Gå til innhold

Er det mulig å føle seg pen om man er overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hottentått skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at medisiner kan gi økt apetitt og gjør at man samler vann, noe som gir økt vekt. Men sånn i hovedsak legger man ikke på seg mange kilo fett hvis man spiser mindre enn man forbrenner. Jeg føler deg og din frustrasjon, jeg er overvektig selv. Er lett å finne mange unnskyldninger til vektøkning. Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvilke medisiner du går på. Men du sier selv at du trener mye og forstår ikke hvorfor vekta står stille. Da sier jeg at jeg ville heller fokusert på kostholdet enn hard trening. Så sier du at du har mye muskler. Ja det er supert! Men man får som sagt ikke dobbelhake av musklene. Mulig jeg bare misforstod hvorfor du dro inn det..🤷‍♀️

Jeg skrev rett over her, men det finnes både medisiner og sykdom som gjør at du legger på deg. Ta lavt stoffskifte f.eks. Jeg gikk uforklarlig opp mye i vekt før jeg ble diagnostisert. Det forsvant ved medisinering, men det kommer på noen kg igjen hvis det er legemiddelmangel eller jeg f.eks må ta medisiner som nedsetter virkningen av det jeg tar for stoffskiftet.

Ellers går man opp av høyt kortisol - i alle fall gjør jeg det og endokrinologen min sa også at man kan gå opp av det. Alle mulige diverse hormontilskudd og tilstander kan også gjøre at man lett går opp og/eller at vekten står stille eller fordeler seg annerledes.

Alle vet vel om kortisontabletter. Der legger man på seg kiiiilovis med vann + at apetitten øker. Jeg har aldri vært så rund som da jeg hadde kreft og måtte gå på ekstremt sterke steroider.

Har hørt at enkelte antidepressiva og antipsykotiske medisiner kan ha samme effekt.

Selvfølgelig kan man sikkert gå ned bare man spiser lite nok, men jeg selv har erfart at i sykdomsperioder har jeg måttet spise så lite kalorier bare for å holde vekten at det ikke er lov å skrive tallet her en gang. Hvis man da i tillegg må gå på en spesiell diett eller er kvalm og kaster opp og det eneste som hjelper er potetgull og tørre kjeks - da snakker vi kcal ut vs kcal inn som ikke går opp.

Det er lett å finne unnskyldninger, men vi bør ha i bakhodet at det faktisk ER både medisiner og sykdommer som gjør at man faktisk går opp i vekt. Gjerne som et resultat av lavere forbrenning eller høyere appetitt, men ikke alltid

Anonymkode: 8a604...124

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ufint.

Anonymkode: b786f...68d

Det er jo en kjent film da? Ok, jeg mener fortsatt det jeg skrev. Det jeg skrev var ikke ufint. Selv om videon kanksje var malplassert. Jeg ber om unskyldning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å både være overvektig og vakker. 

Ashley Graham SI Swimsuit Model Page - Swimsuit | SI.com

Anonymkode: 4a064...2c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utrolig fæle folk som er på kg. Heller overvektig enn stygg og spydig ... Takk for at jeg har en fin personlighet.. ingenting er styggere enn en slank person med liker å mobbe folk og rakke ned... Sånne mennesker er umulig å elske og leve sammen med .. nå føler jeg meg mye bedre gitt! Takk for denne..

Jeg har fjernet videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev rett over her, men det finnes både medisiner og sykdom som gjør at du legger på deg. Ta lavt stoffskifte f.eks. Jeg gikk uforklarlig opp mye i vekt før jeg ble diagnostisert. Det forsvant ved medisinering, men det kommer på noen kg igjen hvis det er legemiddelmangel eller jeg f.eks må ta medisiner som nedsetter virkningen av det jeg tar for stoffskiftet.

Ellers går man opp av høyt kortisol - i alle fall gjør jeg det og endokrinologen min sa også at man kan gå opp av det. Alle mulige diverse hormontilskudd og tilstander kan også gjøre at man lett går opp og/eller at vekten står stille eller fordeler seg annerledes.

Alle vet vel om kortisontabletter. Der legger man på seg kiiiilovis med vann + at apetitten øker. Jeg har aldri vært så rund som da jeg hadde kreft og måtte gå på ekstremt sterke steroider.

Har hørt at enkelte antidepressiva og antipsykotiske medisiner kan ha samme effekt.

Selvfølgelig kan man sikkert gå ned bare man spiser lite nok, men jeg selv har erfart at i sykdomsperioder har jeg måttet spise så lite kalorier bare for å holde vekten at det ikke er lov å skrive tallet her en gang. Hvis man da i tillegg må gå på en spesiell diett eller er kvalm og kaster opp og det eneste som hjelper er potetgull og tørre kjeks - da snakker vi kcal ut vs kcal inn som ikke går opp.

Det er lett å finne unnskyldninger, men vi bør ha i bakhodet at det faktisk ER både medisiner og sykdommer som gjør at man faktisk går opp i vekt. Gjerne som et resultat av lavere forbrenning eller høyere appetitt, men ikke alltid

Anonymkode: 8a604...124

Jeg tar kortison og seroquel. Og medisiner for hjertet. 

Jeg er under utredning for stoffskifte problemer også..

Mye væskeansamling i kroppen merker jeg. På 6 måneder har det gått rasende fort opp. Jobber også der jeg går 15.000 skritt dagen og spiser stort sett knekkebrød og er livredd for å spise chips eller noe usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på medisiner som gjorde at jeg la på mej 30 kg på 5 mnd. Gikk veldig fort. Snakket med legen om det, og han sa bare at jeg skulle slutte å spise sjokolade og kaker. 
Jeg spiser ikke sukker da jeg får hodepine av det, så det er ikke akkurat det som er problemet. 

Jeg bare sluttet på medisinene. Når ikke legen tok det seriøst, så tar jeg ikke hans mening om medisin seriøst.
Fann en ny lege, fikk andre medisiner som gjorde det samme, men som jeg ikke la på meg av. Gikk ned 25 av de 30, og føler meg mye bedre.

Anonymkode: eaaaf...de9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye væskeansamling i kroppen merker jeg. På 6 måneder har det gått rasende fort opp. Jobber også der jeg går 15.000 skritt dagen og spiser stort sett knekkebrød og er livredd for å spise chips eller noe usunt.

Jeg tror det er kortisonen som fører til dette? Hva sier legen?

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke si hun er overvektig...

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Michaelhe said:

Jeg tror det er kortisonen som fører til dette? Hva sier legen?

Takk. Skjønner du ikke ville noe vondt .

Jeg må bare prøve finne flere behandlingsmuligheter. Men også må jeg gi medisinene tid ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Skjønner du ikke ville noe vondt .

Jeg må bare prøve finne flere behandlingsmuligheter. Men også må jeg gi medisinene tid ... 

Jeg fant denne

https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/zGwy45/vektproblemer-etter-kortisonbehandling

Jeg har hørt om det før, skjønner du. 

Jeg vet jo ikke hvorfor du tar kortison? Men vektøkning er en kjent bivirkning fra kortison. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 kalorier er omtrent det en 4åring trenger.

Kroppen din vil også legge på alt pluss renter når du skal forsøke å ha ordinær kost igjen, som du jo må.

Tren ivei slik du ønsker - men spis normalt. Du trenger tross alt å bevare helsen din oppi dette. 

Selvsagt kan man være pen og tiltrekkende med lav eller høyere vekt? 
Prøv å fokusere på å ha en god helse. 1500 kalorier og trening i tillegg er ikke forenelig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De to medisinene du nevner her er døden for å holde vekt.

Eventuelt lavt stoffskifte også, men særlig disse to medisinene. 

Spør legen om det finnes alternativer som er mer vektnøytrale om mulig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes store og overvektige damer er nydelige. Så hvorfor skal ikke du føle deg pen?

Anonymkode: fa927...74e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig, noen klarer og eie det sånn som hun er.

Anonymkode: 29ccd...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo innerst inne at det ikke er pent med mye fett. Tror det er bedre å fokusere på selvfølelsen, at man er like mye verdt selv om man er litt tykk, istedet for å fokusere på kroppen. Har du for eksempel pene øyne og et vakkert smil, kan du jo fokusere på det istedet. Men å trives med å være overvektig tror jeg ingen gjør, det er jo helseskadelig, så det er bra du jobber for å komme deg ned i sunn vekt, selv om du har ekstra mottgang pga medisinene. Jeg synes du er tøff og at du har riktig holdning for å lykkes. Lykke til :)

Anonymkode: f3fa6...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg pen ganske ofte med en bmi på 40. Følelser sitter i hodet. Men selvfølgelig føler jeg meg ikke pen alltid men det gjorde jeg heller ikke med en bmi på 23. 

Anonymkode: eb4b3...793

Hvor gammel er du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle vet jo innerst inne at det ikke er pent med mye fett. Tror det er bedre å fokusere på selvfølelsen, at man er like mye verdt selv om man er litt tykk, istedet for å fokusere på kroppen. Har du for eksempel pene øyne og et vakkert smil, kan du jo fokusere på det istedet. Men å trives med å være overvektig tror jeg ingen gjør, det er jo helseskadelig, så det er bra du jobber for å komme deg ned i sunn vekt, selv om du har ekstra mottgang pga medisinene. Jeg synes du er tøff og at du har riktig holdning for å lykkes. Lykke til :)

Nå snakker du ut fra din smak og dine verdier. Jeg synes overvekt er penere enn muskler, og jeg trives svært godt som overvektig.

Anonymkode: 2d811...76e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du?

38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå snakker du ut fra din smak og dine verdier. Jeg synes overvekt er penere enn muskler, og jeg trives svært godt som overvektig.

Anonymkode: 2d811...76eselv i

Selv ironisk nok synes jeg fyldigere kvinner ser mye yngre uten enn tynne 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alle vet innerst inne... Nei, alle vet ikke innerst inne det samme som deg! Djeeez, det virker såååå utrolig dumt å tro det 🤦‍♀️

Mange trives med å være overvektig, og det er heller ikke nødvendigvis helseskadelig å være overvektig. Husk også på at det finnes individuelle forskjeller, og at det er forskjell på overvekt og fedme f.eks. 

Anonymkode: 32813...35d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...