Gå til innhold

Stemmer det at noe av det superwashbehandlede garnet er belagt med plast? Hvordan vet man om det er belagt med plast eller ikke? Hvilket su


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at noe av det superwashbehandlede garnet er belagt med plast? Hvordan vet man om det er belagt med plast eller ikke?

Hvilket superwashbehandlede garn er belagt med plast?

Hvilket superwashbehandlede garn er IKKE  belagt med plast?

Jeg har lagt merke til at plagg i superwashbehandlede garn bruker lang tid på å tørke. Kan det hende at det har gått huller på plastbelegget og at fukt inni garnet ikke kommer seg ut fra garnet? :klo: 

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100% ull - men likevel belagt med plast?

Visste du at mange plagg merket med 100% ull, ofte er dekket av en tynn plasthinne? Behandlingen heter Superwash, og hindrer at ullen krymper ved høye vasketemperaturer. Plasthinnen er så tynn at man ikke behøver å oppgi den på merkelappen, men den finnes, og den dekker hver eneste ullfiber - i hele plaggets levetid!

https://nostebarn.no/bloggen-var/miljo/100-ull-men-likevel-plastbelagt

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke superwash av den grunn. Umulig å vite hva som er plast og hva som er syrebehandlet.

Endret av altflyter
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna superwash-behandlet garn, med mindre det er miljømerket. Superwash-behandling ødelegger ullas funksjon og gode egenskaper.

Anonymkode: ebd57...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/superwash-ikke-lenger-naturlig-ull-article37962-1024.html

Når man forarbeider ullen med superwash, fjerner man de naturlige skjellene fra ullfibrene med syrebad og klor. Deretter tilføres et belegg med polymer, så fibrene får et nytt beskyttende lag som en film over hvert fiber. Dette laget forhindrer at fibrene klistres sammen og at klærne krymper under vask.

Du kan merke forskjell på vanlig ullgarn og superwash-garn, fordi superwash gir en mer glatt overflate. Fibrene er ikke så flossete, fordi skjellene er etset vekk og belagt med polymer. Superwash blir også kaldt for mercerisert garn, selv om denne betegnelsen ofte brukes i forbindelse med bomullsgarn. 

https://ritohobby.no/content/363-hvad-betyder-superwash#:~:text=Når man forarbeider ullen med,at klærne krymper under vask.

Hva? Er det også slik med bomullsgarn som er mercisert?!! :sjokkbla:

Aldri mer superwash og mercisert garn her nei takk.

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint forklart i detalj her - https://ysolda.com/blogs/journal/superwash-v-non-superwash-wool

 

Og du har helt rett i at superwash tar til seg vann på en annen måte enn ubehandlet. Ubehandlet ull har en fantastisk egenskap i at det et ganske vannavstøtende. Det blir såklart vått, men det skal mer til for å bli gjennomvått. Superwash garn har ikke lenger den egenskapen, men har til gjengjeld andre fine egenskaper. Det spørs hva du foretrekker og hva formålet med plagget er! Jeg bruker begge deler.

Anonymkode: 7c40e...2a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altflyter skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøper ikke superwash av den grunn. Umulig å vite hva som er plast og hva som er syrebehandlet.

Takk :) Jeg trodde før at sw-garn var enten syrebehandlet eller plastbelagt. Men det ser ut til at all  sw-garn er både  syrebehandlet eller plastbelagt.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/superwash-ikke-lenger-naturlig-ull-article37962-1024.html

Når man forarbeider ullen med superwash, fjerner man de naturlige skjellene fra ullfibrene med syrebad og klor. Deretter tilføres et belegg med polymer, så fibrene får et nytt beskyttende lag som en film over hvert fiber. Dette laget forhindrer at fibrene klistres sammen og at klærne krymper under vask.

Du kan merke forskjell på vanlig ullgarn og superwash-garn, fordi superwash gir en mer glatt overflate. Fibrene er ikke så flossete, fordi skjellene er etset vekk og belagt med polymer. Superwash blir også kaldt for mercerisert garn, selv om denne betegnelsen ofte brukes i forbindelse med bomullsgarn. 

https://ritohobby.no/content/363-hvad-betyder-superwash#:~:text=Når man forarbeider ullen med,at klærne krymper under vask.

Hva? Er det også slik med bomullsgarn som er mercisert?!! :sjokkbla:

Aldri mer superwash og mercisert garn her nei takk.

Anonymkode: 754c8...c58

 

Anonymkode: 754c8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre garn enn superwash-ull og mercisert bomullsgarn som er belagt med plast?

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mercerisert bomull?

Et bomullsgarn er mye mer enn kun en ting. Det finnes mange forskjellige former for garn, som alle er laget av samme fiber, men har et vidt forskjellige uttrykk. En av dem er mercerisert bomull. 

Denne formen for garn har en blankere overflaten, en fastere spinning og er langt sterkere enn vanlig bomullsgarn. Den glatte overflaten kommer av at garnet overflatebehandles med natriumhydroxid som etterlater en hinne over alle trådene. Det gjør at fibrene krymper mindre i vask, noe som gjør at det ferdige prosjektet holder formen bedre enn ved bruk av vanlig bomullsgarn. 

Mercerisert bomull har en flott, skinnende overflate, men fordi det er behandlet, mener noen at det mister noe av bomullens fantastiske egenskaper, og føles mer som et syntetisk produkt. Det er derimot - som med mye annet - et spørsmål om smak og behag. 

https://ritohobby.no/content/330-hvad-er-merceriseret-bomuld

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er mercerisert bomull?

Et bomullsgarn er mye mer enn kun en ting. Det finnes mange forskjellige former for garn, som alle er laget av samme fiber, men har et vidt forskjellige uttrykk. En av dem er mercerisert bomull. 

Denne formen for garn har en blankere overflaten, en fastere spinning og er langt sterkere enn vanlig bomullsgarn. Den glatte overflaten kommer av at garnet overflatebehandles med natriumhydroxid som etterlater en hinne over alle trådene. Det gjør at fibrene krymper mindre i vask, noe som gjør at det ferdige prosjektet holder formen bedre enn ved bruk av vanlig bomullsgarn. 

Mercerisert bomull har en flott, skinnende overflate, men fordi det er behandlet, mener noen at det mister noe av bomullens fantastiske egenskaper, og føles mer som et syntetisk produkt. Det er derimot - som med mye annet - et spørsmål om smak og behag. 

https://ritohobby.no/content/330-hvad-er-merceriseret-bomuld

Anonymkode: 754c8...c58

Og jeg som trodde at mercisert bomull var ekstra fin og at det var 100% bomull...

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fint forklart i detalj her - https://ysolda.com/blogs/journal/superwash-v-non-superwash-wool

 

Og du har helt rett i at superwash tar til seg vann på en annen måte enn ubehandlet. Ubehandlet ull har en fantastisk egenskap i at det et ganske vannavstøtende. Det blir såklart vått, men det skal mer til for å bli gjennomvått. Superwash garn har ikke lenger den egenskapen, men har til gjengjeld andre fine egenskaper. Det spørs hva du foretrekker og hva formålet med plagget er! Jeg bruker begge deler.

Anonymkode: 7c40e...2a4

hva er de fine egenskapene til superwash? Etter min mening mister den alle ullas gode egenskaper. Ja, den kan vaskes på vanlig maskinprogram, og klør mindre, men den varmer dårligere, er ikke lenger selvrensende og trekker til seg vann, pluss gir ekstremt mye tyngre plagg, så man kan jo like gjerne bare bruke bomull eller viskose? Og da slipper man all mikroplasten

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at også lin kan merciseres.

Hvordan vet man om det lingarnet man kjøper er mercisert eller ikke?

 

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk :) Jeg trodde før at sw-garn var enten syrebehandlet eller plastbelagt. Men det ser ut til at all  sw-garn er både  syrebehandlet eller plastbelagt.

 

Anonymkode: 754c8...c58

Både eller?  Det skjønte jeg ikke 

Anonymkode: 6e8a7...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både eller?  Det skjønte jeg ikke 

Anonymkode: 6e8a7...6f6

både og skulle det stå.

Anonymkode: 754c8...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

både og skulle det stå.

Anonymkode: 754c8...c58

Men det stemmer vel ikke? Jeg har lest flere steder at mange nye merker bare er syrebehandlet? 

Anonymkode: 6e8a7...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det stemmer vel ikke? Jeg har lest flere steder at mange nye merker bare er syrebehandlet? 

Anonymkode: 6e8a7...6f6

Er det slik? Kan du gi navnet på et slikt garn og/eller linke til opplysningene?

Anonymkode: 754c8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

benytter vi en skånsom metode kalt Superwash. Superwash-behandlingen består i å legge en harpiks til ullfibrene for å gjøre dem krympefaste. Først gjennomgår ullen en kloringsprosess for å bryte ned de små skjellene i ullfibre og deretter belegges ullen med en meget fin harpiks, kommersielt kjent som Hercosett.

Vår superwash-behandling slipper ikke ut mikroplast under produksjon eller når du som forbruker vasker plagg i ettertid.

https://www.sandnesgarn.no/baerekraft-velferd/

Ok. Så Sandnesgarn bruker IKKE plast i superwashgarn?

Anonymkode: 754c8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 en Ulvang Rav-genser, som det kommer frem av denne tråden at er superwashbehandlet,

https://www.fjellforum.no/topic/47467-norsk-ull-splittet-fra-hva-har-du-kjøpt-nå/?page=7

Hva?! :sjokkert:

Det sto det ikke noe informasjon om på den nettsiden jeg kjøpte Ulvang rav-genser fra...

Så, hvorfor krymper og toves disse ulvanggenserene hvis man vasker de på feil program da? :klo: 

Anonymkode: 754c8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold Originals er, så vidt jeg vet, ikke superwash-behandlet. I følge Devold har de fått følgende behandling: "For å gi genserne mykhet og fasong er de forvasket."

Ulvang Rav er plastbelagt, ja. Som du selv har oppdaget kjenner du at den ikke føles som ekte, ubehandlet ull. For å gi Ulvang litt ros nevner jeg igjen at de lager Feral, av norskspunnet villsau-ull. Ubehandlet, ikke engang farget! På min subjektive rangering er det verdens beste ullgenser

Anonymkode: 754c8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...