visp Skrevet 15. januar 2022 #21 Del Skrevet 15. januar 2022 Nå var det vel opprinnelig over 600 bud, men enklere å huske 10. Jeg har klart å følge to av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 15. januar 2022 #22 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Akkurat, Han oppfylte dem. Og derfor trenger vi ikke følge GT. Det vet alle av oss som er kristne. Anonymkode: c7948...c83 Du klarte ikke å svare på noen av de konkrete spørsmålene mine ser jeg. Jeg antar du bare gjentar den formuleringen du har lært, uten helt å ha forstått hvorfor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #23 Del Skrevet 15. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): Det virker på meg som om din tolkning er noe mange kristne gjør, fordi det er mer behagelig, ikke fordi det er dekning for det i Bibelen. Dingdingdingding! AnonymBruker skrev (5 timer siden): Akkurat, Han oppfylte dem. Og derfor trenger vi ikke følge GT. Det vet alle av oss som er kristne. Anonymkode: c7948...c83 Du hopper jo glatt over neste setning: «Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.» Anonymkode: 35447...050 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #24 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du hopper jo glatt over neste setning: «Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.» Anonymkode: 35447...050 Du glemmer at både himmel og jord har foregått. Anonymkode: 2ba10...d0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 15. januar 2022 #25 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du glemmer at både himmel og jord har foregått. Anonymkode: 2ba10...d0c Da tror jeg at jeg må ha oversett noe. Jeg trodde jeg fortsatt var her på jorda, her jeg sitter og skriver. Hvor mener du at du er? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #26 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du glemmer at både himmel og jord har foregått. Anonymkode: 2ba10...d0c Hva var det jeg tråkket på for noen timer siden da? Månestøv? Anonymkode: 35447...050 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #27 Del Skrevet 15. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (19 minutter siden): Da tror jeg at jeg må ha oversett noe. Jeg trodde jeg fortsatt var her på jorda, her jeg sitter og skriver. Hvor mener du at du er? Vi er på jorden. Men hvor er alle som levde på Jesu tid? Vi lever i en helt annen verden nå. Anonymkode: 2ba10...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 15. januar 2022 #28 Del Skrevet 15. januar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Akkurat, Han oppfylte dem. Og derfor trenger vi ikke følge GT. Det vet alle av oss som er kristne. Anonymkode: c7948...c83 Grunnen til at vi ikke trenger å følge loven er at vi ikke er jøder. Moseloven ble gitt til Israel og ingen andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 16. januar 2022 #29 Del Skrevet 16. januar 2022 Han snakket til jødene og de fulgte loven og ventet på Messias. Han fortalte dem at hvis de ville fortsette med det måtte de følge alle budene. Vi har to valg; enten holde alle - eller forholde oss til nåden. Jødene som ble frelst den gangen gikk bort fra jødedommen og til å følge Jesus-lære/kristendommen. De andre forble jøder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 16. januar 2022 #30 Del Skrevet 16. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (21 timer siden): Det virker på meg som om din tolkning er noe mange kristne gjør, fordi det er mer behagelig, ikke fordi det er dekning for det i Bibelen. Men hvis du har sitat fra Jesus på at de gamle lovene generelt ikke gjelder lenger, så er det fint om du viser til dette. Gjelder for hvem? Moseloven er en avtale mellom Gud og det jødiske folket, og som alle andre avtaler, gjelder den bare for avtalepartene, altså Gud og jødene. Jesus uttalte seg ikke om hvem Moseloven gjelder for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #31 Del Skrevet 16. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (På 15.1.2022 den 12.19): Ja, enig i det. Det minner jo faktisk om historiene fra det Gamle Testamentet. Da passer det jo fint sammen med de ti bud, som er fra det gamle testamentet. Anonymkode: ca18c...ca1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #32 Del Skrevet 16. januar 2022 linsejesus skrev (15 timer siden): Grunnen til at vi ikke trenger å følge loven er at vi ikke er jøder. Moseloven ble gitt til Israel og ingen andre. Men de trenger vel fortsatt å følge dette om de blir kristne merkelig at de bare trenger å følge det når de ikke tror på Jesus som messias og dermed ikke kan komme til himmelen for dit må man via Jesus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #33 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Men de trenger vel fortsatt å følge dette om de blir kristne merkelig at de bare trenger å følge det når de ikke tror på Jesus som messias og dermed ikke kan komme til himmelen for dit må man via Jesus. Nei, kristne trenger ikke følge jødiske lover. Hvor vanskelig er det å skjønne? Anonymkode: c7948...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #34 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, kristne trenger ikke følge jødiske lover. Hvor vanskelig er det å skjønne? Anonymkode: c7948...c83 Jøder som har akseptert Jesus som messias ikke vanlige kristne jeg snakker om her. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, kristne trenger ikke følge jødiske lover. Hvor vanskelig er det å skjønne? Anonymkode: c7948...c83 Og det er merkelig at de må følge jødiske lover har ikke gud vendt fra dem for å ikke akseptere Jesus som messias. Endret 16. januar 2022 av Sommer2464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 16. januar 2022 #35 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, kristne trenger ikke følge jødiske lover. Hvor vanskelig er det å skjønne? Anonymkode: c7948...c83 Dette er jo et tema som har vært et vanskelig spørsmål og diskutert mye av kristne opp gjennom tiden, og er et tema man finner diskutert flere ganger i Paulus sine brev. Disse lovene er jo ikke bare jødiske lover, men Guds lover, og du finner ikke noe klart sitat fra Jesus om at følgerne hans ikke skulle følge lovene, snarere tvert i mot. Så at du later som om det er superenkelt og ikke noe å tenke på engang, tyder på at du ikke har satt deg veldig dypt inn i teologien her, men bare svelget en påstand uten videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #36 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg ryker vel teknisk sett ikke på nummer 1, men nummer 2 følger jeg definitivt ikke. Ryker også greit på nummer 6, men en psykopatisk gud ville neppe skjønt at man ikke holder ut med noen som ligner den selv. Har vel røket et par ganger på nummer 7 også som barn, men ikke i undomsalder eller seinere. Anonymkode: bce29...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 16. januar 2022 #37 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (3 timer siden): Men de trenger vel fortsatt å følge dette om de blir kristne Nei. Paulus brev til galaterne kapittel 2 vers 15: "Vi er jøder av fødsel og ikke syndere av hedensk ætt. Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli kjent rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger." https://www.bible.com/no/bible/29/GAL.2.N11BM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #38 Del Skrevet 16. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (På 16.1.2022 den 17.40): Dette er jo et tema som har vært et vanskelig spørsmål og diskutert mye av kristne opp gjennom tiden, og er et tema man finner diskutert flere ganger i Paulus sine brev. Disse lovene er jo ikke bare jødiske lover, men Guds lover, og du finner ikke noe klart sitat fra Jesus om at følgerne hans ikke skulle følge lovene, snarere tvert i mot. Så at du later som om det er superenkelt og ikke noe å tenke på engang, tyder på at du ikke har satt deg veldig dypt inn i teologien her, men bare svelget en påstand uten videre. Jeg tenker at det er slik at de kan gjøre det hvis de vil men de trenger ikke det fordi Jesus er den første som ikke har klart å bryte lovene har det ikke noe å si for Jesus har betalt for dine synder ifølge kristne. CAPS LOCK skrev (På 16.1.2022 den 19.21): Nei. Paulus brev til galaterne kapittel 2 vers 15: "Vi er jøder av fødsel og ikke syndere av hedensk ætt. Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli kjent rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger." https://www.bible.com/no/bible/29/GAL.2.N11BM Hedensk det jeg ikke liker med den norske oversettelsen av Bibelen er at den sier hedensk og ikke paganistisk som om jødene kunne norrønt hedning er jo et norrønt ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 16. januar 2022 #39 Del Skrevet 16. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (På 16.1.2022 den 17.40): Disse lovene er jo ikke bare jødiske lover, men Guds lover, og du finner ikke noe klart sitat fra Jesus om at følgerne hans ikke skulle følge lovene, snarere tvert i mot. Guds lover for hvem? Finner du noe belegg i Bibelen for at den gjelder alle mennesker? I så fall hvor? Jesus motsa Moseloven: Sitat Matteus 5: "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: "Du skal ikke slå i hjel! Den som slår i hjel skal være skyldig for domstolen." Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror; "Din idiot!" skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: "Din ugudelige narr!" skal være skyldig til helvetes ild." Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Du skal ikke bryte ekteskapet!" Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte." Videre: "Det er sagt: "Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev." Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne, og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet." Videre: "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: "Du skal ikke sverge falskt!" og "Du skal holde det du har lovet Herren med ed!" Men jeg sier dere. Dere skal ikke sverge i det hele tatt. Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Øye for øye og tann for tann." Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og t skjorten din, så la ham få kappen også. Om noen tvinger deg til å følge med en mil, så gå to med ham." Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Du skal elske din neste og hate din fiende!" Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler og forfølger dere." Ergo kom han med noe nytt. https://bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrSsHhw/Frt3dQYLCRxg+fGgD/r9uE4yAUiTio6mKLE9F Sommer2464 skrev (På 16.1.2022 den 19.55): Hedensk det jeg ikke liker med den norske oversettelsen av Bibelen er at den sier hedensk og ikke paganistisk som om jødene kunne norrønt hedning er jo et norrønt ord. I denne sammenhengen betyr "hedning" det samme som "en som ikke er jøde". Poenget er at den gamle pakten gjaldt bare for jødene, mens den nye pakten gjelder for alle mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #40 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (3 timer siden): Jøder som har akseptert Jesus som messias ikke vanlige kristne jeg snakker om her. De finnes ikke, det heter kristne Anonymkode: c7948...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå