Gå til innhold

Er det mulig å gå ned i vekt uten å endre noe særlig på kostholdet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er utgangspunktet ditt? Er du normalvektig eller overvektig? Kanskje er du rett og slett på trivselsvekta?

Å være aktiv er sunt og kan hjelpe med vektnedgang, men kostholdet er desidert viktigst.

Anonymkode: 310ab...9a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For min del så bidrar trening til at jeg har mindre lyst på godteri og snacks. Så det hjelper indirekte😄 Har trent hele livet, kun opphold pga. småskader. 

Anonymkode: 60d70...661

Ja da. Helt enig. For meg er treningen helt avgjørende for totalen og for å holde cravings borte.

ordtaket er nok ment mer for å illustrere at nøkkelen når det gjelder vekt er kostholdet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2022 at 8:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet jo at det er mulig? Men alle sier at trening i seg selv ikke hjelper mye og at det handler mest om kosthold. Må jo være lov å stille et spørsmål. 

Anonymkode: 55efd...891

det kommer jo helt an på hvor mye mindre du spiser i forhold til hvor mye ekstra du trener

Hva er lettest for deg? Å forbrenne 500kcal ved trening eller droppe å spise de 500kcal? Det er svaret

Anonymkode: d5b7b...b35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.04):

Har nettopp begynt å bruke pulsklokke og den sier at jeg forbrenner ca 500 kalorier når jeg trener så det hjelper vel litt. Men man blir jo også mer sulten når man trener, men får bare ignorere det

Ja, du må selvsagt ignorere sultfølelsen. 

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 20.17):

Hvor lang tid tar det før sultfølelsen går vekk/blir bedre da? Er individuelt selvfølgelig men det er vel relativt likt for de fleste hvis man er flink på å spise mindre. Og ja dere kan gjerne si at jeg stiller dumme spørsmål men det gjør jo alle her.. Finner ikke noen konkrete svar på dette her på nettet og er interessant å høre om erfaringer. 

Det går ikke nødvendigvis over, du må bare lære deg at det ikke er farlig å være sulten. Mye av det vi tolker som sult er heller ikke sult, men at man er fysen på nope etc. Mindre karbohydrater gjør gjerne at man holder seg mett lenger, men du ønsket råd til å gå ned i vekt uten å endre noe ved kostholdet, så da tok jeg utgangspunkt i det.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De fleste har ikke tid til å trene hardt og mye hver dag.

Kosthold er det absolutt viktigste for vektas del, treningen er viktig for andre ting.

Anonymkode: fc472...b89

Det der er bullshit. De aller fleste voksne jeg kjenner ser på TV hver dag. All den tiden de sitter og gnurer rumpa ned i sofaen kan teoretisk sett heller brukes til trening. Om du tenker på at man ikke har barnevakt, kan man trene hjemme, for de som ikke er to voksne i husstanden så de kan trene på skift. En hard ashtangaøkt, en skikkelig calisthenics økt, så hjelper det godt på.

Ellers enig i det nederste du skriver, men ts spør om det er MULIG å gå ned i vekt uten å endre kostholdet, og det er det, ved å trene svært mye, uten å spise mer - altså helt uendret kosthold med økt aktivitet.

Anonymkode: 51887...b73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du at du har forbrent noe annet enn klokken påstår?

Anonymkode: 60d70...661

De to dagene nederst hadde jeg ikke begynt å bruke klokken enda, så det er sikkert det jeg forbrenner hvis jeg er helt i ro hele dagen. Men på søndagen var jeg hjemme hele dagen og bevegde meg såvidt, samme med 12.1zBDD46DBC-E9A3-461A-9E62-A0559CE2A521.thumb.jpeg.1d3185a08ff5ef7f81d423e6b5b1dde0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Da må du trene ekstremt mye, i så fall. 

Man kan selvsagt bli i bedre form, sterkere og fastere i kroppen, men man går i liten grad ned i vekt av kun trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er utgangspunktet ditt? Er du normalvektig eller overvektig? Kanskje er du rett og slett på trivselsvekta?

Å være aktiv er sunt og kan hjelpe med vektnedgang, men kostholdet er desidert viktigst.

Anonymkode: 310ab...9a4

Er 164 og veier 77 kg. Tror nok trivselsvekten min er på 64-70 kg ca, så jeg er nok ment til å være litt «stor».. Da jeg veide 64 kg var jeg ganske så slank så jeg føler ikke jeg kan veie mindre enn det i hver fall. Har nok noen kilo ekstra men det viktigste er jo å bevege seg og ha et relativt sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke være sulten for å gå ned i vekt via kostholdet. Jeg har gått ned mange kg nå ved å spise masse grønnsaker til middag og magre proteinkilder (kylligfilet/karbonadedeig, minst like mye grønnsaker og f.eks litt fullkornspasta og dolmio tomatsaus er relativt kalorifattig til å være saus). Så ved å spise klokt så trenger man ikke å sulte. Fungerer du godt uten frokost? Det gjør jeg, spiser dagens første måltid ved lunsjtider og derfor kan jeg tillate med flere kalorier til lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: d0c62...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt handler om kalorier inn sammenlignet med kalorier ut(/kalorier som kroppen forbrenner). På friske mennesker, som gjelder de aller fleste av oss, er det veldig enkelt.

Spiser du mer enn det kroppen trenger i løpet av en dag, vil du legge på deg.

Spiser du akkurat det kroppen trenger i løpet av en dag, vil du holde vekta.

Spiser du mindre enn det kroppen trenger i løpet av en dag, vil du gå ned i vekt.

Dette gjelder uavhengig om du prøver å gå ned i vekt eller ikke. Det er bare sånn kroppen fungerer. :) 

Jo mer du trener, jo mer kalorier trenger kroppen din for å bruke de musklene som blir brukt under trening.

For å ta noen fiktive tall her, så du skjønner hva jeg mener:
- Du trenger 2000 kalorier for å holde den vekta du ligger på nå.
- Du kan fortsette å spise 2000 kalorier, men likevel gå ned i vekt, hvis du også forbrenner 400 kalorier om dagen gjennom ekstra trening som du ikke gjør fra før av, for eksempel en joggetur.
- Når kvelden da kommer, har du spist 2000 kalorier, men trent bort 400 av dem, og dermed ligger du på 1600 kalorier - som er mindre enn det kroppen din trenger for å vedlikeholde vekta. Dermed vil du over tid gå ned i vekt - på samme måte som noen som bare kutter i kostholdet sitt.

Så ja, det er mulig, så absolutt. Men det er mye enklere for de fleste av oss å kutte ned på kaloriene vi spiser enn å trene ekstra (sjekk hvor mange kalorier du forbrenner gjennom den eventuelle treningen du ønsker, så kan du sammenligne det med for eksempel å kutte ut litt kalorier gjennom dagen gjennom kostholdet i stedet) og det er derfor folk flest anbefaler å kutte ned på det du spiser i stedet for å trene uten å forandre på kostholdet. Det er bare enklere å kutte ut en sjokoladebit eller to, enn å trene hver eneste dag. Så vil de fleste heller legge til 1-2 treningsøkter i uka, i tillegg til å kutte ned litt på kostholdet. Da får man god effekt, vil føle seg sunnere, samtidig som man kvitter seg med overflødig fett på kroppen.

Anonymkode: b29ca...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må ikke være sulten for å gå ned i vekt via kostholdet. Jeg har gått ned mange kg nå ved å spise masse grønnsaker til middag og magre proteinkilder (kylligfilet/karbonadedeig, minst like mye grønnsaker og f.eks litt fullkornspasta og dolmio tomatsaus er relativt kalorifattig til å være saus). Så ved å spise klokt så trenger man ikke å sulte. Fungerer du godt uten frokost? Det gjør jeg, spiser dagens første måltid ved lunsjtider og derfor kan jeg tillate med flere kalorier til lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: d0c62...369

Får prøve på det! Takk for tips. Altså kan fungere hvis jeg f.eks står opp sent og har en lunsjavtale i 1-2 tiden. Men om jeg står opp tidlig blir det umulig for meg å fungere hvis jeg ikke spiser frokost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg syns det er innmari synd at den der frasen om at trening ikke betyr noe særlig for vektnedgang har blitt normen!

Trening har positive effekter utover hva man forbrenner i løpet av en økt! 

- Ved vektnedgang, spesielt om man er eldre enn 30 år, så taper man mye muskler i tillegg til fett dersom man ikke samtidig trener.

- Trening kan regulere sultfølelse. Det kortvarige kicket man får av godteri kan dekkes gjennom endorfinene man opplever i en treningsøkt.

- Man kommer seg ut. Enten i naturen eller bort fra sofaen. 

Jeg var på storbyferie for to år siden, spiste godt med dessert til middag nesten hver dag. Likevel gikk jeg ned 1 kg i vekt etter to uker (hadde forventet å gå opp minst 2 kg) Hvorfor? Fordi vi var på beina hele dagen, og gikk 25.000+ skritt hver eneste dag. Dobbelt så mye som normen min hjemme. Det er den eneste forklaringen. 

Anonymkode: 2bd08...a97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å, jeg syns det er innmari synd at den der frasen om at trening ikke betyr noe særlig for vektnedgang har blitt normen!

Trening har positive effekter utover hva man forbrenner i løpet av en økt! 

- Ved vektnedgang, spesielt om man er eldre enn 30 år, så taper man mye muskler i tillegg til fett dersom man ikke samtidig trener.

- Trening kan regulere sultfølelse. Det kortvarige kicket man får av godteri kan dekkes gjennom endorfinene man opplever i en treningsøkt.

- Man kommer seg ut. Enten i naturen eller bort fra sofaen. 

Jeg var på storbyferie for to år siden, spiste godt med dessert til middag nesten hver dag. Likevel gikk jeg ned 1 kg i vekt etter to uker (hadde forventet å gå opp minst 2 kg) Hvorfor? Fordi vi var på beina hele dagen, og gikk 25.000+ skritt hver eneste dag. Dobbelt så mye som normen min hjemme. Det er den eneste forklaringen. 

Anonymkode: 2bd08...a97

Ja det er veldig sant det siste du sier der! Opplevd det samme når jeg har gått mye på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...