AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #101 Del Skrevet 17. januar 2022 Blir helt matt av at enkelte pårørende kan være så inni helvete.. ja hva skal man si 🙄 Anonymkode: c9361...9bb 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #102 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke sykepleierne som dreper henne. De jobber livet av seg under dårlige forhold. Er det noen som dreper henne er det de som bestemmer hvordan det skal være på sykehjemmet. Dvs, regjeringen og helseministeren. De styrer nemlig sykehjemsdirektøren og institusjonssjefen, som igjen styrer avdelingslederen. Anonymkode: fedcc...d3b Word. Anonymkode: fedcc...d3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 17. januar 2022 #103 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eldre og syke skulle gjerne hatt muligheten til å velge når de vil avslutte livet selv, og med den verdighet de ønsker, men denne luksusen har vi i Norge ikke. At du kaller eldreomsorgen luksus vitner om din uvitenhet. Anonymkode: fa956...8ab Enig er fullt enig i at det burde vært debatt om aktiv dødshjelp etter se faren min dø sakte men sikkert ved at all næring ble stoppet. Der blir en ikke hørt. Å se en kropp kjempe så for livet og den som sitter og ser på vet at kroppen er dømt til å tape. Er bare man vet ikke hvor mange dager den klarer å kjempe. På sykehjemmet der svarte ei at de har opplevd at folk har levd opp i 30 dager uten mat og drikke. At det er fysisk mulig er en gåte. Syns pappa hadde fått et mye verdigere avgang fra denne verden ved og fått et sprøytestikk og fått sovnet i fred og ro. Det der var det mest grusommeste jeg noen gang har opplevd. Unner ingen å havne i den situasjonen. Ja en mister råderetten over eget liv når en blir gammel. Man er degradert til pakkepost som sendes hit og dit. Har du mulighet til å skifte sted for moren din?? utrolig mange spydige kommentarer her. Gled dere selv til dere havner der så får vel pipa en annen lyd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. januar 2022 #104 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hvis det går så langt at din mor er på intravenøst vil det vel si at det har gått noen dager da? Bryr du deg ikke nok om din mor til å titte innom eller ringe henne på flere dager? Selv om du har dårlig samvittighet det ingen grunn til å skyve skylden over på sykepleierne. Anonymkode: a6809...288 tenker og at når de gir iv så har de forsøkt alt først. Høres ut som at de prøver å hjelpe som best de bare kan, og så må ts bare akseptere at med alderdom så kommer det uunngåelige. Vi ønsker gjerne st våre foreldre skal leve for alltid, men det gjør de dessverre ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #105 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel også det eneste rasjonelle. Spesielt om det kan redde liv! TS Anonymkode: 2c006...bb2 Hvor mye liv kan de redde tenker du? Mora di er lagt inn på langtidsavdelingen, det er et pent ord for «siste stopp før kista». Hun er der hun skal dø og den lille tiden hun har igjen er kjip og trist uavhengig av om hun spiser. Mange gamle og skrøpelige sulter seg ihjel, mora di er tilsynelatende en av dem. Anonymkode: abfe3...495 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #106 Del Skrevet 17. januar 2022 June1996 skrev (7 timer siden): Enig. Trist at sykepleierne er mer opptatt av å slippe å gå 100 meter ekstra for å gi mat til en pasient i en annen avdeling enn å passe på at pasientene deres overlever. Jeg jobber på kortidsavdeling. Jeg har ikke tid til å gå på toalettet eller spise selv ila vakten, når skal jeg ha mulighet for å "gå de 100 meterene"? Din mor er nok en av mange som har flyttet fra kort til langtidsavdeling, skal jeg gå rundt til alle mener du? Anonymkode: 301a8...624 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. januar 2022 #107 Del Skrevet 17. januar 2022 GrønnNellik68 skrev (5 timer siden): Enig er fullt enig i at det burde vært debatt om aktiv dødshjelp etter se faren min dø sakte men sikkert ved at all næring ble stoppet. Der blir en ikke hørt. Å se en kropp kjempe så for livet og den som sitter og ser på vet at kroppen er dømt til å tape. Er bare man vet ikke hvor mange dager den klarer å kjempe. På sykehjemmet der svarte ei at de har opplevd at folk har levd opp i 30 dager uten mat og drikke. At det er fysisk mulig er en gåte. Syns pappa hadde fått et mye verdigere avgang fra denne verden ved og fått et sprøytestikk og fått sovnet i fred og ro. Det der var det mest grusommeste jeg noen gang har opplevd. Unner ingen å havne i den situasjonen. Ja en mister råderetten over eget liv når en blir gammel. Man er degradert til pakkepost som sendes hit og dit. Har du mulighet til å skifte sted for moren din?? utrolig mange spydige kommentarer her. Gled dere selv til dere havner der så får vel pipa en annen lyd. Trist å høre om faren din. Det samme skjedde med mamma, bare at det tok mye kortere tid. Var bare snakk om dager. Skjønner at det var vondt å stå i. Uansett: Som helsearbeider er jeg oppriktig nysgjerrig på hva du mener med at «all næring ble stoppet». Når livet går mot slutten, stopper næringsinntaket seg selv gjerne. Første tegn på dette er at det begynner å bli vanskelig å få i pasienten mat. Da er ikke kunstig ernæring veien å gå. Kunstig ernæring er beregnet på de som pga en sykdom man mener er forbigående ikke greier å spise vanlig. Kunstig væske og ernæring vil bare forlenge prosessen det tar å dø ytterligere. Det er ikke meningen at vi skal dø med iv væske påkoblet. Man dør ikke fordi man slutter å spise, man slutter å spise fordi man er i ferd med å dø. Nå kjenner jeg ikke til hva som skjedde med faren din, snakker derfor generelt. Ang det å ikke bli hørt; hvis fex de pårørende ønsker å gi pasienten kunstig ernæring, og legen mener dette ikke er til nytte for pasienten heller tvert om, er det legens jobb å si nei til dette. Helsepersonell er der for pasienten, ikke de pårørende primært. Hilsen mangeårig helsearbeider innen eldreomsorg og palliasjon. Vil legge til at vi alltid tilbyr drikke så lenge pasienten er bevisst og har ønske/glede av dette. Etter det fuktes munnhulen. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 17. januar 2022 #108 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Blir helt matt av at enkelte pårørende kan være så inni helvete.. ja hva skal man si 🙄 Anonymkode: c9361...9bb Navlebeskuende . ( kan man si) 🙈😂 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. januar 2022 #109 Del Skrevet 17. januar 2022 Vil bare legge til at vi i helsevesenet har et begrep; pårørendedrypp. Det er en døende som ligger med et intravenøst væskedrypp som går saaaaakte inn, fordi de pårørende av en eller annen grunn har fått for seg dette, tror at pasienten kjenner på tørst eller noe. Av og til er det kul umulig å få de pårørende til å forstå. Prøver derfor litt folkeopplysning; Grunnen til at dryppet går så sakte inn, er hverken at vi ønsker å drepe eller pine pasienten, tvert om. Det er fordi som tidligere sagt, det er mot naturen å dø mens man blir væska opp. Når man er i ferd med å dø, ligger det i sakens natur at organene i kroppen gradvis slår seg av, dette gjelder også nyrer og hjerte. Hjertet er sentralt i å frakte væske (blod) rundt i kroppen, overskuddet skilles ut via nyrene. Når disse organene funker dårlig, kan væske hope seg opp i kroppen, fex i lunger. Det kan gi den fryktede komplikasjonen lungeødem, som innebærer at pasienten drukner i sin egen væske. Lungene fylles opp innenfra. Dette kan ikke stoppes, og pasienten dør gjerne boblende full av angst med traumatiserte pårørende på sidelinja. Heller å dø stille og rolig litt inntørka, enn å dø i lungeødem, sier jeg bare. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #110 Del Skrevet 17. januar 2022 Aureka skrev (11 timer siden): Det var leit. Handler dette kun om avdelingsbytte? Bor du li nærheten og har mulighet til å bistå ved måltider? På mors sykehjem blir pårørende jaget ut under måltidene. Ikke engang på jule- og nyttårsaften fikk jeg sitte med henne. Heldigvis synes hun maten er god og har nå blitt tatt av intravenøst. Jeg forholder meg selvsagt til reglene uten kommentarer, men synes det er trist for mor, som øvrig er helt klar, at hun ikke kunne ha selskap av meg under jule- og nyttårsmiddagen. Selv takler jeg fint å sitte i en sykehjemsgang og vente halvannen time på juleaften. Anonymkode: d7924...