Gå til innhold

Slankeoperasjon, ja eller nei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har høy nok bmi til å få det innvilget tror jeg, husker ikke tallet plutselig.

Vil så gjerne ned i vekt, og har gått ned på egenhånd, men det er så langt igjen.

Vet at det er ulemper etterpå, veier fordelene opp for disse, tro?

Noen med erfaring?

Anonymkode: ae609...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg angrer dypt og inderlig. Jeg ble operert for mange år siden på Island (Norge betalte operasjon). Jeg er nå undervektig og ser 10 år eldre ut enn jeg er. Ekstremt med løs hud. Greier ikke å få i meg nok mat, kunne nok vært flinkere med hva jeg spiser. Tar B12 sprøyter. Eneste positive er at jeg faktisk jobber 100%, det gjorde jeg ikke før operasjon.

Anonymkode: 090ac...3c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut hvorfor du er overvektig? Mange som er så store som oss, er det av grunner som ikke en operasjon kan fikse. Om man sliter med overspising etc., da er ikke operasjon en varig løsning om ikke man klarer å ta tak i problemene. Det er en begrenset periode hvor operasjonen gir drahjelp, etter det kan man fint spise seg opp i vekt igjen hvis man ikke har fått bukt med overspising og dårlige matvaner.

Anonymkode: 59c78...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt verdt det her, selv med alle bivirkninger!

Anonymkode: 32494...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg angrer dypt og inderlig. Jeg ble operert for mange år siden på Island (Norge betalte operasjon). Jeg er nå undervektig og ser 10 år eldre ut enn jeg er. Ekstremt med løs hud. Greier ikke å få i meg nok mat, kunne nok vært flinkere med hva jeg spiser. Tar B12 sprøyter. Eneste positive er at jeg faktisk jobber 100%, det gjorde jeg ikke før operasjon.

Anonymkode: 090ac...3c3

Glemte å skrive at jeg heller ikke tåler alkohol lenger. Savner å ta meg en øl med gode venner.

Anonymkode: 090ac...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med mysimba først. Det stopper sultfølelsen og sukkersuget. Jeg har gått ned 20 kg på 5 måneder bare ved å kutte i matveien. Ingen trening.

Min venninne døde et år etter e  slankeoperasjon. Kroppen sluttet å ta til seg næring og kroppen sultet henne til døde 😪 Grusomt å oppleve.

Anonymkode: ec3a0...dff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var 30 kg overvektig og betalte privat, tok sleeve-operasjon. Elsker den avgjørelsen! Slet med overspising og trøstespising, spiste meg opp på noen få år, og ette røykeslutt i tillegg ville jeg bare fort ned. Gikk ned de første 25 kiloene på 6 måneder, de neste 5 har jeg gått ned over to år. Eneste bivirkning er litt sure oppstøt, tar nexium for dette hver dag. 

Anonymkode: b7ad2...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristianQuart
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Start med mysimba først. Det stopper sultfølelsen og sukkersuget. Jeg har gått ned 20 kg på 5 måneder bare ved å kutte i matveien. Ingen trening.

Min venninne døde et år etter e  slankeoperasjon. Kroppen sluttet å ta til seg næring og kroppen sultet henne til døde 😪 Grusomt å oppleve.

Anonymkode: ec3a0...dff

Dette tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har fordelene veid opp for ulempene. Jeg er friskere, gladere og livet er lettere. Men jeg sliter med dumping, blodsukkerfall og en mage som plutselig må på do innimellom. Hva jeg dumper av forandrer seg stadig. Men jeg jobber 100 % og har et godt liv likevel. Betalte operasjonen selv, gått ned til ca 22 i BMI. Noe løshud som jeg tenker fjerne etterhvert.

Det er umulig å vite om det er verdt det for din del. Det kommer jo helt an på hva slags senvirkninger du eventuelt får. Klarer du gå ned på egenhånd ville jeg prøvd det først.

Anonymkode: 04b16...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anger ikke et sekund ☺️
tok sleeve for 6 år siden. Den operasjonen er minst bivirkninger av. 
 

Gikk ned 55 kg på 6 mnd. 
Gått gjennom hudfjerning. Mage, seteløft og puppeløft. Har fått den modell kroppen 😍 Men det må jobbes for. 
Hode vil kødde med deg i noen år. Så anbefaler psykolog etter en slik operasjon. 
 

Du må vere streng etter en slik operasjon. Lett å legge på seg. 
Eneste bivirkning jeg har er surt oppstøt med sterk mat. Men det tar jeg piller for 😀

Anonymkode: 1f280...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianQuart skrev (37 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på.

Hvilken del tror du ikke på? 

At det er effektivt å kutte i kaloriinntaket for å gå ned i vekt, helt uten trening, er jo en kjensgjerning, så da regner jeg med det er omstendighetene rundt dødsfallet du ikke tror på? 

https://www.gjengangeren.no/nyheter/nyheter/siri-dode-etter-slankeoperasjoner/s/2-2.426-1.8180059

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-3006403/amp/Grandmother-starved-death-undergoing-gastric-bypass-surgery-meant-dropped-20-stone-one-year.html

Anonymkode: ccb49...a73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt sleeve operasjon og angrer ikke. Jeg holder fortsatt vekten nesten 5 år etter operasjonen, men jeg må jobbe daglig med å ta de rette valgene og planlegge måltidene så jeg spiser riktig. 

Anbefaler deg likevel å prøve de nye medisinene som mysimba og tror det også er noen andre først da det er et stort inngrep og du er nødt for å følge anbefalingene for å ha et varig vekttap. Dette er krevende. Du må også ta vitaminer og kosttilskudd resten av livet. Jeg tar kalsium, B12, multivitamin og D-vitamin hver dag. Dette kan jeg ikke droppe om jeg ønsker å beholde helsen min. 

I tillegg har jeg reflux som jeg tar syredempende morgen og kveld. Livet mitt har blitt mye bedre etter operasjonen.

Anonymkode: 83042...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleeve er en langt mindre omfattende operasjon med svært få bivirkninger. Jeg tok den for 2 år siden og har kun vært fornøyd. Jeg har som en annen skrev problemer med sure oppstøt om jeg spiser for sterk mat, men da tar jeg somac og så ordner det seg. 

Har ikke en eneste negativ ting å si! Bmi 21, frisk, rask og pen 😁

Anonymkode: d301d...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken del tror du ikke på? 

At det er effektivt å kutte i kaloriinntaket for å gå ned i vekt, helt uten trening, er jo en kjensgjerning, så da regner jeg med det er omstendighetene rundt dødsfallet du ikke tror på? 

https://www.gjengangeren.no/nyheter/nyheter/siri-dode-etter-slankeoperasjoner/s/2-2.426-1.8180059

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-3006403/amp/Grandmother-starved-death-undergoing-gastric-bypass-surgery-meant-dropped-20-stone-one-year.html

Anonymkode: ccb49...a73

Artikkelen i Gjengangeren beskriver en operasjon som ble utført for 15-16 år siden, det er mye som har endret seg siden den gang. Tragisk historie. Den andre får jeg ikke åpnet.

Anonymkode: 83042...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Artikkelen i Gjengangeren beskriver en operasjon som ble utført for 15-16 år siden, det er mye som har endret seg siden den gang. Tragisk historie. Den andre får jeg ikke åpnet.

Anonymkode: 83042...33d

Bare å google "starved to death after gastric sleeve, så er den av de første som kommer opp. 

Anonymkode: ccb49...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blir slankeoperert mangler viljestyrke, enkelt og greit. Har man viljestyrke nok, klarer man å gå ned på egenhånd. Uansett om det gjelder fem eller 50 kilo. 

Anonymkode: 9bf93...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk som blir slankeoperert mangler viljestyrke, enkelt og greit. Har man viljestyrke nok, klarer man å gå ned på egenhånd. Uansett om det gjelder fem eller 50 kilo. 

Anonymkode: 9bf93...439

Jeg tror du skal lese deg opp litt. Da vil du oppdage at det faktisk ofte er mer enn viljestyrke som skal til for å lykkes med varig vektnedgang. Anbefaler f.eks dokumentaren Sannheten om overvekt på nrk. 

Anonymkode: ccb49...a73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk som blir slankeoperert mangler viljestyrke, enkelt og greit. Har man viljestyrke nok, klarer man å gå ned på egenhånd. Uansett om det gjelder fem eller 50 kilo. 

Anonymkode: 9bf93...439

Du er uvitende og trangsynt.

Anonymkode: 59c78...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to som har gjort det og en tredje bekjent. Den ene av de to jeg kjenner har slitt med magen ever since, hun kan ikke spise noen ting uten at det nærmest renner ut, hun har konstant vondt eller ubehag i magen. Ja hun ble tynnere, men ser allikevel så grå og pjusk ut. 

Han andre endret personlighet voldsomt, noe jeg har lært i ettertid ikke er helt uvanlig. Han er mer aggressiv, kontrollerende og har store tanker om seg selv. Sliter med å holde på både kjæreste og venner pga dette. 

Jeg mener du bør fokusere på trening og kosthold om det er mulig for deg. Jeg vet ikke om det er sant, men Rebel Wilson skylder sin vektnedgang på en time gåtur til dagen. Om du ikke klarer en time, start med ti minutter og øk når du klarer. Ha fokus på maten, men ikke overdriv, finn noe du kan leve med. Lykke til

Anonymkode: 7acb5...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kjenner to som har gjort det og en tredje bekjent. Den ene av de to jeg kjenner har slitt med magen ever since, hun kan ikke spise noen ting uten at det nærmest renner ut, hun har konstant vondt eller ubehag i magen. Ja hun ble tynnere, men ser allikevel så grå og pjusk ut. 

Han andre endret personlighet voldsomt, noe jeg har lært i ettertid ikke er helt uvanlig. Han er mer aggressiv, kontrollerende og har store tanker om seg selv. Sliter med å holde på både kjæreste og venner pga dette. 

Jeg mener du bør fokusere på trening og kosthold om det er mulig for deg. Jeg vet ikke om det er sant, men Rebel Wilson skylder sin vektnedgang på en time gåtur til dagen. Om du ikke klarer en time, start med ti minutter og øk når du klarer. Ha fokus på maten, men ikke overdriv, finn noe du kan leve med. Lykke til

Anonymkode: 7acb5...3aa

Nei det er ikke sant. Hun endret kosthold fra 4000 kcal om dagen til 1500 for vektnedgang, og nå 2000-2500 for vedlikehold. 

Anonymkode: 4ab99...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...