Gå til innhold

Når ble Jesus født?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Teatrica skrev (7 timer siden):

3. Hvis du er ateist, hvorfor er du så opptatt av Jesus?

Selvom man lener seg mot vitenskap for å forklare verdensbilde, kan man jo ha stor interesse av religion, historie, folklore, myter og sagn.

Jeg elsker alt dette selvom jeg er ateist.

Regner med at du har interesse for noe vitenskap selvom du er religiøs? Om ikke du har interessen, så tvinges du allikevel til å forholde deg til vitenskapen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller det noen rolle? Jul feires 24./25. desember og har alltid blitt det. 

Anonymkode: 36ffa...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiller det noen rolle? Jul feires 24./25. desember og har alltid blitt det. 

Anonymkode: 36ffa...f14

Helt enig i at det ikke spiller noen rolle, men det stemmer ikke at jula alltid har blitt feirer 24./25. desember.

Bibelen sier ingenting om hvilken dato Jesus ble født, ikke engang hvilken årstid, og det var først etter et par hundre år at de kristne begynte å feire hans fødsel, og 25. desember ble offisiell dato først utpå 300-tallet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Bibelen sier ingenting om hvilken dato Jesus ble født, ikke engang hvilken årstid,

Noen som kan bekrefte om dette stemmer?

Høres v ledig rart ut at Bibelen ikke vet når Jesus var født.

Anonymkode: 00842...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som kan bekrefte om dette stemmer?

Du kan Google hvorfor Jesu fødsel feires 25. desember, f.eks. denne kristne siden. 

Sitat

Høres v ledig rart ut at Bibelen ikke vet når Jesus var født.

Ikke veldig. Selv om vi antar at Jesus var en historisk skikkelse, så ble han jo ikke veldig kjent før han var rundt 30. På den tiden kjente vanlig folk ikke sin egen fødselsdag eller nøyaktige alder, og det var da heller ikke veldig viktig.

Hadde det vært viktig ville nok de som skrev evangeliene ha funnet på en dato, slik historien om folketellingen antagelig ble funnet på for å forklare hvorfor et par fra Nasaret fødte barn i Betlehem, slik at fødestedet passet med profetier i GT.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er bortimot bombesikkert: Jesus ble ikke født 24. eller 25. desember. 

Religiøse ledere fant ut at det var smart å legge feiringen av Jesus fødselsdag til høytider som allerede var vel etablert. 

Anonymkode: b1d2a...11a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting som er bortimot bombesikkert: Jesus ble ikke født 24. eller 25. desember. 

Religiøse ledere fant ut at det var smart å legge feiringen av Jesus fødselsdag til høytider som allerede var vel etablert. 

Det er en løgn hedninger og ateister gjentar gang på gang, og hver gang er det like feil. 

Anonymkode: 0f6f0...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en løgn hedninger og ateister gjentar gang på gang, og hver gang er det like feil. 

Fortell mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alt det du kommer med er feil

Hvordan kan du so det er feil? Alle kristne pastorer jeg har hørt på mener dette stemmer, samme med historikere, både kristne og ukristne. Skjønner ikke hvordan du kan si det ikke stemmer, uten å finne noen overbevisende link eller forklaring.

Anonymkode: 0876f...5f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (18 timer siden):

De fleste historikere heller mot at Kong Herodes døde i år 4 BCE, så for at Bibelens historie om at han ville drepe Jesus er sann, må Jesus ha blidt født før år 4 BCE.

Kvirinius ble landshøvding i Syria i år 6 CE, og det ble holdt en stor folketelling etter dette. Så hvis Bibelens historie om reisen til Betlehem mens Kvirinius var landshøvding, pga folketellingen er sann, må Jesus ha blir født etter år 6 CE.

Disse to tingene stemmer absolutt ikke overens, og viser at i hvert fall delere av Bibelens historie om når Jesus ble født og hva som skjedde, er fantasi, skrevet i ettertid. Historien om at de dro for å føde i Betlehem pga. en folketelling er jo også helt absurd, da folketellinger simpelthen aldri har virket på den måten.

Det var ikke en folketelling Quirinius gjorde, men en type registrering for eiendomsskatt. Denne startet et opprør, så den må ha funnet sted.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Census_of_Quirinius

Det er mulig at Quirinus tjente to perioder som guvernør i Syria. Noe som gjør dateringen enda vanskeligere.

De flestener enige om at den historiske Jesus er født 4 til 6 år før år 0. Mattheus sier at jesus var 'rundt' 30 da han begynte som 'lærer'. 

Jesus var muligens søskenbarnet til Johannes døperen, eller aktiv i kretsen rundt ham. Og Jesus hadde brødre som man kan anta noe av alderen rundt. Jakob, jesus bror, driftet jesusbevegelsen videre i mange år etter at jesus ble henrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke sikkert at han har levd. Det finnes lite omtale av han som historisk person, bortsett fra i kristne kilder.

Anonymkode: e00f6...b64

Jesus eksisterte faktisk i Koranen også ;) Muslimene ser på Jesus som en profet, kristne ser på han som Guds sønn. Men han er skrevet om i begge skriftene. Det er også veldig mange historikerer som hevder han har levd, hvordan kan man ikke tro på at han har levd når man finner graven hans? Er det virkelig så sannsynlig at en gjeng menn satt å skrev eventyrfortellinger med fullt av løgner? Jeg skal ikke si alle må tro, for all del!. Men det som gjør at jeg tror, er håpet om at det er noe bedre enn denne jord, hvor folk ikke er onde, gjerrige og griske. Det at ALLE  så og si trodde på noe for 2000 år siden, om det var Gud eller avgud, så trodde de aller fleste på noe. Ikke bare det, men helt fra Jesu tid har vi regnet året etter: før/etter Jesus Kristus. Hvis vi har drevet med den tidsregning i 2000 år, hvorfor forandres det plutselig nå? Det at de fleste har regnet tidsregning etter Jesus, sier for meg veldig mye. Men ikke alle tror noe mer av den grunn, men jeg synes det er flott.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (På 16.1.2022 den 14.35):

Jeg tror ikke det er mulig å personifisere noen i den filosofiske moralskriften. Matteus Lukas Johannes osv har en ting felles med Jesus, de har ingen etternavn som gjør dem sporbar. Bibel betyr boksamling, bestående av mange forskjellige bøker skrevet av pseudonymer som Lukas og Matteus osv. Kristne bruker bøkene som sannhetsvitner om Jesus. Så kan vi alltid stille oss spørsmålet om det er tilfeldig at flere bøker omhandler en person som beskrives som Jesus, eller om det er samarbeid om et moralsk verk. Jesus hadde også sikkert den samme formelen som de andre profetene, de gikk opp på et fjell og fikk en åpenbaring fra Gud. 

Man vet en del om evangeliene. Man vet at Markusevangeliet er eldst og at Johannesevangeliet er yngst. Man vet at Markus har brukt en kilde (Q) som mattheus og Lukas ikke har hatt tilgang til. Johannes har brukt en annen kilde (signs) som de andre tre ikke har brukt. 

De er skrevet såpass tett på jesu død, eldste trolig på 60 tallet, at man må anta at det fantes gode kilder på den historiske jesu sitt liv. 

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 4.51):

Jesus eksisterte faktisk i Koranen også ;) Muslimene ser på Jesus som en profet, kristne ser på han som Guds sønn. Men han er skrevet om i begge skriftene. Det er også veldig mange historikerer som hevder han har levd, hvordan kan man ikke tro på at han har levd når man finner graven hans? Er det virkelig så sannsynlig at en gjeng menn satt å skrev eventyrfortellinger med fullt av løgner? Jeg skal ikke si alle må tro, for all del!. Men det som gjør at jeg tror, er håpet om at det er noe bedre enn denne jord, hvor folk ikke er onde, gjerrige og griske. Det at ALLE  så og si trodde på noe for 2000 år siden, om det var Gud eller avgud, så trodde de aller fleste på noe. Ikke bare det, men helt fra Jesu tid har vi regnet året etter: før/etter Jesus Kristus. Hvis vi har drevet med den tidsregning i 2000 år, hvorfor forandres det plutselig nå? Det at de fleste har regnet tidsregning etter Jesus, sier for meg veldig mye. Men ikke alle tror noe mer av den grunn, men jeg synes det er flott.

Halve islams trosbekjennelse går ut på å benekte at Jesus har levd og at han ikke er guds sønn. 

At han finnes som figur i Koranen som noe annet enn guds sønn er ikke et nikk til de kristne, men et stort fuck you, fra dem som skrev Koranen en eller annen gang på 800 tallet.

Det er på nivå med om Muhammed dukket opp i en nyversjon av bibelen men kun i rollen som landeveisrøver og kameltyv, men ikke guds sendebud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chagall skrev (På 17.1.2022 den 4.49):

Det var ikke en folketelling Quirinius gjorde, men en type registrering for eiendomsskatt. Denne startet et opprør, så den må ha funnet sted.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Census_of_Quirinius

Det er mulig at Quirinus tjente to perioder som guvernør i Syria. Noe som gjør dateringen enda vanskeligere.

De flestener enige om at den historiske Jesus er født 4 til 6 år før år 0. Mattheus sier at jesus var 'rundt' 30 da han begynte som 'lærer'. 

Jesus var muligens søskenbarnet til Johannes døperen, eller aktiv i kretsen rundt ham. Og Jesus hadde brødre som man kan anta noe av alderen rundt. Jakob, jesus bror, driftet jesusbevegelsen videre i mange år etter at jesus ble henrettet.

Sikker på at det ikke er 4-6 år etter år 0? Jeg har alltid hørt dette fra historikere, pastorer og bibelforskere. Tenker på i forhold til det at Kong Herodes døde, og Quirinius startet folketelling.

Synes den her forklarer bra hvordan det kan være litt vanskelig å vite eksagt.

https://bibelnerden.no/blog/?p=771

Chagall skrev (På 17.1.2022 den 4.59):

Halve islams trosbekjennelse går ut på å benekte at Jesus har levd og at han ikke er guds sønn. 

At han finnes som figur i Koranen som noe annet enn guds sønn er ikke et nikk til de kristne, men et stort fuck you, fra dem som skrev Koranen en eller annen gang på 800 tallet.

Det er på nivå med om Muhammed dukket opp i en nyversjon av bibelen men kun i rollen som landeveisrøver og kameltyv, men ikke guds sendebud. 

Skjønner poenget ditt, men han blir sett på som en respektert profet i Koranen, og Muhammed snakket på begynnelsen om at de troende skulle lese evangeliene, og han refererte også til Jesus som "offerlam". Dessverre så forandret han en del på seg selv og skriftene i ettertid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 5.03):

Sikker på at det ikke er 4-6 år etter år 0? Jeg har alltid hørt dette fra historikere, pastorer og bibelforskere. Tenker på i forhold til det at Kong Herodes døde, og Quirinius startet folketelling.

Synes den her forklarer bra hvordan det kan være litt vanskelig å vite eksagt.

https://bibelnerden.no/blog/?p=771

Jeg er så trøtt at jeg klarer ikke tenke riktig ift før eller ett år 0. At man bruker både bce, bc, ce og ad gjør det også utmattende. 

Mulig du har rett 😗

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 5.07):

Skjønner poenget ditt, men han blir sett på som en respektert profet i Koranen, og Muhammed snakket på begynnelsen om at de troende skulle lese evangeliene, og han refererte også til Jesus som "offerlam". Dessverre så forandret han en del på seg selv og skriftene i ettertid. 

Det er irelevant om muslimene sier at var en profet, så lenge de benekter at han var guds sønn tre ganger om dagen. Det er en hets av kristendommen å påstå at Jesus var en profet og det er derfor islam gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (9 minutter siden):

Det er irelevant om muslimene sier at var en profet, så lenge de benekter at han var guds sønn tre ganger om dagen. Det er en hets av kristendommen å påstå at Jesus var en profet og det er derfor islam gjør det.

For all del, jeg er helt helt enig. Jeg er kristen selv, så jeg er ikke enig med islam på noen måte. Jeg bare nevnte at han blir omtalt der også, ettersom vedkommende påsto Jesus kun er omtalt i kristne skrifter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For all del, jeg er helt helt enig. Jeg er kristen selv, så jeg er ikke enig med islam på noen måte. Jeg bare nevnte at han blir omtalt der også, ettersom vedkommende påsto Jesus kun er omtalt i kristne skrifter ;)

Åja slik ja.

Tror nok han mente som kilde. Der er noen få 'nær' samtidig ikkekristne kilder på jesus som har overlevd. Josephus og Suetonius er vel mest kjent av disse. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (6 timer siden):

Man vet en del om evangeliene. Man vet at Markusevangeliet er eldst og at Johannesevangeliet er yngst. Man vet at Markus har brukt en kilde (Q) som mattheus og Lukas ikke har hatt tilgang til. Johannes har brukt en annen kilde (signs) som de andre tre ikke har brukt. 

De er skrevet såpass tett på jesu død, eldste trolig på 60 tallet, at man må anta at det fantes gode kilder på den historiske jesu sitt liv. 

Jeg er klar over at evangelistenes bøker kan være selvstendige beskrivelser, rom og tid kjenner jeg ikke til. En trenger uansett ikke personifisere Jesus som faktiske skikkelser, en kan lese testamentet skjønnlitterært og finne det moralske aspektet, synden og hvordan mennesker kan opptre mot hverandre. Etter min mening. 

Endret av Svinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 4.51):

Men Koranen er skrevet fem hundre år etter Jesus døde. Hvor god kilde er det på at Jesus har levd?

Chagall skrev (På 17.1.2022 den 4.49):

Dumt at han ikke skrev ned noe. Han burde jo kunnet fortelle noe om årene mellom Jesu fødsel og tiden Jesu begynte å misjonere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dumt at han ikke skrev ned noe. Han burde jo kunnet fortelle noe om årene mellom Jesu fødsel og tiden Jesu begynte å misjonere.

Han kan jo ha skrevet noe, uten at det nødvendigvis eksisterer i dag.

Man er vel usikker på om Jesus kunne skrive også, eller om han (og da trolig broren) var analfabeter, som Muhammed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...