Gjest Spør Skrevet 18. oktober 2005 #1 Skrevet 18. oktober 2005 Hva er angstnevrose? Er det noe forskjell på diagnosen angst og angstnevrose?
Gjest gjest1 Skrevet 18. oktober 2005 #2 Skrevet 18. oktober 2005 http://www.trim.no/fkart.php?id=angstnevrose&kat=psy
Gjest spør Skrevet 18. oktober 2005 #3 Skrevet 18. oktober 2005 Takk. Jeg leste det på den siden. Men jeg skjønte ikke så mye. Er det noe forskjell på angst og angstnevrose? Var det sånn som å lese at angstnevrose var noe man er født med? Eller??
Gjest spør Skrevet 18. oktober 2005 #4 Skrevet 18. oktober 2005 Eller er angstnevrose og angst det samme? For meg så høres angstnevrose mere alvorlig ut enn angst, men jeg er ikke sikker. Jeg vet ikke.
Gjest Sesselja Skrevet 19. oktober 2005 #5 Skrevet 19. oktober 2005 Slik jeg forstår det er angst noe som alle kan oppleve, mens angstnevrose er en betegnelse som brukes når angsten blir et problem? Dette sitatet er hentet fra en artikkel om mental helse i Helsenytt, og sier noe om angst/angstnevrose. vet ikke om du blir noe klokere av det? "Nevrosene er mindre vanskelige å forstå enn psykosene, og kan i de fleste tilfeller behandles uten at innleggelse i sykehus er nødvendig. Ved angstnevrose og fobier er angsten dominerende. I fobiene kan angsten være knyttet til for eksempel åpne plasser eller lukkede rom. - Men angst er vel en helt normal følelse? - Ja. Det er "god mentalhygiene" å vite at angst er et normalt fenomen, at de fleste av oss fra tid til annen opplever angst som av og til kan være vanskelig å mestre. Bare graden av angst, hva den knyttes til og hvordan vi forholder oss til den, vil være avgjørende for om vi vil kalle angsten "sykelig". "
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2005 #6 Skrevet 19. oktober 2005 Skal vi se. Først og fremst. En nevrose er en psykisk forstyrrelser som ikke skyldes organisk sykdom i nervesystemet, men som skyldes psykologiske og sosiale forhold. I motsetning til en psykose, hvor hele personligheten på en måte er trukket inn, er bare en del av personligheten trukket inn i en nevrose - og dermed mister man ikke virkelighetsoppfatningen. Vi har ulike nevroser (men nevrose blir heller sjeldent brukt i våre dager), karakternevroser; da er man mistenksom og negativ til andre mennesker, og skyldes ofte ting i barndommen, som manglende relasjoner til andre. Også har vi Symptomnevrose, som kjennetegnes ved angst, depresjon og tvang, og har både psykisk og fysiske symptomer. Generelt kan man si at en nevrose blir fremkalt av ytre omstendigheter, mens angst kan skyldes både ytre omstendigheter og psykisk ubalanse. (Man kan få angst uten grunn med andre ord.) Angstnevrose er ikke noe som blir mye brukt i dag, men jeg vil tro at en angstnevrose er en nevrose som åpenbart innebærer mye angst, og at denne angsten skyldes ytre påvirking mer enn den psykiske... Fobier ligger for eksempel under nevroser. Kan prøve å spørre psykologen min i dag, jeg. Om hva angsnevrose egentlig er, for jeg ble ganske nysgjerrige selv nå.
Gjest spør Skrevet 19. oktober 2005 #7 Skrevet 19. oktober 2005 Tusen takk. Det sto at jeg hadde angstnevrose på papiret fra folketrygden, og jeg skjønner ikke så mye annå om hva den forskjellen på angst eller angstnevrose. Er det sånn at angstnevrose er sterkere enn angst?
Gjest Ananas Skrevet 19. oktober 2005 #8 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg tipper dette er en eldre diagnose som ikke lenger er i bruk. Trygdekontoret kan ikke stille diagnoser, kansje kommer det fra en gammel epikrise eller noe sånt? Her søkte jeg og fant ikke: http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/icd10.htm ICD-10 er diagnostiseringssystemet til WHO, som brukes i Norge. Kansje er dette noe du kan spørre legen om?
Gjest vimse Skrevet 19. oktober 2005 #9 Skrevet 19. oktober 2005 Hmmm.. Tenke litt... Angst vil for det meste være deltakende i en psykisk lidelse, på den ene eller andre måten, enten man er schizofren eller anorektiker. Det å definere som angstnevrose er vel kanskje bare et begrep for å forklare at angsten er et gjentagende fenomen som skaper et sykdomsbilde? Angst i hverdagen opplever alle, et sug i magen, hjertebank eller lignende, men når angsten tar overhånd og styrer hverdagen, så blir det et problem, og omgivelsene trenger et begrep å forholde seg til, kanskje? Angstnevrose går under det som kalles symptomnevrose, og en slik nevrose gis navn etter den dominerende nevrosen. Som jeg forsto så er symptomene de opplevde plagsomme symptomene som pasienten merker, i ditt tilfelle, angst. Uff, blei det noe svar?? Vanskelige greier altså... Blei lissom sittende og bla litt i boka, og det blei masse å lese, og masse vanskelig å forstå.. Men HOPE: En nevrose er en psykisk forstyrrelser som ikke skyldes organisk sykdom i nervesystemet, men som skyldes psykologiske og sosiale forhold. ?? Jeg skjønte ikke det helt jeg.. Behandling av nevroser er vel medikamentell den også?
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #10 Skrevet 20. oktober 2005 Men HOPE: En nevrose er en psykisk forstyrrelser som ikke skyldes organisk sykdom i nervesystemet, men som skyldes psykologiske og sosiale forhold. ?? Jeg skjønte ikke det helt jeg.. Behandling av nevroser er vel medikamentell den også? ← http://samfunn.caplex.no/web/artikkel/artd...?art_id=9324591 (Jeg har kun erfaring med dette som pasient selv, og ikke som fagperson på noen måte. Som du ser over så hadde jeg en ganske pålitelig kilde i hvert fall.) Ja, behandling av nevroser er nok helt sikkert medikamentell også, i tillegg til samtaleterapi. Men når man behandler angst generelt med medisiner, så fjerner man ikke angsten, bare symptomene - som skjelvinger, anspenthet osv osv. Det vil si at de midlene man har for angst alene, som Sobril og Vival f.eks, gjør at musklene blir slappere, kroppen blir mindre anspent og dermed vil også angsten forsvinne. Årsaken til angsten vil fortsatt være der hele tiden, men bli undertrykket. Når det gjelder preparater som SSRI og andre antidepressiva, så fjerner det heller ikke symptomene alene, men gjør det mulig for pasienten å klare å stå opp av senga, komme seg ut og dermed også klare å fungere i terapi. En med angst vil ofte unngå enkelte situasjoner, men med den ekstra puffen antidep. kan gi, vil pasienten også klare å gå utenfor døra og venne seg til å være på steder med masse menensker f.eks. (Studier viser at kombinasjonen antidepressiva og terapi gir størst odds for å bli frisk eller mye bedre, enn med bare piller alene.)
Gjest vimse Skrevet 20. oktober 2005 #11 Skrevet 20. oktober 2005 Hei! Jo takk for svar, skjønte litt mer nå, det var en grei oversiktlig artikkel, litt mindre avansert enn min psykiatribok... Fikk bare ikke med meg det at det er symptomene som kan være fysiske, og det er jo symptomer som blir behandlet Og det kan være litt avansert dette med psykoser og nevroser, kan bli ør av mindre.. Er pasient selv, og skal ha litt oversikt over dette gjennom utdannelsen min, men det er ikke like lett nei Men, håper trådstarter fikk svar på det hun lurte på
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #12 Skrevet 20. oktober 2005 Og det kan være litt avansert dette med psykoser og nevroser, kan bli ør av mindre.. ← Hehe. Men har man opplevd begge deler, så skjønner man i hvert fall forskjellen. Det er lett å gå seg vill i psykiatri-jungelen, ja. Masse ord og uttrykk som kan gå i hverandre. Er ingen ekspert selv, og det er nok like greit. Ja, Trådstarter: Fikk du svar på det du lurte på nå?
Gjest spør Skrevet 22. oktober 2005 #13 Skrevet 22. oktober 2005 Hehe. Men har man opplevd begge deler, så skjønner man i hvert fall forskjellen. Det er lett å gå seg vill i psykiatri-jungelen, ja. Masse ord og uttrykk som kan gå i hverandre. Er ingen ekspert selv, og det er nok like greit. Ja, Trådstarter: Fikk du svar på det du lurte på nå? ← Jeg vet ikke. Er angstnevrose en gammel diagnose for angst? Er det sånn å forstå?
Retz Skrevet 22. oktober 2005 #14 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg vet ikke. Er angstnevrose en gammel diagnose for angst? Er det sånn å forstå? ← Den diagnosen er ikke lenger i bruk, nei. Dessuten er det ikke en presis diagnose, bare en sekkebetegnelse som dekker flere spesifikke angstlidelser.
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #15 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg vet ikke. Er angstnevrose en gammel diagnose for angst? Er det sånn å forstå? ← Den diagnosen er ikke lenger i bruk, nei. Dessuten er det ikke en presis diagnose, bare en sekkebetegnelse som dekker flere spesifikke angstlidelser. ← Ja, jeg tror den diagnosen ikke lenger eksisterer. I dag bruker man heller ulike angstdiagnoser, som generell angst, panikkangst osv.
Retz Skrevet 24. oktober 2005 #16 Skrevet 24. oktober 2005 Ja, jeg tror den diagnosen ikke lenger eksisterer. I dag bruker man heller ulike angstdiagnoser, som generell angst, panikkangst osv. ← Riktig. Angstlidelser deles hovedsakelig inn i: Agorafobi Sosial fobi Enkel fobi Panikkangst Generalisert angst Det finnes også undergrupper av disse, gradert etter alvorlighetsgrad. Pluss at det finnes endel andre, og mer uspesifikke diagnoser, samt blandingstilstander.
Gjest vimse Skrevet 24. oktober 2005 #17 Skrevet 24. oktober 2005 Nå har jeg lest og kikket litt, og angstnevrose er visst en gammel diagnose som ikke brukes lenger, som jeg har forstått så deles det inn slik: Man kan skille seks typer angst: 1. Panikkangst 2. Skandaleringsangst 3. Generalisert angst 4. Fragmenteringsangst 5. Separasjonsangst 6. Eksistensiell angst Videre finnes det ulike klassifiseringssystemer, og ett av det som brukes i dag kalles ICD-10, dette deler angstlidelsene inn på følgende måte: 1. Fobiske angstlidelser(agorafobi, sosial fobi, spesifikke fobier, andre fobiske angstlidelser, uspesifisert fobisk angstlidelse) 2. Andre angstlidelser(panikklidelse, generalisert angstlidelse, blandet angst- og depressiv lidelse, andre blandete angstlidelser, andre spesifiserte angstlidelser, uspesifisert angstlidelse) 3. Obsessiv-kompulsiv lidelse(hovedsakelig tvangstanker eller tvangsgrubling, hovedsakelig tvangshandlinger, blandede tvangstanker og-handlinger, andre obsessiv-kompulsive lidelser, uspesifisert obsessiv-kompulsiv lidelse) Dette leste jeg i en lærebok om psykiatri, håper det var forståelig
Gjest Gjest_cat_* Skrevet 9. juni 2009 #18 Skrevet 9. juni 2009 Eller er angstnevrose og angst det samme? For meg så høres angstnevrose mere alvorlig ut enn angst, men jeg er ikke sikker. Jeg vet ikke. hei! skal prøve og forklare.. angstnevrose og angst er lit forskjellig. angst er når en fryktreaksjon skjer ovenfor objekter eller situvasjoner som en normalt ikke tenker på at skal representere fare. Når dette skjer over en periode kan dette være angst. det kan foreksempel være og sitte på trikken eller gå på kino. det finner mange typer for angst eksisensiell angst, panikk angst med flere. angstnevrose er en av formene for symptomnevrose, altså når man har angstnevrose er angst symptomet på nevrosen. når symptomet ikke er der er man symptomfri altså frisk. så hvis man ikke går på kino får man ikke angsten og man er symptomfri. håper d hjalp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå