har rett på foreldrepenger, så man kan ikke få begge deler. Engangsstønad er et engangsbeløp på ca 80 000 eller noe, mens foreldrepenger er månedlig og basert på gjennomsnittsinntekt. Har man ikke jobbet, eller ikke jobbet nok til å ha rett på foreldrepenger, får man engangsstønad i stedet. I tillegg får man foreldrestipend fra Lånekassen, om man har rett på det. 

Anonymkode: 8f3a1...750

så jeg hadde lest spørsmålet ditt litt feil. Men så vidt jeg vet sa mister far sin rett på foreldrepenger, om du tar ut engangsstønad. Om du ikke har rett på foreldrepenger, og ikke velger engangsstønad, kan far ta ut fedrekvote og fellesperioden av permen, men da stilles det krav til din aktivitet. Du kan altså ikke være hjemmeværende mens far tar ut permen. 

Anonymkode: 8f3a1...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar alle sammen! Det settes stor pris på da jeg prøver bli litt klokere :) 

Det blir vel ikke direkte permisjon på meg et helt år, men siden jeg er student og ikke har jobb vedsiden av blir jo det sommerferie, permisjon, sommerferie, før 3.året begynner igjen året etter. Derfor jeg funderer veldig på om far får permisjon imens jeg eksempelvis har "sommerferie" før 3.året begynner? Regner med jeg ikke får støtte dersom jeg har "sommerferie" da, men.. Usikker på hvordan dette fungerer haha! 

Anonymkode: e4b92...b8d

Skal far ha permisjon er det aktivitetsplikt på deg - sommerferie er selvfølgelig ikke aktivitet.

Anonymkode: 03d1f...529

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i akkuratt samme situasjon å skal føde i midten av juni. (Mellom år 2 og 3) Har skjønt de slik at jeg får foreldrepenger fra nav også foreldrestipend med Lånekassen. Men hvordan et dette med foreldrestipendet? Får man det kun hvis man betaler semesteravgift for høst 2022 og ikke tar ut permisjon før etter semesterstart? Men hvordan fungerer det da når man føder typ rett etter vår semesteret. Og når man går privat høyskole er det jo litt kjedelig og betale 40k i semesteravgift for så å ta permisjon.. blir ikke helt klok hvordan dette fungerer med Lånekassen..

Anonymkode: 8939e...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er i akkuratt samme situasjon å skal føde i midten av juni. (Mellom år 2 og 3) Har skjønt de slik at jeg får foreldrepenger fra nav også foreldrestipend med Lånekassen. Men hvordan et dette med foreldrestipendet? Får man det kun hvis man betaler semesteravgift for høst 2022 og ikke tar ut permisjon før etter semesterstart? Men hvordan fungerer det da når man føder typ rett etter vår semesteret. Og når man går privat høyskole er det jo litt kjedelig og betale 40k i semesteravgift for så å ta permisjon.. blir ikke helt klok hvordan dette fungerer med Lånekassen..

Anonymkode: 8939e...586

Står det ikke noe om dette i vilkårene for å få foreldrestipend av Lånekassen? Kanskje på "søknadssiden"? 

Anonymkode: e4b92...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Andre i lignende situasjon eller som er student og gravid må bare bruke denne tråden til å stille spørsmål eller hjelpe andre som måtte lure på noe :)  Godt å ha hverandre og det er en første gang for alle! Sammen kan man hjelpe hverandre :) 

Anonymkode: e4b92...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...