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. januar 2022 #111 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På mors sykehjem blir pårørende jaget ut under måltidene. Ikke engang på jule- og nyttårsaften fikk jeg sitte med henne. Heldigvis synes hun maten er god og har nå blitt tatt av intravenøst. Jeg forholder meg selvsagt til reglene uten kommentarer, men synes det er trist for mor, som øvrig er helt klar, at hun ikke kunne ha selskap av meg under jule- og nyttårsmiddagen. Selv takler jeg fint å sitte i en sykehjemsgang og vente halvannen time på juleaften. Anonymkode: d7924...dc7 Helt enig med deg. Dårlig taklet av sykehjemmet. Hos oss har det vært mange pårørende som har feiret jul sammen med «sin» pasient, da fortrinnsvis inne på pasientens private rom. Skulle bare mangle. Dette må du ta opp til neste gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. januar 2022 #112 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På mors sykehjem blir pårørende jaget ut under måltidene. Ikke engang på jule- og nyttårsaften fikk jeg sitte med henne. Heldigvis synes hun maten er god og har nå blitt tatt av intravenøst. Jeg forholder meg selvsagt til reglene uten kommentarer, men synes det er trist for mor, som øvrig er helt klar, at hun ikke kunne ha selskap av meg under jule- og nyttårsmiddagen. Selv takler jeg fint å sitte i en sykehjemsgang og vente halvannen time på juleaften. Anonymkode: d7924...dc7 høres rart ut. Pleier ikke være sånn 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BrittEkeberg Skrevet 17. januar 2022 #113 Del Skrevet 17. januar 2022 Er din mor dement? Demente personer er ikke seg selv lengre. De har ofte dårlig matlyst, er triste, sinte, irritable. De har det ikke bra. Når hun nå får intravenøs mat, får hun dekt dagsbehovet for næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #114 Del Skrevet 17. januar 2022 Bacteria skrev (15 minutter siden): Helt enig med deg. Dårlig taklet av sykehjemmet. Hos oss har det vært mange pårørende som har feiret jul sammen med «sin» pasient, da fortrinnsvis inne på pasientens private rom. Skulle bare mangle. Dette må du ta opp til neste gang. Tror neppe det blir en "neste gang". Maleficenta skrev (12 minutter siden): høres rart ut. Pleier ikke være sånn Et av Norges største pleiehjem. Det står plakater om at pårørende skal holde seg vekke under måltidene. Hun deler for øvrig rom, så måltid sammen med henne på rommet var ikke noe alternativ. Den andre pasienten var veldig utagerende, stakkar. Anonymkode: d7924...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #115 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis hun ikke ønsker å ta til seg næring,er det ingen leger som igangsetter iv behandling.Dette innlegget er bare tull. Hilsen erfaren helsearbeider. Anonymkode: f92ff...50a Det stemmer kanskje for det stedet du jobber men langt fra alle steder. Vi mistet nylig farfar, der satte sykehjemmet iv på tross av at farfar nektet. Så det du kaller tuill er reelt for noen bare så det er sagt. Vår farfar var tydelig lenge før han havnet på sykehjemmet på hvilken behandling han ønsket og ikke i samråd med sin lege og sykehuset, like fullt valgte avdelingssykepler å gå imot dette, noe det ble klaget på fra både farfar og oss pårørende. Barna var daglig innom for å sikre at han fikk dem behandlingen som var avtalt mens denne ene sykepleieren ikke var enig i legen og farfars behandlingsplan. Så nei, det er ikke riktig at man ikke påtvinger pasienter behandling de ikke ønsker. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke vanlig at man bor på sykehjem for å bli bedre og for å forlenge livet. Det er siste stoppested med fokus på palliativ behandling og en verdig død. Pasienter som kommer til et sykehjem, er ofte multimorbide og trøtt av dage. Vi driver ikke med tvangsforing og intravenøs behandling hos pasienter som velger å slutte å innta væske og ikke ønsker å spise. Vi lindrer. Vi gir omsorg. Vi følger de ut av livet. Vi dreper ingen. Jeg tenker trådstarter bør ta en prat med avdelingssykepleier og primærkontakt til sin mor, slik at hun får en grundig innføring i hennes mor situasjon sett fra pleiernes perspektiv, samt en samtale om hva som skjer når livet går mot slutten. Her trenger pårørende kunnskap om hva som skal skje og eventuelt sykdomsforløp. Anonymkode: 22042...a56 For noen som ikke har en underliggende sykdom elelr er døden nær, men som trenger pleie av andre årsaker som for eksempel at de har mistet synet, er dårlig til bens eller lider av svimmelhet er sykehjemmet langtidsavdeling ikke et "siste stoppested for å dø" men et behov for hjelp og pleie - og for noen i ganske mange år. Det er ikke alltid snakk om lindring og palletativ behandling, det er snakk om å gi et vedrig liv til et menneske som trenger det, og ikke alltid snakk om gamle heller. På sykehjemmet hvor farfar var er det en ung dame, hun er ikke 40 ennå - hun har en sykdom som gjør at hun ikke vil kunne komme ut av sykehjemmet fordi kommunen ikke har tilbud eller økonomi for tilrettelagt hjelp hjemme. Hennes mann og barn er på besøk hver dag og hun vil leve i mange år ennå. Så nei, det er ikke alltid slik at normen en selv kjenner er den eneste rette. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Blir helt matt av at enkelte pårørende kan være så inni helvete.. ja hva skal man si 🙄 Anonymkode: c9361...9bb Hvordan ellers skal pårørende oppføre seg da mener du? Ta til takke med det de oppfatter som manglende behandling? Sitte stille i stolen fordi de ikke selv kan ta på seg omsorgen? Og en ting til - det er ikke så langt jeg ser ett eneste sted TS sier at moren er gammel og klar for å dø så her er det mange som svarer uten å tenke seg om. For alt dere vet er TS i 20 årene og moren har huntingtons eller en helt annen grunn for å være på sykhejmmet. Det koster så lite å være et medmenneske for de fleste, men det betyr all verden for noen. Anonymkode: 7a9b9...642 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 17. januar 2022 #116 Del Skrevet 17. januar 2022 TS, med ditt forslag til en "flytende" praksis der personell flyttes hit og dit, avhengig av hva enkeltpasienter ønsker så innebærer det også at folk som din mor eventuelt skulle like - også kan bli flyttet på fordi en pasient på en annen avdeling ønsker seg denne pleieren. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #117 Del Skrevet 17. januar 2022 June1996 skrev (12 timer siden): Enig. Trist at sykepleierne er mer opptatt av å slippe å gå 100 meter ekstra for å gi mat til en pasient i en annen avdeling enn å passe på at pasientene deres overlever. Slik snakkar folk som ikkje har PEILING på korleis arbeidskvardagen til sjukepleiarar er. Sei meg, prøver du å vere morosam? Fy faen, så provoserande. Anonymkode: ee5ba...a56 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #118 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke sykepleierne som dreper henne. De jobber livet av seg under dårlige forhold. Er det noen som dreper henne er det de som bestemmer hvordan det skal være på sykehjemmet. Dvs, regjeringen og helseministeren. De styrer nemlig sykehjemsdirektøren og institusjonssjefen, som igjen styrer avdelingslederen. Anonymkode: fedcc...d3b Det er endel unødvendige stillinger som hever for mye lønn og som hever altfor mye kred for at de klarer å presse bunnfolket enda hardere. Anonymkode: fa956...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #119 Del Skrevet 17. januar 2022 Bacteria skrev (1 time siden): Helt enig med deg. Dårlig taklet av sykehjemmet. Hos oss har det vært mange pårørende som har feiret jul sammen med «sin» pasient, da fortrinnsvis inne på pasientens private rom. Skulle bare mangle. Dette må du ta opp til neste gang. Nei, jeg tar aldri opp noe som helst. Jeg merker jo implisitt på en del av sykehjemmets personale (og her på KG rett som det er) hvor plagsomt det er med oss pårørende. Anonymkode: d7924...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. januar 2022 #120 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg tar aldri opp noe som helst. Jeg merker jo implisitt på en del av sykehjemmets personale (og her på KG rett som det er) hvor plagsomt det er med oss pårørende. Anonymkode: d7924...dc7 Men det må du faktisk. Kommer på at det nok står slike plakater der jeg jobber også. Det er fordi enkelte (noen få) pårørende konsekvent kommer til måltidene. I stedet for å hjelpe til setter de seg på fellesstua og forlanger servering. Det er her typisk snakk om ektefelle, og det skjedde daglig. Julaften blir noe annet. Ikke har avdelingen budsjett til å holde pårørende med middag, og spesielt det at de plasserer seg på fellesareal er vanskelig ift taushetsplikt og også at små forstyrrelser fra det vanlige er nok til at en med demens kanskje glemmer å spise (tenker på de andre pasientene). Det har hendt at jeg har servert mat til pårørende inne på pasientens rom (det er eg ikke lov ) for jeg har sett at det har gjort at pasienten har spist mer. Synd at du ikke føler deg velkommen. De aller fleste pårørende vil det beste for sine, og god dialog gir godt samarbeid. Noen er uvitende, og kan være vanskelig å nå inn til, mens en forsvinnende liten andel er vanskelige og umulige. Men dette er ofte mennesker som er vanskelige uansett, hvis du skjønner. De fleste mennesker er gode. Et råd: ikke ta opp ting med de med minst erfaring og gjennomslag på avdelinga. Kjefting overfor unge ekstrahjelper er ikke konstruktivt (snakker generelt nå og ikke om deg!) Finn ut hvem som bestemmer og ta det derifra. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå