Gå til innhold

Liannes graviditetsdagbok


Lianne

Anbefalte innlegg

Velkommen til min graviditetsdagbok! 😊

I dag er jeg 13+6 og det føles nå rett å legge prøverdagboken min bak meg, og starte et nytt kapittel her. 

Mannen og jeg er begge i starten av 30-årene og venter nå vårt første barn med termin i juli. Vi begynte med prøvingen i mai, og i løpet av 2021 rakk jeg å oppleve en spontanabort i uke 6/7 (ble gravid på p-piller på starten av året), en kjemisk graviditet i PP1, en blighted ovum med påfølgende medisinsk abort rundt uke 9/10 i PP3, og så mot slutten av året en graviditet som så langt har gått bra. Grunnet den nevnte historien min har jeg fått god oppfølging med jevnlige kontroller på fertilitetsklinikken og senter for fostermedisin på sykehuset. Jeg har vært på fire ultralydundersøkelser og det har vært veldig spennende å få følge med på utviklingen til den lille så langt. Sist ultralyd var i uke 12+5, denne var organrettet og alt så heldigvsi fint ut så langt. 

Formen min så langt har ikke vært noe å skryte av. Jeg har vært mye plaget med både kvalme, hodepine og kroppslige smerter. Det er tydelig at kroppen min ikke tåler så vedlig godt å være gravid og det blir tilbrakt mye tid på sofaen og i senga. Jeg har vært sykemeldt i omtrent en måned, men jeg håper at nå som jeg er over i andre trimester at ting kan snu og at jeg kan komme meg tilbake på jobb igjen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følger deg gjerne i graviditetsdagboken 😊 Gratulerer med vel overstått 12 uker ☺️

Endret av stAre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne følge deg videre her på denne dagboken🥰 Jeg er bare 3 uker lengre på vei enn deg, så det er gøy å ha noen å følge underveis🙊 Så godt at alt så bra ut sist

Endret av Daisy'sDuckling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også følge med her :vinke: 

Så bra at det endelig går rette veien for dere. For en lang og krevende reise ❤️ Blir verdt det til slutt heldigvis 😍

Vi brukte nesten 2 år på å få til førstemann. Kan absolutt ikke sammenligne den reisen med din. Men det er helt utrolig hvordan jeg har glemt hvordan den tiden var da det stod på :klo: 

Håper formen din blir bedre snart :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviddagbok! 🥳 Jeg vil veldig gjerne følge deg videre her inne. :hjerte: Så glad for at du endelig får en lykkelig slutt på prøvereisen med første din. Gleder meg til fortsettelsen, og til å følge deg frem mot sommeren hvor vi begge får våre sommer-mirakler. :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

stAre skrev (På 2022-1-14 den 15.58):

Jeg følger deg gjerne i graviditetsdagboken 😊 Gratulerer med vel overstått 12 uker ☺️

Så koselig! Leste i IKM-tråden at du også har blitt gravid, gratulerer så mye! 😊

Annabel skrev (På 2022-1-14 den 16.01):

Hurraa for gravid-dagbok!🥳 Vil så klart følge deg videre på veien her inne🥰

Ja, endelig fikk jeg fingeren ut :fnise: Koselig at du vil følge med 🥰

Daisy'sDuckling skrev (På 2022-1-14 den 21.28):

Vil gjerne følge deg videre her på denne dagboken🥰 Jeg er bare 3 uker lengre på vei enn deg, så det er gøy å ha noen å følge underveis🙊 Så godt at alt så bra ut sist

Jeg følger med i din dagbok også, og ja, koselig å ha noen å følge underveis 😊

Kakaoen skrev (På 2022-1-14 den 23.15):

Jeg vil også følge med her :vinke: 

Så bra at det endelig går rette veien for dere. For en lang og krevende reise ❤️ Blir verdt det til slutt heldigvis 😍

Vi brukte nesten 2 år på å få til førstemann. Kan absolutt ikke sammenligne den reisen med din. Men det er helt utrolig hvordan jeg har glemt hvordan den tiden var da det stod på :klo: 

Håper formen din blir bedre snart :blomst:

Så koselig! 😊  Har lest i din dagbok også, men har ikke hatt overskudd til å være så aktiv her inne den siste tiden. Og ja, det er rart hvor fort man glemmer hvor forferdelig den prøvertiden er, hører flere som sier det samme. Litt den samme følelsen jeg også sitter med nå, prøvertiden føles så veldig langt unna.

Lykkefrø skrev (På 2022-1-15 den 11.18):

Gratulerer med graviddagbok! 🥳 Jeg vil veldig gjerne følge deg videre her inne. :hjerte: Så glad for at du endelig får en lykkelig slutt på prøvereisen med første din. Gleder meg til fortsettelsen, og til å følge deg frem mot sommeren hvor vi begge får våre sommer-mirakler. :klem:

Takk, takk! 😊  Og ja, tenk at vi begge skal blir mammaer i juli, helt vilt! Veldig glad for at vi havnet i samme termin-tråd ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15+2

Tenk, uke 15!! Når jeg leser de ukentlige oppdateringen i gravid-appene mine, tenker jeg at jeg leser for feil uke. At jeg har bladd noen uker for langt frem. Det er helt fantastisk hvor mye lille i magen allerede har utviklet seg. Jeg gleder meg skikkelig til å begynne å kjenne liv!

Formen. Som jeg skrev sist har formen min gjennom svangerskapet vært ganske dårlig. Det startet med mye kvalme og oppkast de første ukene, så hadde jeg en liten ukes pause rundt juletider, før det kom tilbake igjen for fullt. Da kvalmen begynte å gi seg kom hodepinenen og migrenen. Og jeg må si at jeg tar kvalme og oppkast any day fremfor denne forferdelige migrenen jeg har hatt de siste ukene. Jeg har følt meg så ekstremt elendig og bare små gjøremål har vært nesten uoverkommelige. Svangerskapskvalmen har nok gitt seg, men det hjelper jo ikke når migrenen fører meg seg kvalme og brekninger. Jeg har i tillegg hatt så forferdelig dårlig samvittighet hver gang jeg har tatt Paracet eller migrenemedisin, og livet har derfor vært ganske vanskelig den siste tiden. Nå skal ikke jeg juble for tidlig, men i går og i dag har jeg nesten ikke hatt noe hodepine! :hoppendeglad: Bare litt sånne småanfall på en halvtime her og der. Og det er som om jeg har fått livet mitt tilbake 😅  Håper, håper, håper alt jeg kan for at ikke disse langvarige migreneanfallende kommer tilbake. De siste to dagene har jeg blant annet funnet fram strikketøyet og bakt rundstykker, og bare at jeg er i stand til å gjøre sånne småting gjør meg så glad! 😄

Trening. Pga. formen har jeg jo ikke fått trent noe særlig gjennom svangerskapet. Men håper at jeg kan ta opp treningne igjen nå, kjenner at jeg har absolutt godt av det! Da jeg hadde en litt grei periode på nyåret prøvde jeg meg på en treningsøkt med lett styrketrening. Etter denne økta hadde jeg så vondt i lyskene og i korsryggen at jeg trodde jeg hadde fått heavy bekkenløsning. Da bestilte jeg meg time til fysioterapeut spesialisert på bekkenplager i svangerskap, men det var ikke ledig time før nå til uka. Smertene nå er ikke like ille som de var, men de er der, så jeg skal fortsatt dra på den timen så jeg kan få tips til øvelser som er bra for meg nå, og hvilke som vil trigge mere vondter.

Magen/vekt. Jeg er opp 2,5 kg fra startvekt. Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser og hatt et problematisk forhold til vekt, så jeg synes denne biten rundt graviditeten er litt vanskelig. Det at jeg ikke har fått til å trene som normalt har nok gjort meg enda mer bevisst på vektoppgangen. Men jeg føler friskere nå og jeg har ikke et sykelig forhold til vekt og mat lenger, og det håper jeg at jeg klarer å opprettholde gjennom svangerskapet. Tidligere har jeg veid meg daglig i flere år, men nå klarer jeg å begrense meg til to ganger i uka og er førnøyd med det. Det har kommet en liten mage til syne, og mine egne high waist, skinny jeans er bare ubehagelige å gå med nå, så jeg har bestilt et par gravidbukser på nettet. Ettersom jeg stort sett har vært sengeliggende siste tiden har jeg bare gått med joggebukser og pysjbusker, men nå håper jeg at jeg får kommet meg litt mer ut og da er det jo greit å ha klær man føler seg vel i 😊  Puppene har også vokst litt, men jeg kan fortsatt bruke de samme BH-ene som før.

Innkjøp. Forutenom et par gravidbukser har jeg også kjøpt meg BBhugme-pute, den lange varianten. Kjøpt brukt på finn for under halve prisen av ny. Det var virkelig et godt kjøp, og jeg tror nok jeg kommer til å beholde den puta etter gravidteten også, den er jo helt nydelig å sove med! Vi har ikke kjøpt noe babyutstyr enda, men vi har begynt å sette opp liste over hva vi trenger, og vi er heldigvis enige om at vi kommer til å prøve å kjøpe mye brukt. Så da er det greit å ha en liste klar sånn at vi har god tid på oss til å gjøre gode kupp.

Ultralyd/svangerskapsoppfølging. Jeg har fått time til OUL i uke 19, bare fire uker til! Grugleder meg til denne undersøkelsen, men er mer rolig etter at jeg var på TUL i uke 12 og alt så bra ut da. Vi har flere ganger snakket om å bestille en privat UL i løpet av uke 15/16, mest fordi jeg er så veldig nysgjerrig på kjønn. Men mannen synes det er bortkastet penger. Og jeg er jo egentlig enig, det er mye annet vi kan bruke de 1500 kronene på. Vi får se om nysgjerrigheten tar overhånd 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

19+3

I dag har det allerede gått en måned siden sist jeg oppdaterte. Tiden har virkelig gått fort! De siste ukene har formen kommet seg betraktelig og jeg har vært tilbake til jobb i full stilling. Vært noen dager som har vært litt tyngre, men stort sett har det gått fint 😊

I dag har vi vært på OUL og fikk vite at vi skal ha jente 😍  Ble satt to dager tilbake (fra 19+5 til 19+3), men alt så veldig fint ut og det er tross alt det viktigste (selv om jeg helst skulle ønske at jeg ble satt noen dager frem)! Jeg skal komme med en litt mer utfyllende oppdatering litt senere (mest for min egen del, man glemmer fort! 😅)

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått OUL og en liten jente i magen!😍 Koselig med en oppdatering fra deg igjen - godt å lese at formen din er bedre om dagen!☺️

Og såå enig, man glemmer helt sykt fort🙈 Utrolig glad for at jeg har skrevet dagboken min her inne, for det er så mange detaljer jeg virkelig ikke hadde husket hvis det ikke var for den🌸

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (På 25.2.2022 den 7.59):

Gratulerer så mye med vel overstått OUL og en liten jente i magen!😍 Koselig med en oppdatering fra deg igjen - godt å lese at formen din er bedre om dagen!☺️

Og såå enig, man glemmer helt sykt fort🙈 Utrolig glad for at jeg har skrevet dagboken min her inne, for det er så mange detaljer jeg virkelig ikke hadde husket hvis det ikke var for den🌸

Tusen takk! ❤️  Man tror man kommer til å huske på alt, men herlighet hvor fort man glemmer av enkelte ting 🙈

alilja skrev (På 25.2.2022 den 9.02):

Gratulerer så mye med den lille jenta og overstått OUL🤩 

Tusen takk! ❤️

Prøver2021 skrev (På 25.2.2022 den 9.17):

Åå, så gøy med jente!! Godt å høre at alt er i orden ❤️

Tusen takk! ❤️

Daisy'sDuckling skrev (På 26.2.2022 den 18.04):

Gratulerer så mye med jente og vel overstått OUL🥰

Tusen takk! ❤️  Håper alt er bra med deg 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+5

Tid for en liten oppdatering igjen 😊

Formen. Har de siste ukene fått mer og mer plager med bekkenet. Jeg får oppfølging av fysioterapeut og vet hva som trigger smertene, men skulle gjerne vært foruten! Det er strevsomt å være på jobb, og jeg har derfor vært gradert sykemeldt. Neste uke har jeg turnusfri og det skal bli veldig deilig!  Tvilsomt at jeg klarer å komme tilbake til mine vanlige vakter (nattevakter), og er veldig spent på hvordan arbeidshverdagen min kommer til å bli fremover. Har liksom grodd litt fast på natta jeg 😅  Ellers har jeg faktisk vært en del kvalm igjen den siste uken. Heldigvis ikke like mye som de første ukene, og ikke like intenst, men ubehagelig likevel selvfølgelig! Hodepinen har *bank i bordet* ikke kommet tilbake! Så nå har jeg knapt hatt hodepine de siste 4-5 ukene! :nori:

Trening. Jeg har vært med på gruppetime for gravide flere ganger og synes det er kjempefint! Timene holdes av fysioterapeut med god kompetanse på bekkenleddsmerter så dette er jo midt i blinken for meg. Alt man gjør gjennom timen kan tilrettelegges avhengig av hvilke plager man har. Det har dog blitt lite egentrening utenom dette. Lange turer med hunden utgår fordi det trigger smerter og ubehag, så jeg har satt en grense på max. 4,5 km tur og noen dager er til og med det litt i overkant. Veldig uvant for meg som er vant til å traske lange turer daglig. 

Kroppen. Jeg har sluttet å følge så nøye med på vekten som det jeg gjorde i starten. Jeg har nå gått opp ca. 5,5 kg og tenker at det er helt innafor. Magen er absolutt synlig nå og det er liksom ikke noe tvil om at det er en gravidmage. Jeg kan fortsatt dekke den noe til med litt over-sized klær, men tror ikke det er så lenge til den vil synes uansett. Puppene virker som de har stoppet å vokse, noe jeg synes er veldig greit :fnise:  Jeg har en del kløe på både mage og bryst, men det lindres heldigvis med litt fuktighetskrem.

Bevegelse i magen. Den siste uka har jeg kjent liv hver dag, og det er så koselig! 😍  Det er ikke alltid så store bevegelser eller så lenge om gangen, men stort sett alltid noen minutter med bevegelser hver kveld og på nettene (når jeg er på jobb). Jeg fikk vite på OUL at jeg har foranliggende morkake så det forklarer jo at jeg ikke kjenner bevegelsene så godt, og at det tok en ganske lang stund før jeg har kjent noe i det hele tatt.

Ultralyd/svangerskapsoppfølging. Nå som OUL er gjennomført blir neste punkt glukosebelastningstest om fire uker-ish. Har også en ny time til jordmor i uke 24, og jeg er faktsik litt usikker på om jeg vil bytte jordmor. Jeg har tenkt på det siden jeg var der sist i uke 12. Jeg har egentlig ikke noe spesielt negativt å si om hun jeg var hos, bare at jeg ikke følte jeg fikk så god kjemi med henne pluss at jeg følte hun var litt gammeldags 🙈  Har flere venninner som har vært på samme helsestasjon gjennom sine svangerskap og alle skryter sånn over de jordmødrene de har blitt fulgt opp av, men ingen har vært hos den samme som jeg har. Tror jeg må tenke litt på det videre.

Innkjøp. Etter at vi var på OUL har jeg tatt litt av på shoppingfronten 🙈  Det føltes plutselig så mye mer ekte at det faktisk kommer en liten baby til sommeren og jeg fikk plutselig litt hastverk da mannen og jeg satt oss ned å skrev en liste over det vi bør ha til den første tiden. Til nå har jeg stort sett kjøpt inn klær, og det aller meste er kjøpt brukt. Jeg blir oppriktig veldig lykkelig over å både spare miljøet og penger på bruktkjøp. Og ofte er jo klær i de minste størrelsene knapt brukt! Jeg trodde aldri jeg skulle bli en sånn som kjøpte mye rosa og veldig "søte" klær, men ettersom jeg har handlet en del klespakker brukt har det vært med ganske mye slike klær. Og herlighet så mye søtt det finnes! 😍  Tar meg selv i støtt og stadig ta frem de minste klærne bare for å se litt på de 😍😍  Vi har også kjøpt inn bæresele og komplett Stokke Steps (med både baby og småbarnssete), også brukt, selvfølgelig 😊  Også har vi fått arvet en god del klær fra venner, det er skikkelig stas synes jeg! 🤩

Vi har også kjøpt barnevogn! På vei hjem fra OUL dro vi innom en barnebutikk bare for å se på vogner, da vi tenkte vi kunne få en viss oversikt over hvilke vi likte sånn at vi kunne holde øynene åpne på bruktmarkedet. Vi falt begge veldig for Bugaboo Fox 3, en vogn som jo er såpass ny at det ikke finnes så mange å få kjøpt brukt. Etter at vi leste oss litt opp på denne vognen da vi kom hjem, fant vi ut at det var marginal forskjell på Fox 2 og 3. Og da vi fant et godt tilbud på Fox 2 gikk vi for den. Så da ble det faktisk helt ny vogn! :sjokkbla: Noe jeg aldri trodde vi kom til å "unne" oss, men ettersom vi fikk den for under 9000,- følte vi det var et bedre kjøp, enn å kjøpe en brukt en til omtrent samme pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har kjent liv denne uka, det er en så herlig følelse!😍 Jeg har også foranliggende morkake, så kjente ikke tydelige spark før uke 19-20 selv🙊 Gratulerer med kjøp av en flott barnevogn!🥰 Det er lurt å kjøpe mye utstyr brukt, eller arve, men akkurat vogn synes jeg også er gøy å kunne kjøpe ny

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så koselig oppdatering fra deg! 🥰 Ser ut som vi er i akkurat samme gravidboble om dagen. Her har det også vokst frem en liten haug av søte små plagg etter ultralyden, men jeg har ikke lyktes med å finne noen klespakker brukt som ikke er veldig kjønnspregnet den ene eller andre veien. Så vi må kjøpe mye nytt, men jeg tenker som så at de er jo kjønnsnøytrale så da kan jo nestemann bruke de også. :) Titter på de små plaggene vi har ofte jeg også, og ser hvor utrolig søte og små de er. Kan nesten ikke fatte at babyen vår skal ha på seg akkurat disse klærne liksom! 

Vi har også vært å tittet på vogner, og står mellom Bugaboo fox 3 og uppababy vista. Likte den fra bugaboo så godt, og den var jo så god å trille! Samboeren favoritt er vistaen, så vi får se hva vi ender opp med. Spennende og veldig gøy å prøve, titte og kjenne på spenningen! 🤩 

Super koselig at du kjenner små bevegelser daglig nå. Det er så betryggende synes jeg! Føler liksom ikke på den gnagende følelsen av at noe kan være galt lenger, nå som jeg får den lille bekreftelsen fra lille i ny og ned i løpet av dagen om at han eller hun har det fint. Jeg har også morkaken foran, og kjenner fremdeles ofte bare en liten lett kilende følelse. Hvordan kjenner du bevegelsene fra magen nå med morkaken foran? :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering!! 🥰🥰 Må være helt fantastisk å kjenne liv. Tenk at det er en liten baby som vokser seg stor og sterk inni deg ❤️❤️ Så glad for at alt går fint denne gangen!! Gleder meg på dine vegne 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daisy'sDucklingJa, nå som man kjenner bevegelse har jeg en helt annen ro rundt graviditeten. Og ja, ny vogn var veldig gøy! 😁 Har dere bestemt dere for vogn?

@Lykkefrø Denne babybobla kan virkelig bli altoppslukende ja! 😂🙈

Om dere likte Fox 3, så kan i hvert fall Fox 2 som nå selges ut billig anbefales om man vil spare noen tusenlapper. Stort sett akkurat den samme vogna 😊 Jeg har hørt mye bra om Vista, men ingen forhandlere her i nærheten som har den, så da fikk jeg ikke testet den. Men hører mange som skryter av den så kan fint være at vi hadde gått for den om vi hadde fått prøvd den 😊

Nå kjenner jeg tydelige spark, men de er sjeldent så sterke at man kan kjenne de på utsiden av magen. Med mindre babyen sparker ut mot sidene, der er det mulig å kjenne, men hun sparker aldri mange nok ganger på rad der til at mannen har fått mulighet til å kjenne 😅

@Prøver2021 Tusen takk for hyggelig melding 🥰 Jeg håper såå mye for deg at det snart er din tur ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21+5

Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre mtp sykemelding og jobb videre i svangerskapet. Jeg har fått mer og mer trøbbel med bekkenet, og vet liksom ikke helt hva som forventes av meg. Jeg våkner stort sett uten de store smertene på morgenen, men det er ikke mange timer inn i dagen før smertene kommer. Jeg har måttet begrense turene jeg går veldig. Men i går hadde jeg fri, det var sol fra skyfri himmel og jeg gikk en tur på ca. fire km, og etterpå var jeg ute i et par timer (tok en kaffe i sola med ei venninne). Måtte flere ganger i løpet av turen sette meg ned, og heldigvis gikk vi en plass der det var en del benker. Etterpå hadde jeg veldig mye smerter, og jeg ble derfor liggende på sofaen resten av dagen. Hadde såpass vondt at jeg måtte gråte en lite skvett, kanskje mest pga. frustrasjon av at kroppen ikke vil samarbeide nå som formen ellers føles så fin. 

Skal ha legetime på mandag for å diskutere sykemelding videre. Aner ikke om jeg burde be om full sykemelding eller fortsette med gradert sånn som nå. Kanskje først prøve å øke graderingen. Jeg har lyst til å jobbe, men når resterende del av dagene etter jobb går med på å ligge på sofaen og ha vondt (i tillegg til at jeg har vondt også når jeg er på jobb), så vet jeg ikke om jeg bør pushe meg til det. Igjen, jeg blir litt usikker på hva som forventes. Har så lite erfaring med å være sykemeldt. 

Ikke meningen å bare være negativ her, måtte bare få ut litt frustrasjon 🙈 For jeg er så ekstremt takknemlig for å være gravid, og gleder meg så vanvittig til å bli mamma til sommeren ❤️❤️ Jeg plages en del med katastrofetanker om at dette ikke skal gå bra, og jeg føler meg veldig utakknemlig de gangene jeg blir så negativ som nå. Tenk så heldige vi er som skal få bli foreldre!! 🌸🌸

Ellers kom vogna denne uka! Den er sååå fin og jeg tror vi gjorde et godt valg 😁 Håper vi blir fornøyd den dagen vi tar den i bruk! Det er veldig surrealistisk at det om et lite halvår skal ligge en liten baby oppi der 🤩🤩 Ettersom vi valgte svart vogn, tenker jeg at vi må få inn litt farge på vognposen(e). Jeg har veldig lyst til å kjøpe en litt tynnere vognpose til å bruke til sensommeren/høsten og har sett på Easygrow Lite+ / Lyng. I rosa, selvfølgelig 😁😅  Men usikker på om det går like fint med teppe/dyne på den tiden av året, og at vi derfor kun trenger vinterpose. Og hvilke er i såfall best der, Easygrow eller Voksi? 😬🙈 Huff, alle disse valgene! Det er godt jeg enda har noen måneder på å finne ut av ting 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...