AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #41 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok sleeve-operasjon privat for 7 år siden. Har ikke angret et sekund! Jeg gikk ned fra 98 til 67 på det laveste. Anonymkode: 26a17...1ba Bare 98 Kg?? Du betalte vel selv? Anonymkode: a7295...020
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #42 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 1.38): Folk som blir slankeoperert mangler viljestyrke, enkelt og greit. Har man viljestyrke nok, klarer man å gå ned på egenhånd. Uansett om det gjelder fem eller 50 kilo. Anonymkode: 9bf93...439 Nå må du gi deg. Jeg kjenner en som jobber på sykehus og de får inn MANGE pasienter med komplikasjoner etter slankeoperasjoner. Ikke bare i tiden etter operasjon, men årevis etter. Det sies å være svært smertefullt og det er mange som angrer. Magen blir aldri den samme igjen. Anonymkode: 77b6e...5c2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #43 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Føler du at du må jobbe for det eller er det enkelt? Er porsjonene dine preget av at du er slankeoperert ( = du har plass til lite mat om gangen), eller er det ikke lengre sånn etter 10 år? Anonymkode: d301d...ecb Det er enkelt, relativt sett. Porsjonene er absolutt preget. En del typer mat tåler jeg dårligere (gjærbakst, rus, pasta) og dersom jeg spiser for raskt blir jeg dårlig. Anonymkode: 219fb...087
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #44 Skrevet 6. oktober 2024 Hadde aldri turt å slankeoperere meg, til det vet jeg om for mange som sliter med komplikasjoner i mange år etter (dvs over 10). Mange av dem går opp igjen også. Jeg har gått ned 35 kg selv, etter å ha hatt en BMI på over 40. Lett? Nei. Det er ikke lett å vedlikeholde heller. Men mye heller det enn magetrøbbel og å slite med sånne ting i årevis, kanskje resten av livet. Vil gjerne ned litt til, og har ikke gitt meg enda. Men jeg vil heller være her jeg er nå vektmessig, enn å slite med magesmerter og fordøyelsesproblemer og ikke kunne spise ditt og datt fordi det gir trøbbel. Jeg turte ikke engang be om Mysimba eller Wegowy/Saxenda fordi jeg var usikker på hvordan det ville bli å slutte med dem. Og når jeg har klart det, så klarer de fleste det - de bare har ikke skjønt det selv enda, sånn som det tok meg lang tid å skjønne.... Anonymkode: ae609...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #45 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 14.58): Hadde aldri turt å slankeoperere meg, til det vet jeg om for mange som sliter med komplikasjoner i mange år etter (dvs over 10). Mange av dem går opp igjen også. Jeg har gått ned 35 kg selv, etter å ha hatt en BMI på over 40. Lett? Nei. Det er ikke lett å vedlikeholde heller. Men mye heller det enn magetrøbbel og å slite med sånne ting i årevis, kanskje resten av livet. Vil gjerne ned litt til, og har ikke gitt meg enda. Men jeg vil heller være her jeg er nå vektmessig, enn å slite med magesmerter og fordøyelsesproblemer og ikke kunne spise ditt og datt fordi det gir trøbbel. Jeg turte ikke engang be om Mysimba eller Wegowy/Saxenda fordi jeg var usikker på hvordan det ville bli å slutte med dem. Og når jeg har klart det, så klarer de fleste det - de bare har ikke skjønt det selv enda, sånn som det tok meg lang tid å skjønne.... Anonymkode: ae609...eb1 «Når jeg har klart det, så klarer de fleste det»…. De fleste klarer det jo ikke, folk flest er overvektige. Og husk på at det er en ting å gå ned, men noe helt annet å holde seg der. Jeg har også gått ned 40 kg helt på egenhånd, men jeg tror slettes ikke at alle kan klare det. Jeg har også gått opp alle de 40 kiloene, jeg er mer tilbøyelig til å tro at alle kan klare det 😁 Anonymkode: d301d...ecb
Gregarious Skrevet 7. oktober 2024 #46 Skrevet 7. oktober 2024 En må være forsiktig med å vektlegge slike anekdoter på et forum, det er ofte lite representativt for virkeligheten. Se heller på statistikk og "HRQOL" (health-related quality of life) som er blant de viktigste parameterne. En må også veie dette opp mot komplikasjoner av overvekt, for alternative er ikke fravær av komplikasjoner, heller tvert imot. Slankemedisin er et alternativ, men vi har lite forskning på helseeffekt på sikt, det å potensielt gå på medikamenter resten av livet er problematisk både med tanke på kostnader og eventuelle negative helseeffekter.
Gregarious Skrevet 7. oktober 2024 #47 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 1.38): Folk som blir slankeoperert mangler viljestyrke, enkelt og greit. Har man viljestyrke nok, klarer man å gå ned på egenhånd. Uansett om det gjelder fem eller 50 kilo. Anonymkode: 9bf93...439 Slik arkaisk tankegang minner om når en mente spedalskhet var straff av gud. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #48 Skrevet 7. oktober 2024 Vet om flere som har tatt operasjon. De var slanke i 4 - 5 år. Livet var supert, de fråtset i klær, sminke og fikk masse oppmerksomhet. Så, når de gikk opp igjen, kom den store psykiske knekken. Klarte det ikke selv med operasjon, og selvtilliten og selvbildet havnet langt under 0. Jeg er ganske sikker på at slankeoperasjon krever mye oppfølging av fagfolk i mange år etterpå om det skal funke. Anonymkode: e8473...e4b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #49 Skrevet 7. oktober 2024 Problemet er at fettcellene forsvinner ikke , de bare krymper. Når kroppen får tilgang til energi fylles lagret opp til samme nivå som det var når det var "fullt". https://news.yale.edu/2015/03/02/study-new-fat-cells-are-created-quickly-dieting-cant-eliminate-them https://www.discovermagazine.com/health/your-fat-cells-never-disappear-making-future-weight-gain-more-likely Alle slankeopperert burde få liposculpting/freezing (fjerning av fettcellene) med på operasjonen. Anonymkode: 8c4ac...310
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå