AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #41 Skrevet 31. august 2022 jeg tok privat utredning,pga lang kø i det offentlige. det ble konkludert med at jeg var "helt normal", jeg er ganske uenig, og vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: 1e234...53b
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 31. august 2022 #42 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 15.28): Gå privat. Eneste som funker når man er «høytfungerende» Anonymkode: 46db4...45f Hvor/hvordan starter jeg en slik prosess? -Jeg kommer ikke gjennom via fastlege engang.. Men jeg vet selv hva jeg trenger etter disse årene.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #43 Skrevet 2. september 2022 Maatte_ha_konto skrev (På 31.8.2022 den 15.12): Hvor/hvordan starter jeg en slik prosess? -Jeg kommer ikke gjennom via fastlege engang.. Men jeg vet selv hva jeg trenger etter disse årene. Det er ikke meg du spør, men svarer fordi jeg akkurat har vært gjennom det 😅 Du kan velge privat eller å gå til fastlegen. Velger du privat kan du for eksempel kontakte Volvat, men det koster en god del. Du kan kontakte fastlegen, så sender han/hun en henvisning til DPS. Der kan man ofte få avslag første ganen, men da er det bare å klage. Det tar mye lenger tid hos DPS enn privat, men det koster mye mindre. Anonymkode: 407bd...43c
kraftwerk Skrevet 2. september 2022 #44 Skrevet 2. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 9.09): Jeg fikk mitt første avslag på ADHD utredning. Grunnlaget for avslaget var at jeg fikk en angstdiagnose i 2014 og at det ikke er beskrevet en nedsatt funksjonsevne i henvisningen. Hva mener de med nedsatt funksjonsevne? Jeg klarer så vidt å holde på den jobben jeg har. Jeg klarer så vidt å holde på det forholdet jeg har. Jeg har ingen venner fordi jeg ikke klarer å holde på de. Jeg klarte så vidt å bli ferdig med en utdanning, og fikk fagbrev på 4 år med overtid. Angst og depresjon sliter jeg med i perioder. Det var psykologen min for et par år siden som scoret meg høy for ADHD, og ville derfor sende meg på utredning. Jeg fulgte det bare ikke opp, og nå sitter jeg her.. Er det bare å gi opp? Hva er det de mener med nedsatt funksjonsevne? Er det da jeg mister jobben? Kjæresten min går fra meg? Hva mener de? Anonymkode: dae5d...c5b Du må klage på avslaget. I brevet du fikk står det at du har en frist på deg å klage, det er en rettighet vi alle har iht vedtak. Må også si at jo mer omfattende, beskrivende henvisning som blir sendt for deg - jo større er sjansen for å komme igjennom med en gang. Har blitt fortalt det av flere psykologer på DPS b.la Bestill ny time hos fastlegen, si det samme til han slik at han kan dokumentere din nedsatte funksjonsevne - så legger du ved det dokumentet i klagen din. Endret 2. september 2022 av kraftwerk
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #45 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 15.08): jeg tok privat utredning,pga lang kø i det offentlige. det ble konkludert med at jeg var "helt normal", jeg er ganske uenig, og vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: 1e234...53b Privat pleier å være veldig grundig. Kanskje det ikke er ADHD du har, da. Anonymkode: 56c2d...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #46 Skrevet 5. september 2022 Trådstarter her! Jeg hadde helt glemt denne tråden! Tusen takk for gode svar alle sammen. Forrige uke fikk jeg faktisk påvist ADHD uoppmerksom type. Det var en lettelse for meg å faktisk få det på papir. Hvis noen lurer - Jeg fikk først avslag hos DPS (det som står i første posten). Jeg dro til legen etter avslag, og spurte om å få henvisning til nevropsykolog. Gjorde masse tester hos nevropsykolog, og nevropsykolog kunne ikke si noe om at jeg hadde ADHD eller ikke. Men hvis ønskelig, skulle han sende en anbefaling til DPS om videre utredning. DPS godkjente endelig henvisningen fra lege\nevropsykolog! Anonymkode: dae5d...c5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #47 Skrevet 6. september 