AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #21 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): vil bare legge til at ja, du har nok disse vanskene, men hjelper ikke om ikke fastlegen tydeliggjør og beskriver de godt nok i henvisningen. Du bør også legge med epikrise fra 2014 som vedlegg. regner med psykologen har skrevet noe om indikasjon på adhd. Anonymkode: a3260...ff0 Det stemmer. De gangene jeg har blitt litt henvist til DPS har jeg alltid lagt med et eget vedlegg, og jeg har aldri fått avslag. Sist skrev jeg et dokument på over 20 sider der jeg dokumenterte min sykehistorie, hva jeg sliter med og hvordan det påvirker meg. Jeg fikk den utredningen jeg ønsket, har til og med fått hjelp til å komme ut i jobb. Synd det skal være slik, da det går utover de ressurssvake - men samtidig bra. Anonymkode: 5ff3b...322 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #22 Skrevet 19. januar 2022 TS her Tusen takk for alle svar! Setter utrolig pris på alle svarene! Jeg ville nok valgt privat hvis jeg kunne, dessverre har jeg ikke råd til å benytte meg av privat utredning. Føles bare så maktesløst å stå mot en stor instans som DPS og prøve å klage. Alle har vell rett til hjelp? Trodde jeg. Jeg prøver på nytt med legen min neste uke! Skal prøve å få med at disse problemene har vært siden barneskolen, og at jeg så vidt klarer å holde den jobben jeg har nå. Anonymkode: dae5d...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #23 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 9.09): Jeg fikk mitt første avslag på ADHD utredning. Grunnlaget for avslaget var at jeg fikk en angstdiagnose i 2014 og at det ikke er beskrevet en nedsatt funksjonsevne i henvisningen. Hva mener de med nedsatt funksjonsevne? Jeg klarer så vidt å holde på den jobben jeg har. Jeg klarer så vidt å holde på det forholdet jeg har. Jeg har ingen venner fordi jeg ikke klarer å holde på de. Jeg klarte så vidt å bli ferdig med en utdanning, og fikk fagbrev på 4 år med overtid. Angst og depresjon sliter jeg med i perioder. Det var psykologen min for et par år siden som scoret meg høy for ADHD, og ville derfor sende meg på utredning. Jeg fulgte det bare ikke opp, og nå sitter jeg her.. Er det bare å gi opp? Hva er det de mener med nedsatt funksjonsevne? Er det da jeg mister jobben? Kjæresten min går fra meg? Hva mener de? Anonymkode: dae5d...c5b Uff så leit kan du be fastlegen sende henvisning til avtalespesialist - nevropsykolog eller psykiater? Synes ikke alltid DPS er gode på adhd utredninger… Anonymkode: 874d3...109
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #24 Skrevet 19. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Han har høy utdanning og god jobb ja, vennligst gå privat og ikke ta opp det offentlige dps sine ressurser. Han kan umulig ha så store konsentrasjonsvansker om han har klart høyere utdanning. Anonymkode: da37b...4aa Jeg har ADHD, og Mastergrad. Brukte mange, mange år over normert tid. Gikk ut med lavt snitt. Men jeg scorer høyt på IQ-tester. De fagene som krevde minimalt med lesing og struktur, klarte jeg å seile meg igjennom. De andre fagene var tilnærmet umulig å komme seg igjennom. Spesielt å skrive selve Masteroppgaven var uhyre vanskelig, og noe jeg brukte 2 år på. I ettertid fikk jeg diagnosen, og begynte på medisiner. Noen år senere tok jeg videreutdanning, og klarte helt fint å gjennomføre fag jeg tidligere ville ha slitt noe ekstremt med. Anonymkode: 1daa2...433 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #25 Skrevet 19. januar 2022 Du må si rett ut at du sliter og hva du sliter med. Ikke pynt på det eller minimer det. Så kommer det nok an på de som skal behandle søknaden og legen som skriver henvisning osv. Så når du er hos legen må du være klar på at du sliter og legge til der det er, feks økonomisk, jobb, utdanning, sosiale forhold osv. Første gang jeg snakket med legen om det og ba om henvisning til utredning sa han at ikke alle får hjelp, at man må ha hindringer i livet for å komme seg videre. Veldig synd fordi mange holder hodet over vann uten å få hjelp. Jeg er veldig fornøyd med behandlingen jeg har fått, så har kanskje vært heldig hele veien der. Veldig synd at man må kjempe for å få hjelp, men tilbudet er vel magert i forhold til alle som ønsker hjelp at de må prioritere strengere.. Første steg er å få legen til å skrive en god henvisning Anonymkode: bed80...8fa
Gjest AnomynBruker Skrevet 20. januar 2022 #26 Skrevet 20. januar 2022 Jeg tror du må bytte fastlege TS, for han har nok skrevet en for dårlig henvisning. Jeg var hos legen i sommer for å be han om henvisning til et kirurgisk inngrep. Etter vi var ferdig med å prate om dette spurte han om jeg noen gang hadde tenkt tanken på om jeg hadde ADHD, og om jeg ville utredes. - Det kan jeg vel, sa jeg. Jeg fikk offentlig utredning. Og jeg har ADHD, uten noen som helst tvil. Jeg fullførte VGS på normert tid med ok snitt. Jeg har bachelor som stod til en B. Jeg har venner. Jeg er gift. Jeg har ingen rusproblemer. Jeg har aldri fått innkasso. Jeg kommer aldri for sent. Jeg er stabil i arbeidslivet. Men jeg har tusen tanker i hodet. Jeg jobber til jeg stuper. Eller bare sitter der og stirrer. Jeg trener for hardt og pådrar meg skader. Jeg leter etter brillene mine, husnøklene og lommeboka hver eneste dag. Jeg avbryter folk, eller får ikke med meg hva de sier. Jeg blir sint om noen forstyrrer meg. Jeg blir dårlig av for mye støy. Kroppen min dirrer hele tiden. Jeg våkner alt for tidlig, gjerne 2 om natta, og drikker en kanne kaffe. Jeg har tusen prosjekter som aldri blir fullført. Jeg får til de "viktige" tingene, og roter til det som ikke er så viktig. En lege burde vite dette, at vi er forskjellige. Og du TS som sliter med de "viktige" tingene burde finne en flinkere lege. Ikke gi opp! Søk til du kommer deg inn.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #27 Skrevet 20. januar 2022 Jeg ville forklart hvilke utfordringer du har i hverdagen. Hva er vanskelig for deg praktisk sett. Jeg fikk utredning da jeg spurte, men det er mulig det var litt fordi jeg var på AAP på det tidspunktet at det var lettere for meg. Kanskje du trenger en bedre henvisning dersom det er DPS som er vanskelige her. Anonymkode: 67cc4...831
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #28 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg jobber i en instans som ofte er med på å henvise. Jeg skriver ofte lange brev med fyldige beskrivelser, og da kommer "alle" inn. Det er veldig viktig at fastlegen beskriver at utfordringene dine går utover arbeid, hverdag og fritid og har gjort det siden du var liten. mange fastleger sender henvisning raskt med lite info. Det er masse kriterier for hvilken informasjon fastlege bør ha med i henvisning, og tynne henvisninger blir ofte avvist fordi det faktisk ikke er nok grunnlag ut fra det som står skrevet., Anonymkode: a3260...ff0 Jeg fikk familie og nære til å skrive om meg og hvordan de oppfatter meg. Sendte det ved søknaden, og kom rett inn på dps. Jeg er vel typisk "velfungrende" utad, men sliter veldig innvendig. Maskerer voldsomt. Hvordan du tilsynelatende fungerer, er ikke det som er avgjørende. Tenk på hva det koster deg å fremstå som velfungerende. Anonymkode: 188dd...15b 1
Avalon Skrevet 20. januar 2022 #29 Skrevet 20. januar 2022 Finn en nevropsykolog eller psykiater som tar utredning og som har bedriftsavtale. Da betaler du like mye som du hadde gjort til dps. Dessverre er dps bare sånn og det skjer alt for ofte for alt for mange. Ikke gi opp! En privat utreder med bedriftsavtale er sannsynligvis veien til diagnose kortere enn hos dps, til og med hvis en tar ventetid i betraktning også.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #30 Skrevet 20. januar 2022 Jeg har adhd/add selv og kan fortelle litt. Det virker som det er ekstremt mange som prøver å få en adhd diagnose, og er ekstremt mange som søker, skjønner om de har fullt opp og henvisningen må da være godt forklart med hva du sliter med. jeg sliter så ekstremt i en alder rett under 30, og skal på videre utredning på dps for å finne ut om det kan være noe mer. det jeg sliter med er hukommelse, forståelse, konsentrasjon, uro inni meg og tankekjør og rastløse bein, lærevansker, osv. klarer ikke se sammenhengen i ting, tror jeg forstår men det gjør jeg ikke. Jeg er så sikker på at jeg har rett at jeg drar det kjempelangt og prøver å forklare meg, så kan det gå noen dager også går det opp for meg: hva søren skjedde? Det er jo meg det er noe i veien med? Den personen hadde jo rett! Det er min hjerne som tror og tror, men jeg klarer ikke å se realiteten eller sammenhengen og misforstår uansett hvor godt folk forklarer. ødelegger kjæresteforhold og alt rundt meg pga jeg misforstår og ikke forstår ting, og tror noe helt annet enn det som blir sagt og hjernen blir fucked up. når jeg blir fortalt hva jeg skal gjøre så gjør jeg enten ikke alt jeg skal, eller noe annet enn det som blir sagt, akkurat som at noe blokkerer, og endrer på informasjon, selvom jeg fortsatt vet hva folk sa. jeg faller ut i samtaler, vet hva jeg skal si, men glemmer det på 1sec, stammer, stopper, tenker, alt er bare dritt. Folk kan si noe 15 ganger på en time og jeg glemmer like fort, husker ikke ting som har hendt tidligere heller, det er som at hele hodet bare er et tomt skall. Så alt er vanskelig med både jobb, hus, barn. Et ekstremt tankekjør, humørsvingninger til 1000, depresjon og angst om en annen, opp og ned. En Berg og dalbane som har vart hele livet. Ikke fått til noen jobber og måtte slutte i drømmejobben, og jeg er så forbanna på den adhden at jeg ikke kunne få til den jobben jeg elsket, jeg øvde og øvde hver eneste dag i mange år, og i andre jobber. Nå er resultatet at jeg har gitt opp. Jeg orker ikke prøve mer, pga adhden og alle problemene så er nok det grunnen til utmattelsen jeg har i kroppen inkl verking. Jeg har skrevet ned huskelapper og hengt på dørene, skriver ALT jeg kommer på i notater på telefonen, og da mener jeg hver eneste gang jeg tenker på noe så må jeg skrive det ned. Alt jeg skal gjøre skriver jeg i kalenderen. kan glemme og pusse tennene, kan glemme vaskemaskinen i 1-2dager, må vaske på nytt og nytt, kommer ikke igang, legger sammen klær, så ligger de på badet til jeg husker å ta de. Samme med kjøkken og alt annet. Jeg klarer og SE det, men hjernen min registrerer det ikke. Selvom jeg sier til meg selv: skal ta det nå snart, så husker jeg det likevel ikke. ALT er en kamp. Jeg har prøvd å lage rutiner osv, men det går 1 dag, så er det tilbake til det samme. jeg skulle VIRKELIG ønske at jeg var normal, for dette er ikke noe gøy i det hele tatt! Jeg hater den adhden, om det ikke er noe mer da. alle sliter forskjellig, noen mer enn andre. Har aldri følt at jeg har lest eller sett andre som sliter såpass som meg. Men du må forklare hva du sliter med i hverdagen, arbeid, lesing, skriving, kroppen, hodet, alt. Så tror jeg de godtar henvisningen ❤️ Jeg klarte også foresten en utdanning på overtid, med å dele opp skoleår, læretid osv. tok mange år, jeg bestod KUN pga jeg skrev at jeg så mine egne feil. alt i praksis var omtrent feil. Så det ødelegger mye for meg også, vist noen kommer å sier: ja men du "klarte" jo en utdanning. Ja men på feil grunnlag. Prøvde i 2 år etter utdanning, men jeg klarte ikke å lære meg det, så det gikk ikke. håper det ordner seg for deg og at du forstod litt mer om hva som er viktig å få med ❤️ Anonymkode: 693bf...b2f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #31 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har adhd/add selv og kan fortelle litt. Det virker som det er ekstremt mange som prøver å få en adhd diagnose, og er ekstremt mange som søker, skjønner om de har fullt opp og henvisningen må da være godt forklart med hva du sliter med. *SNIP* Anonymkode: 693bf...b2f TS her Tusen takk for svar ❤️ Du skrev veldig utfyllende og det var veldig hjelpsomt! Jeg har laget meg en liste som jeg tenkte jeg skulle kanskje få legen min til å ta med i søknaden på neste henvisning. Jeg tok med en liste sist gang også, men den var litt for generell og lite personlig. Nå har jeg laget en liste med litt konkrete ting jeg sliter med i hverdagen. Så får håpe neste henvisning blir godkjent. Tusen takk for svar alle sammen, igjen. Føler meg så utrolig SINNA for at vi som trenger hjelp må kjempe for det. Finner det bare så utrolig urettferdig at man nesten blir tvungen til å gå privat når man ikke har økonomien fra før av. Når man nesten ikke har noe utdannelse at man skal forventes til å kunne klare å betale dyre dommer.. Anonymkode: dae5d...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #32 Skrevet 26. august 2022 On 1/19/2022 at 4:45 PM, AnonymBruker said: Jeg fikk avslag første gangen og fikk da legen til å klage. Fikk gjennomslag og skal på utredning hos DPS i februar. Det var godt nok (i hvert fall andre gangen) at jeg sliter med å holde på jobber og at det gir utfordringer i hverdagen privat. Jeg får toppkarakterer på skolen og driver med min andre utdanning nå, men jeg har allikevel mange symptomer på ADHD. Jeg har aldri hatt en jobb mer enn 1 år. Ingen med ADHD er like. Det som er felles er at man sliter både privat og i skole/jobb-sammenheng, så prøv å vise til at det er problemer på flere områder/arenaer i livet. Dette var legen min veldig tydelig på at man måtte vise til. Anonymkode: 407bd...43c Litt gammel tråd, men hvordan gikk det med deg? Ser at jeg kan sammenligne meg litt med deg, da jeg også har møtt motstand pga høyere utdanning, toppkarakterer og langvarig forhold.. Nevropsykologen tok ikke en gang en anamnese og var uinteressert i å høre om hva jeg faktisk sleit med, og hvor vill barndommen og ungdomstiden min egentlig var. Hva sliter/slet du med i hverdagen? Og fikk du gjennomslag til slutt? Var det adhd eller noe annet? Kanskje longshot a spørre så lenge etter men 🙈😊 Anonymkode: fe639...c64
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #33 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 18.22): Litt gammel tråd, men hvordan gikk det med deg? Ser at jeg kan sammenligne meg litt med deg, da jeg også har møtt motstand pga høyere utdanning, toppkarakterer og langvarig forhold.. Nevropsykologen tok ikke en gang en anamnese og var uinteressert i å høre om hva jeg faktisk sleit med, og hvor vill barndommen og ungdomstiden min egentlig var. Hva sliter/slet du med i hverdagen? Og fikk du gjennomslag til slutt? Var det adhd eller noe annet? Kanskje longshot a spørre så lenge etter men 🙈😊 Anonymkode: fe639...c64 Litt usikker på om det var jeg som skrev den Alt stemmer i forhold til at jeg er på utdanning nummer 2 med toppkarakterer, at jeg begynte på utredning i februar osv, men det kan jo være flere av oss. Jeg velger uansett å svare. Jeg sliter med mye forskjellig, men det største problemet er at jeg er ufokusert, at jeg prater for mye og avbryter folk, at jeg aldri kommer igang med ting som skulle ha vært gjort and the list goes on and on. Jeg fikk gjennomslag til slutt. Jeg begynte utredning hos DPS i februar, fikk diagnosen (ADD, eller ADHD uoppmerksom type som det vel heter np) nå i juli og begynner på medisiner (sannsynligvis) i september. Ikke gi deg! Bytt fastlege om du må. Det er viktig at man blir tatt på alvor. Anonymkode: 407bd...43c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #34 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 13.14): Så merkelig at de bare kan avslå en slik utredning. Jeg ble utredet for noen år siden etter at jeg hadde tatt det opp med fastlegen. Det etter å ha hatt hypothyreose hele mitt voksne liv og etterhvert andre potensielle autoimmune festligheter, som alle kan gi noen symptomer som er felles for adhd. Jeg hadde tatt utdanning og var fortsatt i jobb på utredningstidspunktet, men strev stadig mer med å henge med i hverdagen pga de kognitive utfordringene, så jeg foreslo utredning for legen for å se om en del av problemet kunne ligge der, og om i så fall en evt medisinell behandling kunne hjelpe. (Jeg har en sønn med adhd og under hans utredning lærte jeg mye om meg selv og så fellestrekkene fra egen oppvekst.) Jeg endte opp med en adhd-diagnose, og medisiner hjalp en del. Jeg har ikke slitt med angst og depresjoner selv, men vet at det er noe som kan følge med ADHD. Anonymkode: e4b40...3cd Hvorfor er det merkelig? Om Dps skulle sagt ja til alle som ønsker en utredning for det ene eller det andre hadde det ikke vært nok kapasitet igjen til å hjelpe andre pasienter. Så det sier seg jo er jo selv at de må prioritere. Anonymkode: 3a11a...31c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #35 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 16.48): Psykologen min fant en psykiater med offentlig avtale og sendte henvisning direkte. Er det en mulighet? Skriv henvisning sammen med fastlegen og finn en psykiater som gjør utredning? Du har krav på utredning. Anonymkode: bd4ed...cd3 Nei Anonymkode: beb73...85e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #36 Skrevet 27. august 2022 Som noen her nevner så må du dokumentere alle vaskene dine godt. Du må være plaget såpass at det har store konsekvensen i livet ditt og for helsen din. Selv fikk jeg ikke utredning første gang fordi psykiateren mente jeg hadde angst og bipolar. Da jeg mange år senere endelig fikk utredning og riktige medisiner så forsvant både angst og humørsvingninger. Medisinene har grusomme bivirkninger men er verdt å ta når jeg klarer å fungere på jobb og holder en viss orden hjemme.. Lykke til! Anonymkode: 94bf4...8ec
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #37 Skrevet 28. august 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Litt usikker på om det var jeg som skrev den Alt stemmer i forhold til at jeg er på utdanning nummer 2 med toppkarakterer, at jeg begynte på utredning i februar osv, men det kan jo være flere av oss. Jeg velger uansett å svare. Jeg sliter med mye forskjellig, men det største problemet er at jeg er ufokusert, at jeg prater for mye og avbryter folk, at jeg aldri kommer igang med ting som skulle ha vært gjort and the list goes on and on. Jeg fikk gjennomslag til slutt. Jeg begynte utredning hos DPS i februar, fikk diagnosen (ADD, eller ADHD uoppmerksom type som det vel heter np) nå i juli og begynner på medisiner (sannsynligvis) i september. Ikke gi deg! Bytt fastlege om du må. Det er viktig at man blir tatt på alvor. Anonymkode: 407bd...43c Så fint at du svarte, og så bra at du fikk hjelp! Det gir motivasjon til å fortsette kampen. Fastlegen min tok meg på alvor altså, men nevropsykologen jeg ble henvist til gjorde det ikke. Det eneste jeg gjorde var å fortelle kronologisk hvor jeg har vært i livet, ta disse evnetestene og oppmerksomhetstestene (som jeg scoret godt på, nettopp fordi jeg elsker slike oppgaver/puslespill, jeg slapper jo av med sånt på mobilen) og én depresjons-egenrapporteringsskjema... Av hva jeg leser om hva som skal inngå i diagnostisering så er all hovedvekt på forskjellige intervju-skjemaer og beskrivelse av symptomer, samt at plagene må ha vært tilstede i barndommen. Denne nevropsykologen la all vekt på disse testene og tidslinjen han spurte etter var ikke en gang detaljert, bare sånn i det året jobbet jeg, i dette året startet jeg den ene utdanningen.. Han henviste meg til dps for moderat til alvorlig depresjon. Men det er jeg jo ikke. Jeg kan kanskje gå fra alvorlige og dypt depressive tanker i det ene øyeblikket til sprudlende glede i det andre øyeblikket, fordi jeg lot meg avlede i tankespinnet. Jeg er igrunn ikke i tvil om diagnosen da vi har veldig mye adhd i familien. Både flere søsken, onkel, to tantebarn og tre tremenninger. Og nå som jeg har stiftet familie så går ikke symptomene bare ut over meg, men også de to små barna våre. Samt forholdet henger i en syltynn tråd. Og jobben vet jeg snart ikke om jeg orker lenger. Mest fordi jeg kjeder meg, ikke fordi den er for belastende. Så ja, det er bare godt å se at det faktisk kan være håp selv om man har klart seg gjennom skolegang og gått under radaren. Men man er jo nesten prisgitt at den behandleren vet hva den driver med og det virker det jo ikke som alle gjør. Anonymkode: fe639...c64
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #38 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så fint at du svarte, og så bra at du fikk hjelp! Det gir motivasjon til å fortsette kampen. Fastlegen min tok meg på alvor altså, men nevropsykologen jeg ble henvist til gjorde det ikke. Det eneste jeg gjorde var å fortelle kronologisk hvor jeg har vært i livet, ta disse evnetestene og oppmerksomhetstestene (som jeg scoret godt på, nettopp fordi jeg elsker slike oppgaver/puslespill, jeg slapper jo av med sånt på mobilen) og én depresjons-egenrapporteringsskjema... Av hva jeg leser om hva som skal inngå i diagnostisering så er all hovedvekt på forskjellige intervju-skjemaer og beskrivelse av symptomer, samt at plagene må ha vært tilstede i barndommen. Denne nevropsykologen la all vekt på disse testene og tidslinjen han spurte etter var ikke en gang detaljert, bare sånn i det året jobbet jeg, i dette året startet jeg den ene utdanningen.. Han henviste meg til dps for moderat til alvorlig depresjon. Men det er jeg jo ikke. Jeg kan kanskje gå fra alvorlige og dypt depressive tanker i det ene øyeblikket til sprudlende glede i det andre øyeblikket, fordi jeg lot meg avlede i tankespinnet. Jeg er igrunn ikke i tvil om diagnosen da vi har veldig mye adhd i familien. Både flere søsken, onkel, to tantebarn og tre tremenninger. Og nå som jeg har stiftet familie så går ikke symptomene bare ut over meg, men også de to små barna våre. Samt forholdet henger i en syltynn tråd. Og jobben vet jeg snart ikke om jeg orker lenger. Mest fordi jeg kjeder meg, ikke fordi den er for belastende. Så ja, det er bare godt å se at det faktisk kan være håp selv om man har klart seg gjennom skolegang og gått under radaren. Men man er jo nesten prisgitt at den behandleren vet hva den driver med og det virker det jo ikke som alle gjør. Anonymkode: fe639...c64 Du sier noe der! Jeg var først hos en psykolog for noen år siden og da spurte jeg psykologen om jeg kunne ha ADHD. Hun svarte tvert at det var helt umulig fordi jeg satt relativt stille på stolen Det verste av alt var at jeg, som ung og dum, trodde hun visste hva hun pratet om… så jeg tok det ikke opp igjen før samboeren min krevde at jeg skulle be om utredning for 1 år siden. Jeg tok forresten aldri noen evnetester. Det var kun samtaler om plager jeg har og hadde, samt en samtale med mine foreldre. Anonymkode: 407bd...43c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #39 Skrevet 30. august 2022 On 8/28/2022 at 10:16 PM, AnonymBruker said: Du sier noe der! Jeg var først hos en psykolog for noen år siden og da spurte jeg psykologen om jeg kunne ha ADHD. Hun svarte tvert at det var helt umulig fordi jeg satt relativt stille på stolen Det verste av alt var at jeg, som ung og dum, trodde hun visste hva hun pratet om… så jeg tok det ikke opp igjen før samboeren min krevde at jeg skulle be om utredning for 1 år siden. Jeg tok forresten aldri noen evnetester. Det var kun samtaler om plager jeg har og hadde, samt en samtale med mine foreldre. Anonymkode: 407bd...43c Så bra! Kan jeg spørre hva slags behandler du har møtt hos dps? Har det vært en tverrfaglig utredning med både psykolog og psykiater? Eller kun psykiater f. Eks? Hvis det var psykolog inne i bildet, var vedkommende spesialisert på akkurat adhd og lignende diagnoser? Jeg skal møte en psykolog som er spesialisert innenfor depresjon, så jeg er litt redd for at vedkommende kommer til å henge alt jeg sier av symptomer og plager på sine kunskaper om depresjon 🙈 Anonymkode: fe639...c64
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #40 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra! Kan jeg spørre hva slags behandler du har møtt hos dps? Har det vært en tverrfaglig utredning med både psykolog og psykiater? Eller kun psykiater f. Eks? Hvis det var psykolog inne i bildet, var vedkommende spesialisert på akkurat adhd og lignende diagnoser? Jeg skal møte en psykolog som er spesialisert innenfor depresjon, så jeg er litt redd for at vedkommende kommer til å henge alt jeg sier av symptomer og plager på sine kunskaper om depresjon 🙈 Anonymkode: fe639...c64 Nå spurte du godt jeg vet at jeg har møtt to personer, men jeg er søren ikke sikker på hvilken yrkestittel de hadde. Den ene utredet meg og den andre skal hjelpe meg med å finne riktig medisiner. På meg virket det ikke som om hun som utredet meg hadde så veldig peiling på ADHD. Hun fulgte spørreskjemaene slavisk og var usikker på om noen av de tingene jeg fortalt utenom det kunne knyttes til adhd. Når det er sagt, så var hun veldig hyggelig og prøvde å lytte så godt hun kunne samtidig som hun skrev ned ting på alle disse skjemaene sine 😅 Så jeg følte meg godt ivaretatt! Anonymkode: 407bd...43c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå