Gå til innhold

Slankeoperasjon, ja eller nei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg ikke gjort det. 

Er gastic by operert. 2009

Nå har jeg siste året gått ned 22 kilo ved hjelp av mysimba først, men slutta på grunn av bivirkninger.  Går nå på ozempic og den fungere veldig bra. Et stikk i uka, du spiser mye mindre og har ikke søt behov.  Mange leger vet ikke nok om disse medikamentene,men les deg opp på de før du gjør en operasjon.

Mysimba,  saxenda og ozempic heter de tre forskjellige.  Finnes mange Facebook grupper du kan melde deg inn i og lese deg opp på

Anonymkode: 239d3...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren tok sleeve for fem år siden. Han gikk ned 25 kilo og la på seg nesten 40 igjen. Jeg synes de som skal få slankeoperasjon bør gå gjennom tvungen psykisk helsehjelp i forkant, like strengt som de som ønsker å korrigere kjønn. Har man en BMI på over 50 så sier det seg selv at det ikke primært handler om å bevege seg mer og spise mindre. 

Anonymkode: bc4ab...47e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har høy nok bmi til å få det innvilget tror jeg, husker ikke tallet plutselig.

Vil så gjerne ned i vekt, og har gått ned på egenhånd, men det er så langt igjen.

Vet at det er ulemper etterpå, veier fordelene opp for disse, tro?

Noen med erfaring?

Anonymkode: ae609...eb1

Jeg er ikke for slike operasjoner, og det handler mye om medikamenter man får i ettertid. Jeg vet om flere som har tatt "bypass"-operasjon, og 4 av 5 av disse menneskene ble avhengig av medikamenter. Det ødela livet deres, og fedme kom fort tilbake.. Så pass deg, selv om du tenker du ikke blir avhengig - det tror jeg de fleste tenker. Disse jeg kjenner ble avhengig og måtte få sterkere og sterkere medikamenter av legen, og en av de ser ut som heroinist uten tenner og alt, nå pga disse medikamentene er jo opiod-medikamenter. Dette er farlig business

Hun ene jeg kjenner som ble operert, som også ble avhengig av medikament - hun ble også feiloperert, så hun må til stadighet bli hentet av ambulanse (en gang i uka, minimum). Fordi tarmen hennes slynger seg rundt "magesekken", men de får aldri operert tilbake fordi slyngen løses av seg selv etter en dag eller noe. Og da åpner de og lukker igjen på kirurgisk. Dette gjør forferdelig vondt, og hun får morfin hver gang dette skjer så det hjelper ikke avhengigheten hennes heller. Tarmslyng er potensielt dødelig fordi tarmen kan dø når den slynger seg, og mye kan skje.. Tragisk utfall.

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Så interessant å lese om andres erfaringer. Jeg syns titt jeg hører at folk går opp alt og mere til etter både operasjon og bruk av sprøyter.

Hvor lenge etter operasjon er det «den gratis nedgangen» varer? Jeg skjønner at det er jobb fra dag en, men når begynnner den tyngste og mest utfordrende jobben etter at vekta er av, nemlig å holde vekten? Når kan man si at operasjonen var en suksess, etter 1 - 2 - 5 - 10 - 15 eller enda flere år?

historien om den stakkars kvinnen som døde er nok ikke spesiell relevant, iom at det er en type operasjon som ikke utføres lengre. Det mest vanlige nå er sleeve, har jeg skjønt?

Anonymkode: d301d...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at 2/3 går opp til opprinnelig vekt etter noen år?   Har selv 2 opererte kollegaer som er like store som før, de gikk ned masse og sakte men sikkert ble de overvektige igjen og vet om mange fler. 

Anonymkode: e7161...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke slik at 2/3 går opp til opprinnelig vekt etter noen år?   Har selv 2 opererte kollegaer som er like store som før, de gikk ned masse og sakte men sikkert ble de overvektige igjen og vet om mange fler. 

Lurer på hva «noen år» betyr, vet du? Syns også jeg hører det, men vet ikke hva det innebærer. Hvis det er snakk om 10 år, er det kanskje greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke tatt operasjon. For mange år siden gikk jeg ned flere titalls kilo ved å spise sunnere og mindre porsjoner, samt bevege meg mer - en times gåtur hver dag og til slutt ble det jogging. Med den erfaringen vil slankeoperasjon aldri bli noe tema. Nå vet jeg at jeg får det til selv, sitter i hodet. Gi det et realt forsøk før du velger operasjon. 

Anonymkode: 70a3f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristianQuart skrev (På 14.1.2022 den 14.49):

Dette tror jeg ikke på.

Jeg har også hørt om ei  som døde noen år etter slankeoperasjon. Dette av komplikasjoner. Bare å google. 

Anonymkode: 49914...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall først få kartlagt hvorfor du er overvektig. Skyldes det en spiseforstyrrelse vil du gå opp igjen, og fort oppleve dårlig mestring og selvbilde. En kollega av meg opererte for et par år siden, og går også på dps for behandling av spiseforstyrrelse. Likevel går hun opp igjen, som igjen også trigger spiseforstyrrelsen hennes.

Anonymkode: 5d1be...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lurer på hva «noen år» betyr, vet du? Syns også jeg hører det, men vet ikke hva det innebærer. Hvis det er snakk om 10 år, er det kanskje greit?

3-5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 12 år siden jeg tok en sleeve operasjon. Hadde da en BMI på 50. Har ligget stabilt på 30 de siste 10 årene. 

Jeg angrer på ingen måte på operasjonen. Har ikke hatt noen komplikasjoner annet enn mye bedre helse. 

Jeg hadde heller forsøkt wegovy i dag fremfor operasjonen da det er mindre risiko slik jeg ser det. 

Anonymkode: 134c9...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er 12 år siden jeg tok en sleeve operasjon. Hadde da en BMI på 50. Har ligget stabilt på 30 de siste 10 årene. 

Jeg angrer på ingen måte på operasjonen. Har ikke hatt noen komplikasjoner annet enn mye bedre helse. 

Jeg hadde heller forsøkt wegovy i dag fremfor operasjonen da det er mindre risiko slik jeg ser det. 

Anonymkode: 134c9...4ae

Kudos! Slankeoperasjon er ikkje ein snarveg, vedlikehaldet er like j*vleg uansett. Uansett korleis ein går ned er den reale jobben tida etter å ha nådd "målvekt".

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Haha, det der er en ekstrem myte! Tviler uansett på at de er like store som før, man glemmer gjerne hvor store noen har vært, og 10-15 kg kan ha betydelig helsepåvirkning på en person som går fra 115 kg til 100 feks, men samtidig ikke synlig for andre rundt. 

Les forskning: https://www.forskning.no/medisinske-metoder-overvekt-ny/fedmeopererte-var-fortsatt-mye-slankere-12-ar-etter/319987 

Anonymkode: b7ad2...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt valgmulighetene som finnes nå, ville jeg nok ikke tatt operasjonen. Var en av de første som tok GBP ved sykehuset jeg gjorde det (2005), og de ga meg da en liten magesekk, og koblet unna resten av magesekken og 0,5 meter med tarm. (Nå er GBP en del mer omfattende) Jeg gikk ned 20 kilo, men de kom tilbake i løpet av de neste 10 årene. Av komplikasjoner så har jeg hatt litt galleproblemer, sliter mye med kolikk, opplever kvalme/dumping og har B12-mangel. Jeg tåler ikke alkohol lengre (ikke noe mellomlagring av drikken, slik at den går rett i tarmen og blodet), kan ikke drikke brus/øl på grunn av kullsyra (sliter med å rape), tåler ikke mat som kan svelle, sur mat og fet mat, og kan ikke drikke noe som inneholder sukker. Jeg kan ikke kaste opp, så matforgiftning og omgangen må gå igjennom hele systemet før jeg blir frisk. Blir derfor "sykere" enn andre av det. (Tåler ikke melk og gluten lengre, men det trenger ikke å ha noe med GBP å gjøre)

Har siden da slanket meg jevnlig, med litt forskjellig suksess. Går nå på medisiner for å holde vekten nede, og er generelt på et bedre sted i livet enn jeg var da. Nærmer meg normalvektig for første gang siden jeg var barn. 

Gastric bypass, og veien dit, er noe helt annet nå enn den gangen. De fleste som blir vurdert til operasjonen nå, blir grundig undersøkt og evaluert, de blir kurset, og det blir prøvd ut andre metoder først. Operasjonene er som oftest siste utvei. Jeg vil derfor påstå at fedmeklinikkene har blitt mange ganger bedre, operasjonene har blitt sikrere i forhold til komplikasjoner, og blir ikke utført i unøde. I hvert fall ikke på statens regning. 

Det vil være mange skrekkhistorier og suksesshistorier, men hvordan det vil bli for akkurat deg, kan ingen si. Jeg vil anbefale deg å gå igjennom hele opplegget til din lokale fedmeklinikk, og prøve ut alt de foreslår før du godtar en operasjon. Det vil også være lurt å ta et dypdykk i ditt forhold til mat, helse og trening, men jeg tror det er en del av kurset hos fedmeklinikken. Lykke til!

Anonymkode: cfb68...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

3-5 år

Det er jo ekstremt kort tid! Jeg fatter ikke at det er mulig, da kan man umulig å ha gjort særlig innsats i etterkant av «gratisperioden»? Den varer vel i ca 3-5 år, trodde jeg. Betyr det at man kan spise normalt store (og kanskje også FOR store) porsjoner allerede etter 3-5 år, eller enda kortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 23.27):

Har høy nok bmi til å få det innvilget tror jeg, husker ikke tallet plutselig.

Vil så gjerne ned i vekt, og har gått ned på egenhånd, men det er så langt igjen.

Vet at det er ulemper etterpå, veier fordelene opp for disse, tro?

Noen med erfaring?

Anonymkode: ae609...eb1

Mye bedre å bruke de nyeste slankemedisinene.
Bivirkningene av en operasjon har vært underkommunisert lenge.
Dette er bivirkninger du må leve med resten av livet og gjør ikke livet ditt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv hadde jeg aldri gjort det! Men  har man blitt 200+Kg og vel så det er kanskje det løsningen. 

Har selv pendlet mellom 110 og 150 Kg.di siste 10 årene. Opp og ned,opp og ned. Har det bedre med meg selv opp enn ned.....

Anonymkode: a7295...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sleeveoperasjon for ti år siden, privat.

Hatt en del bivirkninger, men likevel ikke angret et sekund. Gått ned 35 kilo og ligger stabilt der.

Anonymkode: 219fb...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tok sleeveoperasjon for ti år siden, privat.

Hatt en del bivirkninger, men likevel ikke angret et sekund. Gått ned 35 kilo og ligger stabilt der.

Anonymkode: 219fb...087

Føler du at du må jobbe for det eller er det enkelt? Er porsjonene dine preget av at du er slankeoperert ( = du har plass til lite mat om gangen), eller er det ikke lengre sånn etter 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sleeve-operasjon privat for 7 år siden. Har ikke angret et sekund!

Jeg gikk ned fra 98 til 67 på det laveste. Vanligvis ligger vekta rundt 73, dvs bmi på 25. Nå har den steget litt, pga mange dårlige veivalg, men selv med feil mat alt for lenge så stiger den ikke til noe i nærheten av der jeg var før.

Plagene med en altfor tung kropp orker jeg nesten ikke å beskrive. Plager nå etter operasjon er at jeg ikke kan drikke mye kaldt vann eller spise mye varm mat. Da får jeg en slags vondt i magen. Men ellers merker jeg ikke mye til operasjonen annet enn at den fortsatt stopper meg fra å spise alt jeg har lyst på.

Anonymkode: 26a17...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...