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Trådstarter her! Jeg hadde helt glemt denne tråden! Tusen takk for gode svar alle sammen. Forrige uke fikk jeg faktisk påvist ADHD uoppmerksom type. Det var en lettelse for meg å faktisk få det på papir. Hvis noen lurer - Jeg fikk først avslag hos DPS (det som står i første posten). Jeg dro til legen etter avslag, og spurte om å få henvisning til nevropsykolog. Gjorde masse tester hos nevropsykolog, og nevropsykolog kunne ikke si noe om at jeg hadde ADHD eller ikke. Men hvis ønskelig, skulle han sende en anbefaling til DPS om videre utredning. DPS godkjente endelig henvisningen fra lege\nevropsykolog! Anonymkode: dae5d...c5b Hvorfor kunne ikke nevropsykologen si noe om at du hadde/ikke hadde diagnosen? Så vedkommende noe om hvorfor? Anonymkode: fe639...c64
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #48 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.04): Du kan også få utredning for ADHD på Volvat, hvis du har penger til det. Anonymkode: 407bd...43c Hva koster det? Anonymkode: 3e8c1...a71
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #49 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 10.39): Jeg forstår bare ikke hva som er alvorlig nok for DPS? Er det alvorlig nok at jeg sliter med indre uro konstant? Jeg får ikke fri fra tankene mine? Sliter med å kontrollere følelser, spesielt sinne? Sliter med å konsentrere meg på jobb? Glemmer avtaler på jobb og privat? Føler jeg bare "klager" med disse plagene. De tenker nok at "ja, du har jo 100% jobb, fagbrev, samboer og hus, så det kan jo ikke være så ille". Men hallo!! Jeg sliter med å holde på 100% jobb, sleit i mange år for å få fagbrevet. Sliter med å holde på samboer, sliter med å betale regninger på tiden!! Anonymkode: dae5d...c5b Der du skriver her må beskrives i henvisning. Anonymkode: ae53c...413
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #50 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der du skriver her må beskrives i henvisning. Anonymkode: ae53c...413 Beklager. Så nå at du var ferdig med utredning 😊👍 Anonymkode: ae53c...413
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #51 Skrevet 12. september 2023 Man vise til funksjonsfall, eller ihvertfall funksjonsproblemer. For min del er det husarbeid. Klarer utdanning, avtaler, økonomi men husarbeid er helt uoverkommelig Med Aduvanz fikk jeg konsentrasjonsevne nok til å sortere, omorganisere og vaske grundigere enn det har vært gjort på flere år. Troe ikke noen uten sterk ADD kan skjønne hvor umulig det var å få det gjort før. Jeg har også mye mer ro og tilstedeværelse ellers i livet. Anonymkode: 7263c...c77
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #52 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 19.31): Det er ikke meg du spør, men svarer fordi jeg akkurat har vært gjennom det 😅 Du kan velge privat eller å gå til fastlegen. Velger du privat kan du for eksempel kontakte Volvat, men det koster en god del. Du kan kontakte fastlegen, så sender han/hun en henvisning til DPS. Der kan man ofte få avslag første ganen, men da er det bare å klage. Det tar mye lenger tid hos DPS enn privat, men det koster mye mindre. Anonymkode: 407bd...43c Hva koster det privat? Anonymkode: 3e8c1...a71
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #53 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man vise til funksjonsfall, eller ihvertfall funksjonsproblemer. For min del er det husarbeid. Klarer utdanning, avtaler, økonomi men husarbeid er helt uoverkommelig Med Aduvanz fikk jeg konsentrasjonsevne nok til å sortere, omorganisere og vaske grundigere enn det har vært gjort på flere år. Troe ikke noen uten sterk ADD kan skjønne hvor umulig det var å få det gjort før. Jeg har også mye mer ro og tilstedeværelse ellers i livet. Anonymkode: 7263c...c77 Jo, men alle får mer konsentrasjon og effektivitet på Aduvanz. Uansett, gratulerer med diagnosen Anonymkode: b6eaf...2b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå