Gå til innhold

Bensinen er nå over 20kr/l


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 11.58):

Å kjøre bensinbil bør være et dyrt privelegie

Ja det er luksus. La oss heller alle gå og sykle. 

Anonymkode: e3b5f...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bilen min sin motor følger dagens strengeste miljøkrav, altså Euro 6. Forurenser mye mindre enn la oss si en bil som har Euro 4 eller Euro 3.  Så hvorfor skal jeg straffes for å kjøre en bil som egentlig er miljøvennlig?

Anonymkode: e3b5f...aa5

De bilene som er miljøvennlige får lavere engangsavgift når de registreres. Det er vel godt kjent og ingen nyhet. Mener du at det skal etableres et system som differensierer prisene på drivstoffpumpen utifra hvilken bil som stiller seg opp ved pumpen? Haha

Endret av Mannisinbestealder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bilen min sin motor følger dagens strengeste miljøkrav, altså Euro 6. Forurenser mye mindre enn la oss si en bil som har Euro 4 eller Euro 3.  Så hvorfor skal jeg straffes for å kjøre en bil som egentlig er miljøvennlig?

Anonymkode: e3b5f...aa5

Den er ikke miljøvennlig.

Dersom den er mindre miljøskadelig enn andre bensinbiler, betaler du uansett mindre ved pumpa. Det samme dersom du kjøre mindre. 
Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (På 17.1.2022 den 10.23):

Bensinen burde vært dyrere. Vi har et prinsipp om at forurenser skal betale som ikke ser ut til å gjelde. Kunne glatt lagt på 5,-/l i avgifter og så kunne staten kjøpt klimasertifikater for avgiftene.

Skal man leve etter det prinsippet, burde heller andre ting, som f.eks klær, blitt avgiftsbelagt opp i skyene. Uhyre forurensende produksjon, og folk har absurde mengder med fullstendig unødvendige klesplagg. Visst trenger vi klær, men ingen, absolutt ingen, har bruk for 10-15 par bukser. For ikke å snakke om transporten av alt dette. Hvis man tar som eksempel et stort fraktskip med klær fra Kina til Nederland (stor europeisk "hub" for skipstrafikk) og sammenlikner med en bil med en 60-liters tank som man fyller 3 ganger/mnd, så kunne man kjørt denne bilen i opp mot 4900 år med samme drivstofforbruk som denne ene båtturen. Så skal jo i tillegg alle disse klærne videre i alle himmelretninger etter ankomst Nederland. Det er til enhver tid helt vilt mange store skip i drift. Vedlagte bilde er situasjonen nå, fra deler av ruta mellom Asia og Europa. 

Min ene bil trenger jeg. Punktum. Med min jobb og et par andre ansvarsområder jeg har i mitt liv er en hverdag basert på kollektivtrafikk/sykkel rett og slett ikke noe som lar seg gjennomføre. Å skulle skrape en relativt ny fossilbilpark til fordel for elbiler er heller ikke særlig grønt eller gjennomførbart.

Screenshot 2022-01-22 at 01.35.40.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Påkrevd skrev (7 timer siden):

Skal man leve etter det prinsippet, burde heller andre ting, som f.eks klær, blitt avgiftsbelagt opp i skyene. 

Jeg er enig. Flyreiser, sukkerproduksjon, lista kan gjøres lang. Det ene utelukker ikke det andre.

Nå er det bensinpriser vi snakker om. Dersom alle drivstoffpriser øker, vil dessuten import av varer fra andre deler av verden bli relativt sett dyrere enn kortreiste varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (6 timer siden):

Jeg er enig. Flyreiser, sukkerproduksjon, lista kan gjøres lang. Det ene utelukker ikke det andre.

Nå er det bensinpriser vi snakker om. Dersom alle drivstoffpriser øker, vil dessuten import av varer fra andre deler av verden bli relativt sett dyrere enn kortreiste varer.

Det er forsåvidt riktig, men da må det i så fall gjøres globalt, som er nærmest umulig. At drivstoffavgiftene på privatmarkedet i norge skrus opp påvirker ikke importprisene nevneverdig, akkurat. Det er få containerskip og fraktfly som fyller på min lokale Uno-X stasjon. Men med mye dyrere importklær (som et eksempel på en produktgruppe der det vil være fornuftig å gjøre noe med), vil volumet minske. I og med at verdens klesindustri forurenser nesten det dobbelte av verdens flytrafikk, er jo det et fint utgangspunkt. Men jo, jeg er enig i at Ryanairbilletter til kr 149,- heller ikke hjelper🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forjævlig, få bort dette miljøtullet med en jævla gang! Diesel og bensin for evig, diesel er også det som er mest miljøvennlig men det forstår ikke mdg og de andre miljøfolka… 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thepig skrev (6 timer siden):

For min del kan den koste 30-40kr.

For at du ikke kjører bil?

da kan jeg si at jeg synes det er helt greit om bussbilletter koster 500 kr i Oslo og andre byer, at tog og trikkbillettene koster 2500 kr innenfor en avstand på 3 mil. For det er noe jeg selv aldri tar, men jeg ønsker ikke så vondt over noen som bruker det, men de som ønsker at vi bilister må betale så mye fortjener ikke annet.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt? Tja, alt er relativt. Et kraftig lønnsoppgjør vil gjøre drivstoffet relativt billig igjen.

Anonymkode: ee3d0...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (2 timer siden):

Helt forjævlig, få bort dette miljøtullet med en jævla gang! Diesel og bensin for evig, diesel er også det som er mest miljøvennlig men det forstår ikke mdg og de andre miljøfolka… 

Merkelig hva slags skapninger som henger på KG...et liv som troll?

Anonymkode: d21aa...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thepig skrev (10 timer siden):

For min del kan den koste 30-40kr.

Hvorfor? Er det fordi du ikke har råd til bil og er misunnelig på andre som har råd? 

Anonymkode: e3b5f...aa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trafikkdirigenten skrev (4 timer siden):

For at du ikke kjører bil?

da kan jeg si at jeg synes det er helt greit om bussbilletter koster 500 kr i Oslo og andre byer, at tog og trikkbillettene koster 2500 kr innenfor en avstand på 3 mil. For det er noe jeg selv aldri tar, men jeg ønsker ikke så vondt over noen som bruker det, men de som ønsker at vi bilister må betale så mye fortjener ikke annet.

Enig

Ruter skal jo ha en prisøkning snart. Det er bra. Synes kollektivtrafikken er billig, må skrues opp litt mer. 

Anonymkode: e3b5f...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dyrt? Tja, alt er relativt. Et kraftig lønnsoppgjør vil gjøre drivstoffet relativt billig igjen.

Anonymkode: ee3d0...9d7

Ja. Slik har det alltid vært. Lønnsveksten har vært sterkere enn prisveksten for bensin og diesel. Vi får stadig flere liter med drivstoff på en gjennomsnittelig timelønn. Kanskje føler noe  at bensinen blir dyrere  men det er jo ikke slik, i alle fall ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 12.15):

Hvorfor? Er det fordi du ikke har råd til bil og er misunnelig på andre som har råd? 

Anonymkode: e3b5f...aa5

Omvendt, jeg har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

trafikkdirigenten skrev (På 23.1.2022 den 8.12):

For at du ikke kjører bil?

da kan jeg si at jeg synes det er helt greit om bussbilletter koster 500 kr i Oslo og andre byer, at tog og trikkbillettene koster 2500 kr innenfor en avstand på 3 mil. For det er noe jeg selv aldri tar, men jeg ønsker ikke så vondt over noen som bruker det, men de som ønsker at vi bilister må betale så mye fortjener ikke annet.

 

Fordi jeg har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 23.01):

Meh, det er helt greit. Bil er nødvendig, men det er også en belastning for samfunnet. Forurensning, veistøv, utgifter til vei, vedlikehold, brøyting og merking, ++. Det må betales for, og det mest rettferdige er at de som faktisk kjører bil betaler mest. Så relativt høye avgifter på drivstoff er helt innafor i mine øyne. Prisen reguleres også av oljeprisen på verdensbasis, og vi kan ikke akkurat bare se bort fra den og prise drivstoff slik vi vil... 

Anonymkode: 7af33...2b5

Skulle vi ikke hatt veier da? Du vet det er mer enn bare privatbilisme på veiene? Taxi, buss, lastebiler som frakter diverse, uttrykning, bønder med traktorer.

Siden du først nevner brøyting, kan jeg nevne at i hvertfall en kommune skal gang- og sykkelveier brøytes ved 1 cm. Syklistene må komme seg frem, ikke sant, fordi de redder jorda, tydeligvis. 

Siden vi først snakker om avgift + bil, er det ganske mye av avgiftene bilistene betaler som går til kollektivtilbud og utbygging av gang- og sykkelveier. De skal betale for noe de ikke bruker, i tillegg til den LATTERLIGE prisen på drivstoff? Du synes det er helt greit?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginavn skrev (På 25.1.2022 den 19.49):

Skulle vi ikke hatt veier da? Du vet det er mer enn bare privatbilisme på veiene? Taxi, buss, lastebiler som frakter diverse, uttrykning, bønder med traktorer.

Siden du først nevner brøyting, kan jeg nevne at i hvertfall en kommune skal gang- og sykkelveier brøytes ved 1 cm. Syklistene må komme seg frem, ikke sant, fordi de redder jorda, tydeligvis. 

Siden vi først snakker om avgift + bil, er det ganske mye av avgiftene bilistene betaler som går til kollektivtilbud og utbygging av gang- og sykkelveier. De skal betale for noe de ikke bruker, i tillegg til den LATTERLIGE prisen på drivstoff? Du synes det er helt greit?

Selvsagt skal vi ha veier. Jeg sier bare at det er helt greit for meg å betale for det.

"Taxi, buss, lastebiler som frakter diverse, uttrykning, bønder med traktorer" og alle andre som bruker drivstoff og vei betaler også for det. Helt fair. 

Brøytepolicy i de ulike kommunene vet jeg lite om, men ingen steder brøytes gangveiene for syklistene sin del. De brøytes for at Hilde med barnevogn og Olga på 87 skal klare å komme seg fram på vinteren. Syklistene har jo tilgang til å bruke veibanen, så de kommer seg fram uansett. 

Hvordan avgiftene fordeles vet jeg heller ikke. At noe av avgiftene bilistene betaler går til andre ting enn vei kan godt hende. Men det er en del penger fra statsbudsjettet som går til veiprosjektering og vedlikehold også, alt finansieres ikke av drivstoffavgifter akkurat. Slik er det å være en del av et storsamfunn, pengene går ikke alltid til akkurat det du vil, men til felles goder for fellesskapet.

Og ja, jeg synes det er greit å betale for å bruke bensinbilen min. 

Anonymkode: 7af33...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske viktig å høre på hva Barth Eide sier om dette. Ikke tro ett eneste ord på hva Støre sier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...