Gå til innhold

Er det mulig å føle seg pen om man er overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått opp relativt mye på kort stund (6 måneder)

Føler meg stygg med dobbelthake og stor mage men pga nødvendig medisiner står det enten om vekten eller være slank.

Jeg skjemmes og gjemmer meg i store klær men får mye kommentarer for vekten nå. Pleide være så pen og prøver å se noe positivt i alt. Kjøper klær fra zizzi nå og trener 4 ganger i uken uten å lykkes med å gå ned. Er rett og slett medisinene. 

Så spørsmålet er det mulig å føle seg pen/ nydelig selv med ekstra kiloene? 

Anonymkode: b786f...68d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hottentått

Nytter ikke å trene 4 ganger i uka hvis kostholdet ikke er mindre kcal inn enn ut. Ville heller fokusert på å spise mindre enn å trene mye. Men ja, det er fullt mulig å være pen selvom man er overvektig. Men det sitter i hodet og må jobbes med ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men vanskelig! Jeg har slått meg til ro med at jeg er mye mindre attraktiv nå med min BMI på 25 enn da den var 20. Hele ansiktsformen har endret seg. Men jeg har dager hvor jeg føler meg fin også. 

Anonymkode: 8e1e8...f81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mulig, men vanskelig! Jeg har slått meg til ro med at jeg er mye mindre attraktiv nå med min BMI på 25 enn da den var 20. Hele ansiktsformen har endret seg. Men jeg har dager hvor jeg føler meg fin også. 

Anonymkode: 8e1e8...f81

Helt enig.. spiser ikke mer enn 1500 kalorier dagen. Fjeset er mye mer rundere.. sminker jeg meg godt føler jeg meg ok. Min mann synes jeg er pen enda men. For min egen del.... Sliter jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Hottentått said:

Nytter ikke å trene 4 ganger i uka hvis kostholdet ikke er mindre kcal inn enn ut. Ville heller fokusert på å spise mindre enn å trene mye. Men ja, det er fullt mulig å være pen selvom man er overvektig. Men det sitter i hodet og må jobbes med ☺️

1500 kcal dagen. Bruker lifesum på mobilen og teller kalorier hver dag... Jeg har en del muskler sier personlige treneren.. men håper jeg klarer å gå ned i vekt selv på de medisinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg pen ganske ofte med en bmi på 40. Følelser sitter i hodet. Men selvfølgelig føler jeg meg ikke pen alltid men det gjorde jeg heller ikke med en bmi på 23. 

Anonymkode: eb4b3...793

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg flott med BMI på 30, spesielt i bare undertøy. Hos meg legger mest seg på rompe, lår og pupper, så jeg får mer former og ser mer "jevn" ut når jeg veier på mye. Selv om ansiktet mitt nok er litt penere når jeg er slankere. Typen min har ingen problemer med tiltrekning heller:p Nå prøver jeg uansett å gå ned litt av helsegrunner, og mange menn vil sikkert synes at jeg ser bedre ut da, men selv trives jeg altså bedre med kroppen min nå enn da jeg hadde 25 i bmi. Så det er absolutt mulig å like seg selv og kroppen sin som større.

Anonymkode: 29eeb...cc4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er minst 20 kg overvektig og synes selv jeg er rålekker. Men jeg har vært overvektig hele livet og er vant med og kjenner denne kroppen. Du har fått 'ny' kropp på grunn av omstendigheter utenfor din kontroll, og jeg har full forståelse for at det er vanskelig å synes du ser bra ut da. 

Er disse medisinene noe du må bruke i lang tid? Vil du kunne få tilbake din gamle kropp? Eller er dette noe du må lære deg å leve med?

Anonymkode: 2d811...76e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er nyttigere å erkjenner dette og la det bli en motivasjonsfaktor for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: e9e45...0d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1500 kcal dagen. Bruker lifesum på mobilen og teller kalorier hver dag... Jeg har en del muskler sier personlige treneren.. men håper jeg klarer å gå ned i vekt selv på de medisinene...

Hvis du teller 1500 kcal slavisk skal du gå ned i vekt, dersom du ikke er 100% inaktiv. Muskler veier mer enn fett, men man får ikke dobbelhake og blir tykk av muskler. 

Endret av Hottentått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Føler meg stygg med dobbelthake og stor mage men pga nødvendig medisiner står det enten om vekten eller være slank.

Jeg skjemmes og gjemmer meg i store klær men får mye kommentarer for vekten nå. Pleide være så pen og prøver å se noe positivt i alt. Kjøper klær fra zizzi nå og trener 4 ganger i uken uten å lykkes med å gå ned. Er rett og slett medisinene. 

Om du syns medisinene gjør så du går veldig opp, så ville jeg prøvd snakke med lege om det.. Kanskje det er annet du kan bruke?? ( så får du høre bivirkninger og veie de litt opp mot hverandre..) 

Ellers må du rett og slett fortsette finne klær du føler deg fin i og som du syns er fine! Zizzi har mye fint, men også andre:) Ikke alltid like lett, men de finns:)  Det fineste du har på deg er sjarm og et smil og øyne som viser at du er deg!;) Viser et flott menneske! Jobb med selvtilliten og si du er fin! Prøv få frem sider ved kroppen din du er mer fornøyd med enn andre deler:) 

Er fortsatt fint du trener, og har et greit kosthold,  men ikke heng deg opp i vekta! Det er mange flotte jenter som har litt ekstra! Jeg også! Ikke alltid jeg er fornøyd heller, men orker ikke lengre bruke energi på være misfornøyd hele tiden! Er blitt voksen og lært bli glad i den jeg er!:)   Si til deg selv at du er flott!!!😉😊😊

Anonymkode: 4a2c7...4c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Bare se på Ashley Graham. Hun er nydelig ❤️

Anonymkode: 9a535...24e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hottentått skrev (6 minutter siden):

Hvis du teller 1500 kcal slavisk skal du gå ned i vekt, dersom du ikke er 100% inaktiv. Muskler veier mer enn fett, men man får ikke dobbelhake og blir tykk av muskler. 

Hva er det du ikke forstår med "medisiner som forårsaker vektoppgang"? 

Anonymkode: 9ed6d...668

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du ikke forstår med "medisiner som forårsaker vektoppgang"? 

Anonymkode: 9ed6d...668

Jeg vet at medisiner kan gi økt apetitt og gjør at man samler vann, noe som gir økt vekt. Men sånn i hovedsak legger man ikke på seg mange kilo fett hvis man spiser mindre enn man forbrenner. Jeg føler deg og din frustrasjon, jeg er overvektig selv. Er lett å finne mange unnskyldninger til vektøkning. Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvilke medisiner du går på. Men du sier selv at du trener mye og forstår ikke hvorfor vekta står stille. Da sier jeg at jeg ville heller fokusert på kostholdet enn hard trening. Så sier du at du har mye muskler. Ja det er supert! Men man får som sagt ikke dobbelhake av musklene. Mulig jeg bare misforstod hvorfor du dro inn det..🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange overvektige som har selvtillit til tusen så det er absolutt mulig. Tror ikke de henger seg sånn opp i kroppen sin eller lar negative tanker om vekt og utseende få noe særlig plass.

Personlig er jeg i dine sko, ts, har eksplodert opp i vekt på noen mnd pga sykdom og medisiner. Jeg har alltid trent, hatt muskler og hatt BMI på 19-20 mens nå er jeg faktisk overvektig og vel så det. Har lagt seg mest på mage og overarmer og ansiktet har ikke konturer lenger. Syns det er helt forferdelig, spesielt magen, men også formen generelt. Jeg SER dvask og utrent ut. Jeg er ikke meg. 

Jeg teller kalorier (som jeg er vant med), men er sengeliggende, og medisinene gjør at jeg legger på meg vann - i tillegg står det noe i pakningsvedlegget om at den endrer kroppens måte å lagre fett, og det har nok skjedd her. Har også lavt stoffskifte der medisinene kolliderer med de jeg går på nå og derved er også stoffskiftet dårlig regulert noe som igjen fører til at det er umulig å gå ned nå. 

Vet ikke om dette hjelper, men: Jeg prøver å tenke at det er midlertidig. At jeg har alle verktøyene. At det kommer til å gå fort når jeg blir frisk fordi jeg har godt grunnlag.

Men jeg savner meg selv. Til og med personligheten min har forandret seg - er ikke sprudlende og glad lenger. Vi kan jo prøve å tenke at utseendet ikke er alt? Tenke på de gode egenskapene vi har og la de verdiene bety mer enn før? Evt tenke på overvektige mennesker vi kjenner som virkelig ikke bryr seg, men er glade, positive, sosiale og sjarmerende til 1000?

Hvordan føle seg pen: Jeg føler meg litt pen når jeg sminker meg, contourerer bort dobbelthaken og går pent kledd. Så pent som det er mulig. Jeg går ikke i telt og jeg bruker høye hæler etc når jeg ikke er sengeliggende. Syns det hjelper litt, da er jeg litt av den gamle jeg. Har kjøpt meg nye treningsklær (nye pga størrelse; gått opp fra xxs til l…) og selv om jeg ikke kan trene så hjelper det på følelsen av å være i gang, å være på riktig vei. Syns også det hjelper å spise sunt og registrere kalorier, selv om jeg ikke verken har lov eller det er mulig å ligge i underskudd som sengeliggende. Jeg forbrenner ca 1300 kcal i døgnet nå, noe som tilsvarer min BMR (så da er det bevist at BMR stemmer..) og inntaket er jo mye høyere enn det.

Misunner de som er overvektige og som «eier» det. Selv ser jeg bare magen, ansiktet, overarmene, manglende muskeltoning, kragebeinet er «borte», triceps er «borte» og jeg blir behandlet annerledes av helsevesenet nå ift da jeg veide 48-50 kg (jeg er lav) og var veltrent. Ikke bare av helsevesenet, det er som jeg har blitt usynlig. Ironisk siden jeg har blitt 1/2 gang større enn utgangspunktet.

Anonymkode: 8a604...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hottentått skrev (9 minutter siden):

Jeg vet at medisiner kan gi økt apetitt og gjør at man samler vann, noe som gir økt vekt. Men sånn i hovedsak legger man ikke på seg mange kilo fett hvis man spiser mindre enn man forbrenner. Jeg føler deg og din frustrasjon, jeg er overvektig selv. Er lett å finne mange unnskyldninger til vektøkning. Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvilke medisiner du går på. Men du sier selv at du trener mye og forstår ikke hvorfor vekta står stille. Da sier jeg at jeg ville heller fokusert på kostholdet enn hard trening. Så sier du at du har mye muskler. Ja det er supert! Men man får som sagt ikke dobbelhake av musklene. Mulig jeg bare misforstod hvorfor du dro inn det..🤷‍♀️

Har du hørt om kortison f.eks? Og hvilke bivirkninger de gir?

Anonymkode: 32813...35d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjernet at meg selv. Litt malplassert humor. Beklager

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke ble såret av den videoen. Det var ikke vondt ment. Ihvertfall, mange tykke personer har både kone, barn, godt sexliv og står opp med et smil hver morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Michaelhe said:

Håper du ikke ble såret av den videoen. Det var ikke vondt ment. Ihvertfall, mange tykke personer har både kone, barn, godt sexliv og står opp med et smil hver morgen. 

Det var ufint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...