Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For det første grenser ikke Ukraina til Østersjøen, og heller ikke til Sverige. Så kan en stille spørsmål hvorfor Sverige øker sin beredskap i Gotland, når Ukraina er langt unna Sverige. 

Er Kaliningrad med i bildet?

Endret av Egenskap
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Egenskap skrev (11 minutter siden):

For det første grenser ikke Ukraina til Østersjøen, og heller ikke til Sverige. Så kan en stille spørsmål hvorfor Sverige øker sin beredskap i Gotland, når Ukraina er langt unna Sverige. 

Er Kaliningrad med i bildet?

Er det ikke snakk om at Sverige og Finland skal bli fullverdige medlemmer av NATO nå da? Russland har jo gitt klar beskjed om hva de synes om at NATO utvider mot øst. 

• Liker 3
Skrevet

Nato ble opprettet ved starten av den kalde krigen for å sørge for et felles forsvar mot det kommunistiske Sovjetunionen. Ved opprettelsen hadde Nato 12 medlemsland, og i dag er 30 land med. Norge var blant stifterne av Nato, og er fortsatt medlem. Nato har hovedkvarter i Brussel i Belgia, og nordmannen Jens Stoltenberg har vært organisasjonens generalsekretær siden 2014.

Skrevet

Russland HAR såkalte krigsskip i Østersjøen.  Kaliningrad er Russland så de trenger ikke utplassere noe der.

• Liker 2
Skrevet
Egenskap skrev (1 minutt siden):

Nato ble opprettet ved starten av den kalde krigen for å sørge for et felles forsvar mot det kommunistiske Sovjetunionen. Ved opprettelsen hadde Nato 12 medlemsland, og i dag er 30 land med. Norge var blant stifterne av Nato, og er fortsatt medlem. Nato har hovedkvarter i Brussel i Belgia, og nordmannen Jens Stoltenberg har vært organisasjonens generalsekretær siden 2014.

Ja dette er noe de aller fleste er klar over.

• Liker 2
Skrevet

Estland og Latvia ble medlemmer i 2004. 

Jeg har forstått Ukraina har planer om å melde seg inn FN. 

Skrevet
Whistler skrev (1 minutt siden):

Russland HAR såkalte krigsskip i Østersjøen.  Kaliningrad er Russland så de trenger ikke utplassere noe der.

Det står egentlig at Russland har økt tilstedeværelsen i Østersjøen fra 3 til 6. 

Men er egentlig ikke Ukraina fienden nå?

Skrevet

Jaha.  Jeg kan ikke se at du har postet noen linker som viser til noe som helst.  Det kan du jo gjøre for å bidra med litt informasjon så spørsmålet, eller påstanden din henger i løse lufta.

Hvem sin fiende tenker du at Ukraina egentlig er?

Skrevet
Whistler skrev (Akkurat nå):

Den russiske Østersjøflåten har sitt hovedkvarter i Kaliningrad Oblast og Sankt Petersburg.  Så Russland har alltid krigsskip i Kaliningrad i Baltijsk som er i Kaliningrad oblast 20 km fra Kaliningrad

• Liker 1
Skrevet

Det står egentlig at Russland har økt tilstedeværelsen i Østersjøen fra 3 til 6. 

Ukraina er fienden til hvem? 

Tror ikke Ukraina kommer til å bli medlem av NATO med det første. 

Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Jaha.  Jeg kan ikke se at du har postet noen linker som viser til noe som helst.  Det kan du jo gjøre for å bidra med litt informasjon så spørsmålet, eller påstanden din henger i løse lufta.

Hvem sin fiende tenker du at Ukraina egentlig er?

jeg forstår at Russland i over lengre tid har plassert styrker ved Ukrainas landegrense, dermed anser jeg Ukraina som et mål. 

Hvis du har pc og internett så kan du lese i nrk.no. 

• Liker 1
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (1 minutt siden):

Den russiske Østersjøflåten har sitt hovedkvarter i Kaliningrad Oblast og Sankt Petersburg.  Så Russland har alltid krigsskip i Kaliningrad i Baltijsk som er i Kaliningrad oblast 20 km fra Kaliningrad

Nå ligger jo Kaliningrad der det ligger og Baltijsk, Oblast og Kaliningrad er samme sak.  Det du sier blir litt av det samme som å si at Stavanger ligger helt på kanten av Norge, og tjue km fra havna.

• Liker 2
Skrevet
Rytz skrev (3 minutter siden):

Ukraina er fienden til hvem? 

Tror ikke Ukraina kommer til å bli medlem av NATO med det første. 

Ok? da er iallfall mange løse nyheter her. Siden jeg regner med det er en grunn at Russland har plassert sine styrker ved Ukrainas landegrense.

• Liker 1
Skrevet
Egenskap skrev (7 minutter siden):

....................

jeg forstår at Russland i over lengre tid har plassert styrker ved Ukrainas landegrense, dermed anser jeg Ukraina som et mål. 

Hvis du har pc og internett så kan du lese i nrk.no. 

Så du mener at Ukraina er fienden til Russland?  

Den hersketeknikken med lesing, PC og internett kan du jo spare til noen du er foreldre til.

• Liker 4
Skrevet
Egenskap skrev (Akkurat nå):

Ok? da er iallfall mange løse nyheter her. Siden jeg regner med det er en grunn at Russland har plassert sine styrker ved Ukrainas landegrense.

Ok. Det har vært snakk om at Ukraina skal bli en del av NATO, og Ukraina selv ønsker det. Jeg tror ikke NATO kommer til å tillate det med det første, nettopp fordi Russland opptrer så aggressivt på grensen. 

• Liker 1
Skrevet

NATO er grunnlagt pga Sovjetunionen. 

Russland vil ikke bli omringet av NATO om Ukraina blir medlem. 

Det jeg har fått med meg at nyhetene over flere uker er at Ukraina har gitt signaler å bli medlem i NATO.

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (1 minutt siden):

Så du mener at Ukraina er fienden til Russland?  

Den hersketeknikken med lesing, PC og internett kan du jo spare til noen du er foreldre til.

Ukraina opptrer redelig, og har ikke fiendskap til Russland, men har gitt signaler om å bli medlem i NATO. 

Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Nå ligger jo Kaliningrad der det ligger og Baltijsk, Oblast og Kaliningrad er samme sak.  Det du sier blir litt av det samme som å si at Stavanger ligger helt på kanten av Norge, og tjue km fra havna.

Nei det er ikke samme sak.

Det blir som å si at Stavanger og Rogaland er det samme.

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter ikke Russland eller Putin.

Men det er da ikke så rart at de føler seg presset og omringet av NATO.

Mer har jeg ikke å si denne tråden.

• Liker 5
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke samme sak.

Det blir som å si at Stavanger og Rogaland er det samme.

Nei.  Det blir det samme som å si at Rogaland og Stavanger ligger i Norge.  Kaliningrad er en del av Russland og er en russisk eksklave mellom Polen og Litauen.  Altså er det en del av Russland.. Jeg tror ikke vi er uenige i de faktiske forhold, men å komme med avstander mellom Russland og Russland som om det er to forskjellige ting blir feil i min bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...