AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #101 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg elsker språk og dialekter! Jeg synes alle er skikkelig fascinerende, bortsett fra min egen- østlandsk. Den er jeg så vant til og synes er dørgende kjedelig. Jeg elsker dialekter som er skikkelig breie og skarpe, synes det er fantastisk å høre på. Anonymkode: dddfd...59c Enig i det med mange av de østlandske dialektene. For meg som er fra en annen del av landet så høres de utrolig kjedelige og identitetsløse ut. Ikke stygge, men bare veldig «plain». Anonymkode: a2e85...dff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xaca Skrevet 16. januar 2022 #102 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Liker ikke ungarsk.. ikke somaliensk og arabisk heller. Finsk og estisk er også stygg språk. Og polsk. Og samisk. Og italiensk. Ja og tyrkisk. Endret 16. januar 2022 av xaca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #103 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Liker ikke svensk og trøndersk er den styggeste dialekta. Jeg er trønder selv og blir ikke fornærma av det selv. Det høres helt foreferdelig ut på tv. Anonymkode: 99073...faf Mener du da Trøndere som Ola Borten Moe eller Børge Brende eller tenker du mer på parodier slik som «skremmern»? Anonymkode: 7d439...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 16. januar 2022 #104 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er trønder. Synd at så mange synes jeg snakker stygt. Men jeg skjønner ikke hvordan TS kan si at det ikke er «vondt ment» å rakke ned på språk og dialekter. Språk er identitet. Jeg er så gammel at jeg har opplevd å være på besøk i Oslo og stadig få høre: «Jeg skjønner ikke hva du sier, snakk skikkelig norsk!». Skjønner dere hvor sårende sånne uttalelser er? Før ble det forventet at folk skulle legge vekk dialekten sin for å kunne snakke i radio og på TV. Takk og lov for at vi har kommet lengre i dag. Anonymkode: d74c9...2cf Ikke noe å bli krenket og såret over. Jeg er fra Oslo og det er jaggu meg MANGE som hater den dialekten også. Se bare her i tråden, det er både pinglete, stygt og det er ikke måte på. Men jeg bryr meg ikke, at folk ikke liker oslosk får være opp til dem. Har opplevd at folk har gjort narr av dialekten min jeg også, spesielt i nord-Norge, men jeg har bare ledd av det, selv om jeg ble mobbet hele oppveksten. Å høre en nordlending snakke oslosk er jo hysterisk Jeg gikk på vgs utenfor Oslo, et sted de snakket ganske bredt, der gjorde de også narr av dialekten min. Jeg så ikke på det som mobbing heller, men det andre de sa/gjorde var mobbing, men det går jeg ikke inn på her. Ingen må legge bort dialekten sin for å snakke i radio/tv lenger, det er lenge siden det ble slutt på det. Heldigvis. Syns trøndersk er en artig dialekt jeg. Håper ikke du tar det feil. The julekalender f.eks hadde ikke vært like morsomt om ikke Gjertrud og Olaf var trønderske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 16. januar 2022 #105 Del Skrevet 16. januar 2022 Vi bor i et land med veldig mange dialekter ❤️ Og jeg ser ingen grunner til å rangere dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. januar 2022 #106 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg synes finsk er et stygt og hardt språk. Av dialekter innen Norge må jeg si at jeg ikke er spesielt begeistret for Haugesund og Sandnes, fordi de er til tider vanskelige og forstå. Særlig hvis den som prater mumler eller snakker for fort og slurvete. Da blir det bare en grøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. januar 2022 #107 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det kommer veldig ann på hvem som snakker, og stemmen til personen. De fleste snakker helt rent russisk, mens andre snakker gebrokkent russisk. Rent russisk er som vi snakker i Oslo, men andre har dialekter her liksom. Det er dialekter i Russland også, det er jo verdens største land. Anonymkode: 2ab2e...974 Det er faktisk veldig liten dialektvariasjon i russisk, mye mindre enn i norsk, til tross for at Norge er et mye mindre land med veldig mye færre folk. De har en helt annen språkpolitikk enn Norge. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ser det er mange som nevner nederlandsk. Det som er litt komisk, er at flere fra andre land sier at norsk høres ut som nederlandsk. Anonymkode: 68ed2...d35 Det synes jeg høres rart ut - nå kan ikke akkurat jeg høre norsk "utenfra", da, men norsk har jo en helt annen melodi enn nederlandsk. Nederlandsk høres ut som en blanding av fransk og tysk, synes jeg. Selv synes jeg ulike sørlandsdialekter er de minst pene norske dialektene. Men det aller verste å høre på synes jeg er folk som har talefeil sånn at de skarrer på r'en selv om de ikke har en "skarredialekt". Sånn Oslo-vest-dialekt med skarring er rett og slett det styggeste norsk språk har å by på. Jeg synes trøndersk, som mange nevner, er helt fantastisk sjarmerende. Av språk synes jeg hebraisk høres fælt ut, høres bare ut som en rekke harkelyder. Så en serie på Netflix en gang fra Israel, og det var helt grusomt å høre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #108 Del Skrevet 16. januar 2022 Så Sarpsborgs ordfører på nyhetene i ste. Dialekta gjør at jeg rett og slett ikke klarer å ta ham seriøst. Anonymkode: a3642...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #109 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 20.47): Man sier ikke njet i Polen... Anonymkode: 3cc0b...f94 Hahah reis til Polen du Anonymkode: 978bd...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #110 Del Skrevet 16. januar 2022 Samisk og arabisk, av dialekter må det bli bergensk, men ikke når barn prater noen av de nevnte Anonymkode: ca29d...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #111 Del Skrevet 16. januar 2022 Språk: Finland og Thailand Dialekt: Kristiansand og Ålesund Anonymkode: 6efee...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #112 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hahah reis til Polen du Anonymkode: 978bd...cf2 Nie er nei på polsk. Anonymkode: ca29d...5b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #113 Del Skrevet 16. januar 2022 rebella81 skrev (15 timer siden): Det bløde søland æ væhre. Ikke akkurat ei macho dialekt. Masse fæle dialekter i Norge da 😅 Sunnmøre er helt spesielt fælt. Ejj he fått gave MED (😖) mamma. Midtre Gauldal i Trøndelag; Grattulere mæ daven, e æ gla ti d. Så har du nord i Nordland, Ranaområdet. Lofoten, Senja. Klarer ikke si skikkelig R. Finnmark og samiiii ædnan. Fine og flotte folk, dødsfæl dialekt. Og Trånnhjæm! De kan ikke si kannje med vannj som en normal trønder, nei det er vahnn. Kahnn æ få litt vahnn. Hun auf-lederen snakker sånn. Rogaland er ikke så aller verst 😅 Kristiansand er herlig. Men øvrig sørland og Setesdal not so much. Vennesla ja, det blir for voldsomt rett og slett. Takk for den du. Synst vi snakka fint på Sunnmøre ej Anonymkode: 72758...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 16. januar 2022 #114 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg synes at bergensk er fælt, jeg har faktisk problemer med å høre mannlige bergensere som maskuline, jeg sliter big time med det altså. Skulle jeg vært med en mannlig bergenser så måtte han rett og slett vært stum. Noen arabiske språk er fæle, jeg vet ikke helt hvilke det er. Men jeg har flere ganger hørt noen som nesten hoster og harker til hverandre, jeg har prøvd å tyde ord men det har vært klin umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #115 Del Skrevet 16. januar 2022 Synes stavangersk er helt forferdelig. Og generelt hard skarring, så enkelte bergensere er så innmari slitsomme å høre på. Og så assosierer jeg Østfold-dialekt med livets harde skole og lav IQ. Beklager... Utover det synes jeg det er så utrolig mange vakre dialekter i Norge at det er en fryd 🙂 Språklig har jeg ingen som peker seg negativt ut. Men er jo ikke fan av skarring, så alt med harde halslyder vrenger jeg meg av. Anonymkode: 5586d...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #116 Del Skrevet 21. januar 2022 Det verste er når østlendinger snakker bokmål med noe som skal ligne en skarre-r, men som egentlig høres mer ut som en j-lyd fordi au pairen fra Sørlandet ikke maktet å lære dem det skikkelig. «Jeg tjor ikke det ej en luj ide» typ Anniken Huitfeldt. Anonymkode: 66c07...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #117 Del Skrevet 21. januar 2022 Totning og trøndersk gir meg grøsninger. Anonymkode: e93bc...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #118 Del Skrevet 21. januar 2022 Helgelandsdialektene er ikke så pene, spesielt den fra Mosjøen. Men det høres enda mer snålt ut å høre Sandra prate for det er så tydelig at hun prøver å "frognerisere" den, men så blir det bare rart. Anonymkode: 8f8d4...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 22. januar 2022 #119 Del Skrevet 22. januar 2022 rebella81 skrev (På 16.1.2022 den 8.42): Trånnhjæm! De kan ikke si kannje med vannj som en normal trønder, nei det er vahnn. Kahnn æ få litt vahnn. Hun auf-lederen snakker sånn. Du er ikke bare i feil by, du er i feil fylke og. Astrid Hoem er fra Kristiansund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 22. januar 2022 #120 Del Skrevet 22. januar 2022 Bodø dialekten og slik de snakker inni dalene på Østlandet, helt uforståelig. nederlandsk og dansk må være de styggeste språkene. Nederland pga mange rare harkelyder. Dansk fordi de har potet i halsen og snakker dermed veldig utydelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå