Gå til innhold

Sykehjemet dreper mamma.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer kanskje for det stedet du jobber men langt fra alle steder. Vi mistet nylig farfar, der satte sykehjemmet iv på tross av at farfar nektet. Så det du kaller tuill er reelt for noen bare så det er sagt. 

Vår farfar var tydelig lenge før han havnet på sykehjemmet på hvilken behandling han ønsket og ikke i samråd med sin lege og sykehuset, like fullt valgte avdelingssykepler å gå imot dette, noe det ble klaget på fra både farfar og oss pårørende. Barna var daglig innom for å sikre at han fikk dem behandlingen som var avtalt mens denne ene sykepleieren ikke var enig i legen og farfars behandlingsplan. Så nei, det er ikke riktig at man ikke påtvinger pasienter behandling de ikke ønsker.

For noen som ikke har en underliggende sykdom elelr er døden nær, men som trenger pleie av andre årsaker som for eksempel at de har mistet synet, er dårlig til bens eller lider av svimmelhet er sykehjemmet langtidsavdeling ikke et "siste stoppested for å dø" men et behov for hjelp og pleie - og for noen i ganske mange år. Det er ikke alltid snakk om lindring og palletativ behandling, det er snakk om å gi et vedrig liv til et menneske som trenger det, og ikke alltid snakk om gamle heller. På sykehjemmet hvor farfar var er det en ung dame, hun er ikke 40 ennå - hun har en sykdom som gjør at hun ikke vil kunne komme ut av sykehjemmet fordi kommunen ikke har tilbud eller økonomi for tilrettelagt hjelp hjemme. Hennes mann og barn er på besøk hver dag og hun vil leve i mange år ennå. Så nei, det er ikke alltid slik at normen en selv kjenner er den eneste rette.

Hvordan ellers skal pårørende oppføre seg da mener du? Ta til takke med det de oppfatter som manglende behandling? Sitte stille i stolen fordi de ikke selv kan ta på seg omsorgen? 

Og en ting til - det er ikke så langt jeg ser ett eneste sted TS sier at moren er gammel og klar for å dø så her er det mange som svarer uten å tenke seg om. For alt dere vet er TS i 20 årene og moren har huntingtons eller en helt annen grunn for å være på sykhejmmet. Det koster så lite å være et medmenneske for de fleste, men det betyr all verden for noen. 

Anonymkode: 7a9b9...642

hun bor på langtidsavd på sykehjem. Langtids får man ikke plass på dersom man er frisk og oppegående og har 20 år til med ekstra forventet levetid

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

June1996 skrev (14 timer siden):

Enig. Trist at sykepleierne er mer opptatt av å slippe å gå 100 meter ekstra for å gi mat til en pasient i en annen avdeling enn å passe på at pasientene deres overlever. 

Sykepleierne har jobb på sin avdeling. Skal de fly mellom diverse avdelinger for å mate eldre, er det få eldre som får hjelp. Det er nok ikke bare ts sin mor som sliter med matinntaket.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Et råd: ikke ta opp ting med de med minst erfaring og gjennomslag på avdelinga. Kjefting overfor unge ekstrahjelper er ikke konstruktivt (snakker generelt nå og ikke om deg!) Finn ut hvem som bestemmer og ta det derifra. 

Forlange servering, språkbruk som i HI og kjefting er ikke i tråd med min framferd og helt uakseptabelt på alle måter.

Jeg ringte en gang og spurte etter avdelingsleder, men fikk til svar at det hadde de ikke. (!) Det var egentlig bare et praktisk spørsmål jeg ikke fikk svar på under et besøk. Jeg har stilletiende akseptert forholdene der mor skal tilbringe slutten av livet. 

Anonymkode: d7924...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For meg er det ikke "forståelig". Vi lever i et av verdens rikeste land. Og eldreomsorgen er til å grine av. Viktigst er at kabalen for vakter for de ansatte går opp. Så driter man glatt i hvordan brukerne (de gamle) har det. 

Anonymkode: 0560c...d84

1. Dersom Siri løper fra avdeling B to ganger per skift for å ordne med mat til Olga må noen fra avdeling B sendes ril avdeling A for å dekke over for Siri som ikke får gjort oppgavene sine på avdeling A i dette tidsrommet. Dvs at de må instrueres/sette seg inn i enda flere beboere og deres avdeling. Beboerne på avdeling A vil også oppleve en mer ustabil bemanning da Siri pluselig er borte og Marit tar over (en liten periode).

2. Smittevern. Jeg trodde de strakk seg langt for å unngå å ha samme personale på flere avdelinger. 

Anonymkode: d47f1...b52

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Sykepleierne har jobb på sin avdeling. Skal de fly mellom diverse avdelinger for å mate eldre, er det få eldre som får hjelp. Det er nok ikke bare ts sin mor som sliter med matinntaket.

Sant. 
Tviler også litt på at flertallet av de som hjelper ts mor med mat faktisk er sykepleiere. Det er nok hovedsakelig helsefagarbeidere, hjelpepleiere og assistenter det dreier seg om. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forlange servering, språkbruk som i HI og kjefting er ikke i tråd med min framferd og helt uakseptabelt på alle måter.

Jeg ringte en gang og spurte etter avdelingsleder, men fikk til svar at det hadde de ikke. (!) Det var egentlig bare et praktisk spørsmål jeg ikke fikk svar på under et besøk. Jeg har stilletiende akseptert forholdene der mor skal tilbringe slutten av livet. 

Anonymkode: d7924...dc7

Rart opplegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (52 minutter siden):

Sant. 
Tviler også litt på at flertallet av de som hjelper ts mor med mat faktisk er sykepleiere. Det er nok hovedsakelig helsefagarbeidere, hjelpepleiere og assistenter det dreier seg om. 

snakker du ned om helsefagarbeidere ig hjelpepleiere nå? De er da like gode og mange av de har årelang erfaring med å jobbe med eldre. De har og utdannelse. Ja det er på videregåendenivå, men likevel de er lært opp i stell og pleie. Assistenter kan jo være ymse men

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min mor er på sykehjem. Først fikk hun kortidsplass og så ble hun flyttet over til langtidsplassen. Fysisk ble hun kun flyttet til en annen avdeling i samme bygg. Men det innebar også at hun fikk helt nye sykepleiere å forholde seg til. Min mor likte ikke dette og ønsker ikke å spise når hun får mat fra de nye sykepleierne. Sykehjemmet svarer med at de ikke kan la sykepleierne som jobber på kortidsavdelingen jobbe med min mor som nå er på langtidsavdelingen. 

Noen som skjønner at dette kan gå an? At sykehjemmet ikke kan omdisponere litt av tiden til sykepleierne slik at min mor ikke dør? 

Anonymkode: 2c006...bb2

Jeg har dessverre ikke noe råd men må si det var veldig trist lesning håper hun overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

snakker du ned om helsefagarbeidere ig hjelpepleiere nå? De er da like gode og mange av de har årelang erfaring med å jobbe med eldre. De har og utdannelse. Ja det er på videregåendenivå, men likevel de er lært opp i stell og pleie. Assistenter kan jo være ymse men

Nei absolutt ikke! Synes det blir upresist bare, å kalle alle på gulvet som utfører stell og pleie for sykepleiere. 
Det er flinke og omsorgsfulle helsefagarbeidere og andre som tar de tyngste oppgavene, som mating fex, noen ganger sammen med sykepleiere og andre ganger ikke. 
Flere steder er ikke sykepleiere noe særlig ut i stell, de har mer enn nok med andre oppgaver. Særlig i disse tider…

Endret av Bacteria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (16 minutter siden):

Jeg har dessverre ikke noe råd men må si det var veldig trist lesning håper hun overlever.

Hvorfor håper du det? Når den stakkars gamle damen tydeligvis bare har ett ønske, og det er å dø. Det er derfor hun har sluttet å spise.

Anonymkode: 1210e...d21

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor håper du det? Når den stakkars gamle damen tydeligvis bare har ett ønske, og det er å dø. Det er derfor hun har sluttet å spise.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du får ikke noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er mor? Hvilke sykdommer og plager har hun? Hvor lenge har hun vært på korttidsavdelingen? Når bodde hun hjemme i huset sitt sist, og hvor lenge i strekk? Tiden var antageligvis inne?

Ingen pleiere kan fly mellom ukjente avdelinger for å mate et eldre menneske som er i ferd med å dø en naturlig død! Livet må gå sin gang. Skjønner likevel at pårørende ikke alltid kan se den realistiske siden av sånt, når man står midt i det. I sånne situasjoner er det viktig at pårørende tar sin del av ansvaret, dersom de ikke er fornøyd med måten helsetilbudet fungerer.

Anonymkode: 3d425...a94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS du mangler forståelse for hvor mye jobb sykepleiere og andre helsearbeidere på sykehjem faktisk har. Det er ikke nok bemanning per avdeling, så da er det selvsagt ikke nok bemanning til å gå på tvers av avdelingene heller fordi enkeltbeukere foretrekker visse ansatte. 

Skjønner dette er vanskelig for deg, men å si at sykehjemmet dreper henne går jo bare ikke an. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det folk ikkje forstår? Kvifor er dykk så redde for døden, og tviheld på eldre, ofte multimorbide personar? Påtvingar dei all slags behandling som i beste fall forlengar livet med nokre veker eller månader, og heller gjev dei ein meir ubehageleg død?

Kvifor HØYRER dykk ikkje på legar og sjukepleiarar som jobbar i feltet, på sjukehus og sjukeheimar? La legen ta avgjersla om behandling eller ei, så sant pasienten ikkje har ei heilt tydeleg innstilling til dette. 

Det dykk manglar, er informasjon og kunnskap om sjuke og døyande menneske. La livet gå sin gang!

Det er så mange pårørande frå helvete i dagens samfunn, heilt ufatteleg. Det går ei grense for kor mykje dykkar meiningar, kjensler og ønskjer skal vektleggast. 

Anonymkode: ee5ba...a56

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 timer siden):

hun bor på langtidsavd på sykehjem. Langtids får man ikke plass på dersom man er frisk og oppegående og har 20 år til med ekstra forventet levetid

Sitat

Langtidsplass i institusjon er et varig botilbud for personer med heldøgns helse- og omsorgsbehov som ikke er i stand til å bo i eget hjem med tilrettelagt hjelp grunnet omfattende tilsyns- og hjelpebehov som følge av sykdom.

Du aner ikke hva du snakker om. Sitatet er hentet fra et sykehjem i Holmestrand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
June1996 skrev (20 timer siden):

Enig. Trist at sykepleierne er mer opptatt av å slippe å gå 100 meter ekstra for å gi mat til en pasient i en annen avdeling enn å passe på at pasientene deres overlever. 

Du er ikke blant de raskeste i flokken??

Anonymkode: e68a2...43a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 timer siden):

Nei absolutt ikke! Synes det blir upresist bare, å kalle alle på gulvet som utfører stell og pleie for sykepleiere. 
Det er flinke og omsorgsfulle helsefagarbeidere og andre som tar de tyngste oppgavene, som mating fex, noen ganger sammen med sykepleiere og andre ganger ikke. 
Flere steder er ikke sykepleiere noe særlig ut i stell, de har mer enn nok med andre oppgaver. Særlig i disse tider…

ja det er fordi det gjerne er en spl på topp som skal ha ansvaret. Skal legge mefisiner i dosett, ha legevisitt når det er og når spl er på jobb er det dpl som og skal dele ut medisiner til alle. Er det ikke spl på jobb kan heksefag eller hjelpepleier med medisinkurs gjøre det. Ja folk blander sammen men det er da ikke så rart. Folk ser en pleier i hvit uniform og kan ikke forventes å vite hva som er hva

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du aner ikke hva du snakker om. Sitatet er hentet fra et sykehjem i Holmestrand. 

akt tilsier at mor til ts er en eldre til og med sannsynligvis demrnt dame. Hadde hun vørt klar i hodet hadde hun ikke nektet å ta imot mat fra nye folk. Da hadde hun skjønt at ok ny avdeling, nye folk. Og ja du har rett men de unge syke pas på sykehjem er heldigvis i mindretall

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du blir fortvilet over dette som har skjedd.

Har litt erfaring med liknende problemstillinger som pårørende hvor den gamle nekter å ta i mot mat og medisiner fra enkelte mennesker når hen blir redd (sannsynlig dement).

Jeg har fått inntrykk av at det å bli flyttet på innebærer en liten risiko. Noen tåler det dårligere enn andre. Når man er så skral at man flytter inn på sykehjem, så er det litt flaksen som avgjør akkurat hva det er man dør av og når det skjer. Noen kan leve mange måneder på sykehjem, andre bare noen uker eller mindre.

Kanskje denne flyttingen kom på en dårlig tid for moren din og naturlig nok er konsekvensene av det vanskelige å takle.

Det virker som om du burde fått beskjed om denne utviklingen mye tidligere.

I en perfekt verden skulle det vært mye mer rom for å ivareta den enkelte i sykehjemmene, men de er dessverre strukket til det ytterste.

Anonymkode: 4dee7...32d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...